Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A gazdasági fejl ő dés célja: a teljes ember A gazdasági.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A gazdasági fejl ő dés célja: a teljes ember A gazdasági."— Előadás másolata:

1 Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A gazdasági fejl ő dés célja: a teljes ember A gazdasági fejl ő dés célja: a teljes ember

2

3 „…mindenképpen a vezetők és az alkalmazottak ‘gondolkodásmódjának ’ megváltozására van szükség ahhoz, hogy a vállalati társadalmi felelősség egy szervezeti eszközből szervezeti céllá, feladattá váljon.” Kerekes, S. – Wetzker K., Harvard Business Manager, Magyar kiadás 2007 „A közgazdaság nem fizikai törvények által irányított gépezet, a társadalmi és gazdasági rend megteremtője nem a piac ármechanizmusa, hanem az emberi értelem és akarat.” Muzslay, I., 1995 Gondolkodásmód Hipotézis: „ha az ember gondolkodásmódja változik, változni fognak konkrét cselekedetei is, ennek alapján a gazdaság rendje és a világ rendje is, továbbá vele együtt az emberiség jövőjét meghatározó természeti környezet ügye is.” (MKPK körlevele 2008, 89.)

4 Az ember van a gazdaságért A gazdaság van az emberért Gondolkodásmód Főáramú közgazdaságtan Samuelson, Friedman, Arrrow Alternatív közgazdaságtan Daly, Lutz, Lux, Schumacher Muzslay Egyház társadalmi tanítása

5 ÉN – TE (teljes ember) ÉN – AZ Gondolkodásmód közösségtömeg perszonalizmus Martin Buber: ÉN és TE individualizmus

6 Valódi szükségleteimben a másik ember jólléte is benne van. Kiteljesedés az erények által. Valódi szükségleteimben a másik ember jólléte is benne van. Kiteljesedés az erények által. Objektivista önérdek (teljes ember) : Szándék / motiváció: küls ő, bels ő SDT Szándék / motiváció: küls ő, bels ő SDT Szubjektivista önérdek

7 ●Konzekvencializmus (Krematisztika) szándék (akarat) (cél)=eredmény, kimenet indíték / motiváció =”érzés” (Mill) MIÉRT? ●Tomizmus (Oikonomia) (teljes ember) Szándék (akarat) indíték (motiváció) MIÉRT? tárgy körülmények konkrét cél Motivációk – extrinzik, intrinzik, transzcendens J. S. Mill: fuldokló Az emberi tettek tényezői:

8 Klasszikus görög filozófiaAquinói Szt. Tamás Hasznos jó Gyönyörködtető jó Erkölcsi jó A hasznos javak eszközként szolgálják a többi jó-t. „keserű orvosság” S.Th. I. q5,a6. Erkölcsi értékek Intellektuális értékek Érzékelés Vegetatív Holt anyag Materiális világ Abraham Maslow Teljes ember értékrendje

9 A háromdimenziós gazdaság Alapvet ő javak (hasznos jó) t ő ke javak pénzügyi eszközök marketing stratégia profit Társadalmi felel ő sség bizalom, igazságosság szolidaritás reciprocitás mértékletesség élet (Alford-Naughton, 2004) < < A piaci mechanizmusok az alapvet ő javak körében érvényesek. A piaci mechanizmusok az alapvet ő javak körében érvényesek. 1. és 2. dimenzió 3. dimenzió Kiemelked ő javak (erkölcsi jó) eszközök A környezet rekreációs és önértéke célok

10

11 Pénz Aquinói Tamás: Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás „A szolgák szolgája” Aquinói Tamás: Pénzhasználat > Pénzfelhalmozás „A szolgák szolgája” „Végs ő cél” ERÉNYETIKAIHASZONKÖZPONTÚ PÉNZ

12 A profit trónfosztása cél eszköz haszon hasznosság uralkodik szolgál uralkodó „a szolgák szolgája” Helye: a hasznos jó-k között

13 A gazdaság célja a közjó, a profit eszközként szolgál ennek eléréséhez. Közjó: emberi kiteljesedés egyéni és közösségi szinten (teljes ember) A gazdaság célja a közjó, a profit eszközként szolgál ennek eléréséhez. Közjó: emberi kiteljesedés egyéni és közösségi szinten (teljes ember)

14 Homo oeconomicusHomo reciprocans A. Smith Civil gazdaság Redukált, célt tévesztett, boldogtalan, nem tud szeretni Szubjektivista önérdek Redukált ember Kölcsönösség, bizalom, nagylelkűség, ajándékozás, együttműködés, ingyenesség, jóakarat, testvériség Objektivista önérdek Teljes ember 2 dimenzió 3 dimenzió erkölcsi jó hasznos jó

15 A harmadik dimenzió Boldogság paradoxon, Kapcsolati javak HiHi X (critical point) IiIi H”= f(I,R) H = happiness I = income, marketed goods R = relational goods Easterlin, Kahneman, Bruni Kasser, Kocsis, Kerekes RIRI Welfare→ Wellbeing Jólét → Jóllét Welfare→ Wellbeing Jólét → Jóllét

16 Társadalmi tőke (Social capital) Bourdieu, Putnam, Fukuyama, Madison Kopp Mária Bizalom Hálózatok Reciprocitás Szolidaritás … A harmadik dimenzió

17 Helen Alford O.P. Antonio Argandona XVI. Benedek Edmund Burke Bakacsi Gyula Cesare Beccaria Beran Ferenc D. G. Blanchflower Bourdieu, Martin Buber Luk Buckaert H. E. Cobb Steven Covey Tom Chappell F. Compagnoni O.P. J. Cornwal Herman Daly E. L. Deci Amitai Etzioni R. Easterlin P.A. Egom Erich Fromm E.R. Freeman Francis Fukuyama Antonio Genovesi Kenneth E. Goodpaster M. Gunkel J. Habermas F. Herzberg Albert O. Hirschman Geert Hofstede Horváth Sándor O.P. Bede Jarrett O.P. II János Pál Thomas Jefferson D. Kahneman Tim Kasser John Kavanaugh Kerekes Sándor Kindler József Kocsis Tamás Kopp Mária David Korten B. Las Casas John Locke M. A. Lutz Kenneth Lux Gabriel Marcel Jacques Maritain Martos Tamás Reinhard Marx C.D. McClelland Muzslay István Michael Naughton Juan Antonio Perez-Lopez Pataki György J. Pieper S. J. Pope R.E. Quinn P. Ricoeur, Anita Roddick Carl Rogers David Ross R. M. Ryan M.J. Sandel, Scitovsky Tibor Amartia Sen Skrabski Árpád Takács-Sánta András Charles Taylor Tomka Miklós J. P. Torrell O.P. Tóth Gergely Tringer László Turgonyi Zoltán A. Tversky M. Waltzer Stefano Zamagni Zsolnai László Arisztotelész Aquinói Szent Tamás Abraham Maslow Alasdair MacIntyre

18

19 Kutatás, Baritz Hipotézis: Más gondolkodásmód más gazdasági renddel jár együtt 2 1 Erényetikai ember Erényetikai ember (teljes) haszonközpontú erényetikai munkahelyen munkahelyen 3 4 Haszonközpontú ember Haszonközpontú ember (redukált) haszonközpontú erényetikai munkahelyen munkahelyen

20 Kutatás, Baritz N=302 on line kérdőív, 88 kérdés Korrelációk, Klaszter elemzés, Főkomponens elemzés, Sokdimenziós skálázás Big5Személyiségvonások (extrovertált, nyitott, barátságos, lelkiismeretes, nem neurotikus) INTR, EXTRMOTIVÁCIÓK – BELSŐ MOTIVÁCIÓ teljes ember SWB, HED, EUD Boldogságok (Hed, Eud, SWB) MLQÉlet értelmessége VEthicsEtikai, erkölcsi jellemz ő k MATMaterializmus faith Hit WnowStruktúra Jelenlegi munkahely CSR, munkahelyi etika, profit eszköz WideaIdeális munkahely CSR, munkahelyi etika, profit eszköz

21 2 1 Erényetikai ember Erényetikai ember haszonközpontú erényetikai munkahelyen munkahelyen Kovász Inegrált, TOP15 Elefántcsonttorony 3 4Haszonközpontú ember haszonközpontú erényetikai munkahelyen munkahelyen Csillogás Fogaskerék

22 Bels ő motiváció Küls ő motiváció Struktúra Etikai értékek Élet értelmessége Eudaimonia Materializmus (-) r=0,0.. r=0,3..


Letölteni ppt "Baritz Sarolta Laura OP Budapesti Corvinus Egyetem Sapientia Szerzetesi Hittudományi F ő iskola A gazdasági fejl ő dés célja: a teljes ember A gazdasági."

Hasonló előadás


Google Hirdetések