Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS RENDSZERE A WJLF-EN PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN „PEGAZUS” „PEGAZUS” P ROJEKT TÁMOP-4.1.1-08/2/KMR- 2009-0011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS RENDSZERE A WJLF-EN PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN „PEGAZUS” „PEGAZUS” P ROJEKT TÁMOP-4.1.1-08/2/KMR- 2009-0011."— Előadás másolata:

1 A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS RENDSZERE A WJLF-EN PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN „PEGAZUS” „PEGAZUS” P ROJEKT TÁMOP-4.1.1-08/2/KMR- 2009-0011

2 BEVEZETŐ Mind jobban elszakadni látszik a felsőoktatás a munkaerőpiactól. Erre a dilemmára adhat – a fejlettebb nyugati társadalmak tapasztalatai szerint – megfelelő választ a diplomás pályakövetés, amely a munka és a felsőoktatás világa között kialakuló diszkrepanciákat hivatott áthidalni. A Wesley János Lelkészképző Főiskola a ZSKF-fel közösen létrehozott pályakövető „párbeszéd-modellje” révén pontos és jól használható információkra tesz szert végzett hallgatói sorsáról, amelyeket – a képzése minőségének javítása érdekében – az oktatói és hallgatói, a menedzsment, valamint a munkáltatók részére visszacsatolja. Kísérleteinkkel a felsőoktatás egyfajta paradigmaváltásának irányát jelöljük ki: a munkaerő-piachoz alkalmazkodó – azzal egyenrangú félként párbeszédet folytató, együttműködő – nyitott felsőoktatás rendszerét, amely komplex módon képes felkészíteni hallgatóit arra, hogy megfelelő „válaszokat” adjanak a posztindusztriális társadalmak összetett kihívásaira, vagy ahogy Anthony Giddens fogalmaz: „merészen beilleszkedjenek…”

3 A DPR ELŐZMÉNYEI A „ROP” PÁLYÁZAT A ZSKF-EN A pályázat címe: „Szakmai gyakorlatszervezés, gyakorlatorientált képzések megvalósítása és szolgáltató-központ kialakítása”. A projekt 2005-től 2010-ig tartott, Alappopuláció: öt intézmény (AVKF, BMF, ELTE ÁJK, WJLF és ZSKF) 1990 és 2004 között végzett hallgatói. Módszer: személyes kérdőív, minta 1928 fő (nemre, tagozatra, szakra és a végzés évére reprezentatív intézményenként, súlyozással). Témája: rendkívül sokrétű (egy órás interjúk – közel ezer változó), alapvető szocio-demográfiai adatok, életút- elemek (posztadoleszcencia-vizsgálathoz), munkahely-keresés, elégedettség iskolával, munkával, jövedelem, életviszonyok, életcélok, értékek, kompetenciák (17 - a TSER mintájára). A kutatásban közel kétszáz hallgató vett részt („diák-instruktorok” vezetésével), a „Diákkötet”-et is ők írták, szerkesztették.

4 „MI LESZ VELÜNK A DIPLOMA UTÁN?” ZSKF-TKK „DIÁKKÖTET”, 2007. A 2006/07. ÉVI VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI A WJLF ÉS A TÖBBI INTÉZMÉNY ÖSSZEHASONLÍTÁSÁBAN 1.) A VÉGZETTEK HARMADA 40 ÉVEN FELÜLI VOLT; 2.) NAGYOBB RÉSZÜK LEVELEZŐN DIPLOMÁZOTT; 3.) A LEGMAGASABB ARÁNYBAN VÉGEZTEK A SZÜLEIK LEGFELJEBB SZAKMUNKÁSKÉPZŐT; 4.) A LEGKISEBB ARÁNYBAN JELENT MEG A VÁLASZOK KÖZÖTT A „MÉG SOHASEM DOLGOZOTT”, ILLETVE A PILLANATNYI STÁTUSZA : MUNKANÉLKÜLI; 5.) ERŐS AZ INTÉZMÉNYI KÖTŐDÉSÜK, SOKFÉLE MÓDON AKARTÁK SEGÍTENI AZ ITT FOLYÓ OKTATÁST; 6.) ERŐSEBBEK VOLTAK AZ ÁTLAGNÁL A TOVÁBBTANULÁSI TERVEIK.

5 „MI LESZ VELÜNK A DIPLOMA UTÁN?” ZSKF-TKK „DIÁKKÖTET”, 2007, „Miben segíthetünk?” A végzett hallgatók válaszai 10,6 ábra: A segítség formái: személyes tanácsokkal a jelenlegi hallgatóknak – intézményenként (százalékok)

6 A „PEGAZUS” PROJEKT (TÁMOP-4.1.1-08/2/KMR-2009-0011 pályázat) A projekt címe: „A diplomás pályakövetés, az alumni, komplex hallgatói humán szolgáltatások és tehetséggondozás az ANNYE, az AVKF, a WJLF és a ZSKF alkotta konzorcium intézményeiben, valamint vezetői információs rendszer kiépítése a ZSKF-en.” A projekt sajátosságai: (1) NÉGY INTÉZMÉNY SZOROSAN ÖSSZEHANGOLT MUNKÁJA a kutatások előkészítése, lebonyolítása, elemzése, a „visszacsatolás” terén. (2) „MINTA-TERVEZŐ MODELL” alkalmazása, amely lehetővé teszi az online önkitöltős kérdőívek esetén (is) a minta reprezentativitását – ehhez külön kérdőív-szerkesztő felületet fejlesztettünk ki (MySurvey©). (3) Kutatásainkat A „PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN” MODELLRE ÉPÍTVE kiterjesztettük a munkáltatókra, az oktatókra és a leendő hallgatókra is. A vizsgálatok 2 éves ciklusokban folynak.

7 AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT 2011. – N=126. Mennyire FONTOSAK az egyes tényezők? (1=egyáltalán nem fontos; 5=nagyon fontos) – Mennyire ELÉGEDETTEK velük a Wesley János Lelkészképző Főiskolán (1=egyáltalán nem; 5=teljes mértékben)? (Átlagértékek az ötfokú skálákon; a fontosság szerint rendezve.)

8 AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT 2013. N=111 MILYEN EREDMÉNNYEL VÉGZI ÖN A TALULMÁNYAIT?

9 I.4.9. ábra: Miért vonzó az értelmiségi pálya? Forrás: WJLF 2012. AKTÍV HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=174) AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT 2012. N=174 MIÉRT VONZÓ AZ ÉRTELMISÉGI PÁLYA ?

10 HALLGATÓINK ÖNÉRTÉKELÉSE A KOMPETENCIA-KÉRDÉSEK TÜKRÉBEN

11 AlappopulációMinta ElemszámSzázalékElemszámSzázalék Végzés éve 200718935,63935,5 200919035,84036,4 201015228,63128,2 Nem Férfi9417,72018,6 Nő43782,39081,4 Szak Szociális munka BA46387,29687,5 Pedagógia BA6812,81412,5 Tagozat Nappali32060,36760,9 Levelező21139,74339,1 Összesen 531100,0110100,0 VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK 2012. A REPREZENTATIVITÁST BIZTOSÍTÓ, ÚN. „MINTATERVEZŐ MÁTRIX”

12 Forrás: WJLF 2012. VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK 2012. A VÁLASZADÓK AKTUÁLIS MUNKAERŐ-PIACI STÁTUSZA

13 Milyen mértékben használja jelenlegi munkájában a kérdőív alapjául szolgáló tanulmányai során elsajátított tudást, megszerzett készségeket? Forrás: WJLF 2012. VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK 2012.

14 Forrás: WJLF 2012. VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) Mennyire elégedett az alábbi tényezőkkel?

15 [1] [1] Ezen a „pókháló-ábrán” a fenti két érték különbségét (a „hiányokat” – ahol nagyobb a „Szükséges” mint a „Rendelkezik vele”; és a „többleteket” – ahol a két érték viszonya megfordul) mutatjuk be. Minden kompetencia esetében a „Rendelkezik vele” értékből kivontuk a „Szükséges” értéket. A legerősebb összefüggést a 28. kompetenciánál regisztráltunk: a P = 0,015; az Eta-négyzet értéke = 0,139. Az F-próba szerint egészen a 12. kompetenciáig szignifikánsak a szakok szerinti eltérések (itt P = 0,028; Eta-négyzet = 0,106). A leggyengébb összefüggések az ábrán a 26. kompetencia esetében találhatók: P = 0,331; az Eta-négyzet itt = 0,022) VÉGZETTEK „KOMPETENCIA-TÉRKÉPE”, 2012. AZOK, AKIK A VÉGZETTSÉGÜKNEK MEGFELELŐ MUNKÁT VÉGEZNEK ; N=46

16 AZ ÁLLAMIGAZGATÁSI ADATBÁZISOK DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉSI CÉLÚ INTEGRÁCIÓJA 2013. http://www.felvi.hu/pub_bin/dload/allamig_adatbazisok_diplomas_palyakovetesi_celu_integracioja_gyorsjelentes/Adatintegracio _gyorsjelentes_20140224_vegleges.pdf

17 1.Aktív hallgató 2. Végzett hallgató 3. Munkáltató Kompetencia 4. Oktató I. évII. év Elégedettség Visszacsatolás Visszacsatolás Kapcsolat Kompetencia Visszacsatolá s 5. Leendő hallgató - Marketing - Alumni - Karrier - Kapcsolatok WJLF Szenátus WJLF Szenátus VIR HÖK TO Eredmények AZ ÖTSZEREPLŐS „PÁRBESZÉD-MODELL” MŰKÖDÉSE


Letölteni ppt "A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS RENDSZERE A WJLF-EN PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN „PEGAZUS” „PEGAZUS” P ROJEKT TÁMOP-4.1.1-08/2/KMR- 2009-0011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések