Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető."— Előadás másolata:

1 Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető recycling@bzlogi.hu www.bzlogi.hu

2 Bay Zoltán 1900-1992

3 Újrahasznosítással kapcsolatos projektek hűtőgépek újrahasznosítása elektronikai termékek újrahasznosítása gépjárművek, autóroncsok hasznosítása műanyagok gyűjtése, hasznosítása hulladékgazdálkodási rendszerek (ISPA) előkészítése szakértői anyagok minisztériumok számára törvény-előkészítés

4 Roncsautó-kezelés Magyarországon,... …és Németországban.

5 Személygépkocsi állomány változása (ezer db) Átlagos életkor 2001-ben: 11,8 év

6 Személygépkocsik átlagos életkorának megoszlása Forrás: MGE

7 Személygépkocsi állomány változása márkák szerint (ezer db) - KSH 2002

8 Személygépkocsik átlagos életkora márkák szerint (év) Forrás: KSH 2002

9 Az autóroncsok anyagösszetétele Évente 100-120 ezer tonna hulladék keletkezik

10 Az autóroncsokra vonatkozó 2000/53/EK direktíva Az EU tagállamoknak biztosítaniuk kell többek között:  A gépjármű roncsok tárolási és/vagy kezelési lehetőségeinek megteremtését a környezet és a belsőpiacok működésének veszélyeztetése nélkül.  Hulladékkezelési eljárások hierarchiájának felállításának elősegítését.  Az újrafelhasználás és újrahasznosítása preferenciája egyéb energia visszanyerési eljárásokkal szemben.  2005. január 1. előtt minden egyes elhasználódott gépjárműre, az újrafelhasználást és megújítást minimálisan a gépjármű súlyának 85%- ára kell növelni. Ezalatt az idő alatt az újrafelhasználási és hasznosítási határt minimum a gépjármű súlyának 80%-ára kell növelni.  2015. január 1. előtt minden egyes elhasználódott gépjárműre, az újrafelhasználást és megújítást minimálisan a gépjármű súlyának 95%-ára kell növelni. Ezalatt az idő alatt az újrafelhasználási és hasznosítási határt minimum a gépjármű súlyának 85%-ára kell növelni.

11 Szétszerelési és újrahasznosítási koncepciók figyelembe vétele a tervezéskor (design-for- disassembly, design-for-recycling), A gépjárműgyártók számára a rendelet előírja az ún. “bontási információk” kézikönyvek a bontóüzemek részére történő rendelkezésre bocsátását, Az ún. “selejtezési jegyzőkönyv” (“certificate of destruction”) bevezetése, A gyártók információszolgáltatási kötelezettsége, az újrafelhasználás, újrahasznosítás és visszanyerési eljárások területén, a megelőző évben elért eredményekről. A rendelet definiálja a roncsok tárolására, valamint a bontóüzemek területi kialakítására vonatkozó minimális műszaki követelményeket, a roncsjárművek szennyezés mentesítésére szolgáló, illetve az újrafeldolgozást elősegítő kezelési műveleteket.

12 Autóroncsok szabadtéri tárolása „Szárazra fektetés” eljárása

13 Szétszerelést követő karosszéria préselés A kiszerelt alkatrészek korszerű raktározási rendszer

14 Kb. 300 bontóüzem tevékenykedik ezen a szakterületen (a mai működési paramétereik alapján – további engedélyek beszerzése és jelentős mértékű befektetések nélkül egyetlen bontó sem tudja a jövőbeli elvárásokat teljesíteni) - A bontóüzemek mintegy 30 résztvevővel 2003.április 4.-én érdekszövetséget hoztak létre vezetésével - 2 folyamatosan működő shredderüzem (mindkettő Budapesten) - ERECO, Müller-Guttenbrunn - egy shredder immáron két éve összeszerelésre vár Ózdon - egy shredder felállítását tervezik Székesfehérváron (ALCUFER) - Az import az idei évben visszaállított életkorhatárnak köszönhetően újra visszaszorulóban van - Több mint 500.000 korábbi szocialista jármű található a forgalomban, ezekből még mindig százezres nagyságrendű a kétütemű jármű kontingens A gépjármű újrahasznosítás aktuális helyzete Magyarországon

15 Törvényalkotás - 1995 óta létezik a Környezetvédelmi Törvény - 2000-ben született meg a Hulladékgazdálkodási Törvény (Hgt.) - A Hgt. felhatalmazása alapján készülnek az egyes hulladékféleségekre vonatkozó végrehajtási utasítások, ez alapozza meg a roncsautók kezelését szabályozó Miniszteri Rendelet elkészítését - Tárcaközi egyeztető bizottság alakult (KvVM, GKM, BM, PM), amely feladata a megalapozó Kormányrendelet megalkotása, az egyes tárcák kompetenciájába tartozó feladatok feltárása - A KvVM jogalkotási tervében 2003. júniusára van előirányozva a Miniszteri rendelet kihirdetési, eddigi tapasztalatok alapján ebből legkorábban év végi megjelentetésre számítunk - a Kormányrendelet kihirdetésének nincs konkrét ütemezése

16 A jogszabályoknak köszönhető várható változások a rendszerben - Csak valamennyi engedéllyel és megfelelően kialakított átvételi pontok, bontó- és shredderüzemek, valamint hasznosítók vehetnek részt a rendszer működésében - A roncskocsik leadásakor az utolsó üzembentartó kézhez kapja az ún. „Selejtezési jegyzőkönyv”-et, amely bemutatásával tudja járművét a forgalomból kivonatni (csak így szűnik meg az adó- és biztosításfizetési kötelezettsége) - A BM kezdeményezésével egységes Járműnyilvántartási Rendszer bevezetése várható, amely érinti a jelenlegi nyilvántartást, és az eredetiségvizsgáló rendszert - A bontóüzemek vonatkozásában elvárás lesz a naprakész nyilvántartás megkövetelése (főegységek, illetve szerkezeti anyagok tekintetében) - A résztvevő ipari létesítmények vonatkozásában az 53/2000/EK Direktíva I. sz. mellékletének „Minimális műszaki feltételrendszerre” vonatkozó, a magyar szabályozásban harmonizáltan megjelenő utasításai az irányadóak - ebben az egyik legfontosabb elvárás az üzemanyagok eltávolításának elkülönített helyszíne

17 Gépjárműroncsok környezetbarát szétszerelése és újrahasznosítása, Industrieplan Kft, OM Környezeti Műszaki Fejlesztési Pályázat, 2002-2004 Résztvevők: BAY-LOGI, BMGE Gépjárművek Tsz. Cél: demonstrációs autóbontó üzem létrehozása EU IST BEATRICE-SME nemzetközi projekt lengyel, német, ír, holland és magyar partnerekkel MTA-SZTAKI, Industrieplan Kft., 2002-2003 Cél: integrált informatikai rendszer kiépítése bontóhálózatokra Projektek, együttműködési lehetőségek


Letölteni ppt "Gépjárműroncsok feldolgozásának szempontjai Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Logisztikai és Gyártástechnikai Intézete Miskolc István Zsolt osztályvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések