Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE)"— Előadás másolata:

1 A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE) Herczeg Béla (NFÜ) Németh Nándor (MITE)

2 2007 végén a kormány a fejlettségbeli hiányosságokat jelző statisztikai adatok alapján kijelölte az ország lakossága egytizedének otthont adó, 33 leghátrányosabb helyzetű kistérséget

3 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség keretén belül megindult: Leghátrányosabb helyzetű kistérségek felzárkóztatási programja Ennek részeként felmerült: Miként lehetne a felsőoktatás potenciálját felhasználni, az LHH kistérségek „szolgálatába” állítani. Projektötlet: A Felsőoktatás és az LHH-Kistérségek Együttműködési Programja

4 A hátrányos helyzetű kistérséggel való kapcsolatépítés hozzásegítheti a társadalmi, gazdasági diszciplínákat oktató egyetemeket és főiskolákat ahhoz, hogy hallgatóik számára a mai magyar vidéki valóság mélyebb és közvetlen megismerésének lehetőségét tudják nyújtani. Anyagi hozzájárulás a költségekhez (NFÜ 500ezer Ft-nyi támogatást nyújt egy szemeszterre). MIÉRT JÓ A FELSŐOKTATÁSNAK? MIÉRT JÓ A LHH KISTÉRSÉGNEK? Hozzásegítheti az ország leghátrányosabb helyzetű kistérségeit egy, a mainál hatékonyabb és hasznosabb társadalmi kapcsolatrendszer kialakításához, a társadalmi, szellemi értelemben vett perifériális helyzet oldásához

5 Ötletgazda és kidolgozó: Magyar Idegenforgalmi és Területfejlesztési Egyesület Jelenlegi résztvevők: Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Eszterházy Károly Főiskola – Abaúj-Hegyköz Miskolci Egyetem – Szikszói kistérség Pécsi Tudományegyetem – Sellyei kistérség …

6 Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Földrajz- és Földtudományi Intézet (Földrajztudományi Központ) Oktatás-kutatás régóta kötődik a makro/mezo/mikro szintű, magyarországi és külországi területi elemzésekhez, valamint a területfejlesztéshez 1993 óta geográfus szak, terület- és településfejlesztési ill. regionális elemző szakirány

7 Pogányvölgyi Többcélú Kistérségi Társulás (Lengyeltóti kistérség) 10 település: Térszerkezeti helye: Somogy Balaton árnyékában Autópálya árnyékában

8

9

10 Miért az ELTE? terület- és településfejlesztési képzés többféle kapcsolat MITÉvel, NFÜ-vel S miért mellé a Lengyeltóti kistérség? régi kutatási kapcsolatok BFT-vel Budapest „tág vonzáskörzetében” [ Budapest környékén nincs LHH; Budapest távol esik /autópálya!/ – nincs „napi kapcsolat”, nem beágyazott az int., más jellegű a „fejlesztési” lehetőség]

11 Rövid történet: - kapcsolatfelvétel, kezdetek: ősz intézeti/kari támogatás kistérségi megerősítés (tanácsülésen 10 polgármester megszavazta) [kapcsolat hol könnyű, hol nehézkes] [önkormányzatokon kívül nehéz a partnereket megtalálni, egymást sem mindig ismerik; megosztott a helyi közösség] - hivatalos forma: együttműködési megállapodás kistérség-egyetem: jan. szerződés egyetem-NFÜ ősz [bürokrácia útvesztői…]

12 Feladatok: - munkatervek/beszámolók készítése – tervezés-végrehajtás - szakmai feladatok I. – oktatási tevékenységbe bekapcsolása futó kurzusokon, új kurzusok (spec. koll.) e célból OTDK, szakdolgozatok írása [nem lehet kötelezően előírni] terepgyakorlat – évközi, évvégi [jó tapasztalatok, nagy nyitottság] szakmai gyakorlat – gyakornokok [egy környékbeli, egy nem]

13 Feladatok: - szakmai feladatok II. – terület- és településfejlesztés - Kistérségi (települési) igények felmérése [korlátozott kapacitás] - A kistérség településeinek egyéni és közösségi teljesítményeinek, erőforrásainak feltárása - A kistérség helyi termékeinek és turisztikai vonzerőinek feltárása, fejlesztésének elősegítése [rengeteg érdekesség, de más fórumra való]

14 I-II. összekapcsolása – diákmunkára alapozott kutatások, tevékenységek A. Szakdolgozat /pl. települési szolgáltatások/ B. Órai és terepi munka 1. Megalapozás – tavasz /spec. koll./ statisztikai adatok, szakirodalom stb. összegyűjtése /célzott fel.-k/ 2. Szakmai terepgyakorlat – nyár terepi munka (kérdőívek, interjúk, összeírások) 3. Anyagok feldolgozása – ősz 4. Konkrét eredményt adó projektek (térinformatikai outputok, kiadványok stb.) megvalósítása tavasz C. Szakmai gyakorlat /pl. kistérség helyzetelemzése/ [Diákok: Élesben megy, nemcsak tanári íróasztalfióknak; érdekelt a jegyért, kreditért; nincs igazán szelekció, szabad tárgyválasztás] [Kommunikációs háló ritka, gyenge a kistérségi aktivitás]

15 Feladatok: - Rendezvények szervezése a kistérségben [motivációs tény.-k] - A kistérség szakembereinek, közösségeinek invitálása rendezvényekre, fórumokra [csekély érdeklődés; közvetlenebb, életbevágóbb rendezvények] A területfejlesztés régi, új lehetőségei és az LHH kistérségek , Lengyeltóti tapasztalat-csere, kapcsolatépítés (?), eltérő érdeklődés: Egyetem: Regionális Tudományi Esték, Egyetemista Diáktábor Kistérség: Sikeres települések-vállalkozások (?) [nincs középiskola a kistérségben]

16 Kommunikáció, marketing, hálózatépítés stb. - blog: - facebook, iwiw, wikipedia, … /internetes térségfejlesztés?/ - hírportálokon, szakmai fórumokon, rendezvényeken, hírekben megjelenés - kapcsolati háló építése, lobbizás, társadalmi felelősségvállalás

17 Köszönjük a figyelmet! Amennyiben kistérségi vagy felsőoktatási oldalról szeretne bekapcsolódni a programba, kérjük, keresse a MITE elnökét, Németh Nándort. Telefon: 06/30/


Letölteni ppt "A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések