Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Háttérismeretek a kartellekről a közbeszerzési referens képzésen

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Háttérismeretek a kartellekről a közbeszerzési referens képzésen"— Előadás másolata:

1 Háttérismeretek a kartellekről a közbeszerzési referens képzésen
Dr. Balog Cecília Dr. Csépai Balázs Morvayné Dr. Vígh Katalin Pálvölgyi Balázs (Gazdasági Versenyhivatal, Versenykultúra Központ)* 2007. október 25. *Az előadás a szerzők véleményét tükrözi

2 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Előadásvázlat Előadásblokkok Előadó 1 Bevezető (miért is releváns ez egyaránt kiírónak, ajánlatadónak, szakértőnek) Morvayné Dr. Vígh Katalin 2 A versenyjogi tilalom bemutatása - A magyar és EK versenyjogi tilalom rövid bemutatása. Alapfogalmak, kontextusba helyezés. Dr. Csépai Balázs 3 A kartellek által okozott károk - A versenykorlátozással okozott károk bemutatása a közbeszerzési eljárásokra vonatkoztatva. Statisztikák, becslések. Pálvölgyi Balázs 4 Mi az ami tilos – kartelltípusok, a kartellek működése, kartellpéldák Pálvölgyi Balázs 5 A versenyhatósági eljárás Dr. Balog Cecília 6 A büntetőjogi tilalom és a nem versenyjogi jogkövetkezmények, magánjogi jogérvényesítés Dr. Csépai Balázs 7 Teendők: közbeszerzőként 8 Teendők: kartellezőként - engedékenység + Kérdések és válaszok Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

3 A versenykorlátozó megállapodás jogszabályi tilalma

4 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
EK 81. cikk – (Tpvt 11.§) A közös piaccal összeegyeztethetetlen és tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a közös piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

5 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
EK 81. cikk – (Tpvt 11. §) A közös piaccal összeegyeztethetetlen és tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a közös piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

6 Ismétlés: mi az a kőkemény kartell?
Versenytárs vállalkozások egymás közti, jellemzően titkos megállapodása, szövetsége, amely a közöttük lévő verseny korlátozását, vagy megszüntetését célozza, annak érdekében, hogy a résztvevő cégek magasabb árakat és profitot érhessenek el; miközben ez nem jár társadalmi előnyökkel. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

7 Amiért a kartelleket nem szeretjük - áremelés
Grafit elektródák USA, EU Versenyhatósági fellépés 3500 3000 Kartell kezdete 2500 2000 Árcsökkenés (US$ metrikus tonnára) Grafit elektróda ára Árnövekedés 1500 1000 500 Forrás: Consumers InternationalBeatriz Boza, Levenstein, M, Suslow, V & Oswald, L, International Price Fixing Cartels and Developing Countries: A Discussion of Effects and Policy Remedies, alapján 1989 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

8 Kartellek főbb típusai
Piacfelosztás (Pl.: földrajzi területek, idő, ügyfél- vagy termékcsoport szerint) Ármegállapodás (Pl.: rögzített, egységes árak, minimális árak, azonos árkedvezmények) Kollektív bojkott (versenytársak összehangoltan korlátozzák az üzleti kapcsolatot egy vállalkozással) Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

9 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Példák kartellekre Kartell fajtája Résztvevők Működés GVH eljárás Összes bírság Jelenlegi szakasz Piacfelosztás Takarmányfoszfát: Kemira - Tessenderlo 2004 260 millió Ft jogerős Ármegállapodás Budapesti plázamozik 2002 203 millió Ft Kollektív bojkott Pápai gépjárműoktatók 1,1 millió Ft Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

10 Közbeszerzésen történő összejátszás
Közös elem: a lapok előre leosztása; a versenytársak, a potenciális ajánlattevők megállapodnak, hogy melyikük tegye a nyertes ajánlatot Információs kartell: beszélgetés, érzékeny üzleti információk megosztása Ajánlat visszatartás: a korábban a közbeszerzés potenciális ajánlattevői, favoritjai közé sorolt céggel versenytársai megállapodnak, hogy ne induljon. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

11 Fojtogató levegő – ajánlat elfojtás
Ajánlat elfojtás: a kedvező ajánlatot tevő avagy a kartell előre kijelőlt cégének győzelmét megakadályozni képes cég belemegy abba, hogy ajánlatát visszavonja, és így a kedvezőtlenebb feltételeket kínáló ajánlattevő érvényesülhet. Nyugdíjfolyósítási Intézet felújítása (Vj-28/2003) A NYUFI tenderének első fordulóján az előminősítésen megfelelő hat cég közül csak hármat engedett a második fordulóba, mire az egyik cég a KT-hez fordult jogorvoslatért. A második fordulóba kerülésre vonatkozó igényét azonban feladta, amikor a kartellező hármak bevették alvállalkozóként. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

12 Színe és visszája: színlelt ajánlattétel
Színlelt ajánlattétel: az ajánlattevők egy része belemegy abba, hogy nagyon magas árú, rossz feltételű vagy egyéb ok miatt elfogadhatatlan ajánlatot tegyen, de valójában az előre kijelölt nyertes pozícióját kívánja erősíteni – így a kartell által előre győztesnek kijelölt cég által ajánlott feltételek nem is tűnnek olyan rossznak, az ajánlatkérőt a nagyszámú ajánlat abba a hamis hitbe ringatja, hogy versenyeznek érte az ajánlattevők. Győr város informatikai beszerzése (Vj-20/2005): Két induló, az SAP és a Synergon egyeztették egymással az ajánlati áraikat, és megállapodtak abban is, hogy a végső árazás során a Synergon fix ára kb %-al olcsóbb lesz az SAP ajánlatánál A SAP a vele versenyző Synergon ajánlatának elfogadásáért lobbizott: „A bizottságban, az IFUA-nal és a Győri egyetemen is elkezdtük az újbóli nyomulást, immár a Synergont nyomva. Reméljük bejön." Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

13 Körbe, körbe, karikába: a körbenyerés
Ajánlatok körforgása, körbenyerés: ugyanazok az ajánlattevők több eljáráson is részt vesznek, és beosztják maguk között, hogy mikor melyikük adja a legalacsonyabb ajánlatot, úgy hogy mindegyikük kapjon a „tortából”. A 2002-es autópálya kartell (Vj-27/2003) ehhez hasonló: 2002 júliusban négy autópálya szakasz építésére négy céget kértek fel ajánlattételre – minden szakaszra többen tettek ajánlatot, mintha versenyeztek volna, de előre le volt osztva, hogy melyik szakaszt ki építse, és mindegyik ajánlattevő hozzájutott megbízáshoz Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

14 Alvilági alvállakozók – alvállalkozóként történő bevonás
Alvállalkozóként történő bevonás: az előre győztesnek kijelölt vállalkozás gyakran alvállalkozói vagy más szerződéssel juttatja vissza a vele együtt kartellezőknek az ajánlatkérőtől kicsikart többletpénz rájuk eső részét. Ez a kartelljövedelem-elosztó mechanizmus a Kbt. ellenére előfordul: Bartók Béla u.-i felújítás (Vj-138/2002) A tényleges alvállalkozók – kartelltársak – részben nem kerültek feltüntetésre Vidéki főútvonalak (Vj-56/2004) A pályázati dokumentációban eredetileg szereplő alvállalkozók helyett végül is másokat vontak be Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

15 Kartellre hajlamosító tényezők
Kevés, egymást jól ismerő*, nagy piaci részesedésű vállalkozás Jelentős értékű beszerzés („egyedül nagy falat, de nem maradhatok ki”) Rendszeresen ismétlődő beszerzés Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

16 Könnyű Katát táncba vinni - amikor az ajánlatkérő is besegít
Általában Az ajánlattevéshez szükséges feltételek nagyon szigorúra szabásával, a versenyzők számának korlátozásával Eredményt célzó kiírás helyett eszközre koncentráló kiírással Társadalombiztosítás Eü. Alapja, dialízis folyadék (Vj-100/1998) Az éves közbeszerzési aukción ajánlatot tevő cégekkel a TB megismertette egymás árait, és kérte őket, hogy közösen ajánljanak valamilyen kedvező árat. Nem meglepő módon, nem azt kapta, amit várt. Tudományegyetemek informatikai beszerzése (Vj-162/2004) Az informatikai rendszerének modernizációját tervező öt tudományegyetemet az Oktatási Minisztérium közös beszerzésre sarkallta, összehozva őket néhány potenciális ajánlattevővel. A vállalatoknak azt is összefoglalta, melyikük milyen szerepet játszhatna az egyes egyetemeken. A külön ajánlatot kérő egyetemek tenderein ezek után összejátszottak a cégek. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

17 Milyen közbeszerzéseken fordulhatott elő?
Ügyszám Ajánlatkérő, közbeszerzési tárgy Bírság (millió Ft) 79/2006 Honvédelmi Minisztérium Microsoft licensz beszerzése - 40/2005 Magyar Fejlesztési Bank, Nemzeti Autópálya Rt., HVB Bank és mások informatikai rendszerei 110 21/2005, 97/2006 Paksi Erőmű informatikai rendszere 20 29 20/2005 Győr város informatikai rendszere 14 162/2004 Tudományegyetemek informatikai rendszerei 1.510 74/2004 Terézvárosi önkormányzat társasházépítése 17 56/2004 Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság - vidéki főútvonalak rekonstrukciója 1313 25/2004 Budapest Főváros Önkormányzata – útrekonstrukciók 594 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

18 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Milyen közbeszerzéseken fordulhatott elő? Ügyszám Ajánlatkérő, közbeszerzési tárgy Bírság (millió Ft) 135/2003 Szegedi csatornázási, hulladékfeldolgozási program - 126/2003 BKV Rt. - A 69-es budapesti villamos pályájának felújítása 111/2003 Cegléd termálfürdő 28/2003 Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság székházának felújítása 590 27/2003 Nemzeti Autópálya Rt. autópályaépítése (M3, M7, M7-M70 szakaszai) 7.043 154/2002 Oktatási Minisztérium - Kaposvári Egyetem beruházási munkálatai 248 138/2002 BKV DBR Projekt Igazgatóság - Budapest, Bartók Béla u.-i felújítás 245 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

19 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Néhány USA-beli példa Érintett közbeszerzési termék Áremelő hatás Tanulmány Eladói kartellek mélyhűtött hal 23-30% Froeb, Koyak és Werden (1993) iskolatej legalább 14% Lanzilotti (1996), Lee (1999) autópálya építés 18% Branman és Klein (1992) Vevői kartellek használt rendőrautók 17-28% Nelson (1993) ingatlan 32% Kwoka (1997) Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

20 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Autópályaépítés I. Monopólium ( ) Nincs versenyeztetés, mindig a Vegyépszer-Hídépítő konzorcium kap megbízást Növekvő költségek, korrupciógyanú Versenyeztetés (2002-) 2002 július: Meghívásos pályázat (Vegyépszert nem hívják) 2002 augusztus: Nyílt közbeszerzés … de az árak továbbra is magasak… (ajánlattevő cégek sokszor összejátszanak, illetve a kiírók valahogy mindig kizárják a külföldi versenytársakat) 2004 május 1: EU-csatlakozás 2004 július 23: 7,043 Mrd Ft-os GVH bírság a 2002-es autópálya kartell résztvevőire újságcikkek, közbeszéd, a kartellezés társadalmi kárának tudatosulása 2005 végétől: műszaki követelmények felülvizsgálata, megnehezül a kizárás, Több versenyző, intenzívebb árverseny, 40%-kal csökkenő árak - Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

21 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Autópályaépítés II. (Illusztráció, a tényleges hatás tekintetében figyelembe kell venni, hogy az ajánlatok részben más szerződéstartalomra, más időpontra készültek, és csak részben összevethetőek.) Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

22 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Kárkép A GVH által 2002 és 2006 között felderített kartellek nagyon óvatos becslés szerint is a 64 milliárd Ft kárt okoztak a fogyasztóknak, sőt a kár elérheti 142 milliárd Ft-ot is. Összehasonlításképp Tavaly autópálya-matricákból 30,7 milliárd Ft bevétel folyt be, Debrecen éves költségvetése (2004) 41 milliárd Ft Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

23 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

24 Szankciók

25 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

26 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
GVH által kartellezőkre kiszabott legnagyobb bírságok Ügynév Vállalkozás Nominális bírság (millió Ft) 1 Gépjárműjavítók és biztosítók (Vj 51/2005) * Allianz Hungária 5 319 2 Autópályaépítés kartellben (Vj 27/2003) Strabag Rt 2 468 3 Betonút Rt 2 212 4 Hídépítő Rt 1 371 5 Gépjárműjavítók és bi ztosítók (Vj 51/2005) * Generali - Providencia 1 046 6 Egyetemek informatikai rendszere (Vj 162/2004) SAP Mo. Kft. 690 7 IBM Mo. Kft. 8 Autópályaépítés kartellben (Vj 27/2003) Egút Rt 496 9 Autópályaépít és kartellben (Vj 27/2003) Debmut Rt 10 AREVA és társai kapcsoló berendezések (Vj 102/2004) Alstom 440 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

27 Büntetőjogi szankciók

28 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Btk. 296/B. § (1) Aki közbeszerzés tárgyára, illetve a koncesszióköteles tevékenységre vonatkozóan a kiírt nyílt vagy zártkörű pályázat eredményének befolyásolása érdekében az árak (díjak), illetőleg egyéb szerződési feltételek rögzítésére, illetve a piac felosztására irányuló megállapodást köt, vagy más összehangolt magatartást tanúsít, és ezzel a versenyt korlátozza, bűntettet követ el, és öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

29 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
Btk. 296/B. § (1) Aki közbeszerzés tárgyára, illetve a koncesszióköteles tevékenységre vonatkozóan a kiírt nyílt vagy zártkörű pályázat eredményének befolyásolása érdekében az árak (díjak), illetőleg egyéb szerződési feltételek rögzítésére, illetve a piac felosztására irányuló megállapodást köt, vagy más összehangolt magatartást tanúsít, és ezzel a versenyt korlátozza, bűntettet követ el, és öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ

30 Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ
1054 Budapest, Alkotmány utca 5. Fax: Telefon: , • Gazdasági Versenyhivatal - Versenykultúra Központ


Letölteni ppt "Háttérismeretek a kartellekről a közbeszerzési referens képzésen"

Hasonló előadás


Google Hirdetések