Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

R e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "R e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára."— Előadás másolata:

1 r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára […] Virtual Reference Desk (készítette: Csobán László | inf.kvtos I.évf.)

2 v i r t u á l i s r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Chat text messaging (sms)VoIP blogs co-browsing wikis Facebook IMMySpace knowledge base (FAQ ) Virtual Reference Desk

3 Virtual Reference Desk Project VRD-project: összefogja az internet-alapú kérdés-felelet (Q&A) szolgáltatásokat. Elsődleges célközönsége az amerikai oktatási zsargonban K-12-nek nevezett iskolásréteg („Kindergartentől a 12. osztályig”) az alsó- és középiskolai tanulók Működési séma: specializált kérdéseket eljuttatja a specializált válaszközpontokba, ahol a szakértő könyvtáros-informatikus foglalkozik a kérdéssel. A szakembergárda önkéntesekből áll, a szolgáltatás az USA Oktatási Minisztériuma támogatásával működik. Maga a Virtual Reference Desk nem szolgáltat, hanem diszpécser központként elősegíti az összeköttetést. 1 Virtual Reference Desk

4 e b b ő l n ő t t k i: Reference Renaissance: Current and Future Trends 2008 | Denver Virtual Reference Desk

5 k ö v e t k e z ő: A Reference Renaissance 2010 Inventing the future | Denver Virtual Reference Desk

6 e l ő t t e v i s z o n t: ALA Reference and User Services Association: Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services 2 (2004) Virtual Reference Desk

7 m i t t a r t a l m a z? ALA útmutató a virtuális szolgáltatások bevezetéséhez: - a virtuális referensz meghatározása - előkészületek a virtuális referensz szolgáltatáshoz - a szolgáltatás bevezetésének főbb szempontjai - a szolgáltatás megszervezése - adatvédelem Virtual Reference Desk

8 R e f e r en c e R e n a i s s a n c e k o n f e r e n c i a ( 2008 ) - v á l o g a t o t t p é l d á k - Virtual Reference Desk

9 Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance

10 Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance

11 Kérdések chat és IM kapcsán Szükséges-e egész nap működtetni ezeket a szolgáltatásokat? Kell-e külső szakembert bevonni a meglévő könyvtárosok mellé? Egy vagy több ember felváltva „őrködjön” a gép előtt? Mi a prioritási sorrend? (telefon/pult/chat?) Reference Renaissance

12 Novotny (2002) felmérése az ARL (Kutatói Könyvtárak Szövetsége) könyvtárakról azt találta, hogy a könyvtárak 99%-a használja az eseménytáblákat (tally sheet) a referensz tranzakciók rögzítésére. (data from ACRL SPEC Kit 268: Reference Service Statistics & Assessment) K-State Libraries online felmérése szerint jelenleg a könyvtárak mintegy 70%-a használ papír eseménytáblát. Reference Renaissance

13 Eseménytábla Reference Renaissance

14 Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 168 of 459 (37%): Egyszerű/könnyű/gyors “Könnyű és egyszerű használni, mert mindig ott van a lap az asztalon és ha történik valami akkor egyből tudjuk rögzíteni.” “Régebben egy online rendszert használtunk, de a könyvtárosok jobban szeretik a papír verziót.” Reference Renaissance

15 Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 25 válasz: segít átlátni az aktivitást “Segít a trendek megfigyelésében és abban ha átszeretnénk szervezni a tájékoztatási órákat” Reference Renaissance

16 Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 9 válasz: nincs gépi közreműködés “Low tech is great! Nem kell félni a véletlen áramkimaradástól vagy attól, hogy valaki véletlenül benyomja a DELETE billentyűt” 9 válasz: a papír egy jó emlékeztető, mindig szem előtt van Reference Renaissance

17 A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance

18 A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance

19 Visszakeresés a LibStats-ben Reference Renaissance

20 Két fontos kérdés is felmerül: 1.Mennyi ideig várnak a segítségre azok, akik igénybe veszik a virtuális referensz szolgáltatásokat? 2.Sietnie kell a könyvtárosnak? - Mennyi időt szánjak keresésre? - Mennyi ideig tarthat egy átlagos beszélgetés, hol végződik? Reference Renaissance

21 Mennyi ideig várnak a felhasználók? Egy felmérésből az derül ki, hogy: átlagosan: 112 másodpercet maximum: 67 percet Mennyi ideig tart egy beszélgetés? átlagosan: 12 percig maximum: 71 percig Reference Renaissance

22 Magyarországi példák Reference Renaissance MEK gyors segítség FSZEK Chat és Leckeinfo

23 QandANJ.org project (Kérdés&Válasz, New Jersey) Knowledge is sexy Now Your Library is Open Late Night Too! O.L.I.V.E. Reference Renaissance

24 f e l h a s z n á l t i r o d a l o m Reference Renaissance: Current and Future Trends: 1. Bánhegyi Zsolt: Digitális referensz az USA-ban In: Könyvtári Figyelő, 47. évf sz p 2. Guidelines for the Introduction of Electronic Information Resources to Users: diákhttp://www.bcr.org/referencerenaissance/2008/presentations.html Virtual Reference Desk


Letölteni ppt "R e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára."

Hasonló előadás


Google Hirdetések