Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tárlat a lehető legteljesebb áttekintést kívánja nyújtani a korszakról, a lombardiai művészet központjairól, felvonultatva a legjelentősebb művészeket.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tárlat a lehető legteljesebb áttekintést kívánja nyújtani a korszakról, a lombardiai művészet központjairól, felvonultatva a legjelentősebb művészeket."— Előadás másolata:

1

2 A tárlat a lehető legteljesebb áttekintést kívánja nyújtani a korszakról, a lombardiai művészet központjairól, felvonultatva a legjelentősebb művészeket és illusztrálva az őket foglalkoztató művészi problémákat, hatásokat. A festménykiállítás tematikáját dr. Giovanni Valagussa, a bergamói Accademia Carrara művészettörténész-kurátora állította össze, az összesen 56 festménnyel azt az időrendet szemléltetve, ahogy a 15. századi középkori, késő gótikus stílusból Lombardiában is kibontakozik a reneszánsz, majd a 16. század elejére eljut a manierizmusig.

3 1. Az udvari gótika és a flamand újítások A tárlatot a Bonifacio Bembo korára jellemző késő gótika nyitja, az udvari világ kifinomultságával és a flamand festészet közvetlen ismeretének első észak-itáliai jeleivel, amelyeket itt a hagyományosan Zanetto Bugattónak tulajdonított festmény képvisel, mely egyébként visszavezethető Van Eyckra.

4 Bugatto Zanetto San Girolamo 1460, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tavola, olio, cm. 53 x 36 Inv. 729 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete nord Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro

5 Bembo Bonifacio San Francesco d'Assisi stimmatizzato 1460 circa, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tela, tempera, cm. 64 x 32 Inv. 1360 - 1924, Legato Carlo Ceresa Sala 1 (CA), parete ovest Ambito culturale: Scuola cremonese Categoria iconografica: Sacro

6 Anonimo Scena di corte Trionfo dell’amore 1460 circa, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tavola, tempera, cm. 40 x 55 Inv. 1095 - 1901, Legato Antonia Noli Marenzi Sala 1 (CA), parete ovest Ambito culturale: Scuola lombarda Categoria iconografica: Profano

7 Bembo Benedetto Assunzione della Madonna in cielo tra profeti, angeli, arcangeli alla presenza di Santi e Apostoli, con sfondo paesistico 1470-1475, datazione critica (sec. 15, fraz. 6) tavola, tempera, cm. 108 x 43 Inv. 699 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete est Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro

8 2. Új szempontok: a perspektíva és a klasszikus antikvitás Megjelennek az első újszerű figurális ábrázolások, melyek az antikvitás felfedezésére utalnak, és kétségtelenül a század közepi padovai fejleményekből merítettek ihletet. E szakasz jelentős szereplője a nemrég „Maestro dei cartellini” („a lapocskák mestere”) névre átkeresztelt művész (korábban ’Maestro del 1458’, “az 1458-as mester” néven jegyezték), aki Bergamóban is működött és talán bresciai származású volt. Bizonyos tekintetben olyan művészek újításait előlegezi meg, mint Butinone vagy Cicognara, akik az érett reneszánszhoz vezető átmenet idején alkottak.

9 Maestro del 1458 Angeli con strumenti della Passione 1459, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tavola, tempera, cm. 53 x 21 Inv. 133 - 1796, Legato Giacomo Carrara Sala 1 (CA), parete est Ambito culturale: Scuola bergamasca Categoria iconografica: Sacro

10 Maestro del 1458 Angeli con strumenti della Passione 1459, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tavola, tempera, cm. 53 x 20 Inv. 135 - 1796, Legato Giacomo Carrara Sala 1 (CA), parete est Ambito culturale: Scuola bergamasca Categoria iconografica: Sacro

11 Maestro del 1458 Tarot kártyalap-királyi serleggel

12 Antonio Cicognara (működött: 1480 – 1500): A Világ (tarot kártyához tartozó darab)

13 3. Vincenzo Foppa, a padovai antikizáló újítások és környezetük A perspektíva lombardiai elterjedésének legfontosabb szereplője Vincenzo Foppa volt. Sokáig tartó, a század második felét teljesen átfogó tevékenységével egyértelműen állást foglalt a tér geometrikus megszerkesztésének szükségessége, egyúttal a valószerű ábrázolás fontossága mellett, amire a jelenetek környezeti elemeinek aprólékos kidolgozásával és az emberi alakok alapos jellemzésével törekedett.

14 Vincenzo Foppa (1427/30 – 1515/16): Nemesember képmása

15 Foppa Vincenzo San Girolamo 1460, datazione critica (sec. 15, fraz. 5) tavola, tempera, cm. 46 x 31 Inv. 623 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete nord Ambito culturale: Scuola bresciana Categoria iconografica: Sacro

16 Butinone Bernardino Circoncisione di Gesů Cristo 1480-1485, datazione critica (sec. 15, fraz. 7) tavola, tempera, cm. 25 x 20 Inv. 296 - 1796, Legato Giacomo Carrara Sala 4 (CD), vetrina Ambito culturale: Scuola bergamasca Categoria iconografica: Sacro

17 4. Ambrogio Bergognone, a Sforzák udvari festője Fontos szerepet játszott ezekben az évtizedekben Ambrogio Bergognone is, Ludovico il Moro kedvelt festője. A herceg őt bízta meg a paviai Certosa freskódíszítéseinek hatalmas munkájával. Bergognone a reneszánsz újításainak csiszolt és rendkívül elegáns értelmezést ad, amely a flamand festészetre jellemző finomságokat eleveníti fel, ezzel bizonyítva, hogy ez a hatás, legalábbis a milánói művészetben, még mindig életképes.

18 Ambrogio da Fossano, Bergognone Incontro di Sant'Ambrogio e l'imperatore Teodosio 1490, datazione critica (sec. 15, fraz. 8) tavola, olio, cm. 33 x 21 Inv. 614 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete nord Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Storico

19 Ambrogio da Fossano, Bergognone Toulouse-i Szt. Lajos A bergamoi domonkosok templomába festett poliptichon táblája (életnagyságú)

20 Ambrogio da Fossano, Bergognone Szent Vince A bergamoi domonkosok templomába festett poliptichon táblája (életnagyságú

21 5. Bernardo Zenale és „a Sforza-oltárkép mestere”: párbeszéd Leonardóval E rendkívüli kulturális fejlődés következő lépcsőfoka Leonardo 1481-ben kezdődő milánói működése. Alapvető fordulatot jelez az a szemlélet, hogy a festészet a tudományos és pszichológiai megismerés eszköze, s ezáltal a természet tanulmányozásának, az emberi személyiség és környezete vizsgálatának kísérője. E gondolatokat a trevigliói Zenale is elsajátította, aki a térség legjobb festője volt ezidőtájt, akárcsak a titokzatos „Maestro della Pala Sforzesca”, „a Sforza oltárkép mestere”, a kitűnő művész, akinek azonosítása még várat magára.

22 Maestro della Pala Sforzesca Sant'Ambrogio 1480-1490, datazione critica (sec. 15, fraz. 7) tavola, olio, cm. 73 x 62 Inv. 678 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete ovest Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro

23 Zenale Bernardo Madonna che allatta Gesů Bambino 1510-1520, datazione critica (sec. 16, fraz. 2) tavola, olio, cm. 43 x 33 Inv. 514 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 4 (CD), parete est Ambito culturale: Scuola bergamasca Categoria iconografica: Sacro

24 6. Milanói hatás Bergamóban ( A Marinoni- műhely). Kompromisszum Velencével Az új utakat nyitó változások nehezebben hódítják meg a kisebb városokat, de végül mégis feltartóztathatatlannak bizonyulnak. A cremonai Fadino szigorú festészeti perspektívát teremt Bramante nyomán, a bergamói Marinoniak szeme előtt Foppa művei lebegnek és a trevigliói Szent Márton templomban elhelyezett poliptichon, amely Butinone és Zenale ifjúkori műve. Antonio Boselli Zenaléra tekint, de már az érett korszakára, és „a Sforza oltárkép mestere” is mintát ad neki. Furcsa módon Andrea Previtali ezekből a lombardiai előzményekből indul ki, de a velencei kulturális miliőbe lépve mindjárt maga mögött is hagyja őket.

25 Previtali Andrea Madonna in trono con Gesů Bambino e i Santi Sebastiano e Tommaso d'Aquino 1506, datato (sec. 16, fraz. 1) tavola, olio, cm. 76 x 60 Inv. 654 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 5 (CE), parete sud Ambito culturale: Scuola bergamasca Categoria iconografica: Sacro

26 7. Leonardo követői Az a művészeti irányzat, amely Leonardót választotta példaképéül, legfontosabb képviselőivel van jelen a múzeumban, Solario, Boltraffio, De Predis, Luini, Bernardino de’ Conti színvonalas alkotásai révén. Ezt a jól ismert időszakot a nagy firenzei festő tanítása határozza meg, kulturális szempontból pedig Az utolsó vacsorára irányuló tanulmányok játszanak központi szerepet benne. Az utolsó vacsora kezdettől fogva a legfőbb követendő példává válik. Eleinte az értelmezés összhangban áll a leonardói gondolatokkal, de később egyfajta manír jut érvényre, amely szívesen helyezi előtérbe a hűvös idealizálást, ahogy azt Bernardino de’ Continál látjuk, vagy az intellektuális érzékenységet, ahogy Giampietrinónál.

27 Boltraffio Giovan Antonio Gesů Cristo fanciullo benedicente 1510 circa, datazione critica (sec. 16, fraz. 1) tavola, olio, cm. 26 x 22 Inv. 977 - 1891, Legato Giovanni Morelli Sala 8 (CH), parete est, vetrina Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro

28 Solario Andrea Gesů Cristo coronato di spine 1500-1505, datazione critica (sec. 16, fraz. 1) carta, olio, cm. 39 x 31 Inv. 716 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 7 (CG), parete sud Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro

29 Bernardino Luini: Tájban ábrázolt Magdolna

30 Albertino Piazza: Szent Katalin misztikus eljegyzése

31 Luini Bernardino Gesů Bambino nella capanna con la Madonna e San Giuseppe 1500-1510, datazione critica (sec. 16, fraz. 1) tavola, olio, cm. 42 x 38 Inv. 704 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 7 (CG), parete est Ambito culturale: Scuola milanese Categoria iconografica: Sacro.

32 8. Cremona, Mantova és Brescia: az új maniera jelentkezése a Pó-síkság térségében Lombardiában a voltaképpeni reneszánsz korszak a leonardói minta fokozatos gyengülésével ér véget, amely egyre több teret enged az explicit és olykor nyers realizmus egyfajta visszatérésének, amelynek egykor Foppa volt a legmarkánsabb alkotója. A tárlat egy új generáció színrelépésével zárul, melyhez Altobello Melone, Romanino, Moretto tartozik, más, főleg Cremona és Brescia között tevékenykedő művészekkel együtt. Közben Bergamóban már Velencére figyelnek, Lotto és az immár velencei műhelyekbe elszegődő művészek világára; tekintetük ekkor már Lombardián kívülre irányul.

33 Altobello Melone (1485 k. – 1543 k.): Madonna a gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal, 1510 k.

34 Bonvicino Alessandro, Moretto Madonna con Gesů Babino, San Giuseppe e San Giovannino 1550, datazione critica (sec. 16, fraz. 5) tela, olio, cm. 63 x 94 Inv. 606 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 9 (CI), parete sud Ambito culturale: Scuola bresciana Categoria iconografica: Sacro

35 Lotto Lorenzo Gesů Bambino dormiente tra la Madonna e i Santi Giuseppe e Caterina d'Alessandria, con sfondo paesistico 1533, datato (sec. 16, fraz. 3) tela, olio, cm. 81 x 115 Inv. 666 - 1866, Legato Guglielmo Lochis Sala 6 (CF), parete est Ambito culturale: Scuola veneziana Categoria iconografica: Sacro


Letölteni ppt "A tárlat a lehető legteljesebb áttekintést kívánja nyújtani a korszakról, a lombardiai művészet központjairól, felvonultatva a legjelentősebb művészeket."

Hasonló előadás


Google Hirdetések