Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Multikulturális nevelés EKF. Multikulturális világ Multikulturális világ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Multikulturális nevelés EKF. Multikulturális világ Multikulturális világ."— Előadás másolata:

1 Multikulturális nevelés EKF

2 Multikulturális világ Multikulturális világ

3 Multikulturális társadalom A 21. század időszaka A 21. század időszaka A különböző kultúrák,vallások, nyelvek, szokások, tradíciók, és életformák egymás mellett élése, keveredése A különböző kultúrák,vallások, nyelvek, szokások, tradíciók, és életformák egymás mellett élése, keveredése Világméretű folyamatt Világméretű folyamatt Felgyorsult Felgyorsult Mozgatója: a migrációs tendenciák Mozgatója: a migrációs tendenciák Kialakulása: a 2. világháború utáni időszak Kialakulása: a 2. világháború utáni időszak Előkép: USA, melting pot ( a beavándorlók olvasztótégelye) Előkép: USA, melting pot ( a beavándorlók olvasztótégelye)

4 Metaforák: Metaforák: Olvasztótégely Olvasztótégely Mozaik Mozaik Salátás tál Salátás tál

5 A változások háttere A gyarmatbirodalmak felbomlása A gyarmatbirodalmak felbomlása Európa megosztottsága Európa megosztottsága Kelet és Nyugat, a tőkés és a kommunista - eltérő fejlődés Kelet és Nyugat, a tőkés és a kommunista - eltérő fejlődés A harmadik világ fejletlensége, felzárkózása A harmadik világ fejletlensége, felzárkózása Politikai, vallási okok: forradalmak, háborúk miatti menekülés (1956-os forradalom, délszláv háború, ír, palesztin menekültek) Politikai, vallási okok: forradalmak, háborúk miatti menekülés (1956-os forradalom, délszláv háború, ír, palesztin menekültek) Gazdasági kényszer: megélhetési migráció (törökök, kelet-európaiak) Gazdasági kényszer: megélhetési migráció (törökök, kelet-európaiak) 1989, 1990, a rendszerváltás,az egységesülés felgyorsítja 1989, 1990, a rendszerváltás,az egységesülés felgyorsítja

6 Tömegtüntetések Tömegtüntetések

7 Multikulturalitás és globalizáció Szorosan összefügg Szorosan összefügg Technikai-műszaki fejlődés következtében Technikai-műszaki fejlődés következtében gyors közlekedés gyors közlekedés információ áramlás információ áramlás elektronikus ügyintézés elektronikus ügyintézés Multinacionális cégek megjelenése (managment) Multinacionális cégek megjelenése (managment) Új információs-kommunikációs technológiák Új információs-kommunikációs technológiák Egységesülő fogyasztás Egységesülő fogyasztás Turizmus, divat Turizmus, divat Amerikanizáció(Pepsi feeling)(európaizáció, EU) Amerikanizáció(Pepsi feeling)(európaizáció, EU) Piaci szemlélet (gazdaságközpontúság) Piaci szemlélet (gazdaságközpontúság) Munkaerőhiány/felesleg Munkaerőhiány/felesleg

8 A globalizációs hatások következményei Kölcsönös függőség, egymásrautaltság: interdependencia Kölcsönös függőség, egymásrautaltság: interdependencia Hagyományos kultúrák felbomlása, eltűnése Hagyományos kultúrák felbomlása, eltűnése Városiasodás, a falu sorvadása Városiasodás, a falu sorvadása Kulturális homogenizálódás és pluralitás Kulturális homogenizálódás és pluralitás Konfliktusok Konfliktusok

9 Az oktatás szerepének felértékelődése A multietnicitás, multikulturalitás, a nyelvi, vallási sokszínűség, plurális értékrend az oktatásban A multietnicitás, multikulturalitás, a nyelvi, vallási sokszínűség, plurális értékrend az oktatásban A globális, a lokális, a helyi érdekek összehangolása A globális, a lokális, a helyi érdekek összehangolása A helyi kulturális örökség megőrizése A helyi kulturális örökség megőrizése Eszköz: a múzeumpedagógia a hagyományok, értékek közvetítésében Eszköz: a múzeumpedagógia a hagyományok, értékek közvetítésében

10 Multikulturális oktatási koncepciók A fejlett tőkés országokban: bevándorló munkaerő a 60-as évektől A fejlett tőkés országokban: bevándorló munkaerő a 60-as évektől Németország, Svédország, Kanada multikultirális oktatási koncepciókat dolgoz ki Németország, Svédország, Kanada multikultirális oktatási koncepciókat dolgoz ki Cél: a konfliktusok csökkentése Cél: a konfliktusok csökkentése Az idegenkedés (xenofóbia), idegengyűlölet, rasszizmus leküzdése Az idegenkedés (xenofóbia), idegengyűlölet, rasszizmus leküzdése Kezdetben szeparált oktatás, ma integrált osztályok Kezdetben szeparált oktatás, ma integrált osztályok A kirekesztés, lemorzsolódás globális probléma A kirekesztés, lemorzsolódás globális probléma

11 Delors, UNESCO-jelentés, 1997 Az oktatás nem sikeres, ront a gyermekek helyzetén a nemzeti és etnikai csoportok közelítésében Az oktatás nem sikeres, ront a gyermekek helyzetén a nemzeti és etnikai csoportok közelítésében Kevés a tolerancia, nagy a szelekció, gettósodás, kirekesztés Kevés a tolerancia, nagy a szelekció, gettósodás, kirekesztés Előítéletekből adódó konfliktusok Előítéletekből adódó konfliktusok Az oktatás prioritása: a multikulturális nevelés Az oktatás prioritása: a multikulturális nevelés Az iskola felelőssége a többségi és a kisebbségi kultúrák különbségének bemutatása, áthidalása Az iskola felelőssége a többségi és a kisebbségi kultúrák különbségének bemutatása, áthidalása

12 A multikulturális nevelés fogalma Fő célja: egyenlő oktatási-nevelési lehetőségek biztosítása a különböző rasszokhoz, nemekhez,etnikai és kulturális csoportokhoz és szociális rétegekhez tartozók számára Fő célja: egyenlő oktatási-nevelési lehetőségek biztosítása a különböző rasszokhoz, nemekhez,etnikai és kulturális csoportokhoz és szociális rétegekhez tartozók számára Hozzásegíteni a sikeresen társadalmi integrációhoz Hozzásegíteni a sikeresen társadalmi integrációhoz Elősegíteni a kommunikációt, hogy az emberekkel interakcióba tudjanak lépni Elősegíteni a kommunikációt, hogy az emberekkel interakcióba tudjanak lépni

13 Multikulturális nevelés, mint gyűjtőfogalom Sokféle program, koncepció, projekt halmaza Sokféle program, koncepció, projekt halmaza Magában foglalja a multikulturális kommunikációt, az interkulturális konfliktus megoldást, tananyagfejlesztést Magában foglalja a multikulturális kommunikációt, az interkulturális konfliktus megoldást, tananyagfejlesztést Jelenti kisebbségi kultúra megismerését a többségi kultúra mellett Jelenti kisebbségi kultúra megismerését a többségi kultúra mellett Igazságtalan emberi bánásmód, erőszak elleni álláspont kialakítása Igazságtalan emberi bánásmód, erőszak elleni álláspont kialakítása

14 Szélesebb értelemben A multikulturalitás felszínre hozza más (nem idegen) kisebbségek kirekesztettségét, jogegyenlőségének a hiányát A multikulturalitás felszínre hozza más (nem idegen) kisebbségek kirekesztettségét, jogegyenlőségének a hiányát Nők és fogyatékosok esélyegyenlősége Nők és fogyatékosok esélyegyenlősége Más sajátos kirekesztő szempontokat Más sajátos kirekesztő szempontokat Generációk (öreg, fiatal) Generációk (öreg, fiatal) Képességek szerinti (okos, buta) Képességek szerinti (okos, buta) Földrajzi elhelyezkedés (Nyugat, Kelet, Balkán) Földrajzi elhelyezkedés (Nyugat, Kelet, Balkán) Szexuális viselkedés (homoszexuálisok, leszbikusok, transzvesztiták, szex munkások) Szexuális viselkedés (homoszexuálisok, leszbikusok, transzvesztiták, szex munkások) Vallási szokások (vallásos, nem vallásos, zsidó, iszlám, kurd, szik) Vallási szokások (vallásos, nem vallásos, zsidó, iszlám, kurd, szik) Lakóhely szerint (falusi, tanyasi, szabolcsi) Lakóhely szerint (falusi, tanyasi, szabolcsi) Divat(öltözködés, hajviselet, zenei ízlés szerint: bőrfejű, tetkós, pearcinges, rocker) Divat(öltözködés, hajviselet, zenei ízlés szerint: bőrfejű, tetkós, pearcinges, rocker) Sport (Újpest, Ferencváros) Sport (Újpest, Ferencváros)

15 Paradigmaváltás az oktatásban: a különböző értékek elfogadása Jogi eszközök (törvényes szabályozás, a gyermekjogok kiszélesítése, emberi és állampolgári jogok betartása) Jogi eszközök (törvényes szabályozás, a gyermekjogok kiszélesítése, emberi és állampolgári jogok betartása) Inkluzív nevelés (befogadás biztosítása a különböző csoportok számára) Inkluzív nevelés (befogadás biztosítása a különböző csoportok számára) Komprehenzív iskola Komprehenzív iskola Integrálás Integrálás Segítő programok: ösztöndíjak, projektek, felzárkóztatás, ösztönző támogatás Segítő programok: ösztöndíjak, projektek, felzárkóztatás, ösztönző támogatás Esélyegyenlőség biztosítása (felső oktatásba bejutás elérése) Esélyegyenlőség biztosítása (felső oktatásba bejutás elérése)

16 A multikulturális nevelés fejlődése- haladás az interdiszciplinaritás felé Banks és Banks jelentés, 2001(USA) 1.„Ethnic studies” (etnikai tanulmányok) beiktatása a nevelés első szakaszába (mozgalom) „Black studies”a felsőoktatásba beépített program az afroa-amerikaiaknak „Black studies”a felsőoktatásba beépített program az afroa-amerikaiaknak A köz- és felsőoktatás válasza az etnikai csoportok igényeire (könyvek, programok, tananyagok) A köz- és felsőoktatás válasza az etnikai csoportok igényeire (könyvek, programok, tananyagok) 2.A tanárképzés reformja (második fázis) 3.Előtérbe került a nők és a fogyatékosok kérdése 4. Különböző kutatási irányok, témák, kompetencia fejlesztés

17

18 Magyarországon között kis mértékben (internacionalista nevelés) között kis mértékben (internacionalista nevelés) Csak marginálisan jelenik meg a probléma Csak marginálisan jelenik meg a probléma Irodalomban: Konrád György Irodalomban: Konrád György Szamizdat: Könyv a homoszexuálisokról, prostituáltakról Szamizdat: Könyv a homoszexuálisokról, prostituáltakról Határon kívüliek sajátos támogatása (magyar nyelvű újságokkal, abortusszal, fogamzásgátlóval, hiánycikkekkel) Határon kívüliek sajátos támogatása (magyar nyelvű újságokkal, abortusszal, fogamzásgátlóval, hiánycikkekkel) A rendszerváltás után: a romák helyzetének feltárása A rendszerváltás után: a romák helyzetének feltárása Pécs/Gandhi Gimnázium, romológia az egyetemen Pécs/Gandhi Gimnázium, romológia az egyetemen Ma jelen van a roma értelmiség az oktatásban Ma jelen van a roma értelmiség az oktatásban

19 Az oktatás európai dimenziói a különböző európai kultúrák megismerésének támogatása a különböző európai kultúrák megismerésének támogatása a humanizmus, mint közös értékünk megőrzése a humanizmus, mint közös értékünk megőrzése a közösség nyelveinek ismerete a közösség nyelveinek ismerete európai ismeretek oktatását az iskolában európai ismeretek oktatását az iskolában olyan körülmények létrehozását, amelyek mellett az egyén kibontakoztathatja képességeit, beilleszkedhet olyan körülmények létrehozását, amelyek mellett az egyén kibontakoztathatja képességeit, beilleszkedhet A multikulturális nevelésnek a tantervi és tananyagbeli vonatkozásainak rendezése A multikulturális nevelésnek a tantervi és tananyagbeli vonatkozásainak rendezése Állásfoglalás az oktatás európai dimenziójáról készült Zöld Könyvről (1994)

20 Lehetőségek, módszerek Tantárgyakon belüli oktatás Tantárgyakon belüli oktatás Kulturális ismeretek elmélyítése (kirándulás, múzeum, ünnepek, rendezvények) Kulturális ismeretek elmélyítése (kirándulás, múzeum, ünnepek, rendezvények) Idegen nyelvtanítás (ország-ismeret) Idegen nyelvtanítás (ország-ismeret) Diákcsere kapcsolatok Diákcsere kapcsolatok Nemzetközi projektek Nemzetközi projektek Pályázatok Pályázatok Második esély program Második esély program

21 A multikulturális oktatás 5 dimenziója (Banks) tartalmi integráció (tanár példát mutat) tartalmi integráció (tanár példát mutat) tudáskonstrukciók (tudományos előfeltevések, perspektívák) tudáskonstrukciók (tudományos előfeltevések, perspektívák) előítéletek csökkentése (demokratikus értékek és viszonyulás kialakítása) előítéletek csökkentése (demokratikus értékek és viszonyulás kialakítása) esélyegyenlőség pedagógiája (módszerek, eszközök segítségével a többségi kultúrához való felzárkózás) esélyegyenlőség pedagógiája (módszerek, eszközök segítségével a többségi kultúrához való felzárkózás) az iskola kultúrájával, szervezetével foglalkozó elképzelések (iskolai légkör) az iskola kultúrájával, szervezetével foglalkozó elképzelések (iskolai légkör)

22 Multikulturális iskola Rosado (1996) szerint a tanulók, szülők és tanárok, együtt teszik a különböző kultúrák, mikro-kultúrák iránt érzékennyé Rosado (1996) szerint a tanulók, szülők és tanárok, együtt teszik a különböző kultúrák, mikro-kultúrák iránt érzékennyé heterogenitás, érzékeny a tanulói populáció különböző csoportjainak szükségleteire heterogenitás, érzékeny a tanulói populáció különböző csoportjainak szükségleteire tekintettel van tekintettel van a fiúk és a leányok a fiúk és a leányok a társadalom különböző rétegeiből érkező a társadalom különböző rétegeiből érkező eltérő családi, vagyoni helyzettel rendelkező eltérő családi, vagyoni helyzettel rendelkező különböző vallású, eltérő képességű, etnikai hátterű, különböző vallású, eltérő képességű, etnikai hátterű, eltérő nyelvet beszélő gyermekek sajátos és közös szükségleteire és igényeire eltérő nyelvet beszélő gyermekek sajátos és közös szükségleteire és igényeire

23 Deutsche Schule

24 Banks a multikulturális iskoláról a nevelőtestületnek demokratikus (nem rasszista) a nevelőtestületnek demokratikus (nem rasszista) a nyelvi pluralizmus érték a nyelvi pluralizmus érték az iskolai normák és értékek az etnikailag és kulturálisan sokszínűek az iskolai normák és értékek az etnikailag és kulturálisan sokszínűek hatékonyak tanítási és motivációs stílusok hatékonyak tanítási és motivációs stílusok etnikai egyenrangúság etnikai egyenrangúság a curriculum és a tanítási anyagok bemutatják a különböző fogalmak és problémák etnikai vonatkozásait a curriculum és a tanítási anyagok bemutatják a különböző fogalmak és problémák etnikai vonatkozásait a tanárok és a tanulók elsajátítják a rasszizmus felismerésének és az ellene való küzdelemnek a képességét a tanárok és a tanulók elsajátítják a rasszizmus felismerésének és az ellene való küzdelemnek a képességét a multikulturális pedagógiai törekvések a pedagógia minden területén a multikulturális pedagógiai törekvések a pedagógia minden területén

25 Kozma Tamás (1995) a multikulturális pedagógia céljairól A több kultúrára épülő személyiség-fejlesztést A több kultúrára épülő személyiség-fejlesztést A kisebbségi kultúra fenntartása, a vallás, a nyelv, a normák, tradíciók, társadalmi értékek, társas kapcsolatok ápolása A kisebbségi kultúra fenntartása, a vallás, a nyelv, a normák, tradíciók, társadalmi értékek, társas kapcsolatok ápolása Átfogó értékek felkarolása, fejlesztése Átfogó értékek felkarolása, fejlesztése A teljes kulturális beolvadás megakadályozása A teljes kulturális beolvadás megakadályozása Így remélhető, hogy a kisebbségek fennmaradnak, kulturális identitásuk megerősödik, fejlődhetnek a többségi környezetben.

26 A multikulturális nevelés szintjei A gyerekbarát, gyerekekre figyelő pedagógia megteremtése A gyerekbarát, gyerekekre figyelő pedagógia megteremtése A multikulturális tanterv és tananyagfejlesztés, taneszközök A multikulturális tanterv és tananyagfejlesztés, taneszközök A szülőkkel való kapcsolat A szülőkkel való kapcsolat Iskolavezetés, oktatásmenedzsment, önkormányzati oktatási hatóságok, oktatáskutatók és az osztálytermi klíma Iskolavezetés, oktatásmenedzsment, önkormányzati oktatási hatóságok, oktatáskutatók és az osztálytermi klíma

27 Amerikai Iskola Amerikai Iskola

28 Nemzetiségek, etnikai kisebbségek, migrációs kérdések Magyarországon A magyarság története szorosan összefonódik más népek befogadásával (kunok, jászok a középkorban) A magyarság története szorosan összefonódik más népek befogadásával (kunok, jászok a középkorban) Tizenhárom nemzeti, etnikai kisebbség: a bolgár, roma, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin szerb, szlovák, szlovén és ukrán kisebbség van jelen. Tizenhárom nemzeti, etnikai kisebbség: a bolgár, roma, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin szerb, szlovák, szlovén és ukrán kisebbség van jelen. A rendszerváltás óta: kínaiak, arabok, harmadik világból érkezők A rendszerváltás óta: kínaiak, arabok, harmadik világból érkezők

29 Három hazai csoport 1. A hazai nemzeti és etnikai kisebbségek közül a horvát, német, román, szerb, szlovák, szlovén kisebbség kialakult, stabil oktatási intézményrendszerrel rendelkezik 1. A hazai nemzeti és etnikai kisebbségek közül a horvát, német, román, szerb, szlovák, szlovén kisebbség kialakult, stabil oktatási intézményrendszerrel rendelkezik 2. nemzetiségeknek nincs, vagy egy-egy intézménye van, anyanyelvüket az ún. vasárnapi iskolákban ápolják: bolgár, görög, lengyel, örmény, ruszin, ukrán 2. nemzetiségeknek nincs, vagy egy-egy intézménye van, anyanyelvüket az ún. vasárnapi iskolákban ápolják: bolgár, görög, lengyel, örmény, ruszin, ukrán 3. a romák, kisebbségi oktatásuk megszervezése aktuális feladat Magyarországon 3. a romák, kisebbségi oktatásuk megszervezése aktuális feladat Magyarországon

30 Romák Magyarországon Inhomogén (nem egységes csoport) Inhomogén (nem egységes csoport) nyelve alapján három nagy csoportba sorolhatjuk: nyelve alapján három nagy csoportba sorolhatjuk: oláhcigányok (akik cigány és magyar, vagy csak magyar anyanyelvűek) oláhcigányok (akik cigány és magyar, vagy csak magyar anyanyelvűek) romungrók vagy magyar-cigányok (cigány, vagy csak magyar anyanyelvűek) romungrók vagy magyar-cigányok (cigány, vagy csak magyar anyanyelvűek) beáscigányok (román és magyar, vagy csak magyar anyanyelvűek). beáscigányok (román és magyar, vagy csak magyar anyanyelvűek). többségüknek a magyar nyelv jelenti az anyanyelvet többségüknek a magyar nyelv jelenti az anyanyelvet

31 Bevándorlásuk Őshazájuk: India Őshazájuk: India A cigányok egy része közvetlenül a Balkánról érkezett az országba, másik csoportjuk előbb érintette a román területet, majd Erdély érintésével költözött Magyarországra. (Ligeti, 1996) A cigányok egy része közvetlenül a Balkánról érkezett az országba, másik csoportjuk előbb érintette a román területet, majd Erdély érintésével költözött Magyarországra. (Ligeti, 1996) században érkeznek nagy tömegben században érkeznek nagy tömegben Letelepítés Mária Terézia és II. József ideje alatt Letelepítés Mária Terézia és II. József ideje alatt a legmagasabb arányban Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, és Szabolcs-Szatmár-Bereg a legmagasabb arányban Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, és Szabolcs-Szatmár-Bereg legalacsonyabb számban Győr-Sopron és Fejér megyében él roma népesség legalacsonyabb számban Győr-Sopron és Fejér megyében él roma népesség

32 Cigány kultúra

33 A zenében Czinka Panna, akinek játékát zenekarvezetőként, az 1700-as években A zenében Czinka Panna, akinek játékát zenekarvezetőként, az 1700-as években Bihari János, az ünnepelt prímás személyiség Bihari János, az ünnepelt prímás személyiség Lakatos Sándor prímás, a népművészet mestere Lakatos Sándor prímás, a népművészet mestere Rácz Aladár cimbalomművész, a Zeneakadémia tanára Rácz Aladár cimbalomművész, a Zeneakadémia tanára Cziffra György, zongoraművész, a fiatal művészek támogatására létrehozta a Cziffra Alapítványt Cziffra György, zongoraművész, a fiatal művészek támogatására létrehozta a Cziffra Alapítványt a jazzmuzsikusok körében, így Babos Gyula, Tony Lakatos, Pege Aladás, Szakcsi Lakatos Béla a jazzmuzsikusok körében, így Babos Gyula, Tony Lakatos, Pege Aladás, Szakcsi Lakatos Béla A Száz tagú cigányzenekar, a Rajkózenekar, a Kalyi Jag Együttes A Száz tagú cigányzenekar, a Rajkózenekar, a Kalyi Jag Együttes Mai sztárok: Győzike, Bangó Margit, Bódi Guszti, Margó Mai sztárok: Győzike, Bangó Margit, Bódi Guszti, Margó Festészet: Péli Tamás,Balázs János Festészet: Péli Tamás,Balázs János

34 Romák a kommunikációban Roma Rádió Roma Rádió Televíziós műsor Televíziós műsor Honlap: Honlap: Információs és Művelődési Központ Információs és Művelődési Központ Kiadványok Kiadványok Nyelvvizsga Nyelvvizsga Önkormányzat, ombudsman Önkormányzat, ombudsman

35 Társadalmi jellemzők Szegényég, munkanélküliség Szegényég, munkanélküliség Alacsony iskolai végzettség Alacsony iskolai végzettség Rossz lakásviszonyok Rossz lakásviszonyok Halmozottan hátrányos helyzet Halmozottan hátrányos helyzet Tömörülés bizonyos régiókban Tömörülés bizonyos régiókban Szakképzettség hiánya Szakképzettség hiánya Szociális segélyek Szociális segélyek Sokgyermekes családok Sokgyermekes családok Megélhetési bűnözés Megélhetési bűnözés

36 Pozitív tartalmak Sokszínű népi kultúra és hagyományok Sokszínű népi kultúra és hagyományok Jó nyelvérzék Jó nyelvérzék Kimagasló zenei képességek Kimagasló zenei képességek Alkalmazkodás Alkalmazkodás Vándorlás, kisebb mértékű kötődés a lakóhelyhez Vándorlás, kisebb mértékű kötődés a lakóhelyhez Erős családi összetartozás Erős családi összetartozás Szakmai kötődés: muzsikus családok, kereskedők, régiségek, használt áruk közvetítői, Szakmai kötődés: muzsikus családok, kereskedők, régiségek, használt áruk közvetítői,

37 Németek Betelepülésük a 13. századtól (hospesek), később a Betelepülésük a 13. századtól (hospesek), később a ig terjedt, amikor főként a Dunántúlra érkeztek német parasztok ig terjedt, amikor főként a Dunántúlra érkeztek német parasztok második szakasza Mária Terézia uralkodásának éveire tehető második szakasza Mária Terézia uralkodásának éveire tehető a harmadik szakasz II. József évi pátensével kapcsolható össze, főleg Pfalzból, Saarvidékről, Frankfurt és Mainz körzetéből, Hessenből és Württembergből érkeztek németek hazánk területére a harmadik szakasz II. József évi pátensével kapcsolható össze, főleg Pfalzból, Saarvidékről, Frankfurt és Mainz körzetéből, Hessenből és Württembergből érkeztek németek hazánk területére a II. világháború utáni időszakban a II. világháború utáni időszakban kitelepítés kitelepítés kollektív felelősség kollektív felelősség kb német nemzetiségi személy kb német nemzetiségi személy Győr-Sopron és Vas megyében valamint Baranya, Tolna, Fejér, Veszprém, Komárom-Esztergom, és Bács-Kiskun megyében élnek Győr-Sopron és Vas megyében valamint Baranya, Tolna, Fejér, Veszprém, Komárom-Esztergom, és Bács-Kiskun megyében élnek

38

39 Szlovákok Betelepülésük a török kiűzése után kezdődik, 17.század Betelepülésük a török kiűzése után kezdődik, 17.század Nemzetiségileg és vallásilag viszonylag homogén Nemzetiségileg és vallásilag viszonylag homogén A hazai szlovákság többsége, több mint háromnegyede az evangélikus(ellenreformáció elől menekült) A hazai szlovákság többsége, több mint háromnegyede az evangélikus(ellenreformáció elől menekült) Az utolsó jelentős migrációs hullám között történt. Az utolsó jelentős migrációs hullám között történt. A II. világháború utáni Magyarország és Csehszlovákia között kötött lakosságcsere (73 000) A II. világháború utáni Magyarország és Csehszlovákia között kötött lakosságcsere (73 000) a XIX. század végétől kétnyelvűvé váltak a XIX. század végétől kétnyelvűvé váltakIrodalom: Závada Pál: Jadviga párnája, Milota, A fotográfus

40 Románok fő ma fő ma Betelepülés a török időszak után Betelepülés a török időszak után Pásztorkodók, a 13. századtól a balkánon Pásztorkodók, a 13. századtól a balkánon Nyelvük az újlatin nyelvekhez tartozik Nyelvük az újlatin nyelvekhez tartozik 1920 után csökken a számuk 1920 után csökken a számuk 1862 Román Tanszék Budapesten 1862 Román Tanszék Budapesten Ma román munkaerő főleg a fővárosban Ma román munkaerő főleg a fővárosban Sok vegyes házasság Sok vegyes házasság

41 Horvátok Sokféle nyelvjárás (sokác, bunyevác,bosnyák) Sokféle nyelvjárás (sokác, bunyevác,bosnyák) Baranyában, Vas és Zala megyében találni nagyobb arányban horvát nemzetiségű lakosokat Baranyában, Vas és Zala megyében találni nagyobb arányban horvát nemzetiségű lakosokat Budapest, Pécs, Sopron – főiskolák Budapest, Pécs, Sopron – főiskolák Rádió, tévé, sajtó Rádió, tévé, sajtó

42 Többi nemzetiség Szerbek (2000) Szerbek (2000) Szlovénok (3000) Szlovénok (3000) Örmények (620) Örmények (620) Bolgárok (1300) Bolgárok (1300) Görögök (2000) Görögök (2000) Lengyelek (3000) Lengyelek (3000) Ruszinok (100) Ruszinok (100) Ukránok (5000) Ukránok (5000)

43 Új migrációs jelenségek Magyar kisebbség a határon túli területekről Magyar kisebbség a határon túli területekről a kínai, vietnámi, mongol, a volt Szovjetunió tagországaiból érkező személyek a kínai, vietnámi, mongol, a volt Szovjetunió tagországaiból érkező személyek nyugat-európai és észak-amerikai migránsok is (1956-os „disszidensek” és utódaik, hollandok, tanulni érkezők-orvosi karra-Németországból, Norvégiából) nyugat-európai és észak-amerikai migránsok is (1956-os „disszidensek” és utódaik, hollandok, tanulni érkezők-orvosi karra-Németországból, Norvégiából)

44 Eltérő szerepek: fiú, lány (GENDER) őskor:férfi vadászik, nő gyűjtöget őskor:férfi vadászik, nő gyűjtöget Ókor: nincs joga a nőnek. Egyiptomnak uralkodó női vannak: Cleopatra Ókor: nincs joga a nőnek. Egyiptomnak uralkodó női vannak: Cleopatra Középkor: a férj rendelkezik a nő fölött, szenek, uralkodó nők, áldozatok Középkor: a férj rendelkezik a nő fölött, szenek, uralkodó nők, áldozatok Comenius ( ): aki Didaktika Magnájában így írt erről: „Az egész ifjúságot nemre való tekintet nélkül iskolába kell járatni Comenius ( ): aki Didaktika Magnájában így írt erről: „Az egész ifjúságot nemre való tekintet nélkül iskolába kell járatni Luther Márton: elemi iskolát kívánt állítani külön a fiúknak és a lányoknak Luther Márton: elemi iskolát kívánt állítani külön a fiúknak és a lányoknak Felvilágosodás:emancipáció Felvilágosodás:emancipáció

45 Érdekességek Nőnevelés kezdetei: USA, Nyugat-Európa, 1440-es évektől Nőnevelés kezdetei: USA, Nyugat-Európa, 1440-es évektől 19. század második fele: nők is érettségizhetnek, szerezhetnek diplomát 19. század második fele: nők is érettségizhetnek, szerezhetnek diplomát Koedukáció elindítója az USA, Európában csak lassan hódít tért, 2. világháború után gyorsul Koedukáció elindítója az USA, Európában csak lassan hódít tért, 2. világháború után gyorsul Első magyar diplomás nő Glücklich Vilma, 1895 Első magyar diplomás nő Glücklich Vilma, 1895

46 Adatok (Brander, 2004) Az általános iskoláskorú gyerekekből 125 millió nem jár iskolába- főként lányok Az általános iskoláskorú gyerekekből 125 millió nem jár iskolába- főként lányok 150 millió gyermek elkezdi ugyan az általános iskolát, de kimarad, mielőtt befejezné, nem tanul az írni-olvasni 150 millió gyermek elkezdi ugyan az általános iskolát, de kimarad, mielőtt befejezné, nem tanul az írni-olvasni Sivatagi Afrika és Dél-Ázsia nagy részén a gyermekek 4-7 évnyi oktatást kapnak Sivatagi Afrika és Dél-Ázsia nagy részén a gyermekek 4-7 évnyi oktatást kapnak Az iparosodott országokban évet Az iparosodott országokban évet Ma több mint 870 millió ember analfabéta – 70%-uk nő” Ma több mint 870 millió ember analfabéta – 70%-uk nő”

47 Nyolc év múlva komoly hiány lesz Magyarországon a diplomásokból Fotó: Reviczky Zsolt

48 Hívők aránya Magyarországon: 2001-es népszámlálás adatai 5,3 millió 52% római katolikus 5,3 millió 52% római katolikus 1,623 millió 16% református 1,623 millió 16% református 304 ezer 3% evangélikus 304 ezer 3% evangélikus ,13% ezer izraelita ,13% ezer izraelita 396 ezer más vallású 396 ezer más vallású 1,4-1,5 14%-20% millió felekezet nélküli 1,4-1,5 14%-20% millió felekezet nélküli 17 ezer baptista 17 ezer baptista 270 ezer görög katolikus 270 ezer görög katolikus 112 ezer a más felekezethez tartozó 112 ezer a más felekezethez tartozó 1 millió ember 9,9% nem válaszolt 1 millió ember 9,9% nem válaszolt

49 Hívők, száma, aránya a lakossághoz, hívőkhöz Katolikus ,51%73,04% Katolikus ,51%73,04% Római katolikus ,87%69,50% Római katolikus ,87%69,50% Görög katolikus ,64%3,54% Görög katolikus ,64%3,54% Ortodox (keleti keresztény) ,16%0,20% Ortodox (keleti keresztény) ,16%0,20% Református ,91%21,32% Református ,91%21,32% Evangélikus ,99%4,00% Evangélikus ,99%4,00% Baptista ,17%0,23% Baptista ,17%0,23% Adventista5.8400,06%0,08% Adventista5.8400,06%0,08% Többi protestáns ,34%0,45% Többi protestáns ,34%0,45% Többi keresztény ,24%0,32% Többi keresztény ,24%0,32% Izraelita ,13%0,18% Izraelita ,13%0,18% Más istenhiten alapuló4.2870,05%0,06% Más istenhiten alapuló4.2870,05%0,06% Az örök világtörvényt hirdető vallások7.7360,08%0,10% Az örök világtörvényt hirdető vallások7.7360,08%0,10% A felsoroltak közé nem tartozók1.5440,02%0,02% A felsoroltak közé nem tartozók1.5440,02%0,02%

50 A hátrányos helyzet megítélése alacsony jövedelemszint alacsony jövedelemszint rosszul felszerelt, egészségtelen, szűkös lakáskörülmények rosszul felszerelt, egészségtelen, szűkös lakáskörülmények szülők alacsony iskolai végzettsége szülők alacsony iskolai végzettsége deviáns mikrokörnyezet deviáns mikrokörnyezet család vagy ép család hiánya család vagy ép család hiánya beteg vagy akadályozott szülők beteg vagy akadályozott szülők (SNI, MBT)

51 Szegénység

52 A szegénység okai Magyarországon Etnikai (roma) származás Etnikai (roma) származás Kedvezőtlen földrajzi háttér (KELET) Kedvezőtlen földrajzi háttér (KELET) Női mivolt Női mivolt (Sok)gyermekes család (Sok)gyermekes család Iskolázottság alacsony foka Iskolázottság alacsony foka Rossz lakáskörülmények Rossz lakáskörülmények Munkanélküliség Munkanélküliség Büntetett előélet Büntetett előélet Állami gondozásból kikerült fiatal Állami gondozásból kikerült fiatal Hajléktalanság Hajléktalanság Rossz egészségi állapot Rossz egészségi állapot Szenvedélybetegség, például alkoholizmus Szenvedélybetegség, például alkoholizmus Elvált szülők, gyermekét egyedül nevelő szülő Elvált szülők, gyermekét egyedül nevelő szülő Menekült-helyzet Menekült-helyzet


Letölteni ppt "Multikulturális nevelés EKF. Multikulturális világ Multikulturális világ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések