Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005."— Előadás másolata:

1 FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005

2 Néhány számszerű adat  Évente 20 kisgépes légi összeütközés világszerte  Minden harmadik eseményben vitorlázógép is közreműködik  50%-ban halálos kimenetel  A vitorlázás közben bekövetkező halálesetek oka minden 3. esetben légi ütközés, amely a 2. leggyakoribb baleseti ok  A légi összeütközéseknél lényegesen több veszélyes megközelítés  Számos veszélyes megközelítés észrevétlen marad vagy nem bejelentett

3 „Termikus” légifolyosók Európában Stuttgart Berlin Munich Frankfurt Zurich Koln Dusseldorf Nurnberg

4 Stuttgart Munich Salzburg „Termikus” légifolyosók Ausztriában Vienna Graz Zürich

5 St. Crépin Barcelonnette Puimoisson Vinon St. Auban Serres (Ohlmann) Parcours „Termikus” légifolyosók Franciaországban

6 „Nézd és kerüld el !” …. VFR alapelv

7 Az emberi látás kiváló?

8 Thermal Airways Veszélyes tereptárgyak (Svájc)

9 Horizontális előrejelzés (no selectivity)

10 Horizontális előrejelzés (highly selective)

11 Vertikális előrejelzés / Totál energia min sebesség max sebességgyors min sebesség max sebesség lassú

12 Repülési helyzetek vitorlázás közben Pilóta FLARM Szituáció + ++ szemből - ++ oldal irányból spirálozás / egyenes vonalú repülés - ++ ellentétes irányú spirálozás + - Spirálozás egy termikben

13 A rendszer története  Az ötlet régi: GPS + Rádióadó = ADS-B  A fejlesztéssel kapcsolatos egyeztetések 2001-ben kezdődtek  A rendszer közvetlen fejlesztése 2003-ban kezdődött  A termék első bemutatkozása 2004 elején az IGC és EGU bevonásával  2004 közepére már 450 eladott és leszállított egység, főleg Svájcban  A termék elterjedése 2005 szeptemberéig:  Németország >1200  Ausztria >500  Svájc >1100  Franciaország >100  Olaszország >100  Dél-Afrika 50  Egyéb >100

14 Technikai adatok  Kis méret: 11 x 7.5 x 2.5 cm  Könnyű felépítés: 125 g  Alacsony áramfelvétel: V  Rugalmas feszültéség tartomány: V  Minimálisra szorított ár: € 540  Rádio: <1%, 10 mW, SRD-f  Engedélyt nem igényel  Apró: külső kijelző 2.5 x 5 cm  Prktikus: két M5-ös csavarral rögzíthető  Hasznos: NMEA-kimenet, amely figyelmeztetést is tartalmazza, repülési adatrögzítő  Biztonságos: jól látható kijelző, a plexin nem tükröződő borítás

15 Teljesítmény  3D-s 30 másodperces útvonal előrejelzés különböző totálenergia és repülési módok szerint  szelektív figyelmeztetés repülőgépre és tereptárgyra  az előrejelzés másodpercenkénti újraszámítása és sugárzása  2 km hatótávolság  hatótávolságon belül egyidejűleg max. 50 repülőgép kezelése  repülési adatrögzítő (logger), IGC tanúsítvány nélkül  SeeYou Mobile, PocketStrePla, GPS-LOG, WinPilot és más programok által értelmezhető adatátvitel

16 MÜNSTER-SCHWEIZ

17 Repülés közben 3 vitorla termikel. A külső Flarm kijelző egy azonos magasságban lévő vitorlázógépet jelez (= nincs up/down jelzés) 2 óránál. A jelzés csak “forgalmat jelző informácion” (=nincs csipogás, nincs villogás, nincs veszély). A két vitorla közül csak a jobb oldali van felszerelve Flarmmal, a közelebbi sajnos még nem. A Flarm egy DG műszerfalára szerelve, éppen egy hátsó magasabban jobbról várható forgalmat jelezve

18 A svájci mentőhelikopterek Flarmmal felszerelve

19 34 másodperccel a lehetséges ütközés előtt 2.5km távolság 56ft magasság különbség 145kts relatív földfeletti sebesség (75m/s) OHAU RANGE ZK-GLP (LS3a) Wes McIver ZK-GTK (LS8) Terry Jones N 2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland)

20 t-34, 2.5km, 1. Figyelmeztetés t-18, 1.3km, 1 st Alarm t-12, 820m, 2. Figyelm. t-10 t-10, 660m, manőver kezdete t-6 t-6, 400m, 3. Figyelm. t0 t0, 170m, A min. megközelítés mértéke 2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland)

21 A FLARM készülék hátoldala 6 / 8 Pol NMEA 12V 4 / 6 Pol Display Antenna  Külső GPS antenna 2.5m kábellal  Külső áramforrás 12VDV / 60 mA; A táp és adatkábel az FAI/IGC szabványnak megfelelő  A külső kijelzőnek külön csatlakozója van

22 BRUGG-SCHWEIZ A FLARM elhelyezése egy vitorlázógépben

23 Frontside FLARM 2005

24 Állapot kijelző FLARM 2005  - fény  Receive: VILÁGÍT amikor másik gép jelzését fogja a hatótávon belül, ehhez GPS-OK jel szükséges  Send: VILÁGÍT amikor a saját pozíció sugárzása aktív, ehhez GPS-OK jel szükséges  GPS: VILÁGÍT amikor a GPS rendben működik, bekapcsoláskor 1-3 percig villog a műholdak összeszedése alatt  Power: VILÁGIT amikor az áramforrás 8.5V felett van  Nyomógomb: Rövid lenyomás a hangerőt változtatja (hangos, közepes, halk, néma); gyors dupla lenyomás az üzemmódot váltja (Közelben lévő gépek jelzése vagy Csak vészjelzés); 2 másodperces lenyomás némítja a kijelző csipogását 3 percre

25 OHAU RANGE

26 Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Horizontális  A kijelző egy képzeletbeli nagygép kabinjának szélvédőjét stilizálja…  A világító LED-ek száma a veszély fokozatát jelzi = az ütközésig hátralévő idő, nem a távolság  A veszélyt a LED-ek villogása és csipogás is jelzi  A környező forgalmat a LED-ek folyamatos világítása jelzi (=nem villog) csipogás nélkül

27 OMARAMA OHAU RANGE

28 A két gép közötti hegytakarás? 0km0.5km1km0km0.5km1km

29 Ejtőernyősök? Sitterdorf (Switzerland) 2003

30 Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Vertikális

31 Folyamatosan bővülő veszélyes tereptárgy adatbázis

32

33  A veszélyes tereptárgy jelző funkció speciális LED kombinációkat használ, a tárgyak iránya a kiterjedésük miatt nehezen meghatározható  Ennek következtében sem horizontális, sem vertikális irányt nem jelez a készülék  Szintén három veszély jelzési fokozat van a hátralévő idő függvényében. A kijelző villog és csipog.  A veszélyes tereptárgy adatbázis az adat csatlakozón keresztül frissíthető. Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Veszélyes tereptárgyak jelzése

34 Külső kijelző Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges

35 Ha nem vállaljuk fel a rendszer beépítésének kockázatait, akkor soha sem fogjuk élvezni előnyeit….


Letölteni ppt "FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005."

Hasonló előadás


Google Hirdetések