Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft. - 19971 VIZUÁLIS INFORMATIKA A XXI. SZÁZADBAN 1 - PATE SZTIK, Keszthely 2 - Silicon Graphics Kft., Budapest Berke József.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft. - 19971 VIZUÁLIS INFORMATIKA A XXI. SZÁZADBAN 1 - PATE SZTIK, Keszthely 2 - Silicon Graphics Kft., Budapest Berke József."— Előadás másolata:

1 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft VIZUÁLIS INFORMATIKA A XXI. SZÁZADBAN 1 - PATE SZTIK, Keszthely 2 - Silicon Graphics Kft., Budapest Berke József 1 - Halász Gábor 2 -

2 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Bevezetés l Információ megjelenési formái átalakult l Információ elérése is átalakult l Vizuális információ jelentősége megnőtt

3 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Előadás témakörei l VRML, l mint 3D INTERNET, l DVD, l mint adathordozó, l MEDIASERVER, l mint vizuális kiszolgáló szerver, l VIRTUALGIS, l mint 3D térinformatika.

4 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Képfeldolgozás Képfeldolgozás filozófiája

5 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Digitális képi információ fejlődése

6 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A vizuális információ szerepe l egységes információ közvetítő nyelv l tömör információ hordozó l digitális formái könnyen kezelhetők: l tömörítés

7 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Tömörítő eljárások összehasonlítása

8 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A vizuális információ típusai Vizuális információ több dimenziós, folytonos függvény [f(x,y,z,n,t,  )] l 1. közelítés: az időbeliség elhagyása - statikus, "élettelen" virtuális világok l 2. közelítés: a térbeliség elhagyása - filmszerű ábrázolás l 3. közelítés: a folytonosság elhagyása - mintavételes digitalizálás, (pl. szkennelés) l 4. közelítés: egyszerűen leírható függvényekkel történő közelítés - mesterséges, absztrakt világok

9 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft Közelítések elhagyásával: l Jelenlegi PC-kategóriájú gépek alkalmasak: l nagyfelbontású állóképek megjelenítésére l kisfelbontású, rövid videók lejátszására l mesterséges objektumokból álló, sztatikus 3D világok bejárására. l Munkaállomásokon ma elérhető teljesítmény: l nagyfelbontású fotorealisztikus textúrával burkolt statikus 3D terek bejárása l nagyfelbontású videók letöltéssel egyidejű lejátszása l mesterséges objektumokból álló, kisfelbontású textúrákat tartalmazó, interaktívan működő 4D terek bejárása.

10 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft MEDIASERVER HOL, MIKOR és MIT ? l TV: HOL kérdésre a néző szabadon válaszolhat VALÓSIDEJŰ közvetítésre alkalmas l VIDEÓ: MIKOR és MIT bizonyos korlátok között l A következő lépés: l az otthonokból szabadon elérhető, l korlátlan számú egyidejű nézőt kiszolgáló, l valósidejű közvetítésre alkalmas, l televíziószerű adásrenddel rendelkező, l igényszerinti lejátszásra alkalmas rendszer.

11 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A médiaszerver működése l a felhasználó számára azonos egy Web- böngészővel l a video állományok a letöltéssel egyidőben megtekinthetők l a médiaszerver képes a streamek automatikus és kérésre történő elindítására

12 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A médiaszerver funkciói l digitalizált filmek rendszerezett tárolása l visszakeresés - új típusú adatbáziskezelőket igényel /pl. Illustra/ l visszajátszás l nagy belső sávszélesség - SGI ORIGIN l nagyteljesítményű hálózat l tömörítés l vezérlés - pl. JAVA API l élő adások bevitelének lehetősége

13 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft VRML (Virtual Reality Modelling Language) l SGI OpenGL könyvtárára épülő, OpenInventor modellező nyelvből alakult l A mozgást JAVA nyelvű kódok adják l A VRML forráskód a HTML-hez hasonlóan ASCII formátumú l INTERNET-hez illesztve

14 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A VRML működése l VRML-browser önálló vagy plug-in l objektumok animáltak és hangokat adnak ki l VRML világok interaktívak l valósághű virtuális világok modellezőnyelve l nagyteljesítményű grafikus munkaállomásokon l PC-n poligonredukcióval

15 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft VRML - 3D navigáció l a 2D navigációs eszközök kiegészülnek 3D-s navigációs elemekkel, mint: l előre-hátra mozgás l "hátra-arc" l Silicon Graphics Cosmo Player l „Magyarázó" üzemmód l "Bejárás" l "Körberepülés"

16 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A VRML felhasználási területei l 3D objektumok l CAD/CAM, l molekulamodellezés, l 3D adatábrázolás, l térinformatika, l orvosi alkalmazások, stb. l Virtuális világok l jelenleg : játékipar l rövidesen: ismeretterjesztés, a művészet, szórakoztatás, stb.

17 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft DVD (Digital Video Disc) l CD-ROM napjainkban már túlhaladott l Hasonlóság a CD és a DVD között: l adathordozó lemez 120 mm átmérőjű l hordozóréteg vastagsága: 1.2 mm l a DVD lefele kompatibilis l Lényeges eltérés: l kapacitás (4.7 vagy 8.5 GByte) l egyoldalas, kétrétegű adatrögzítés l eltérő hibajavítás

18 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft A DVD és a CD lemezek felépítés

19 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft VirtualGIS l 3D térinformatika l 3D szimuláció l jelentős eszközfejlesztést igényel l műholdak l adattárolók l processzorok

20 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft VirtualGIS Űrfelvételek alapján készített háromdimenziós, valósághű terepmodell, virtuális szimuláció céljára /Készítette: ERDAS Inc., USA/

21 PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft ÛRFELVÉTEL PIAC  ÉvKöltségLégi/Ûr aránya  Milliárd $78% Légi, 22% Ûr  Milliárd $60% Légi, 40% Ûr  Milliárd $34% Légi, 66% Ûr


Letölteni ppt "PATE SZTIK - Silicon Graphics Kft. - 19971 VIZUÁLIS INFORMATIKA A XXI. SZÁZADBAN 1 - PATE SZTIK, Keszthely 2 - Silicon Graphics Kft., Budapest Berke József."

Hasonló előadás


Google Hirdetések