Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok 2008. április 8 Badovszky György.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok 2008. április 8 Badovszky György."— Előadás másolata:

1 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok 2008. április 8 Badovszky György balesetvizsgáló

2 2 AZ ESEMÉNYEK KATEGÓRIÁJUK SZERINT KategóriákHelikopterMerevszárnyú Accident (légiközlekedési baleset) 19 Incident (esemény) 234 Serious Incident (súlyos légiközlekedési esemény) -9 Not determined (intézkedést nem igényel) 25 Összesen557 62

3 3 AZ ESEMÉNYEK OKOK SZERINT Az esemény okaHelikopterMerevszárnyú Műszaki okok Sárkány204 005; 115; 128; 160; 161; 162; 204; 210; 220; 292; 293; 335; 365; 398; 432; 512 Hajtómű143030; 202; 289; 476 Kormány-153 Rádió-elektromos-096; 145; 525 Külső okEgyéb- 095;158; 238; 253; 320 Emberi tényező Tévesztés Döntésképtelenség-387 Hiányos kézség- 084; 127; 139; 427; 475 Észlelés hiánya- 033; 233; 314; 345; 358; 489 Szabályszegés Rutinszerű362 088; 171; 244; 276; 311; 420; 362 Eseti502199, 502

4 4 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA Esemény számaKelteKategóriájaLeírása 2007-0052007.01.04IncidentA kabintúlnyomás csökkent. 2007-0302007.01.26IncidentA motor túlfogyasztott. 2007-0332007.02.02Serious incidentNem nyitott futót. 2007-0392007.02.07IncidentTMA határ fölé emelkedett. 2007-0532007.02.18AccidentMegszakított felszállás. 2007-0842007.03.11IncidentTMA-ból téves irányon indult. 2007-0882007.03.04IncidentAz irányítás utasítását megszegte. 2007-0952007.03.17Not determinedElszabadult reklámballon. 2007-0962007.03.18Not determinedRádiókapcsolati hiba. 2007-1152007.04.01IncidentGázbowden elszakadt. 2007-1272007.04.07AccidentTúlfékezés miatt átvágódott. 2007-1282007.04.08Serious incidentKifutás közben az orrfutó kitört. 2007-1392007.04.07IncidentOldalszélben kitört, szárnyvég leért. 2007-1432007.04.20AccidentMotortörés miatt autorotált. 2007-1452007.04.21Not determinedFelszállás után rádióhiba 2007-1532007.04.22AccidentMagassági kormyányvezérlés megszűnt. 2007-1582007.04.26Serious incidentMadárral ütközött.

5 5 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA 2007-1602007.04.26IncidentFelszálláskor a benzinszivattyú nem működött. 2007-1612007.04.27IncidentBenzin-mennyiségmérő hiba miatt leszállt. 2007-1622007.04.28Serious incidentOrrfutó kinematikai shimmy. 2007-1712007.04.21IncidentLondon TMA-ban műrepült. 2007-1992007.05.17IncidentTúlemelkedett APP alsó határán. 2007-2022007.05.20Serious incidentFordulatszám-csökkenés miatt kényszerleszállás. 2007-2042007.05.20Not determined Lejtőn állva, parkolófékkel, a levegő elszivárgott és vízmosásba gurult. 2007-2102007.05.24Serious incidentBenzinhiány miatt LHNY-ra kényszerleszállt. 2007-2122007.05.26Serious incidentOrrfutó dinamikai shimmy. 2007-2202007.05.29AccidentLeszálláskor lepattant, orrfutó kitört. 2007-2332007.06.04Not determinedA légcsavar belevert a vontatóvillába. 2007-2382007.06.06Not determinedZivatar miatt LHKK-en leszállt. 2007-2442007.06.09IncidentIllegális ejtőernyősdobás. 2007-2532007.06.09AccidentEjtőernyősugró-vízszintes vezérsíknak ütközött. 2007-2762007.06.24Incident31L pályáról felszállva 31R pályával szembefordult. 2007-2842007.07.03IncidentMotorrázás miatt LHSK-en kényszerleszállt. 2007-2922007.07.07Serious incidentLászálláskor jobb futószár kitört. 2007-2932007.07.08Serious incidentOrrfutó guruláskor kitört.

6 6 AZ ESEMÉNYEK LEÍRÁSA 2007-3002007.07.12Serious incidentA benzin kifogyott, terepre leszállt. 2007-3112007.07.15IncidentFelszállás után visszaszállt. 2007-3142007.07.17Not determinedÁlló járműnek gurult. 2007-3202007.07.21Not determinedMadárral ütközött. 2007-3622007.07.31IncidentEngedély nélkül repült be a TMA-ba. 2007-3352007.08.02AccidentSzétesett a levegőben. 2007-3452007.08.07IncidentBekötőheveder vége ajtón kívül zörgött, leszállt. 2007-3582007.08.14IncidentLégcsavar belecsapott a hangárajtóba. 2007-3652007.08.19IncidentJobb futótömlő kidurrant. 2007-3872007.09.05IncidentÁtstartolás. 2007-3982007.09.12IncidentFékszárny hiba. 2007-4202007.09.21IncidentZárt reptéren szállt le. 2007-4272007.09.29IncidentOldalszélben szárnyvégre állt. 2007-4322007.10.04AccidentFelszállás közben jobb futó kitört. 2007-4752007.11.12IncidentMűhorizontot repülés közben kapcsolták be. 2007-4762007.11.14IncidentKipufogócső átégett, motor melegedett. 2007-4892007.11.28IncidentFelszállás-megszakítás. 2007-5022007.12.05IncidentLHKE légterét megsértette. 2007-5122007.12.13IncidentLeszállás után a törzs-orr rész megrogyott. 2007-5252007.12.28IncidentNavigációs-rendszer hiba.

7 7 KBSZ KIVIZSGÁLÁSBAN ESEMÉNYEK STÁTUSZA 33LezárvaDusa János 127Dusa János 143LezárvaPapp István 158LezárvaStorczer László 162Badovszky György 199Pál László 202Dusa János 212Badovszky György 220LezárvaDusa János 292Badovszky György 293Dusa János 300Oláh Zsófia 335Ordódy Márton 432Dusa János 476Badovszky György

8 8 AZ ESEMÉNYEK OKAINAK ELEMZÉSE Sárkány: Fődarab hiba: (335) Jobb szárny levált Benzinrendszer-hiba: (161)Jelzőműszer hibája (160)Benzinszivattyú-hiba (210)A közöltnél kisebb tartály- emiatt rossz navigációs számítás Kabintúlnyomás hiánya: (005)A megadottnál kisebb repülési magasságra tért át Vezérlés hibája: (115)A gázbowden elszakadt Műszaki okok miatt:

9 9 Futótörés: (gurulás közben orrfutó törés) (128)Kitámasztórúd-repedés (162) Orrfutó shimmy miatti törés (220)Leszállás közben az orrfutó tört - durva leszállás (292)Jobb futó műanyag rugóstagja eltört - konstrukciós hiba (293)Leszállás utáni orrfutó shimmy miatti futókitörés (365)Jobb futóabroncs defekt (432)Felszállás közben jobb futószár rögzítő csapjai elnyíródtak (512)Leszállás utáni elpattanásból eredő törzs jobb-első rész berogyása

10 10 Levegőrendszer: (204)Behúzott parkoló-fékről a levegő elszivárgott, a helikopter vízmosásba gurult Fékszárny: (398)A fékszárny-vezérlés működésképtelen Hajtómű (030)A motor lehűlés miatt túlfogyasztott, kényszerleszállt (202)Porlasztószűrő-dugulás miatt teljesítménycsökkenés (289)Motorrázás szívócsőlyukadás miatt (476)A jobb hajtómű a levegőben leállt (143)A motor 1. hengerfeje és dugattyúja törött olajhiány miatt

11 11 (153)A magassági kormány vezérlése megszűnt Külső okok Egyéb: (095)Elszabadult reklámballon (158)Madárral ütközött (238)Zivatar miatt az útvonalat megszakította (253)Ejtőernyős nekiütközött a vízszintes vezérsíknak (320)Madárral ütközött Kormány Rádió-műszer (096)A fejhallgató hibája miatt a rádiókapcsolat megszűnt (145)Felszállás után a rádió elromlott (525) Felszállás-megszakítás navigációs rendszerhiba miatt

12 12 Döntésképtelenség: (387)Magasan érkezett, átstartolt Hiányos kézség: (084)Félrehallás miatt nem a megadott ponton lépett ki a TMA-ból (127)Leszállás után a repülőgépet túlfékezve átvágódott (139)Gyakorlatlan pilóta oldalszélben berádlizott, szárnyvég leért (427)Oldalszélben szárnyvég leért (475)Műhorizontot repülés közben kapcsolták be, hibás jelzés Emberi tényező

13 13 Észlelés hiánya: (039)Túlemelkedett az irányítás által adott magasságon, a magasságmérőt nem állította be (033)Siklópályán nem engedett futót, hasra szállt (233)Légcsavar belevert a vontatóvillába (314)Álló járműnek gurult (345)Felszállás előtt a bekötőheveder végét kívül hagyták, repüléskor zörgött, megszakította az útvonalát (358)Légcsavar belecsapott a hangárajtóba (489)Felszállás-megszakítás a navigációs műszerek kereszt ellenőrzése során késve tapasztalt eltérés miatt

14 14 Rutinszerű: ( 088)A várakozási utasítást megszegve TMA-ból Románia felé távozott (171)London Heathrow légterében engedély nélkül műrepült (244)Illegális ejtőernyős ugratás (276)31L pályáról felszállva megfordult és 31R pályára leszállt (311)Felszállt, majd utána visszaszállt a reptérre (420)Zárt reptéren szállt le (362)Megsértette a TMA határát Eseti: (199)Emelkedés közben veszélyes megközelítés (502)LHKE légterét engedély nélkül megközelítette Szabályszegés

15 15  A repülőgép 2007. május 18-án indult Szentkirályszabadjáról Tökölre.  A repülőgépet indulás előtt átvizsgálták, feltöltötték tüzelőanyaggal  Székesfehérvár-kelet térségében a motor fordulatszáma fokozatosan csökkent 1300 f/p-ig. A gázt elvéve és újból ráadva a fordulatszám ismét felment 2300 f/p értékre, aztán ismét 1300 f/p-re csökkent.  A repülőgépvezető emiatt Börgönd repülőtéren kényszerleszállást hajtott végre. A fenti jelenség tipikusan a benzinrendszer dugulásának jelét mutatja. 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY A 2007-202-4 repülőesemény ismertetése:

16 16 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY A dugulás oka: A motort a beépítés előtt öt évvel nagyjavították, azóta raktáron volt. A nagyjavításnál nem bontották meg a porlasztót és nem tisztították a szűrőt. Erre valló tények: 1.A szűrőbetét tömítése elöregedett, töredezett. 2.A betétet rendkívül nagy nyomatékkal lehetett oldani. 3.A szűrőbetét felületének 60-70%-a megkeménye- edett iszapréteggel tömődött el. A vizsgálat megállapította, hogy a porlasztó-úszóház csatlakozó csonkjába helyezett szűrőbetét 60-70 %-ban eldugult, emiatt az átfolyó benzinmennyiség korlátozott volt.

17 17 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY

18 18 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY A szűrőbetét kemény iszapos réteggel volt lezárva.

19 19 További oka az esemény bekövetkezésének az volt, hogy beépítés előtt a motort nem konzerválták ki. Ennek megtörténtekor fény derült volna a szűrő és a tömítés állapotára. A vizsgálat a benzinrendszer szűrőjében kb. 200 ml tartalomban mintegy 100 ml vizet és üledéket talált. Ez a körülmény nincs összefüggésben az eseménnyel, de később eseményhez vezetett volna. Fontos: motorcsere alkalmával az első üzemórában ellenőrizni kell a tüzelőanyag és kenőanyagszűrőket, így az elváltozások rögtön felismerhetők. 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY

20 20 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY Hanyag, nem a technológia szerinti hibafeltárás és nagyjavítás. Beépítéskor a kikonzerválás felületes és körültekintést nélkülöző volt. Arra mutat a rendszer ülepítő szűrőjének tartalma is: mintegy 100 ml vizes üledék és iszap a szűrőházban. Új motor beépítése előtt teljes kikonzerválás, beépítés után az első órában olaj és benzinszűrő-ellen- őrzés. Következtetés: Üzemeltető hibája: Tanulság:

21 21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! www.kbsz.hu


Letölteni ppt "5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK A 2007-202-4 REPÜLŐESEMÉNY ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok 2008. április 8 Badovszky György."

Hasonló előadás


Google Hirdetések