Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összeállította: Mona Tamásné. Anglia a 16-17. század fordulóján  földrajzi felfedezések  1588. a spanyol Armada legyőzése  Anglia tengeri hatalommá.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összeállította: Mona Tamásné. Anglia a 16-17. század fordulóján  földrajzi felfedezések  1588. a spanyol Armada legyőzése  Anglia tengeri hatalommá."— Előadás másolata:

1 Összeállította: Mona Tamásné

2 Anglia a század fordulóján  földrajzi felfedezések  a spanyol Armada legyőzése  Anglia tengeri hatalommá vált  I. Erzsébet ( ) kora („szűz királynő”)  gazdasági fellendülés  modernebb termelési módszerek  vagyonosodó kereskedők, iparosok és pénzemberek  vesztesek: konzervatív, nehezen váltó földesurak és a földekről elűzött parasztok  konfliktusos kor  a dráma népszerű

3 Az Erzsébet-kori angol színház  első angol színházak kialakulása – vendégfogadók udvarán  az udvar egyik végén emelvényt ácsoltak  színpad  a szegényebb vendégek az udvaron álldogáltak  a módosabbak az emeletes épület belső körfolyosóján ültek  vegyes közönség  drámák vegyes hangneme (pl. durvaság és lírai finomság)

4 Az Erzsébet-kori angol színház Az így kialakult színházak jellegzetességei:  sokszög vagy kör alakú, galériás építmények  egyik részén a nézőtérre benyúló színpad  a színpad hátsó, szobaszerű része a belső színpad  efölött erkély (ld. a Romeo és Júlia erkélyjelenete)  nincsenek díszletek – a színpadi szöveg helyettesíti (ld. a Romeo és Júlia Prológusa)  díszes, színes jelmez  a női szerepeket is férfiak játsszák  a nézők aktív résztvevők (bekiabálás, hangos tetszés- vagy nemtetszés-nyilvánítás stb.)

5

6 A görög és a reneszánsz színház összevetése Ókori görög színház Reneszánsz angol színház  előadások nappali fénynél – egész nap tartó drámai versenyek  félbevágott „stadion” (félkör alakú nézőtér, orkhésztra, szkéné)  nézők: szabad athéni polgárok  férfi színészek a női szerepekben is  előadások nappali fénynél, délután  kör alakú, galériás épület, egyik oldalán a színpaddal  nézők: minden társadalmi rétegből  férfi színészek a női szerepekben is

7 A görög és a reneszánsz színház összevetése Ókori görög színház Reneszánsz angol színház  színészeken álarc  háttérben egy épület imitált homlokzata, de nincs más díszlet  a színpad előtt nincs függöny  színészek díszes jelmezben  háttérben a belső színpad, de nincs díszlet  a színpad előtt nincs függöny

8 Az angol reneszánsz dráma előzményei  előzmény: középkori színjátszás  ennek műfajai: a. moralitás – elvont eszmék küzdelmét jeleníti meg (pl. erények és bűnök vetélkedése) b. mirákulum – szentek életét, csodáit ábrázolja c. misztériumjáték – bibliai történeteket mutat be (pl. Jézus születése)  színpadi megjelenítés fajtái: a. szimultán színpad – a színpadon a különböző terek egymás mellett és fölött helyezkednek el (pl. menny, földi világ, pokol) b. processziós színpad – a néző vándorol egyik színpadtól a másikig c. kocsiszínpad – kocsikat rendeznek be színpadnak, és azok körbehaladnak

9 A görög és a reneszánsz dráma összevetése Görög drámaReneszánsz angol dráma Eredetemitológia, kardal, Dionüszosz-ünnepek misztériumjáték, mirákulum, moralitás Színpadaorkhésztra, szkénéelőszínpad, hátsó fülke, erkély, színpad alatti tér Tere, helyszíneegy helyen játszódiknem korlátozott a tér Idejeáltalában egy napnincs időkorlát Cselekményeegy szálon futtöbb szálon is futhat Hangnemeegyneműkevert Műfajatragédia, komédialehet tragikomédia, szatirikus vígjáték, színmű is Konfliktus okaisteni és emberi törvények kettőssége társadalmi és lélektani okok Stílusaegységeskevert: nyers, választékos, patetikus

10 A reneszánsz kor angol drámaírói  Thomas Kyd  Christopher Marlowe  Ben Jonson  William Shakespeare

11 William Shakespeare élete   ápr. 23. Stratford-upon-Avon  kisnemesi és polgári család sarja  18 éves korában családot alapít (Anne Hathaway)  pénzkereset céljából vándorszínésznek áll  színpadi szerzőként lesz elismert  35 éves korában társulatával állandó színházat építtet (Globe) – főrészvényes lesz  hazaköltözik családjához  ápr. 23. Stratford

12 Shakespeare pályaképe (korszakok és műfajok) KorszakKomédiákKirálydrámákTragédiákRegényes színművek I es évek Tévedések vígjátéka Két veronai nemes VI. Henrik III. Richárd János király Titus Andronicus II Szentivánéji álom A velencei kalmár Windsori víg nők Ahogy tetszik II. Richárd IV. Henrik V. Henrik Romeo és Júlia III Troilus és Cressida Szeget szeggel VIII. HenrikJulius Caesar Hamlet Othello Athéni Timon Lear király Macbeth Antonius és Kleopátra Coriolanus IV es évek eleje Téli rege Vihar

13 Romeo és Júlia (1595)

14 A Romeo és Júlia szerkezete és cselekménye I. felvonás SzerkezetSzínCselekmény expozíció1.A Capulet és a Montague család szolgái vitatkoznak Romeo reménytelen szerelméről panaszkodik bonyodalom2.Páris Júlia kezét kéri Capulettől Romeo kezébe kerül a Capulet-estélyre szóló meghívó 3.Capuletné rá akarja beszélni Júliát, hogy menjen férjhez 4.Romeo Capuleték báljára készül 5.Capuleték bálján találkozik Romeo és Júlia

15 A Romeo és Júlia szerkezete és cselekménye II. felvonás SzerkezetSzínCselekmény bonyodalom (folytatás) 1.Mercutio Romeóval beszélget a szerelemről (ugratás) 2.erkélyjelenet 3.Romeo Lőrinc baráttal megbeszéli a titkos esküvőt 4.Mercutio Romeóval beszélget A dadus jön, és Romeo általa hívja Júliát Lőrinc baráthoz (gyónás) 5.A dadus – Júliát ugratva – lassacskán elmondja, mit végzett 6.Titkos esküvő Lőrinc barátnál

16 A Romeo és Júlia szerkezete és cselekménye III. felvonás SzerkezetSzínCselekmény tetőpont1.A párbajban előbb Mercutio, majd Tybalt is meghal késleltetés2.Júlia kétségbeesik a hír hallatán 3.Lőrinc barát rábeszéli Romeót, hogy vigasztalja meg Júliát, aztán utazzon el 4.Capulet megegyezik Páris gróffal, hogy a gyász ellenére megtartják az esküvőt 5.Romeo és Júlia hajnalban elbúcsúzik egymástól Júlia tiltakozik az esküvő ellen, de anyja elutasítja

17 A Romeo és Júlia szerkezete és cselekménye IV. felvonás SzerkezetSzínCselekmény késleltetés (folytatás) 1.Lőrinc barát beavatja Júliát a tervbe 2.Készülődés az esküvőre 3.Júlia kiissza az üvegcsét, és tetszhalott lesz 4.A család az esküvőre készülődik 5.Fölfedezik, hogy Júlia halott

18 A Romeo és Júlia szerkezete és cselekménye V. felvonás SzerkezetSzínCselekmény késleltetés (folytatás) 1.Romeo értesül Júlia haláláról, de Lőrinc barát üzenetéről nem 2.Lőrinc barát megtudja, hogy üzenete nem ért célba katasztrófa3.Capuleték kriptájánál Romeo megöli Párist, majd mérget iszik és meghal Lőrinc barát, majd a fölébredő Júlia fölfedezi holttestét, és Júlia tőrt döf magába A két család a fiatalok holtteste mellett megbékél

19 A cselekmény és kérdései véletlenek sorozata 4 nap története a szenvedély hatalma boldogság és boldogtalanság egyszerre a boldog beteljesülésben benne van az elmúlás fájdalma is a szerelemben eleve benne rejlik a tragikum Örökké fenntartható-e a szerelem hőfoka? házasság az igazán komoly szerelmet a halál hitelesíti és teszi időtlenné

20 A főszereplők Romeo eleinte a nagy szerelmi érzést keresi (Róza elérhetetlen) valamivel idősebb Júliánál Júlia iránti szerelme őszinte és természetes szenvedélyes, de indulata elragadja, és megöli Tybaltot kezdetben bolondos fiatalember cselekvő fiatal felnőtté válik, és irányítani próbálja sorsát menekülnie kell, és felelősen szembenéz sorsával, tragikus hős lesz tisztán akarja megőrizni szerelmüket

21 A főszereplők Júlia dajkájával őszinte és bizalmas, anyjával szófogadó Romeóval való találkozása teszi önálló személyiséggé felnőtté kell válnia Tybalt halála sem tántorítja el eleinte még gyerek, 14 éves felelős döntéseket hoz, és irányítani próbálja sorsát kockázatot vállal (tetszhalál), és tragikus hős lesz tisztán akarja megőrizni szerelmüket

22 A dráma későbbi élete MAGYAR FORDÍTÓI:  Szász Károly  Kosztolányi Dezső  Mészöly Dezső FILMFELDOLGOZÁSOK:  Czukor György  Franco Zeffirelli  Baz Luhrmann ZENEI FELDOLGOZÁSOK:  Prokofjev – balett  Berlioz – drámai szimfónia  Gounoud – opera  Csajkovszkij – nyitány  Bernstein – West Side Story – musical  Gérard Presgurvic – musical


Letölteni ppt "Összeállította: Mona Tamásné. Anglia a 16-17. század fordulóján  földrajzi felfedezések  1588. a spanyol Armada legyőzése  Anglia tengeri hatalommá."

Hasonló előadás


Google Hirdetések