Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester"— Előadás másolata:

1 A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten
Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata 6000 Kecskemét, Kossuth tér 1. Tel.: Fax:

2 A Kormány – Kamara szakképzési keretmegállapodása és a duális szakképzés
Tartalmi elemek: a képzési rendszer átalakítása és a gazdasági igényekkel összehangolása a duális szakképzési rendszer bevezetése a duális szakképzés német modell szerinti felülvizsgálata szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása központi programok felülvizsgálata szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás szintvizsgák szervezése, koordinálása közreműködés a pályaválasztási, tanácsadási rendszerben A Magyar Köztársaság Kormánya programjában célként határozta meg, hogy a szakmai képzés szerkezete, a kibocsátott tanulók száma és felkészültsége minél jobban és rugalmasabban alkalmazkodjon a gazdaság, a munkaerőpiac igényeihez, piacképes tudást adjon a tanulók számára. 2010. november 11. NGM-MKIK megállapodás

3 Átalakítás A szakközépiskolai képzés átalakítása:
A szakközépiskolákban kötelező lesz a komplex szakmai érettségi. Ez önmagában is munkakörök betöltésére jogosít. A szakközépiskolák 9. évfolyamra történő beiskolázása ágazatonként történik. A szakiskolai képzés átalakítása: Jelentősen átalakul a szakmunkásképzés A képzési idő általában 3 évre rövidül, és mindhárom évfolyam szakképzési évfolyamként fog működni Nagyobb hangsúlyt kap a képzés elejétől a szakmai gyakorlati képzés A tanulók minél szélesebb körben valós munkahelyi gyakorlathoz juttatása a duális képzés keretében Szakmai cselekvőképesség a képzés központjában

4 A duális képzés előnyei
Kétkezi munka becsülete A fiatal tanonc szempontjából nézve: A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés Lemorzsolódás csökkenése, jobb elhelyezkedés Gyakorlatorientált minőségi képzés Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő Tanulószerződés: munkaszerződés és munkabér Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve: A cég versenyképességének javítása A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés A betaníttatás költségeinek megspórolása A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása Tanulóképzési érdekeltség Tanulók hajlandóságának ösztönzése

5 A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten
Kecskemét Város szakképzési rendszerének stratégiai célkitűzései: a gazdaság és a szakképzés kapcsolatának erősítése a keresletvezérelt szakképzés továbbfejlesztése a már meglévő gazdasági erők és a partnerség együttműködésével a régió stratégiai képzési célkitűzéseivel összhangban Oktatás területén: munkaerőpiaccal adekvát szakképzési bázis gyakorlatcentrikus, hatékony, átlátható képzési struktúra csúcstechnikai felszereltség új szervezeti modellek, képzési folyamatok módszertani fejlesztések, tanagyagok, új programok kimunkálása nyelvismeret, szakmai nyelvi képzés erősítése pályaorientáció, pályakövetési rendszer Munkahelyteremtés területén: a város integrált gazdaságfejlesztése a kecskeméti beruházások

6 Az elmúlt években Kecskemét oktatáspolitikai döntései a munkaerő-piaci igények függvényében
A 2008/2009. tanévben: 3 szakközépiskolai és két gimnáziumi osztállyal kevesebb Oka: demográfiai hullámvölgy a gazdálkodó szervezeteknek szakmunkásokra nagyobb szüksége van, mint a érettségizett diákokra az érettségit adó középiskolai osztályok számának csökkenése a szakiskola felé irányítja a közepes képességű tanulókat A 2009/2010. és a 2010/2011 tanévben: a Daimler AG., a városban működő gépipari cégek kérésére a gépészeti, informatikai és a közlekedési szakacsoportban mind a szakiskolai, mind a szakközépiskolai és technikus keretszámok emelkedése idegenforgalmi-vendéglátóipari szakmenedzser szakon 2 új osztály alternatív szakiskolai osztályok (Kt. módosítása, 3 éves) indítása a hagyományos 2+2, illetve 2+3 szerkezetű szakiskolai osztályok mellett A 2012/2013. tanévben: egyes iskolákban csak hároméves képzési idejű szakiskolai osztályok indítása mechatronikai alapképzésű osztályban öt évfolyamos magyar-német két tannyelvű szakközépiskolai osztály közlekedési alapképzésű szakközépiskolai osztályban többlet szakmai nyelvóra magyar-angol két tannyelvű osztály A 2011/2012. tanévben: a munkaerő-piaci igények szerint a szakiskolai osztályok számának növelése 3 évfolyamos szakiskolai képzés keretében „Mercedes szakmák” indítása a duális képzés kecskeméti modelljének kialakítása

7 Szakképző intézmények

8 Szakképzési adatok Kecskemét
Középfokú iskolákban Kecskeméten 2011-ben végző diákok Összesen: 2265

9 Duális képzésben résztvevők száma
2011/2012. tanévre beiratkozottak – 9. évfolyam Szak Létszám géplakatos, szerkezetlakatos 27 járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó, gépjármű mechatronikus 18 szobafestő-mázoló és tapétázó 12 kőműves járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó Gépjárműkarosszéria-készítő, javító, felületkezelő 19 hegesztő 16 női szabó 20 mechatronikus karbantartó 14 villanyszerelő szerszámkészítő kertész/zöldségtermesztő 33 pincér 34 szakács-cukrász 39 szociális gondozó és ápoló 32 Összesen 302

10 Kecskemét-Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti gyára, 2012 2008. június 16. a Daimler AG. 200 milliárd forintos zöldmezős beruházásával új gyár Kecskeméten Új munkahely: több mint 2500 Termelési volumen: évente jármű Egyéb fejlesztések: beszállítók megjelenése Kecskeméti Versenyuszoda és Élményfürdő Kecskeméti Gyógyintézeti Központ - a hatékony egészségügyi rendszer Bács-Kiskun megyei modellje Hilton Garden Inn és a Hampton Inn szállodák fejlesztése a Kecskeméti TISZK szakképzés fejlesztési projektjei

11 Szakképzéssel kapcsolatos feladatok, új kihívások
Hiányszakmákra vonatkozó tananyagfejlesztés pl. Knorr-Bremse: finommechanikai műszerész pl. MBMH Kft. esetében: mechatronikus, gépjárműtechnikai szerelő, bevonatkészítő (fényező) Felnőttképzés Duális képzés bevezetése a szakmáknak megfelelő tananyagfejlesztéssel, új képzési irányok Munkaerőigényeknek megfelelő szakképzés Pályaválasztás, pályaorientáció 11

12 Szakképzés fejlesztése
A szakképzés fejlesztése együttműködésben a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával Munkaerő utánpótlás biztosítása a szakképzés területén Duális főiskolai képzés Kecskeméti Főiskola: Stratégiai Együttműködési Megállapodás, járműgyártási szakirány bevezetése a gépészmérnök szakon belül, hosszú távú cél: járműipari tanszék kialakítása Duális szakképzés Stratégiai együttműködési megállapodás az új szakmák érdekében: 1. szerszámkészítő 2. mechatronikus karbantartó 3.  járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó 4. gépjárműkarosszéria-készítő, javító 5. gépjármű mechatronikus 12

13 Tanagyag-fejlesztési Stratégiai Szakképzési
Folyamat 2010. december 10. Szándéknyilatkozat aláírása 2011. április 7. Akkreditációs kérelem Előzetes szakmai egyeztetések Tanagyag-fejlesztési munkacsoportok NSZFI NSZFI NEFMI NEFMI NGM MKIK Önkormányzat Szakképző intézmények Kamara 2011. június OKJ Bizottsági ülés Mercedes Támogató nyilatkozat Új műszaki, meglévő szakmák szakmai SZVK központi programok kidolgozása 2011. április 19. Stratégiai Szakképzési együttműködési megállapodás Kecskeméti TISZK Munkaügyi Központ 2011. július OKJ módosítása 2011. július OKJ módosítása 2011. július OKJ módosítása 2011. szeptember 1. duális képzés Regionális gazdasági szereplők tankönyvek, jegyzetek, tantervek, tematika kidolgozása

14 Stratégiai partnerek Knorr - Bremse Kft. Phoenix Mecano Kecskemét Kft.
Vállalati tanműhely Tanulószerződés megkötése A kecskeméti régióban műszaki munkaerő-utánpótlási, foglalkoztatási szakképzési igények közép és hosszú távon való hatékony kielégítése. Knorr - Bremse Kft. Phoenix Mecano Kecskemét Kft. MBMH Kft. CabTec Kft. Sikeres beiskolázás, javaslat képzési kínálatra Tervezett szakképesítések, vállalt létszámok Vállalati – oktatási szakmai kompetenciák egyeztetése MAG Hungary Kft. Bosal- Autoflex Kft. Regionális gazdasági szereplők Freudenberg Simmerringe Kft. Hilti Szerszám Kft. Önkormányzat BKMKI Szimikron Ipari Kft. Lamans Color Bt.

15 Országos fejlesztés Duális szakképzés bevezetése, műszaki szakmák
korszerűsítése Országos fejlesztés 2011. május 5-6. Autóipari HR vezetők találkozója Suzuki Bosch Knorr- Bremse Hankook Kft. Continental Teves Magyarország AUDI Mercedes Autóipari szektor együttműködése GM Powertain

16 Kecskeméti Főiskola pilot projektje
Műszaki szakképzés Gazdasági szükségszerűség Dél-alföldi régió Kecskemét Autóipari technológiai központ Autóipari tudásbázisra épülő technológiai és tudástranszfer tevékenységek fejlesztése TÁMOP 4.2.1 Autóipari kutatásfejlesztési és innovációtámogató központ Kecskeméti Főiskola Közös projektek Önkormányzat Beszállítók Autóipari nagyvállalatok Külföldi egyetemek főiskolák

17 Stratégiai megállapodás - oktatás
Önkormányzat Főiskola Kecskemét, mint élhető város: - KEFO, mint kiváló oktatási intézmény szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése magyarok a világ autóiparában járműipari szabadegyetem Együttműködés, a jövőbeli hallgatók megnyerése: - Roadshow (középiskolai) - Közös programok, rendezvények - Beiskolázási kiadványok - Nyílt nap - Kutatók éjszakája - Állásbörze Erőforrások közös használata: Pályázatokon való közös részvétel Tudósház Közös partnerségi stratégia Felsőfokú duális képzés bevezetése: Duális képzés roadshow, felsős középiskolai tanulók, szülők, tanárok

18 A Kecskeméti TISZK Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft
A Kecskeméti TISZK Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. szakképzés fejlesztési projektjei 1. „Iránytű a jövő szakemberének szak- és felnőttképzés fejlesztése a munkaerőpiaci alkalmazások elősegítésére” című (TÁMOP /1 számú ) projekt Elnyert támogatás összege: Ft Stratégiai célkitűzés: Szakképzés minőségi javítása Kompetencia alapú moduláris képzés megvalósítása Tudástranszferek – konvertálható tudás Felnőtt szakképzési tevékenység erősítése Projekt megvalósítása: Idegen nyelvi képzés Tananyagfejlesztés Tanárok módszertani továbbképzése Mi a pálya?” pályaválasztási pályaorientációs központ 2. „Keresletvezérelt szakképzés megteremtése a Kecskeméti TISZK munkaerőpiaci igények alapján történő infrastrukturális fejlesztésével” című (TIOP /1 számú) projekt Elnyert támogatás összege: Ft Projekt megvalósítása: gyakorlati képzés korszerű technológiai, technikai feltételeinek megteremtése képzőhely,tanműhely kialakítása épület felújítások, átalakítások eszközbeszerzések szakképző intézmények infrastruktúrájának fejlesztése piacképes szakképzés munkanélküliségi ráta csökkentése

19 Pályaválasztás, pályaorientáció
Mi a pálya?” központ: Pályaválasztási börze és kiállítás Munka-pálya és karrier tanácsadás 2010 és évben rendhagyó szakmai fórum és börze Több, mint 1000 diák részvétele – osztályos tanulók Életpálya tervezése Információnyújtás Szakmabemutatók, tanműhely látogatás Együttműködés: Kecskeméti TISZK Nonprofit Kft. Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Intézmények Cégek Kecskeméti Főiskola Munkaügyi Központ Cél: Életút támogató pályaorientációs rendszer Pilot projekt Kecskeméten Iskolai pályaorientáció fejlesztése Diákok, felnőttek- információ, tanácsadás Közös pályaválasztási programok Üzemlátogatás, nyílt nap

20 Börze - szakmabemutatók

21 Mercedes – előzetes kiválasztás, felvételi próba
Tanműhelylátogatás Szakmák gyakorlati bemutatása Motiváció Szakképző intézmény - Mercedes Szóbeli felvételi eljárás Személyes meghallgatás Alapkészségek vizsgálata Ajánlat a kiválasztott tanulóknak Szülők tájékoztatása Szakképzési workshop a gyakorlati oktatók részére 2011. szeptember 1. Első évfolyam képzésének megkezdése

22 2011. szeptember 1. - Welcome day
Mercedes 2011. szeptember 1. - Welcome day 76 új gyári dolgozóval – 1600 fő felvétele eddig - együtt 34 tanuló köszöntése tanévnyitás 10 gépjármű karosszéria előkészítő, felületbevonó 10 tanuló gépjármű mechatronikus 14 mechatronikus karbantartó Tanulószerződés Sikeres vizsga-jó esélyek Foglalkoztatás életpálya modell

23 Jövőbeni szakképzési együttműködés keretei
a szakképzési fejlesztési tervek közép és hosszú távon közös koncepció munkatervek elkészítése a szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése az elméleti és gyakorlati oktatás személyi és tárgyi feltételrendszere az iskolai , vállalati oktatók szakmai továbbképzése a szakmai elméleti és gyakorlati képzési programok tantervek összehangolása nyílt napok, üzemlátogatás Pályaorientáció erősítése tanulmányi versenyek tanórán kívüli foglalkozások, iskolán kívüli tevékenységek, programok szervezése a tanulók kiválasztásában való folyamatos részvétel pályakövetési rendszer a foglalkoztatás javítása érdekében a tanulók életpálya modellje a tanulók ösztönzési rendszere a gyakorlati képzőhelyek, tanműhelyek kapacitása felmérése, kihasználása

24 megtisztelő figyelmüket!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szekszárd, november 16.


Letölteni ppt "Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester"

Hasonló előadás


Google Hirdetések