Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kárpáti Andrea Digitális írástudás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kárpáti Andrea Digitális írástudás."— Előadás másolata:

1 Kárpáti Andrea andreakarpati.elte@gmail.com Digitális írástudás

2 1. Tartalom: technokrata  fogyasztói  közösségi képességek 2. Standardok: oktatás, üzleti élet, 3. Fejlesztés: betanítás  mentorálás  együttműködés 4. Hol a szakadék? Témák

3 Képességelemek nemzetközi tanulói IKT kompetencia vizsgálatokban Tudáselem, rész-képesség 21. sz. Partnerség Lisszaboni komp (EU) ISTE NETS ETSPISA Probl.megoldás NAEP Kreativitás, innovációXXX Kritikai gondolkodásXXXXXX ProblémamegoldásXXXXXX DöntéshozatalX KommunikációXXXX EgyüttműködésXXX IKT írástudásXXXX Kutatás, felfedező tanulásXX Média írástudásX Digitális állampolgári ism.X IKT fogalmak, műveletekXXXXX Rugalmasság, adaptivitásXX IKT „kereszttanterv”XXX Önszabályozó tanulásX EredményességX (empirica, 2007, 18, Fig. 1) fordítás, kiemelések: K. A.

4 Az informatikai írástudás tartalma Tanári IKT kompetenciák eLEMÉR 21. sz. képességek értékelése BECTA önértékelő rendszer EUN (2009). Evaluation Framework for the Use of ICT in EducationEvaluation Framework for the Use of ICT in Education: oktatáspolitikusoknak Önértékelés+ külső ellenőrzés Stratégia-alkotás Nemzeti szakértő értékel Gazdasági megfontolások Pedagógus-továbbképzés Önértékelés Stratégia-alkotás Pedagógus-továbbképzés

5 Az informatikai írástudás tartalma Tanári IKT kompetenciák IKT metriaIKT metria, Török Balázs (2008) 1. IKT használati aktivitás 2. IKT kompetenciák 3. Attitűdök, értékek, motiváció 4. Iskolai IKT hozzáférés 5. Otthoni IKT hozzáférés Tanár és diák kérdőívek köz- és felsőoktatásban (Adaptáció: Dorner, 2010, Lakatosné, 2010) Nemzetközi adaptáció pályán lévő tanároknál 8 országban. (Kárpáti, Blaimire, 2006, 2008)

6 Angolszász digitális írástudás tantervek közös elemei TudáselemekDefinícióKompetenciák Hozzáférés Digitális információk elérésének és begyűjtésének módjait ismerni Keresés, szűrés, letöltés, használatra alkalmassá tétel Információ- menedzsment Rendezési és osztályozási rendszerek alkalmazása Rendszerezés, osztályozás jövőbeli felhasználásra Integráció Interpretáció és megjelenítés: összegzés, összevetés, értékelés Információ-feldolgozás: források szintetizálása Értékelés Értékítéletek az információ minőségéről, relevanciájáról és felhasználhatóságáról Az információ értékelése (pl. hitelesség, szakmai minőség, datálás, szerzőség stb.) Alkotás Információ adaptálása, felhasználása, felfedezése, megtervezése, létrehozása Új információ előállítása, létező információk megerősítése, cáfolata Kommunikáció Meggyőző, a közönség érdekeihez, értékeihez, képességeihez szabott információ létrehozása CEFT IKT Digital Literacy Initiative, 2008, 4, fordítás és kiemelések: K. A.

7 1. Az informatikai írástudás tartalma 1.1.) Technokrata tartalmak Magyarországon meghatározó faktor az iskolai végzettség, a kor, a származás és a nyelvtudás – az EU-ban a végzettség és a kor Magyar és EU jellemzők: nemek szerint nincs különbség a képességekben, jelentős különbség az informatika területén folytatott felsőfokú tanulmányokban és szakmaválasztásban Magyar IKT kompetencia vizsgálatok Pedagógusok IKT kompetenciája (Kárpáti, 2008, Török, 2009, Hunya et al,m 2010, 2011) IKT eszközök típusa, mennyisége Tóth és R. Tóth, 2011) Az iskolavezetők és pedagógusok IKT kompetenciája és használati szokásai (Tót, 2001; Kárpáti, 2005, 2009; Hunya, 2007, 2011; Hunya, Dancsó és Tartsayné Német, 2006; Lakatosné Török, 2010) A tanulók IKT kompetenciája és a használat típusa (játék, oktatási szoftver, e-mail stb.) gyakorisága: ITTK, 2007; Molnár, 2008; R. Tóth és Molnár, 2009). Nemzetközi vizsgálatok Eurydice 2002 OECD, 2005, IEA-SITES, 2006, empirica, 2008, EUN – INSIGT, 2008-2010 EUN - ESSIE, 2010-…

8 Legfontosabb júzer szkill: információmenedzsment Tudatos fogyasztás Biztonság Még tanulni kell: etikus használat, e-állampolgári működés Forrás: World Internet Project (2008): Map of the Digital Future. Hungarian Society and the Internet. 2007. Hungarian Society and the Internet 1. Az informatikai írástudás tartalma 1.2.) Fogyasztói tartalmak

9 1. Az informatikai írástudás tartalma 1.3.) Közösségi tartalmak Közösségi háló létrehozása Tudásmegosztás Mentorálás, bírálat Vizuális Tanulóközösségek Kutatása, 2009-… Aalto Univ, Helsinki, Amsterdam, Univ., Cambridge Univ, ELTE TTK, NIU – Chicago, Taiwan National Univ. Manga, video blog, street art, cosplay, demoscene…. Az informatika oktatásának változtatási igénye a tanárok szemszögéből (Kőrösné, 2003)

10 1. Az informatikai írástudás tartalma 1.4.) Kreatív tartalmak Ízlés, értékrend Alkotás: téma, technika, kompozíció Közösségi alkotás: szubkulturális kódok Fővárosi komplex rajzverseny „Nekem Magyarország…” Google logo verseny 2011 Microsoft Partnerek a TanulásbanMicrosoft Partnerek a Tanulásban, Innovatív Iskolák Hálózata, tanári verseny 2010 Oxaca indián kamasz videó

11 Hagyományos és digitális képalkotás Hagyományos alkotás A technikai színvonalra hat: pszichomotoros képességek, tanulás, médium A motívumok köre behatárolt: megvalósíthatóság Az alkotás egyedi Az alkotó folyamat egyéni A kreativitás jelentősége megkérdőjelezhetetlen Digitális alkotás A technikai színvonalra főként az eszköz és nem a képességek hatnak A motívumok idézhetők, adaptálhatók, kombinálhatók Az alkotás sokszorosítható Kollektív alkotások gyakoriak A kreativitás jelentősége vitatott

12 A Fővárosi Pedagógiai SzSzK 2008-as hagyományos (1.) és digitális (2.) rajzversenyének díjnyertes alkotásai 1.

13 2.

14 Vizualizáció

15 MS Worldwide Telescope ARCHICAD Leonar3do

16 2. Standardok 2.1.) Oktatás Diákok: tudásszintek, kompetenciák Tanárok: életmód, műveltség, pedagógiai stratégiák, etikus viselkedés U-Teacher projekt: 11 ország kutatói pedagógus IKT kompetenciarendszert készítettek Midoro, V. szerk. 2008 a,b, Kárpáti és Hunya, 2009 a, b

17 Rutinszerű eszközhasználat Folyamatos kapcsolattartás Kifelé zárt, befelé nyílt működés Mindent dokumentálni Vizualizációs technikák IKT értékelési ciklusok ICT Workforce Ability Project, Queensland, Ausztrália, 2008 ICT Workforce Ability Project, 2. Standardok 2.2.) Üzleti élet

18 European Comission (2010): Study on the Social Impact of ICT.Study on the Social Impact of ICT 3. Fejlesztés 3.1.) Betanítás Teljesen egyetértEgyetértNem ért egyetEgyáltalán nem ért egyet Nem érdekli Az internet új lehetőségeket ad a tanuláshoz A mérés alapját azok a felhasználók képezik, akik az utolsó három hónapban használták az internetet, %-ban kifejezve, országonként.

19 Kulturális különbségek: használat módja és szintje IKT, mint a társadalmi esélyegyenlőség katalizátora A háló amivel könnyű halat fogni Digitális könyöradományok és „beetetés” 3. Fejlesztés 3.2.) Mentorálás

20 Nemi különbségek: használat módja 1NITA Project 1NITA Project, Malajzia Kisvállalkozást vezető nőknek IKT és üzleti ismeretek együtt Ausztrál „Girls and ICT Project”Girls and ICT Project” Számítógépes klubok lányoknak Alternatív tantervek Osztrák Mädchen an die Tastaturen!Mädchen an die Tastaturen! Alternatív tantervek Országos koordinátor hálózat Magyar Internetező Nők Egyesülete Az első magyar IKT tanfolyamok nőknek

21 3. Fejlesztés 3.2.) Együttműködés Az együttműködéstől a hálózatos tanulásig Konstruktivizmus  konnektivizmus? E-Europe Kezdeményezés Molnár Pál, japán-magyar projektek, Web 2.0 a felsőoktatásbanjapán-magyar projektek Hová álljanak a belgák? (Introvertáltak a kommunában)

22 Hol az IKT szakadék ma? Nem a fiatalok és öregek között… talán nem a gazdagok és szegények között… már nem a férfiak és nők között…

23 ….hanem a tudatos és az öntudatlan, gyermeteg felhasználók között Informatikai kompetencia: tanulás a tapasztaltabbtól. Az iskolában is.

24 Kárpáti Andrea andreakarpati.elte@gmail.com


Letölteni ppt "Kárpáti Andrea Digitális írástudás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések