Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi BernadettOktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf. Szegedi Tudományegyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi BernadettOktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf. Szegedi Tudományegyetem."— Előadás másolata:

1 Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi BernadettOktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf. Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Informatikus-könyvtáros szak

2 Mi ez? •Világhálón fellelhető információk gyors és egyszerű továbbítása a felhasználó felé • ben, űrlapokon (referensz interjúnak felel meg) keresztül ad választ •Felismerték, hogy a legtöbben a világhálón bárki számára megtalálható hivatkozásokat, tanulmányokat olvassák

3 Története •1980-as évek vége → megjelentek a számítógépek •Az internet hálózat korai korszakában ftp és telnet elérési mód volt •Az internet hálózat navigáció után kiált •1. sikeres kísérlet→ GOPHER • 1993→Tim Berners Lee→ WWW

4 Kialakulása Az elektronikus,- digitális,- és virtuális könyvtárak miatt jött létre, mivel csak, akkor nevezhetők könyvtárnak, ha valóban teljesítik a könyvtári funkciókat.

5 Az internet könyvtáros •Egyre több információra van szükségünk, egyre rövidebb idő alatt •Ebben segít az internet •Nem mindenki tudja használni a keresőrendszereket •Az internet könyvtárosnak kell segítenie, így információs szakemberekké alakulnak •Konkrétan nem válaszolnak •Rávezetnek arra, hogy hogyan igazodjunk el a világhálón •Gyors és hozzáférhető segítség az elinduláshoz

6 Hogyan kerül az internet könyvtároshoz a kérdés? •Az űrlapot a szolgáltatás moderátori központjába kerül •A moderátor könyvtáros dönti el, hogy maga válaszolja meg vagy szakreferenshez küldi

7 Mi az amire nem válaszolnak? •Jogi és orvosi problémák •Etikai kérdések •Rejtvénykérdések, tesztfeladatok •Házi feladatok, dolgozatok, szakdolgozatok, disszertációk, de az elindulásban segítenek •Családfa kutatás •Fordítás

8 On-line referensz szolgáltatás •Hazánkban még „gyerekcipőben” jár •Külföldön mára már rutin Miért félnek a referensztől? •A könyvtáros nincs megszólítható állapotba •A felhasználó fél odamenni a pulthoz

9 Magyar on-line referensz szolgáltatás •MIT-HOL(Magyar Internetes Tájékoztatás- Hungarian Online Librarian) - mára már nincs (1999.márc dec.) - a LibInfo elődje •LibInfO (Librarians’ Information On-line) –http://www.libinfo.oszk.huhttp://www.libinfo.oszk.hu –2001 óta –2 napon belül válaszolnak –59 könyvtár vesz részt a szolgáltatásban

10 Külföldi on-line referensz szolgáltatás •IPL (Internet Public Library) óta - non-stop - témakörök szerint rendeznek •Ask A Librarian -http://www.loc.gov/rr/askalibhttp://www.loc.gov/rr/askalib - Csak az Egyesült Királyság területén válaszolnak nap 24 órájában üzemel - 60 könyvtár vesz rész a szolgáltatásban •VRD (Virtual Reference Desk) -http://www.vrd.orghttp://www.vrd.org - Egyesült Államok - non-stop

11 Mitől lesz on-line referensz egy szolgáltatás? •Közvetlen szolgáltatás •A könyvtárak interneten keresztül történő információs szolgáltatása •Hálózaton keresztül on-line bármikor elérhető •Valós idejű technológián alapuló szolgáltatás •Más időzónákban lévő kérdezők számára időtől függetlenül kínálja a szolgáltatást •Használata ingyenes •Célja, hogy a tájékoztató könyvtárosok az interneten is segítséget tudjanak nyújtani az információt keresőknek

12 •Egységes rendszerbe szervezi a helyi internet könyvtáros szolgáltatásokat •Konkrét kérdésről van szó •Nincs lehetőség referensz interjúra (kivéve űrlapoknál) •A könyvtáros nem ad meg minden forrást, csak az elindulásban segít •A kérdező módszertani segítséget kaphat •Különböző csevegő programok segítségével kérdezhet az érdeklődő •Válaszok ben, 2 napon belül •Nem pótolja a hagyományos tájékoztató szolgáltatást

13 Újabb fejlemények 4 alapvető kérdés: •Van-e valamilyen szintű tájékoztató szolgáltatás? → idegen nyelv •Bátran fordulhat-e ide az ember? •Professzionális-e, felhasználóbarát-e? •Elégedett-e a felhasználó az adott szolgáltatással?

14 •A virtuális referensz újabb fejleménye: egységes archívum kiépítése. •Új lehetőségek: -chat -videokonferencia

15 Nemzetközi és államokon belüli projektek •QuestionPoint→http://www.questionpoint. org/http://www.questionpoint. org/ •IM→Instant Messaging (azonnali üzenetküldő) •Digital Reference Service→ (digitális referencia szolgáltatások) •Web Content Center din→http://www.aladin.bibliotheek.nl/http://www.aladin.bibliotheek.nl/

16 Összegzés •A könyvtár és a könyvtáros fogalma jelentés változáson ment át •Szerepei és feladatai megváltoztak •Fontos létezésük

17 Bibliográfia din weiss alles. Drei Jahre erfolgreicher Information-dienst der niederländischen Bibliotheken In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 2.Application of the reference guidekines in chat reference interactions. A study of online reference skills In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 3.Aufbruch in den virtuellen Raum, Anleitung zum Aufbau eines Web Contact Centres In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 4.Building bridges for collaborative digital reference between libraries and museums through an examination of reference in special collections In: Könyvtári figyelő, 5 1. évf sz p. 5.Collaborations as the norm in reference work In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 6.Chat reference communication patterns and implications. Applying politeness theory In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p.

18 7.The democratization of information? Wikipedia as a reference resource In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 8.The Digital Refernce Electronic Warehouse Project. Creating the infrastructure for digital reference research through a multidisciplinary knowledge base In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 9.Evaluation of online reference services. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 56. évf sz. (online elérhető: 10.Einsatz und Erfahrungen mit Questionpoint in der Zentral- und Landesbibliothek Berlin In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005/1, 164.p. 11.Enhancing access to resources through the online catalog and the libarary web site In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 12.Encounting virtual users: a qualitative investigation of interpersonal communication in chat reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 13.Guidelines for behavioral performance of reference anf information service providers In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 14.Guidelines for implementing and maintaining virtual reference services In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 15.A historical overview of Internet references services In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

19 16.Hír- és refernsz szolgáltatók In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf sz p. 17.IM me In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 18.The impact of electronic information delivery on reference enquiries In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 19.Impact of the internet on delivery of reference services in English public librarias In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 20.Integrating library references services in an online information literacy course In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 21.Integration in academic reference departments. In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 22.Die Kunden dort bedienen, wo sie sind. DigiAuskunft besteht Bewährungsprobe In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 23.Libinfo 2.0 In: Könyv, könyvtár, könyvtáros, sz p. 24.Location is everything. The use and marketing of reference In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 25.Meansuring the completeness of reference transactions in online chats In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 26.One school’s experince with virtual reference In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

20 27.One-stop shopping. Merging service points in a university library In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. 28.Questions asked at the virtual and phychical health sciences reference desk In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 29.II reference che verra In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 30.Reference service in international students. In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 31.From reference library to information service In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 32.Reference service in the digital age: an analysis of sources used to answer reference questions In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 33.From reference library to information service In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 34.Servicio de referencia virtual. Teoría y práctica en torno a las políticas para su gestión y desarrollo In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. 35.Služba Spỳtajte sa knižnice na Slovensku In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. 36.SMS reference. Keeping out with your clients In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p.

21 37.Supporting children and teens after school: a library approach In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 38.Tájékoztatás a jövő könyvtárában In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 53. évf sz p. 39.Telephone calls received at an academic library’s reference desk. A new analysis In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. 40.Text messaging in an academic library. Integrating SMS into digital reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 41.Tricky devil: a humorous training technique for the chat reference environment In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. 42.A virtuális tájékoztatás múltja és jelene In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf sz p. 43.Virtual reference: alive and well In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. 44.Virtual reference training: the second generation In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

22 45.What are afraid of? A survey of librarian opinions and misconceptions regarding instant messenger In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. 46.Weltoffen-kundnorientiert-professionel? Studierende aus Peking und Stuttgart decken Defizite bei der - Auskauft auf-weltweit In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

23 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi BernadettOktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf. Szegedi Tudományegyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések