Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÓRHÁZAK JELENE ÉS JÖVŐJE? DR. RÁCZ JENŐ XVIII. EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BALATONFÜRED 2011.OKTÓBER 6.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÓRHÁZAK JELENE ÉS JÖVŐJE? DR. RÁCZ JENŐ XVIII. EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BALATONFÜRED 2011.OKTÓBER 6."— Előadás másolata:

1 KÓRHÁZAK JELENE ÉS JÖVŐJE? DR. RÁCZ JENŐ XVIII. EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BALATONFÜRED 2011.OKTÓBER 6.

2 A JELEN Az ágazat politraumatizált állapotban van Az ágazat politraumatizált állapotban van Népegészségügyi krízishelyzet, Népegészségügyi krízishelyzet, Összeomlás határán levő ellátórendszer Összeomlás határán levő ellátórendszer Mindent átszövő informális érdekeltségi rendszer Mindent átszövő informális érdekeltségi rendszer Rosszul felhasznált uniós források Rosszul felhasznált uniós források Az emberi erőforrás krízishelyzete Az emberi erőforrás krízishelyzete Totális egészségpolitikai paradigmaváltás kell Totális egészségpolitikai paradigmaváltás kell Gyors és erőteljes dereguláció szükséges Gyors és erőteljes dereguláció szükséges

3 A JELEN A Magyar Kórházszövetség XXIII. Kongresszusának állásfoglalása (2011) A Magyar Kórházszövetség változatlanul fenntartja véleményét, hogy a jelenlegi egészségügyi ellátórendszert a rendelkezésre álló erőforrásokból a szakmai előírásoknak megfelelően, az érvényes szolgáltatási csomaggal működtetni nem lehet. Ezt támasztották alá a NEFMI-vel közösen végzett felmérések adatai is. Üdvözöljük, hogy a Semmelweis terv a mi helyzetértékelésünkkel teljesen megegyező képet vázolt fel, amikor megállapította, hogy „a nettó költségvetési pozíciót tekintve az egészségügyi közkiadások aránya a GDP-n belül 2,1% ponttal (azaz több, mint 500 milliárd forinttal) alacsonyabb, mint a másik három visegrádi ország átlaga.” Támogatandónak tartjuk a Semmelweis terv célkitűzéseit, mely az ellátórendszer indokolt mértékű integrációját és erőforrás koncentrációját kívánja megvalósítani, míg módszerként a konzultatív előkészítést és a szakmai adatokon nyugvó kollektív döntéselőkészítést választotta. Ugyanakkor a cél elérése érdekében az egészségügyi kormányzat számára a jelenleginél nagyobb mértékű politikai támogatást tartunk indokoltnak. A problémák súlyosságára tekintettel szükségesnek tartjuk a jelzett folyamat felgyorsítását és a változtatásokhoz szükséges források biztosítását. Jelezni kívánjuk, hogy a 27,5 milliárd forintnyi többletforrás csak a szakellátási rendszer 2010. évi túléléséhez volt elegendő, az idei év során a biztonságos betegellátás garantálására, valamint a növekvő kórházi eladósodás megakadályozására az elégséges finanszírozás nem áll rendelkezésre. A nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően elhanyagolt emberi erőforrás helyzet (pl. orvosok, nővérek kivándorlása, a szakorvos- és szakdolgozó képzés tarthatatlan állapota) már eddig is irreverzibilis károsodást okozott a rendszerben és a betegellátásban egyaránt. Ezen már a halaszthatatlanul szükséges humánerőforrás stratégia és gyors béremelés sem képes maradéktalanul segíteni, ugyanakkor ennek elodázása tovább rontja a kritikus szituációt, s ez már hónapokon belül is az ellátórendszer, kettészakadásához vezet. A jelenlegi instabil helyzetben a széleskörűen megindított vezetőváltás tovább fokozza a bizonytalanságot, mely véleményünk szerint lassítja a válságkezelési folyamatok kibontakozását is. Az Új Széchenyi Terv kellő reményt adott arra, hogy az egészségipar - és ezen belül a gyógyszeripar - a magyar gazdaság húzó ágazatává váljon. A Széll Kálmán Tervben megfogalmazott gyógyszerkasszát érintő elvonások ezzel éppen ellentétes tendenciát mutatnak, melynek a tervek szerinti maradéktalan érvényesülése az egész ágazatra nézve katasztrofális hatást generálhat. Változatlanul szükségesnek és elodázhatatlannak tartjuk, hogy a lakosság egészsége és az egészségügy valódi prioritássá váljon, mert e nélkül a gazdaság fellendülését és a társadalom stabilizálódását sem tartjuk elképzelhetőnek. Az ezt célzó tervezésben és a szükséges változtatások kivitelezésében a Magyar Kórházszövetség kezdeményező és konstruktív partner kíván lenni.

4 A JELEN SEMMELWEIS TERV EÜ. KIADÁSOK ARÁNYA 2,1%-KAL (AZAZ TÖBB, MINT 500 MRD Ft-TAL) ALACSONYABBAK, MINT A MÁSIK 3 VISEGRÁDI ORSZÁG ÁTLAGA EÜ. KIADÁSOK ARÁNYA 2,1%-KAL (AZAZ TÖBB, MINT 500 MRD Ft-TAL) ALACSONYABBAK, MINT A MÁSIK 3 VISEGRÁDI ORSZÁG ÁTLAGA AZ E-ALAP GYÓGYÍTÓ MEGELŐZŐ ELLÁTÁSOKRA FORDÍTOTT KIADÁSAI REÁL ÉRTÉKEN 250 MRD Ft-TAL MARADNAK EL AZ 20 ÉVVEL EZELŐTTITŐL AZ E-ALAP GYÓGYÍTÓ MEGELŐZŐ ELLÁTÁSOKRA FORDÍTOTT KIADÁSAI REÁL ÉRTÉKEN 250 MRD Ft-TAL MARADNAK EL AZ 20 ÉVVEL EZELŐTTITŐL AZ ELMÚLT ÉVEKBEN NEM FORGATTÁK VISSZA A HATÉKONYSÁG JAVULÁSBÓL SZÁRMAZÓ MEGTAKARÍTÁSOKAT AZ ELMÚLT ÉVEKBEN NEM FORGATTÁK VISSZA A HATÉKONYSÁG JAVULÁSBÓL SZÁRMAZÓ MEGTAKARÍTÁSOKAT TELJESÍTHETETLEN CÉLOK A REFORMOK SORÁN TELJESÍTHETETLEN CÉLOK A REFORMOK SORÁN ÖRÖKÖLT INADEKVÁT STRUKTÚRA ÖRÖKÖLT INADEKVÁT STRUKTÚRA NEM KÍVÁNATOS ÖSZTÖNZŐK, TORZ JÖVEDELEM VISZONYOK NEM KÍVÁNATOS ÖSZTÖNZŐK, TORZ JÖVEDELEM VISZONYOK MORÁLIS VÁLSÁG, TELJES BIZALOMVESZTÉS MORÁLIS VÁLSÁG, TELJES BIZALOMVESZTÉS A CENTRALIZÁLT IRÁNYÍTÁS TÖBB SZEMPONTBÓL IS CSŐDÖT MONDOTT A CENTRALIZÁLT IRÁNYÍTÁS TÖBB SZEMPONTBÓL IS CSŐDÖT MONDOTT MINŐSÉGI PROBLÉMÁK, HATÉKONYSÁGI DEFICIT MINŐSÉGI PROBLÉMÁK, HATÉKONYSÁGI DEFICIT IGAZSÁGTALANSÁG ÉS KISZOLGÁLTATOTTSÁG A RENDSZER MINDEN PONTJÁN IGAZSÁGTALANSÁG ÉS KISZOLGÁLTATOTTSÁG A RENDSZER MINDEN PONTJÁN SZÉTZILÁLT BETEGUTAK SZÉTZILÁLT BETEGUTAK ÖNKÉNYES EGÉSZSÉGPOLITIKAI DÖNTÉSEK ÖNKÉNYES EGÉSZSÉGPOLITIKAI DÖNTÉSEK

5 A JELEN 3 TERV SEMMELWEIS TERV SEMMELWEIS TERV ERŐFORRÁS KONCENTRÁCIÓ CENTRALIZÁCIÓINTEGRÁCIÓ TÉRSÉGI ELLÁTÁSSZERVEZÉS EŰ SZAKELLÁTÁS ÁLLAMI KÉZBE VÉTELE ÚJ SZÉCHENYI TERV ÚJ SZÉCHENYI TERV GYÓGYÍTÓ MAGYARORSZÁG PARADIGMA VÁLTÁS EGÉSZSÉGIPAR HÚZÓ ÁGAZAT SZÉLL KÁLMÁN TERV SZÉLL KÁLMÁN TERV GYÓGYSZER KASSZA RADIKÁLIS CSÖKKENTÉSE

6 A JELEN ÉVENTE 1000-NÉL TÖBB ORVOS HAGYJA EL AZ ORSZÁGOT ÉVENTE 1000-NÉL TÖBB ORVOS HAGYJA EL AZ ORSZÁGOT 2011-BEN A VÉGZŐS HALLGATÓK 39%-A KÖTÖTT SZERZŐDÉST 2011-BEN A VÉGZŐS HALLGATÓK 39%-A KÖTÖTT SZERZŐDÉST DIPLOMÁK LETÉTBE HELYEZÉSE DIPLOMÁK LETÉTBE HELYEZÉSE TOBORZÓ TÚRA ÉS ELLENLEVÉL TOBORZÓ TÚRA ÉS ELLENLEVÉL MARKUSOVSZKY PROGRAMOK MARKUSOVSZKY PROGRAMOK

7 A JELEN: ORVOSBÉREK EURÓPÁBAN A FEMS ADATAI ALAPJÁN 2011. MÁJUS

8 A JELEN A KÓRHÁZAK ADÓSSÁGA

9 A JELEN ÖSSZEFOGLALVA MINDENKI TUDJA, HOGY EZT AZ ELLÁTÓRENDSZERT EZZEL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAGGAL AZ ELŐÍRT PROTOKOLLOK SZERINT AZ ELVÁRT MINŐSÉGBEN A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ERŐFORRÁSOKBÓL NEM LEHET MŰKÖDTETNI!

10 POLITIKAI LEHETŐSÉGEK – I. MÁR JÖVŐRE BELETESSZÜK A RENDSZERBE A MINIMÁLISAN SZÜKSÉGES TÖBBLET FORRÁSOKAT 60 MRD Ft ADÓSSÁG SZANÁLÁS 60 MRD Ft ADÓSSÁG SZANÁLÁS 30 MRD Ft JÖVŐ ÉVI KASSZA NÖVEKMÉNY A DOLOGI KIADÁSOK FEDEZETÉRE 30 MRD Ft JÖVŐ ÉVI KASSZA NÖVEKMÉNY A DOLOGI KIADÁSOK FEDEZETÉRE 20 MRD Ft KASSZA NÖVEKMÉNY A KÖTELEZŐ BÉREMELÉSRE 20 MRD Ft KASSZA NÖVEKMÉNY A KÖTELEZŐ BÉREMELÉSRE 30 MRD Ft NÖVEKMÉNY AZ INFLÁCIÓ MIATT 30 MRD Ft NÖVEKMÉNY AZ INFLÁCIÓ MIATT 20 MRD Ft NÖVEKMÉNY AZ ALAPELLÁTÁSRA 20 MRD Ft NÖVEKMÉNY AZ ALAPELLÁTÁSRA 40 MRD ELENGEDÉS A GYÓGYSZERKASSZA CSÖKKENTÉSÉBŐL 40 MRD ELENGEDÉS A GYÓGYSZERKASSZA CSÖKKENTÉSÉBŐL ENNYI PÉNZ A MÉSÉBEN SINCS ÉS JÖVŐRE SEM LESZ!

11 POLITIKAI LEHETŐSÉGEK – II. VÁLTOZATLANUL NEM VESZEM FIGYELEMBE A REALITÁSOKAT SPONTÁN SZŰKÜL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAG SPONTÁN SZŰKÜL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAG SPONTÁN ROMLIK A MINŐSÉG SPONTÁN ROMLIK A MINŐSÉG ROMLIK A HATÉKONYSÁG ROMLIK A HATÉKONYSÁG INTÉZMÉNYI ELADÓSODÁS INTÉZMÉNYI ELADÓSODÁS EGYMÁST RONTÓ LOKÁLIS VÁLSÁGKEZELÉSEK EGYMÁST RONTÓ LOKÁLIS VÁLSÁGKEZELÉSEK NŐ A BIZONYTALANSÁG NŐ A BIZONYTALANSÁG TELJES BIZALOMVESZTÉS (SZAKMAI, GAZDASÁGI ÉS POLITIKAI) TELJES BIZALOMVESZTÉS (SZAKMAI, GAZDASÁGI ÉS POLITIKAI)

12 POLITIKAI LEHETŐSÉGEK – III. SZEMBE NÉZÜNK A TÉNYEKKEL ÉS AZONNAL CSELEKSZÜNK HA NINCS TÖBB PÉNZ, AKKOR: SZŰKÍTENI KELL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAGOT SZŰKÍTENI KELL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAGOT SZŰKÍTENI KELL A KAPACITÁSOKAT SZŰKÍTENI KELL A KAPACITÁSOKAT MÓDOSÍTANI KELL A SZAKMAI ELJÁRÁSRENDEKET MÓDOSÍTANI KELL A SZAKMAI ELJÁRÁSRENDEKET KONCENTRÁLNI ÉS INTEGRÁLNI AZ ERŐFORRÁSOKAT KONCENTRÁLNI ÉS INTEGRÁLNI AZ ERŐFORRÁSOKAT CENTRALIZÁLNI AZ IRÁNYÍTÁST ÉS AZ ELLÁTÁS SZERVEZÉST CENTRALIZÁLNI AZ IRÁNYÍTÁST ÉS AZ ELLÁTÁS SZERVEZÉST

13 MI KELL A VÁLTOZTATÁSHOZ? TERV - OK TERV - OK POLITIKAI AKARAT- OK POLITIKAI AKARAT- OK ERŐ AZ AKARAT VÉGREHAJTÁSÁHOZ – OK ERŐ AZ AKARAT VÉGREHAJTÁSÁHOZ – OK ERŐFORRÁS A TERV MEGVALÓSÍTÁSHOZ - ? ERŐFORRÁS A TERV MEGVALÓSÍTÁSHOZ - ? IDŐ A TERV VÉGREHAJTÁSÁHOZ - ? IDŐ A TERV VÉGREHAJTÁSÁHOZ - ? SZAKMA TÁMOGATÁSA – OK - ? SZAKMA TÁMOGATÁSA – OK - ? LAKOSSÁGI ELFOGADÁS - ? LAKOSSÁGI ELFOGADÁS - ?

14 EZ MIRE LESZ ELÉG? ÉS MI VAN A SZÁMOK MÖGÖTT? KIADÁSOK20112012 Egészségbiztosítási ellátások kiadásai 1 448 634,8 1 775 660,1 Rokkantsági és rehabilitációs ellátások 0 342 342,2 Gyógyító-megelőző ellátás 770 120,0 824 906,4 Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás 81 115,9 Mentés 24 561,4 25 270,7 Laboratóriumi ellátás 20 893,0 Összevont szakellátás 563 712,1 617 680,6 Gyógyszertámogatás 343 544,2 276 000,0 Természetbeni ellátások céltartaléka 15 000,0 5 000,0

15 A V1 SEBESSÉGI PONTON TÚL A V1 PONTON MÁR RÉG TÚL VAGYUNK, AKI NEM VETTE VOLNA MÉG ÉSZRE - FELSZÁLLTUNK A V1 PONTON MÁR RÉG TÚL VAGYUNK, AKI NEM VETTE VOLNA MÉG ÉSZRE - FELSZÁLLTUNK A FÉKEZÉS BIZTOS KATASZTRÓFA A FÉKEZÉS BIZTOS KATASZTRÓFA A NEM CSELEKVÉS ÚGYSZINTÉN A NEM CSELEKVÉS ÚGYSZINTÉN DE ÜZEMANYAG NÉLKÜL ÉS SZEMÉLYZET NÉLKÜL SEM FOG REPÜLNI A GÉP! DE ÜZEMANYAG NÉLKÜL ÉS SZEMÉLYZET NÉLKÜL SEM FOG REPÜLNI A GÉP!

16 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET


Letölteni ppt "KÓRHÁZAK JELENE ÉS JÖVŐJE? DR. RÁCZ JENŐ XVIII. EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BALATONFÜRED 2011.OKTÓBER 6."

Hasonló előadás


Google Hirdetések