Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gép romantikája a művészetben Precizionizmus – fordizmus – a lyuk esztétikája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gép romantikája a művészetben Precizionizmus – fordizmus – a lyuk esztétikája."— Előadás másolata:

1 A gép romantikája a művészetben Precizionizmus – fordizmus – a lyuk esztétikája

2 Elsa von Freytag Loringhoven és Morton Schamberg: God Gelatin, silver (24x19) Mertropolitan Museum of Art, New York Morton Schamberg: „objekt” – ready made

3 Mechanical Abstraction olaj, vászon (76x51)!Philadelphia Museum of Art (Arensberg Collection) Schamberg képét Duchamp és Picabia munkái ihlették. Schamberg 1916-tól kezdte el gépi képeit kiállítani, de ezek láthatóan nélkülözik a dadaista iróniát és humort. Ez a kép a művész egyik legkifinomultabb műve: egy tűzőgép absztrakt leképezése, amelyet egykor könyvkötésre használtak. A festésmód a színárnyalatok harmóniájával Schamberg absztrakciója egy majdnem vallásos áhítatot fejez ki gépezet iránt.

4 Francis Picabia: Amoureuse parade 1917

5 Morton Schamberg: Festmény VII. Morton Schamberg: Wiew of Rooftops 1917

6 Charles Demuth: Önarckép Charles Demuth: Incense of New Church, olaj, vászon 66x50 Columbus Museum of Art, Ohio A kép a Lukens Acélművet ábrázolja/Lancester/Pennsyl. A festmény előterében egy kehelyforma látható, amelyet körülölel az örvénylő ipari szmog füstje. A kehely a bor átváltozására utal Krisztus vérévé – mintegy szakralizálva az ipar átváltoztató hatalmát, és utal arra az optimizmusra, amely a nagy válság előtt a legtöbb amerikaiban és az elnökben Cavlin Coolidge-ben is megvolt: a gyárak a templomok helyét kezdték elfoglalni a társadalomról szóló elképzelésekben.

7 Max Weber: New York éjszaka 1915 Charles Demuth: az én egyiptomom 1927

8 Charles Demuth: Virágok akvarell sorozat

9 Charles Demuth: Láttam az ötöst aranyban 1928.

10 William van Alen The Chrysler Building, New York City

11 Walter Percy Chraysler ( ) A Chrysler Corporation alapítója a Chrysler Six előtt áll Felső kép – Chrysler Autógyár szerelőcsarnoka 30-as évek

12 Albert Kahn: Ford Motor Company, Üvegüzem, River Rouge Plant. Dearborn, Michigan, 1922.

13 Ford Motor Company

14 Charles Sheeler: Criss-Cross conveyors, Ford Plant 1927 Amikor a Vanity Fair reprodukálta a fotográfiát a képfelirat nemcsak Máté 7:16-ra hivatkozott, de a kép egyben Henry Ford virtuális istenítése is volt. Ford új üzeme, a River Rouge volt akkoriban az amerikai Mekka, egyfajta szenthelye a iparosításnak. Az egymást keresztező futószalagok mögött 8 hatalmas gyárkémény látható, köztük az üzem erőműve emelkedik a magasba. Sheeler kompozíciója alulnézeti, ezzel kifejezve azt az áhitatot, amit az amerikaiak éreztek az „ipari hatalom” fenséges képe előtt.

15 Charles Sheeler: Classic Landscape Barney A. Elsworth Foundation

16 Charles Scheeler Charles Sheeler: Doylestown House. Stairs from below gelatin, silver 21x15 cm Alfred Stieglitz Collection 1933.

17 Charles Sheeler: American Landscape o.v. 61x78 cm MOMA Sheeler fordizmus iránti érzéseit ez a kép foglalja legjobban össze: A természet egyáltalán nem jelenik meg, csak az ég, amelybe a gyárkémény füstje belehasít ill. a halott csatorna vize. Egyébként mindenhol emberalkotta tárgyakat látunk: silók, gyárkémények, a sötét tekintélyes markolóit a rakodógépeknek – az ősi feszültség a természet és a kultúra között megszűnt. A kultúra győzött. Thomas Cole világa végetért, helyrehozhatatlan. Itt is csak egy kis emberi figura látható, egy apró, siető hangya a canális mentén.

18 Thomas Cole: Kaaterer Skill 1820-as évek A természet hatalmas ereje, az amerikai érintetlen vadon szépségében Isten nyilvánul meg, amelyet óvni kell. Az amerikai vadon – az amerikai nemzet legnagyobb kincse - a nemzeti öntudat táplálója – ezt a szerepet Sheelernél az ipari fejlődés vette át.

19 Suspended Power 1939 Dallas Museum of Art (83X66 cm) „Csak annyit mondhatunk el, amennyit látunk.” - Thoreau

20 Charles Sheeler: Amoskeag Canal 1949 Currier Museum of Art

21 Ford Plant, River Rouge, Stamping Press 1927 Ch. Sheeler: Wheelers Power 1927 fotó, zselatin, silver

22 Paul Strand: Wall Street Photogravure Gift of the Phillips Contemporaries

23 Paul Strand ( ) New York Photogravure Gift of the Phillips Contemporaries

24 Walt Whitman –írja Susan Sontag, szemügyre véve a kultúra demokratikus perspektíváit, megpróbált túllépni a szép és a rút, a jelentős és a jelentéktelen különbségén. Az értékítéletet – legnagyvonalúbb formáitól eltekintve – szolgalelkűségnek, sznobságnak tartotta. „Maga az Egyesült Államok a legnagyobb költemény.” Whitman hatása Stieglitzre és a precizionistákra, valamint a fotográfiára sorsdöntő: Sheeler és Strand neki ajánlják filmjüket „Manhattan”-t. S. Sonntag: Amerika – fényképek sötét tükrében. In: A fényképezésről. Európa

25 Elsie Driggs: ( ) Pittburg o.v. 87x101. Whitney Museum of American Art, New York, Gertrude Vanderbilt ajándéka A kép vizionárius atmoszféráját egy emlék idézte elő, amikor a művésznő Pittsburg városán át egy éjszakai vonaton utazott át.

26 Paul Kirnig: Bergwerk 1927 O.Dix: Munkásfiú 1920 G. Grosz: Szürke nap 1921 O.Dix: Julius Hesse gyáros portréja G.Grosz: Eclipse

27 Ch. Sheeler: Windows (Hirschl and Adler Galleries New York)

28 Otto Rudolf Schatz: New york 1936 Otto Dix: Manhattan 1927

29 Georgia O’Keffe: City Night, (olaj vászon 121x76) Minneapolis Insitute of Arts, Minnesota

30 Alfred Stiglitz: Georgia O’Keeffe platinium nyomat MOMA ( ) Tájképeket festett, tipikus mexikói motívumokat, és csillogó felhőkarcolókat, valamint virág „csendéleteket”. A fekete íris III. egy hatalmasra nagyított, fotoszerű felnagyítása. Sokan szexuális metafórát láttak benne, és férje Stiglitz sem támogatta ebben, mert nem „nőnek” valónak érezte ezt a fajta festészetet. O’Keeffe a prezicionisták táborához csatlakozott, amely az új amerikai művészeti hagyományhoz való csatlakozást is jelentette, tehát szabad volt az európai befolyástól. Először 65 éves korában utazott el Európába, és lemondta a Picassoval való találkozás, mert az nem tudott angolul, és ő pedig nem beszélt franciául.

31 G. O’Keeffe: East River from 31 th stor of Shelton Hotel o. v. New Britain Museum of Art, Connecticat

32 G. O’Keeffe: Manhattan Shmithonian American Art Museum Line and Curve o.v. National Gallery of Art, Washington D.C.

33 O’Keeffe: Red Cana o.v. 30x25 cm Fekete írisz o.v. 91x75 MOMA A. Stiglitz Collection

34 O’Keeffe: Fekete absztrakció Saint Louis Museum, o.v. 64x53 cm Grey Hills/Mexico o.v. 30x39 cm Indianapolis Museum of Art

35 Orange, Yellow and grey o.v. 101x76 cm

36 Alexander Archipenko: Ülő nő cm Tel Aviv Museum, Israel Kék táncos 1913 magántulajdon

37 Frank Lloyd Wright: Fallingwater, or The Kaufmann House Bear Run, Pennsylvania, 1937.

38 A Société Anonyme (Névtelenek Társasága) 1920

39 John Storrs: New York c ,x14x8.9 cm (sárgaréz, acél és fekete márvány) Indianapolis Museum of Art, Indiana

40 John Storrs ( )

41 John Storrs: Walt Withman emlékmű terve

42 Katherine Dreier és Marcel Duchamp 40-es években

43 Katherine Dreier: Marcel Duchamp portréja

44 Vladimir Tatlin ( ?) Louis Lozowick ( ) Tanker III. Internacionálé épületének modellje Moderna Museet, Stockholm

45 Tatlin

46 Alexander Calder: Univerzum 1934 Motorhajtó festett vas, fa, zsinór MOMA, New York

47 A. Calder párizsi studiójában 14. Rue de La Colonie. Fotó: Marck Vane

48 Calder Roxbuy studio Projeckt for Mechanical Balett for Harrison Kerr Calder: Josephin Baker 1928

49 Calder: Myxomatooe Fotó: Agnes Varda

50 Calder: Térplasztika 1970-es évek eleje


Letölteni ppt "A gép romantikája a művészetben Precizionizmus – fordizmus – a lyuk esztétikája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések