Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú."— Előadás másolata:

1 A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata 6000 Kecskemét, Kossuth tér 1. Tel.: Fax:

2 A Kormány – Kamara szakképzési keretmegállapodása és a duális szakképzés Tartalmi elemek:   a képzési rendszer átalakítása és a gazdasági igényekkel összehangolása   a duális szakképzési rendszer bevezetése   a duális szakképzés német modell szerinti felülvizsgálata   szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása   központi programok felülvizsgálata   szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása   szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás   szintvizsgák szervezése, koordinálása   közreműködés a pályaválasztási, tanácsadási rendszerben A Magyar Köztársaság Kormánya programjában célként határozta meg, hogy a szakmai képzés szerkezete, a kibocsátott tanulók száma és felkészültsége minél jobban és rugalmasabban alkalmazkodjon a gazdaság, a munkaerőpiac igényeihez, piacképes tudást adjon a tanulók számára november 11. NGM-MKIK megállapodás

3 Átalakítás A szakiskolai képzés átalakítása:   Jelentősen átalakul a szakmunkásképzés   A képzési idő általában 3 évre rövidül, és mindhárom évfolyam szakképzési évfolyamként fog működni   Nagyobb hangsúlyt kap a képzés elejétől a szakmai gyakorlati képzés   A tanulók minél szélesebb körben valós munkahelyi gyakorlathoz juttatása a duális képzés keretében   Szakmai cselekvőképesség a képzés központjában A szakközépiskolai képzés átalakítása:   A szakközépiskolákban kötelező lesz a komplex szakmai érettségi.   Ez önmagában is munkakörök betöltésére jogosít.   A szakközépiskolák 9. évfolyamra történő beiskolázása ágazatonként történik.

4 A duális képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:   A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés   Lemorzsolódás csökkenése, jobb elhelyezkedés   Gyakorlatorientált minőségi képzés   Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő   Tanulószerződés: munkaszerződés és munkabér   Szociális státusz és anyagi függetlenség Kétkezi munka becsülete Tanulók hajlandóságának ösztönzése Tanulóképzési érdekeltség A cég szempontjából nézve:   A cég versenyképességének javítása   A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása   A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés   A betaníttatás költségeinek megspórolása   A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

5 Kecskemét Város szakképzési rendszerének stratégiai célkitűzései:   a gazdaság és a szakképzés kapcsolatának erősítése   a keresletvezérelt szakképzés továbbfejlesztése   a már meglévő gazdasági erők és a partnerség együttműködésével   a régió stratégiai képzési célkitűzéseivel összhangban Oktatás területén:   munkaerőpiaccal adekvát szakképzési bázis   gyakorlatcentrikus, hatékony, átlátható képzési struktúra   csúcstechnikai felszereltség   új szervezeti modellek, képzési folyamatok   módszertani fejlesztések, tanagyagok, új programok kimunkálása   nyelvismeret, szakmai nyelvi képzés erősítése   pályaorientáció, pályakövetési rendszer Munkahelyteremtés területén:   a város integrált gazdaságfejlesztése   a kecskeméti beruházások A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten

6 Az elmúlt években Kecskemét oktatáspolitikai döntései a munkaerő-piaci igények függvényében A 2008/2009. tanévben:   3 szakközépiskolai és   két gimnáziumi osztállyal kevesebb Oka:   demográfiai hullámvölgy   a gazdálkodó szervezeteknek szakmunkásokra nagyobb szüksége van, mint a érettségizett diákokra   az érettségit adó középiskolai osztályok számának csökkenése a szakiskola felé irányítja a közepes képességű tanulókat A 2009/2010. és a 2010/2011 tanévben:   a Daimler AG., a városban működő gépipari cégek kérésére a gépészeti, informatikai és a közlekedési szakacsoportban mind a szakiskolai, mind a szakközépiskolai és technikus keretszámok emelkedése   idegenforgalmi-vendéglátóipari szakmenedzser szakon 2 új osztály   alternatív szakiskolai osztályok (Kt. módosítása, 3 éves) indítása a hagyományos 2+2, illetve 2+3 szerkezetű szakiskolai osztályok mellett A 2011/2012. tanévben:   a munkaerő-piaci igények szerint a szakiskolai osztályok számának növelése   3 évfolyamos szakiskolai képzés keretében „Mercedes szakmák” indítása   a duális képzés kecskeméti modelljének kialakítása A 2012/2013. tanévben:   egyes iskolákban csak hároméves képzési idejű szakiskolai osztályok indítása   mechatronikai alapképzésű osztályban öt évfolyamos magyar-német két tannyelvű szakközépiskolai osztály   közlekedési alapképzésű szakközépiskolai osztályban többlet szakmai nyelvóra   magyar-angol két tannyelvű osztály

7 Szakképző intézmények

8 Szakképzési adatok Kecskemét 2011/2012. tanévre beiratkozottak 9. Évfolyamra - önkormányzati Létszám: 1324 Szakközépiskola Létszám:634 Hagyományos szakiskola Létszám:251 Speciális szakiskola Létszám:137 Duális képzés Létszám:302 Középfokú iskolákban Kecskeméten 2011-ben végző diákok Összesen: 2265

9 Duális képzésben résztvevők száma 2011/2012. tanévre beiratkozottak – 9. évfolyam SzakLétszám géplakatos, szerkezetlakatos27 járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó, gépjármű mechatronikus18 szobafestő-mázoló és tapétázó12 kőműves12 járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó Gépjárműkarosszéria-készítő, javító, felületkezelő19 hegesztő16 női szabó20 mechatronikus karbantartó14 villanyszerelő14 szerszámkészítő12 kertész/zöldségtermesztő33 pincér34 szakács-cukrász39 szociális gondozó és ápoló32 Összesen302

10 Kecskemét-Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti gyára, 2012   június 16.   a Daimler AG. 200 milliárd forintos zöldmezős beruházásával új gyár Kecskeméten   Új munkahely: több mint 2500   Termelési volumen: évente jármű Egyéb fejlesztések:   beszállítók megjelenése   Kecskeméti Versenyuszoda és Élményfürdő   Kecskeméti Gyógyintézeti Központ - a hatékony egészségügyi rendszer Bács-Kiskun megyei modellje   Hilton Garden Inn és a Hampton Inn szállodák fejlesztése   a Kecskeméti TISZK szakképzés fejlesztési projektjei

11 Szakképzéssel kapcsolatos feladatok, új kihívások Hiányszakmákra vonatkozó tananyagfejlesztés pl. Knorr-Bremse: finommechanikai műszerész pl. MBMH Kft. esetében: mechatronikus, gépjárműtechnikai szerelő, bevonatkészítő (fényező) Hiányszakmákra vonatkozó tananyagfejlesztés pl. Knorr-Bremse: finommechanikai műszerész pl. MBMH Kft. esetében: mechatronikus, gépjárműtechnikai szerelő, bevonatkészítő (fényező) Pályaválasztás, pályaorientáció Munkaerőigényeknek megfelelő szakképzés Munkaerőigényeknek megfelelő szakképzés Felnőttképzés Duális képzés bevezetése a szakmáknak megfelelő tananyagfejlesztéssel, új képzési irányok Duális képzés bevezetése a szakmáknak megfelelő tananyagfejlesztéssel, új képzési irányok

12 Szakképzés fejlesztése Duális szakképzés Stratégiai együttműködési megállapodás az új szakmák érdekében: 1. szerszámkészítő 2. mechatronikus karbantartó 3. járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó 4. gépjárműkarosszéria-készítő, javító 5. gépjármű mechatronikus Duális szakképzés Stratégiai együttműködési megállapodás az új szakmák érdekében: 1. szerszámkészítő 2. mechatronikus karbantartó 3. járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó 4. gépjárműkarosszéria-készítő, javító 5. gépjármű mechatronikus A szakképzés fejlesztése együttműködésben a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával A szakképzés fejlesztése együttműködésben a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával Munkaerő utánpótlás biztosítása a szakképzés területén Munkaerő utánpótlás biztosítása a szakképzés területén Duális főiskolai képzés Kecskeméti Főiskola: Stratégiai Együttműködési Megállapodás, járműgyártási szakirány bevezetése a gépészmérnök szakon belül, hosszú távú cél: járműipari tanszék kialakítása Duális főiskolai képzés Kecskeméti Főiskola: Stratégiai Együttműködési Megállapodás, járműgyártási szakirány bevezetése a gépészmérnök szakon belül, hosszú távú cél: járműipari tanszék kialakítása

13 Folyamat december 10. Szándéknyilatkozat aláírása Szakképző intézmények Önkormányzat Regionális gazdasági szereplők június OKJ Bizottsági ülés Tanagyag-fejlesztési munkacsoportok Előzetes szakmai egyeztetések Új műszaki, meglévő szakmák szakmai SZVK központi programok kidolgozása Támogató nyilatkozat április 19. Stratégiai Szakképzési együttműködési megállapodás Kamara Mercedes NSZFI NEFMI NGM MKIK NSZFI NEFMI április 7. Akkreditációs kérelem Kecskeméti TISZK július OKJ módosítása Munkaügyi Központ tankönyvek, jegyzetek, tantervek, tematika kidolgozása július OKJ módosítása július OKJ módosítása szeptember 1. duális képzés

14 Stratégiai partnerek CabTec Kft. MBMH Kft. Phoenix Mecano Kecskemét Kft. Hilti Szerszám Kft. Bosal- Autoflex Kft. Knorr - Bremse Kft. Szimikron Ipari Kft. Lamans Color Bt. Freudenberg Simmerringe Kft. MAG Hungary Kft. Regionális gazdasági szereplők BKMKIÖnkormányzat A kecskeméti régióban műszaki munkaerő-utánpótlási, foglalkoztatási szakképzési igények közép és hosszú távon való hatékony kielégítése. Sikeres beiskolázás, javaslat képzési kínálatra Tervezett szakképesítések, vállalt létszámok Vállalati – oktatási szakmai kompetenciák egyeztetése Vállalati tanműhely Tanulószerződés megkötése

15 Országos fejlesztés Duális szakképzés bevezetése, műszaki szakmák korszerűsítése május 5-6. Autóipari HR vezetők találkozója Országos fejlesztés Autóipari szektor együttműködése GM Powertain Continental Teves Magyarország BoschSuzuki AUDIMercedes Knorr- Bremse Hankook Kft.

16 Kecskeméti Főiskola pilot projektje Dél-alföldi régió Kecskemét Autóipari technológiai központ Kecskeméti Főiskola Autóipari nagyvállalatok Beszállítók Külföldi egyetemek főiskolák Közös projektek Műszaki szakképzés Gazdasági szükségszerűség   Autóipari tudásbázisra épülő technológiai és tudástranszfer tevékenységek fejlesztése TÁMOP   Autóipari kutatásfejlesztési és innovációtámogató központ Önkormányzat

17 Stratégiai megállapodás - oktatás ÖnkormányzatFőiskola Együttműködés, a jövőbeli hallgatók megnyerése: - Roadshow (középiskolai) - Közös programok, rendezvények - Beiskolázási kiadványok - Nyílt nap - Kutatók éjszakája - Állásbörze Kecskemét, mint élhető város: - - KEFO, mint kiváló oktatási intézmény - - szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése - - magyarok a világ autóiparában - - járműipari szabadegyetem Erőforrások közös használata: - - Pályázatokon való közös részvétel - - Tudósház - - Közös partnerségi stratégia Felsőfokú duális képzés bevezetése: Duális képzés roadshow, felsős középiskolai tanulók, szülők, tanárok

18 A Kecskeméti TISZK Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. szakképzés fejlesztési projektjei 1. „Iránytű a jövő szakemberének szak- és felnőttképzés fejlesztése a munkaerőpiaci alkalmazások elősegítésére” című (TÁMOP /1 számú ) projekt Elnyert támogatás összege: Ft Stratégiai célkitűzés:   Szakképzés minőségi javítása   Kompetencia alapú moduláris képzés megvalósítása   Tudástranszferek – konvertálható tudás   Felnőtt szakképzési tevékenység erősítése Projekt megvalósítása:   Idegen nyelvi képzés   Tananyagfejlesztés   Tanárok módszertani továbbképzése   Mi a pálya?” pályaválasztási pályaorientációs központ 2. „Keresletvezérelt szakképzés megteremtése a Kecskeméti TISZK munkaerőpiaci igények alapján történő infrastrukturális fejlesztésével” című (TIOP /1 számú) projekt Elnyert támogatás összege: Ft Projekt megvalósítása:   gyakorlati képzés korszerű technológiai, technikai feltételeinek megteremtése   képzőhely,tanműhely kialakítása   épület felújítások, átalakítások   eszközbeszerzések   szakképző intézmények infrastruktúrájának fejlesztése   piacképes szakképzés   munkanélküliségi ráta csökkentése

19 Pályaválasztás, pályaorientáció Mi a pálya?” központ:   Pályaválasztási börze és kiállítás   Munka-pálya és karrier tanácsadás   2010 és évben rendhagyó szakmai fórum és börze   Több, mint 1000 diák részvétele – osztályos tanulók   Életpálya tervezése   Információnyújtás   Szakmabemutatók, tanműhely látogatás Együttműködés:   Kecskeméti TISZK Nonprofit Kft.   Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara   Intézmények   Cégek   Kecskeméti Főiskola   Munkaügyi Központ Cél:   Életút támogató pályaorientációs rendszer   Pilot projekt Kecskeméten   Iskolai pályaorientáció fejlesztése   Diákok, felnőttek- információ, tanácsadás   Közös pályaválasztási programok   Üzemlátogatás, nyílt nap

20 Börze - szakmabemutatók

21 Mercedes – előzetes kiválasztás, felvételi próba Szakképző intézmény - Mercedes Szóbeli felvételi eljárás Személyes meghallgatás Alapkészségek vizsgálata Szakképzési workshop a gyakorlati oktatók részére Ajánlat a kiválasztott tanulóknak Szülők tájékoztatása szeptember 1. Első évfolyam képzésének megkezdése Tanműhelylátogatás Szakmák gyakorlati bemutatása Motiváció

22 Mercedes   76 új gyári dolgozóval – 1600 fő felvétele eddig - együtt   34 tanuló köszöntése   tanévnyitás   10 gépjármű karosszéria előkészítő, felületbevonó   10 tanuló gépjármű mechatronikus   14 mechatronikus karbantartó   Tanulószerződés   Sikeres vizsga-jó esélyek   Foglalkoztatás   életpálya modell szeptember 1. - Welcome day

23 Jövőbeni szakképzési együttműködés keretei   a szakképzési fejlesztési tervek közép és hosszú távon   közös koncepció   munkatervek elkészítése   a szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése   az elméleti és gyakorlati oktatás személyi és tárgyi feltételrendszere   az iskolai, vállalati oktatók szakmai továbbképzése   a szakmai elméleti és gyakorlati képzési programok   tantervek összehangolása   nyílt napok, üzemlátogatás   Pályaorientáció erősítése   tanulmányi versenyek   tanórán kívüli foglalkozások, iskolán kívüli tevékenységek, programok szervezése   a tanulók kiválasztásában való folyamatos részvétel   pályakövetési rendszer a foglalkoztatás javítása érdekében   a tanulók életpálya modellje   a tanulók ösztönzési rendszere   a gyakorlati képzőhelyek, tanműhelyek kapacitása felmérése, kihasználása

24 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szekszárd, november 16.


Letölteni ppt "A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú."

Hasonló előadás


Google Hirdetések