Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság."— Előadás másolata:

1 Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság

2 Jelek, jelzések oktatásszervezési tapasztalatok oktatásszervezési tapasztalatok szakmai fórumok jelzései szakmai fórumok jelzései ipari szakemberek jelzései ipari szakemberek jelzései szaksajtó szaksajtó kormányzat kormányzat …

3 NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel 2012. szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák) 2012. szeptember 20-án DIGITALEXPO-n szakmai megbeszélés (NyPSz, PNyME, OE, szakközépiskolák)

4 A népesség és az ágazatban foglalkoztatottak száma Időszak Feldolgozó- ipar Élelmiszer, ital, dohány- termék gyártása Textília, ruházat, bőr, és bőrtermék gyártása Fafeldolgo- zás, papírtermék gyártása, nyomdai tevékenység Kokszgyár- tás, kőolaj- feldolgozás Vegyi anyag, termék gyártása Gyógy- szer- gyártás Gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása Fémalapan yag és fémfeldolg ozási termék gyártása Számító- gép, elektronikai, optikai termék gyártása CCACBCCCDCECFCGCHCI 2008853128,667,665,38,221,722,780,3101,684,1 2009794,6132,364,355,96,523,820,269,396,675,4 2010786,6124,967,555,37,421,322,468,987,383,8 2011809123,963,753,76,117,622,67292,494,8 Év200420052006200720082009201020112012 A népesség száma, (január) 10 116 74210 097 54910 076 58110 066 15810 045 40110 030 97510 014 3249 985 7229 957 731

5 Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Munkanélküliségi ráta korcsoportok szerint Évek 15–1920–2425–2930–3435–3940–4445–4950–5455–59 Összesen Ebből: 15–24 évesek évesek Együtt 199826,511,48,47,47,26,75,94,74,67,814 199924,710,87,67,46,865,14,23,1712,9 200025,510,77,36,75,15,55,14,13,36,412,7 200122,49,76,95,854,64,24,135,711,3 200227,111,175,75,44,84,23,73,55,812,6 200332,211,56,965,55,24,43,72,95,913,4 200434,913,46,56,25,75,24,84,23,46,115,5 200537,817,58,26,76,85,65,85,14,47,219,4 20063717,28,66,9 6,76,25,44,17,519,1 200735,816,48,47,26,66,765,74,87,418 200838,218,29,17,26,8 6,56,45,57,819,9 200949,424,512,29,28,6 7,771026,5 201045,725,114,310,49,89,79,58,98,611,226,6 201143,524,812,79,39,99,79,99,29,410,926,1

6 SzakiskolaSzakközép TanévIskolaTanulóIskolaTanuló dbösszesendbösszesen 1990/1991465225 356513217 787 1991/1992598225 974547225 265 1992/1993704216 231573235 019 1993/1994730204 254596246 135 1994/1995730191 297609254 678 1995/1996712177 966643261 838 1996/1997669163 770687272 207 1997/1998615149 171696279 801 1998/1999584132 623736289 259 1999/2000548121 680762296 753 2000/2001c585126 600830294 000 2001/2002619132 998891292 646 2002/2003627133 968886287 074 2003/2004622134 820894292 305 2004/2005642135 277909290 139 2005/2006673135 008931287 290 2006/2007724134 029956288 156 2007/2008748138 839955281 898 2008/2009736138 657908271 351 2009/2010780145 285917273 344 2010/2011802147 340939273 596 2011/2012838149 556928265 788

7 TanévIntézményOktatóHallgatók száma összesen felsőfokú szakképzés 1990/19917717 302108 376– 1991/19927717 477114 690– 1992/19939117 473125 874– 1993/19949118 687144 560– 1994/19959119 103169 940– 1995/19969018 098195 586– 1996/19978919 329215 115– 1997/19989019 716254 693– 1998/19998921 323279 397819 1999/20008921 249305 7022 153 2000/20016222 873327 2893 464 2001/20026522 863349 3014 475 2002/20036623 151381 5606 128 2003/20046823 288409 0757 219 2004/20056923 787421 5209 122 2005/20067123 188424 16110 498 2006/20077122 076416 34810 842 2007/20087122 376397 70412 398 2008/20097022 475381 03315 677 2009/20106921 934370 33118 511 2010/20116921 495361 34720 441 2011/20126821 357359 82421 115

8 Képzési szintek Alap Alap Közép Közép Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Fél-felsőfokú (mérnökasszisztens) Felsőfokú BSc Felsőfokú BSc Felsőfokú MSc Felsőfokú MSc

9 Alap- és középfokú képzések (150/2012. (VII.6) Korm. Rendelet 1. melléklete) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kézi könyvkötő (alapfokú részszakképesítés) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Kiadványszerkesztő (emeltszint) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Könyvkötő és nyomtatványfeldolgozó (középfokú) Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari gépmester Nyomdaipari technikus Nyomdaipari technikus Papírgyártó és -feldolgozó Papírgyártó és -feldolgozó Papíripari technikus Papíripari technikus

10 Képzőhelyek Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szentgyörgyi A. Gimnázium és Szakiskola, Békéscsaba Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Szily K. Műszaki Szakközépiskola, Budapest Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Gimnázium és Nyomdaipari Szakközépiskola, Eger Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Könnyűipari Szakközép és Szakiskola, Debrecen Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika Don Bosco Szakközépiskola, Kazincbarcika

11 Fél-felsőfokú képzések EEM 37450/2012/FOHAT MINISZTERI ELŐTERJESZTÉSa felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés 1.A felsőoktatási szakképzés megnevezése: könnyűipari mérnök felsőoktatási szakképzés (Light Industry Engineering) (Light Industry Engineering) 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: 2.A szakképzettség oklevélben történő megjelölése: felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú csomagolás technológiai mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú nyomdaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens felsőfokú ruhaipari mérnök-asszisztens

12 Képzőhelyek Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki kar

13 Felsőfokú képzések BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév BSc: (bemeneti feltétel érettségi) 7 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév MSc: (bemeneti feltétel BSc diploma) 4 félév Könnyűipari mérnök Könnyűipari mérnökSzakirányok: Csomagoló és papírgyártó Csomagoló és papírgyártó Nyomda és média Nyomda és média

14 Képzőhelyek Óbudai Egyetem RKK Óbudai Egyetem RKK Nyugat-magyarországi Egyetem Nyugat-magyarországi Egyetem

15 Szakirányú továbbképzés Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Szakmérnöki képzések – előkészítési/akkreditálási folyamatban Nyomdaipari (3 félév) Nyomdaipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Csomagolóipari (3 félév) Bemeneti feltétel: diploma Bemeneti feltétel: diploma Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló) Szaktanfolyamok (nyomda, papír, csomagoló)

16 Gondok, kihívások általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, általában elmondható, hogy csökkent az érdeklődés a nyomdaipari és papíripari szakma iránt, 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban 10 fő alatti a gépmestertanulók száma az országban a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony a többi nyomdaipari szakmát tanulók száma is igen alacsony ki fog dolgozni 10 év múlva? ki fog dolgozni 10 év múlva? számos új technológia és gép számos új technológia és gép a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő a szakképzettség nélküli munkavállalók száma nő gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) gyakorlati képzések bonyolódnak (jogszabályok) hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény hallgatói szerződés, új felsőoktatási törvény

17 Megoldások.... NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel NYPSZ Elnökségi ülés 2012 szeptember 14-én foglalkozott az oktatás helyzetével és lehetőségeivel valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, valamit tenni kell a nyomdaipari szakmák iránti érdeklődés felkeltéséért, Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény Fel kel mérni a jelenlegi helyzetet /nyomdaipari cégek száma, foglalkoztatottak száma, munkaerő igény megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát megvizsgálni a Szakmai Vizsgakövetelmény tartalmát nyomdász életpálya modell kidolgozása nyomdász életpálya modell kidolgozása OKJ képzési lehetőség kialakítása OKJ képzési lehetőség kialakítása szakmai modulok bővítése szakmai modulok bővítése szakmai reklámok készítésének lehetősége, szakmai reklámok készítésének lehetősége, oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága oktatók, Pedagógusok fizetési javításának fontossága nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok nyomdaipari tevékenységhez szakmai előírások bevezetése, jogosítványok /pl. gyógyszerész szakma stb./ /pl. gyógyszerész szakma stb./ digitális szakmák bevonása a képzésbe digitális szakmák bevonása a képzésbe


Letölteni ppt "Lesz-e utánpótlás? Kérdések és bizonytalanságok a nyomdász szakemberképzésben Dr. Koltai László Óbudai Egyetem, NYPSZ Oktatási Bizottság."

Hasonló előadás


Google Hirdetések