Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi."— Előadás másolata:

1 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi

2 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék A villamosmotor Kedvező tulajdonságok: magas hatásfok és kedvező hatásfokgörbe, kedvező jelleggörbe, egyszerű szerkezet, melynek karbantartási igénye csekély, csendes, rázkódásmentes üzem, a teljesítményhez mérten csekély méretek, szennyezés mentes üzem.

3 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű motor Főáramkörű motor Vegyes kapcsolású motor Egyenáramú villamosmotorok

4 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor RmRm RiRi U ImIm IaIa Forgórész (armatúra) Állórész (gerjesztő tekercs)

5 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor M n Mellékáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje (n ü  áll.) nono Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe MiMi MoMo Terhelés jelleggörbéje

6 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) M n Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) nono MiMi MoMo Terhelés jelleggörbéje n ü ~n m Indító ellenállásokkal (R i ) módosított jelleggörbe (minden fokozat bekapcsolva)

7 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (sebességszabályozás) M n Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) MiMi MoMo Mezőgyengítéssel módosított jelleggörbe Szabályozási tartomány Mezőgyengítéssel növelhető a fordulatszám nono Különböző előtét-ellenállásokkal elérhető jelleggörbék

8 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök : Stabil munkapont minden körülmények között Közel állandó üzemi fordulatszám A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Áram visszatérítéses fékezés Hatékony lassító fékezés az indító ellenállások segítségével Hátrányok Magas indítási veszteségek Magas indítási áramlökés (túlzottan gyors indításnál)

9 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Főáramkörű egyenáramú villamosmotor RiRi U I=I m =I a Forgórész (armatúra) Állórész (gerjesztő tekercs)

10 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Főáramkörű egyenáramú villamosmotor M n Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje nünü MiMi MoMo Terhelés jelleggörbéje Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe

11 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Főáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) M n Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje nünü MiMi MoMo Terhelés jelleggörbéje Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe Nyomatékváltozás az indításkor

12 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök : Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés

13 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor RiRi U I=I f +I a Forgórész (armatúra) Állórész (gerjesztő tekercs) RfRf

14 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor M n Kevert kapcsolású egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje nono MiMi MoMo Terhelés jelleggörbéje Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe nünü

15 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök : Stabil munkapont minden körülmények között Teljesítménytartó jelleg Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés

16 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Váltóáramú motorok Három fázisú villamos motorok –Indukciós (aszinkron) motor –Rövidre zárt forgórészű aszinkron motor Egy fázisú villamos motorok –Egy fázisú indukciós motor –Egy fázisú kommutátoros motorok

17 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Aszinkron motor M n Aszinkron motor üzemi jelleggörbéje nonünonü M b =M i MoMo Terhelés jelleggörbéje Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe

18 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Aszinkron motor (fékezés) M n nono M b =M i MoMo Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe -n o Üzemi jelleggörbe -M b Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; csekély fékező nyomaték Áram visszatérítéses lassítás jelleggörbéje Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító és további ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték

19 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Aszinkron motor Legfontosabb előnyök : Az üzemi tartományban közel állandó fordulatszám Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Kisebb indítási áramlökés Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Korlátozott lassító fékezés

20 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék A rövidre zárt forgórészű aszinkron motor M n Rövidre zárt forgórészű szinkron motor üzemi jelleggörbéje nono MbMb MoMo Terhelés jelleggörbéje MiMi nonünonü

21 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Rövidre zárt forgórészű indukciós motor Legfontosabb előnyök : Egyszerű felépítés, a forgórészen nincsenek áramkivezetések, nincsenek indító ellenállások Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nagyobb indítási áramlökés

22 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egyfázisú indukciós motor M n Egy fázisú indukciós motor üzemi jelleggörbéje nono MbMb MoMo Terhelés jelleggörbéje M i =0 nonünonü

23 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egyfázisú indukciós motor Legfontosabb előnyök : Egyszerű felépítés Stabil munkapont az üzemi tartományban Tetszőleges irányban indítható (segédfázis) Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nincs indítónyomaték

24 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egy fázisú kommutátoros motorok RiRi U Forgórész (armatúra) Állórész (gerjesztő tekercs) Kompenzáló tekercs

25 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egyfázisú kommutátoros motorok M n Egy fázisú kommutátoros motor üzemi jelleggörbéje (minden tekintetben hasonló az egyenáramú főáramkörű motorhoz) MoMo Terhelés jelleggörbéje MiMi

26 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egy fázisú kommutátoros motorok Legfontosabb előnyök : Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg Irányváltási lehetőség Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csak a szinkron fordulatszám közelében szikramentes az üzemelés

27 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Belső égésű motorok jelleggörbéje Motor jelleggörbéje M i =0 M n MoMo M max Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i>1) Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i<1)

28 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Dugattyús belső égésű motorok Legfontosabb előnyök : Közel lineáris összefüggés a fordulatszám és a nyomaték között a maximális nyomatékig Hátrányok Labilis munkapont Indítási nyomaték zérus

29 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (1) 1.Milyen előnyös tulajdonságaik vannak a villamos motoroknak általánosságban? 2.Mi a jellemző a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor jelleggörbéjére? 3.Indítható-e terhelés alatt a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? 4.Milyen módon szabályozható a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? 5.Mit kell érteni áram visszatérítéses fékezés alatt egy villamos motor esetében? Milyen jelleggörbe esetén lehetséges? 6.Mit kell érteni lassító fékezés alatt egy villamosmotor esetében? 7.Milyen előnyös tulajdonságai vannak a mellékáramkörű egyenáramú villamos motornak?

30 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (2) 8.Mi a legfontosabb hátránya a főáramkörű egyenáramú villamos motornak? 9.Milyen sajátossága van a kevert kapcsolású egyenáramú villamos motor jelleggörbéjének? 10.Rajzolja fel a három fázisú aszinkron motor indítási és üzemi jelleggörbéjét! 11.Mit értenek a villamosmotorok esetében billenő nyomatéknak? 12.Milyen villamos motorokkal kapcsolatban beszélnek billenő nyomatékról? 13.Miért előnyös a rövidre zárt forgórészű váltóáramú villamos motorok alkalmazása? 14.Milyen jellegzetessége van az egyfázisú váltóáramú villamos motornak? 15.Milyen hátrányos tulajdonsága van az egyfázisú váltóáramú kommutátoros villamos motornak?

31 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (3) 16.Mi a legfontosabb sajátossága a belsőégésű motorok jelleggörbéjének? 17.Hogyan változik meg a belsőégésű motor-sebességváltó egység jelleggörbéje, ha a motor felől nézve lassító áttétel van bekapcsolva? 18.Miért előnyös a sebességváltó alkalmazása a belsőégésű motorok estében?


Letölteni ppt "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések