Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LEADER Program lehetőségei, országos kitekintés dr. Molnár Mária Katalin FVM Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LEADER Program lehetőségei, országos kitekintés dr. Molnár Mária Katalin FVM Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet."— Előadás másolata:

1 A LEADER Program lehetőségei, országos kitekintés dr. Molnár Mária Katalin FVM Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet

2 A LEADER program alapelvei: • Terület-alapú megközelítés, • Alulról építkező kezdeményezések, • Helyi partnerségre való törekvés, • Többszektorú, integrált megközelítés, • Az innováció támogatása, • A hálózatépítés fontossága, • Decentralizált finanszírozás és menedzsment.

3 A LEADER+ Program

4 A LEADER+ program Magyarországon

5 Nyertes Akciócsoportok • A 70 nyertes akciócsoport összesen 960 települést ölel fel, vagyis az ország településeinek 31%-át. • Ezeken a településeken összesen fő lakik, azaz az ország lakosságának 16%-a. • A nyertes akciócsoportok átlagos lakosságszáma fő. • Országos átlagban egy nyertes akciócsoporthoz 13,7 település tartozik.

6 A LEADER+ program Magyarországon

7 A LEADER+ Program eredményei: • 3609 db beérkezett helyi pályázat, • 2701 db támogatott projekt, • 17 milliárd forint támogatási igény a 186 akciócsoport részéről, • Több mint 5 milliárd forint lekötött támogatás, • A LEADER-módszertan ismertté és népszerűvé válása Magyarországon.

8 LEADER

9 Legfontosabb változások  LEADER Program elveinek alkalmazása a vidékfejlesztésben,  Nagyobb és népesebb akciócsoportok (3020 település, 4,6 millió fő),  Jelentős fejlesztési források (LEADER: 74 milliárd Ft, III. tengely 200 milliárd Ft)  Jogi személyiségű akciócsoportok.

10 A megvalósulás ütemei  Az akciócsoportok megalakulása májusától,  HVS tervezés három körben január-szeptember,  HVS-ek felülvizsgálata az IH segítségével augusztus második felében,  Bírálat, eredményhirdetés szeptember végéig,  Megvalósítás.

11 LEADER

12 Sikeres LEADER Projektek

13 Honfoglaláskori skanzen  Történelmi jelentőségű térség (Őrség)  Hagyományokon alapuló idegenforgalmi kínálat  Rendhagyó történelemórák, élő hagyomány-őrzés (lovaglás, lovasíjászat)  Ősi magyar kultúra érté- keinek és hagyomá- nyainak megismerése  Meglévő terület bő- vítése, fejlesztése

14 Hétköznapi praktikák  Célja a munkához jutás esélyének növelése  Két-két műhely kialakítása öt kistérségben  Hátrányos helyzetű, munkanélküli, gyermeküket egyedül nevelő, jobbára roma nők számára  Tréningek és közös foglalkozások  Kétszintű képzés  A munkaerő-piacra történő újbóli beilleszkedés elősegítése

15 LEADER-polc  Helyi termékkör (tészta, savanyúság, sajt, hús, méz, lekvár, szőttesek, kerámia stb.)  Logisztika, közös marketing, termékcsomagok  A befogadó üzlet is pályázhat támogatásra  Potenciális vevőkör: lakosok és turisták  Olcsóbb piacra jutás  Termelők támogatása  Termékláncok, pl.: Tenyésztő – vágóhíd – feldolgozó – étterem

16 Bergholz  Vertikális együttműködés erdőgazdasági cégek és mérnöki irodák részvételével (készházak)  A LEADER lehet nagyléptékű és modern is  Alaposan kidolgozott koncepció mentén  A beruházásokat nem a LEADER-ből finan- szírozzák, de az ötletekhez jó alapot nyújt a LEADER

17 LandZunge  Térségi imázs javítása: regionális védjegy  Gazdaság- és turizmusfejlesztés a gasztronómiára építve  Helyi termékláncok  Étterem-hálózat  Természet, szabadidő  Szolgáltatások  Kiadványok

18 Séta az erdő felett  Fából ácsolt állványzaton haladó túraútvonal a fák lombkoronája felett (2 x 170 m, 20 m magas)  Helyi építőmesterek és befektetők összefogása  A régió kulturális és turisztikai vonzereje jelentősen javult  Újszerű szerkezeti megoldások, egyedi ötletek  Természetközeliség

19 Turistakunyhók hálózata  A hagyományos szálláshelyek révén elérhetővé válik a régió természeti környezete  Nemzetközi kapcsolat a turistáknak  60 kunyhóból álló hálózat  Gyalogos turisták, kerékpárosok, motorosok és hajósok  Egyetlen látogatás alkalmával bejárható az egész térség

20 Güssing, a „biováros” (Ausztria)  Teljes települési önellátás megújuló energiával  Alapanyagok: napenergia, ipari hulladékfa, fűrészpor, erdei faapríték, fű, kukorica, lóhere, repceolaj és használt étolaj  Biodízel és biogáz üzem, fűrészpor-égető  50 új üzem, több mint ezer új munkahely, 9 millió €/év nettó bevétel  Megújuló Energiák Európai Központja (Güssing)

21 A Tisza, mint turisztikai és kulturális folyosó  A Tisza természeti értékek és identitás forrása is  Együttműködő akciócsoportok a folyó mentén  Kihasználatlan területek turisztikai fejlesztése  Kikötőépítés, kulturális értékek megismertetése  Infrastruktúra-fejlesztés, képzés és marketing  Térségi összefogás  Komplex csomagok  Együtt a magyar vidé- kért kezdeményezés

22 Oxenweg – Megelevenedő történelem Magyar ACS-ok - Ausztria, Németország  Nemzetközi partnerség, kulturális és gasztro- nómiai értékek és hagyományok megőrzése  Tradicionális középkori szürkemarha-hajtó utak mentén túraútvonalak kialakítása gyalogos, lovas, kerékpáros és autós turistáknak  Turisztikai csomagok  Térségi értékek bemutatása

23 Borászati ágazat fejlesztése Magyarország, Spanyolország, Szlovákia, Franciaország  Általános tapasztalatcsere a bortermelésről  Új termékek kifejlesztése és piacra vitele  Kereskedelmi hálózat kiépítése a résztvevő területeken és az azokkal határos térségekben  Termelők összefogása mező- gazdasági szövetkezetben  „Felfedező-turizmus” a termelés megismerésére

24 Elérhetőségeim: Dr. Molnár Mária Katalin Telefon:


Letölteni ppt "A LEADER Program lehetőségei, országos kitekintés dr. Molnár Mária Katalin FVM Vidékfejlesztési Képzési és Szaktanácsadási Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések