Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

CÉLOK ÉS ÜZENETEK. „Erdővel, fával a holnapért” 2 A projekt Projekt címe: „Erdővel-fával a holnapért” Időtartama: 2009. december – 2010. november Partnerek:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "CÉLOK ÉS ÜZENETEK. „Erdővel, fával a holnapért” 2 A projekt Projekt címe: „Erdővel-fával a holnapért” Időtartama: 2009. december – 2010. november Partnerek:"— Előadás másolata:

1 CÉLOK ÉS ÜZENETEK

2 „Erdővel, fával a holnapért” 2 A projekt Projekt címe: „Erdővel-fával a holnapért” Időtartama: december – november Partnerek: –Nyugat-Magyarországi Egyetem, EVGI –Fertő-Hanság Nemzeti Park –Körös-Maros Nemzeti Park –DALERD Zrt. Erdészeti Tájékoztatási Központ –Soproni Erdőkért Környezetkultúra Alapítvány –Oktatási intézmények

3 „Erdővel, fával a holnapért” 3 Célok Cél: –az erdei környezet és a faalapú termékek használatának népszerűsítése –szemléletformálás és ismeretátadás a kapcsolódó, hétköznapjainkban előforduló témakörökben Célcsoportok: –óvodások –általános iskola alsó tagozatos diákok –általános iskola felső tagozatos diákok –középiskolás diákok Minden korcsoportban kiemeltek a fogyatékkal élő és a hátrányos helyzetű csoportok

4 „Erdővel, fával a holnapért” 4 Tevékenységek A projektet egy rendezvénysorozatként kell elképzelni. A NymE koordinálásával elkészülnek a rendezvények forgatókönyvei és pedagógiai programjai. A pedagógiai programok korosztályok szerint készülnek. A rendezvények (és a pedagógiai programok) célja, hogy a programban meghatározott üzeneteket közvetítsék. A rendezvényekhez a projekt biztosítja a szükséges eszközöket és kellékeket.

5 „Erdővel, fával a holnapért” 5 Rendezvények Egynapos rendezvények az intézményekben Szakkörök az intézményekben Verseny kiemelt helyszínen Pedagógus felkészítés kiemelt helyszínen

6 „Erdővel, fával a holnapért” 6 Pedagógus felkészítés Célja: 3 napos rendezvény, amelyen az intézmények delegált pedagógusai megismerkednek a rendezvények forgatókönyvével, a pedagógiai programokkal, és megkapják a szükséges háttérismereteket az érintett témakörökkel kapcsolatban Időtartama: 2 fél és egy egész nap Alkalmak:egyetlen alkalommal Időzítés:május - június Helyszín:FHNP (Sarród) vagy DALERD ETK (Gyula) Rendező:NymE-EVGI és partnerek Díj: a költségek a projektet terhelik

7 „Erdővel, fával a holnapért” 7 Egynapos program Célja: olyan rendezvény, amelyen az intézmény „egésze” részt vesz nagyszámú diákkal, és játékos programokon keresztül ismerkednek meg az üzenetekkel. Időtartama: 3-4 óra Alkalmak:egyetlen alkalommal Időzítés:szeptember első-második hete Helyszín:intézmények saját helyszínei Rendező:az intézményenként felkészített pedagógusok főszervezésével Igazolás: részvétel igazolása a résztvevők aláírásával

8 „Erdővel, fával a holnapért” 8 Szakkör Célja: rendezvények, amelyeken kis létszámú csoport (5-20 fő) foglalkozik egy-egy üzenettel (témakörrel) Időtartama: 45 perc/alkalom Alkalmak: heti 2 alkalom, összesen 9 foglalkozás Időzítés: szeptember közepétől október végéig Helyszín: intézmények saját helyszínei Rendező: az intézményenként felkészített pedagógusok Igazolás: részvétel igazolása a résztvevők aláírásával (1 fő legalább 6 alkalommal jelen kell legyen)

9 „Erdővel, fával a holnapért” 9 Verseny Célja: rendezvénysorozat lezárása, amelyen intézményenként 2 diák és egy kísérő vesz részt Időtartama: 3-4 óra Alkalmak:egyetlen alkalom Időzítés: november Helyszín:FHNP (Sarród) vagy DALERD ETK (Gyula) Rendező:NymE-EVGI és partnerek Díj: a költségek a projektet terhelik

10 „Erdővel, fával a holnapért” 10 Korcsoportok - rendezvények Pedagógus felkészítés Egynapos rendezvény SzakkörVerseny Óvodások Általános iskola alsó tagozat Általános iskola felső tagozat Középiskola

11 „Erdővel, fával a holnapért” 11 Kellékek Tájékoztató kiadványok: korcsoportonként Oktató film: 60 perces film a pedagógia program képi támogatása érdekében Honlap: minden elkészült anyag közzététele Rendezvénysarok: kis helyet foglal, kartonpapírból készül, feladata a plakátfelület képzés és a kiadványok elhelyezése Plakátok: 9 db plakát, amelyek heti cserélődéssel más- más témára irányítják a figyelmet,

12 „Erdővel, fával a holnapért” 12 Kötelezettségek Rövid kérdőíves felmérés korcsoportonként Rendezvények megszervezése saját helyszínen és saját kollégákkal a rendelkezésre bocsátott kellékekkel Jelenléti ívek aláírásokkal vagy pedagógusi igazolás megjelölve a lány, roma és fogyatékkal élők illetve SNI gyerekek arányát Fotó dokumentáció (nem minden rendezvény, csak ha lehetséges) Nyilatkozat a pedagógiai programok tanrendbe történő illesztéséről a lehetséges mértékig.

13 „Erdővel, fával a holnapért” 13 hatarjaro.hu

14 „Erdővel, fával a holnapért” 14 ÜZENETEK Az üzenetek megfogalmazásának szempontjai: –pályázatban meghatározott keretek –környezettudatos fogyasztói magatartás és (élet)szemlélet kialakítása –hétköznapokban gyakran előforduló kérdések –nagyon fontos alapvető kérdések –nem cél egy átfogó, TELJES kép közvetítése –nem cél szakismeretek átadása Megközelítés: –a gyerekek sokat hallottak már „öko” témákat –tudják, de teszik is?!

15 „Erdővel, fával a holnapért” 15 ÜZENETEK ÉpületTáplálkozás Mobilitás SzabadidőÁLTALÁNOS Társadalom és környezet A természetet behozhatjuk a városba, ha összefogunk a szűkebb közösségünkkel A helyben növő és helyben felhasznált fa helyben teremt munkahelyet A vadon termő (gyógy)növények, gombák, gyümölcsök, és egyéb étkek mint a méz, a természet ajándékai, amelyek tiszta környezetből származnak, és létrejöttük nem terheli a környezetet A természet és a természeti erőforrásokkal való gazdálkodás megismeréséhez támaszkodjon szakemberekre Az erdőben elszórt szemét nem csak látványnak csúnya, de mérgezi is a természeti környezetet Takarékosság, klímavédelem, megújuló energia- források A fa a legősibb és a legmodernebb alapanyag A településkörnyék i erdőkben kirándulni, fotózni környezetbarát és egészséges, valamint segíti a természet megismerését Az erdőtelepítés hozzájárul a Föld klimatikus egyensúlyához (CO 2 megkötés, helyi klíma kiegyenlítése) A természeti erőforrásokat egyszerre kell védeni és hasznosítani

16 „Erdővel, fával a holnapért” 16 A természetet behozhatjuk a városba (faültetés, téli madáretetés), ha összefogunk a szűkebb közösségünkkel (lakókörnyék, munkahely) –tarts növényeket és háziállatokat, amelyekről gondoskodni tudsz –gondoskodj a környezeted élővilágáról a növények ápolásával és az énekesmadarak téli etetésével, vegyél részt a társadalmi munkákban –ne etess olyan állatokat, amelyek elszaporodása nem kívánatos, és ne pazarold az ételt, mert a hulladék közé kerülve nem kívánt élőlények elszaporodását segíted vele

17 „Erdővel, fával a holnapért” 17 A helyben növő és helyben felhasznált fa helyben teremt munkahelyet (fűrész-, asztalos bútoripar, faház, faszén előállítás, karácsonyfa stb.) –helyben megtermett fa használatával kiválthatjuk más, távoli helyről érkező erőforrások használatát – a karácsonyfát ültetvényeken termesztik, amelyek kivágása nem károsítja a környezetet

18 „Erdővel, fával a holnapért” 18 A vadon élő állatok és a vadon termő (gyógy)növények, gombák, gyümölcsök, és egyéb étkek mint a méz, a természet ajándékai, amelyek tiszta környezetből származnak, és létrejöttük nem terheli a környezetet –egyél erdei gyümölcsöket, gyógynövényeket, gombákat és mézet! – a vadon termő étkeket mi magunk is gyűjthetjük, de azokat mindig be kell vizsgáltatni! –vásárolj a helyi termelőktől mézet, gyógynövényeket!

19 „Erdővel, fával a holnapért” 19 A természet és a természeti erőforrásokkal való gazdálkodás megismeréséhez támaszkodjon szakemberekre (túravezetők, erdészek, vadászati és természetvédelmi szakemberek stb.) –hallgasd meg a szakemberek véleményét! –a fontos témákról tájékozódj, és ismerd meg alaposan!

20 „Erdővel, fával a holnapért” 20 Az erdőben elszórt szemét nem csak látványnak csúnya, de mérgezi is a természeti környezetet –ne szemetelj sehol, akkor sem, ha erdőben vagy, és nincs a közelben hulladékgyűjtő! –még a lebomló hulladék is károsítja a környezetet azzal, hogy elcsúfítja azt

21 „Erdővel, fával a holnapért” 21 A fa a legősibb és a legmodernebb alapanyag. –A fa alkalmas a nagyobb energiaigényű és nem megújuló anyagok kiváltására (épületek, használati tárgyak, csomagoló anyagok), és használata a környezetre nézve kedvezőbb. –A tanúsított fatermékek ellenőrzött forrásokból származnak

22 „Erdővel, fával a holnapért” 22 A településkörnyéki erdőkben kirándulni (gyalog, biciklivel, lovon) fotózni környezetbarát és egészséges, valamint segíti a természet megismerését –A településünk körüli erdők sokféle szempontból hasznosak, de leginkább jókat lehet bennük kirándulni, nézelődni, sportolni –Az erdőben vigyázzunk magunkra és egymásra!

23 „Erdővel, fával a holnapért” 23 Az erdőtelepítés hozzájárul a Föld klimatikus egyensúlyához (CO2 megkötés, helyi klíma kiegyenlítése) –Minél több az erdő, és abban minél több a fa, annál több CO2 kötődik meg az erdőkben –Minél több faterméket használunk fel, annál nagyobb mennyiségű CO2-t tartunk lekötve, és amikor eltüzeljük, akkor is csak akkora mennyiségű CO2 kerül a levegőbe, amit a növény korábban onnan kötött meg, ezért többlet CO2 a fatermékek használatával nem terheli a légkört –Az erdők csökkentik a szelek erejét, tisztítják a levegőt, megkötik a talajt, és sokféleképpen javítanak környezetünk állapotán

24 „Erdővel, fával a holnapért” 24 A természeti erőforrásokat egyszerre lehet védeni és hasznosítani –az ember és a természeti környezet kölcsönösen hatnak egymásra –a megújítható természeti erőforrásokkal olyan mértékben szabad gazdálkodni, amely mellet azok megújulása biztosított –a természeti erőforrásokkal takarékoskodni kell

25 „Erdővel, fával a holnapért” 25 A PEDAGÓGUS FELKÉSZÍTÉSRŐL Jelenléti ív (2x) Adatlap Kérdőív elején Program-értékelő lapok Előadó-értékelő lapok Kérdőív végén Rendezvényszervezés megbeszélése Otthon elkészítendő feladat

26 26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "CÉLOK ÉS ÜZENETEK. „Erdővel, fával a holnapért” 2 A projekt Projekt címe: „Erdővel-fával a holnapért” Időtartama: 2009. december – 2010. november Partnerek:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések