Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008."— Előadás másolata:

1 Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008

2 2 Munkaerőpiac – Hallgatói piac összefüggése Jelenlegi helyzet HP Ideális helyzet MP HP HP MP

3 3 Egyensúlytalanság és alacsony növekedés  Magánszektorban dolgozók3100e  Állami szektorban dolgozók 800e  Foglalkoztatottak3900e  Munkanélküliek 300e  Aktívak4200e  Nyugdíjasok2750e  Gyermekek (0-14 év)1600e  Tanulók 750e  GyES/GyED 300e  Egyéb 600e  Inaktívak5900e  Eltartottak7000e Teljes népesség: 10100e Forrás: CEMI

4 4 A vállalkozások világa Magyarországon (AmCham,2008.09.09.) Vállalkozások számaAlkalmazottak száma  1000 nagyvállalkozás /201+/1.000.000  Közepes vállalkozás /50-200/ 750.000  Kisvállalkozás /1-49/1.350.000 Foglalkoztatottak száma - a privát szektorban:3.100.000 - az állami szektorban 800.000

5 5 Szakképzett munkaerő a hazai munkaerőpiacon (AmCham,2008.09.09.)  A magasan képzett, gyakorlattal rendelkező szakember a vállalatok sikerének kulcsa  Általános követelmények: probléma-megoldás, kommunikációs készség, csapatmunka  Nagyvállalati követelmények: IT ismeret  Közép-vállalati követelmény: idegen-nyelv ismeret  Kis-válallati követelmény: tervezési/szervezési és vsárló-kiszolgálási ismeretek  A gyakorlati ismeretek iránti igény állandóan növekszik

6 6 Jövőbeni szakmai követelmények AmCham,2008.09.09.)  A sikeres vállalkozás kulcsa a magasan képzett és gyakorlott szakember Elvárások: innovációs készség *nagyvállalat:- költséghatékonyság - mobilitás *kisvállalat:-nyelvtudás  A szakmai követelmények miatt nehéz megfelelő munkaerőt találni: *nagyvállalat: - a mobilitás hiánya *kisvállalat:- bérverseny  Középtávon: *a szakmai követelmények növekednek *a nagyvállalatok félnek a munkaerőhiánytól *a nagyvállalatok félnek a munkaerőhiánytól

7 7 Az ördögi kör  rendkívül magasa költségvetés csak magas  Költségvetésiadóteher  hiány, a kiadásimellett  oldal pazarlófinanszírozható  rendszerei  miatt A munkát terhelő magas adóterhek visszafogják a foglakoztatás növekedését magas költségvetési hiány magas adóteher alacsony foglalkoztatás alacsony növekedés A magas költségvetési hiány és az alacsony foglalkoztatás együttesen a potenciálisnál lényegesen alacsonyabb növekedéshez vezetnek

8 8 6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A képzési szerkezet átalakítása (Veres P. 2008) Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú Továbbképzés + kompetencia

9 9 Hallgatók száma 1990-2007 (Veres P. 2007)

10 10 2009-ben betölthető áll. tám. mesterképzési létszámok /HVG2008/ ÁVF 20BKF 4 BCE 1221 BGF 486 BKÜF 25BME 2115 BMF 304 DE 2191 DF 100 ELTE 2688 EKF 290 HFF 29 KE 120 KGRE 221 KRF 342 KJF 13 LFZE 70MTF 50 ME 629 MÜTF 100 NyF 103NyME 1074 PE 710 PPKE 293 PTE 2115 Sapi. 24 SE 210 SzE 409 SzTE2353 SzIE 671 ZMNE 50 ZsKF 66 Összesen: 21.700 MSc

11 11 2008-ban indult mesterszakok Nappali képzésben meghírdetett *66 kar197 szakon 5849 helyet, ebből elindult 90 szakon 4205 hallgató

12 12 Gazdasági szakterületen indult jellemző nappali mesterszakok (MA) /HVG 2008/ Áll. Tám. Költségtérítéses Áll. Tám. Költségtérítéses  Közgazdasági elemző7 fő 0 fő  Marketing62 fő 3 fő  Nemzetközi gazdaság36 fő 7 fő  Pénzügy44 fő 1 fő  Regionális és körny.18 fő 0 fő  Számvitel10 fő 2 fő  Vállalk. Fejlesztés45 fő 0 fő  Vezetés és szervezés128fő35 fő (a létszám 4-34 főig terjed csoportonként)

13 13 Mesterképzések indulásának kondíciói / Mesterképzések létrehozásának anomáliái  Csak egyféle: az akadémiai mellett nincs professzionális  Törekvés az osztatlan képzés átmentésére  A képzések hossza egységes (2 év)  A képzések erősen sematizáltak (alapítás, indítás folyamata)  Csak már alapított képzéseket lehet indítani, az újakkal várni kell  Az egyetemek korlátozó törekvése a főiskolák ellen

14 14 Mesterképzések indításának anomáliái  Túlértékelt a tudományos fokozattal rendelkezők tantárgyfelelősi előírása  Túlzott a főállású oktatói követelmény  A KKK nem engedi eltérően markáns szakirányok létrehozását

15 15 A mesterképzések munkaerőpiaci vonatkozásai  Nehezedő elhelyezkedési lehetőségek  Növekvő igény a rövidebb ciklusú képzések iránt  A felsőoktatási szakmastruktúra nem megfelelő  Korlátozott a munkaerőpiaci szereplők bevonása  Korlátozott a munkaerőpiaci szereplők beleszólása a képzés tartalmába és irányultságára

16 16 A munkaerőpiaci igények várható korlátozó tényezői  Nem ismert, hogy a végzett mire alkalmas  A végzettnek nincs gyakorlati tapasztalata  Külföldi konkurencia / külföldi fokozatszerzés  Vállalati képzések/tréningek jól meghatározott területekre (megtartó képzés, kontrolling, stb.)  Szakirányú továbbképzések konkurenciája

17 17 A munkaerőpiac kapcsolata a felsőoktatással FELSŐOKTATÁSMUNKAERŐPIAC Bologna-ciklusokNehezedő elhelyezkedés Bologna-ciklusokNehezedő elhelyezkedés Kedvezőtlen demográfiaFokozódó munkavállalói kritikák Kedvezőtlen demográfiaFokozódó munkavállalói kritikák Új Ftv, MAB szerepeHiányzik a gyakorlatorientáció, Új Ftv, MAB szerepeHiányzik a gyakorlatorientáció, hiányoznak a rövidciklusú képzések Nő az intézményszám,A képzési struktúra nem adekvát Nő az intézményszám,A képzési struktúra nem adekvát csökken az áll. fin. hallg. Tömegképzés/elitképzésA munkaerőpiaci szereplők kiszorulnak a képzésből Tömegképzés/elitképzésA munkaerőpiaci szereplők kiszorulnak a képzésből Nő a diplomások arányaCsökken az igény Nő a diplomások arányaCsökken az igény Nem piacorientáltVállalati és egyéb célképzések Nem piacorientáltVállalati és egyéb célképzések

18 18 Felsőoktatási Törvény módosítása Kutatóegyetemi hálózat Applied Sciences University Valós versenylehetőségek megteremtése a programok között: Egyetem-Főiskola közötti harc befejezése Egyetem-Főiskola közötti harc befejezése Stratégiai szövetségek létrehozása Stratégiai szövetségek létrehozása Mindenki maradjon a ‘kaptafánál’ Mindenki maradjon a ‘kaptafánál’

19 19


Letölteni ppt "Prof. Dr. Roóz József MESTERKÉPZÉSEK PROFESSZIONALIZÁLÁSA Lehetséges-e válasz a munkaerőpiaci igényekre? Budapest 2008."

Hasonló előadás


Google Hirdetések