Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Beviteli eszközök: azok a perifériák, amelyekkel programokat és adatokat vihetünk be a számítógép belső memóriájába. Megkülönböztetünk csak beviteli eszközöket.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Beviteli eszközök: azok a perifériák, amelyekkel programokat és adatokat vihetünk be a számítógép belső memóriájába. Megkülönböztetünk csak beviteli eszközöket."— Előadás másolata:

1 Beviteli eszközök: azok a perifériák, amelyekkel programokat és adatokat vihetünk be a számítógép belső memóriájába. Megkülönböztetünk csak beviteli eszközöket és be- és kiviteli eszközöket is. Csak beviteli eszközök: billentyűzet, egér, szkenner, digitális kamera (INPUT eszközök más néven) Be- és kiviteli eszközök: a háttértárak, mert kiírhatunk rájuk adatokat, programokat, és be is olvashatunk róluk. (INPUT/OUTPUT eszközök) •Jellemző eszközök: – billentyűzet (keyboard) – mutatóeszközök (pointing devices) •egér (mouse) •pointing stick •érintőpad (touchpad) •érintőképernyő (touchscreen) – lapolvasó (scanner) – mikrofon (microphone - mic) – (web)kamera (webcam) – VR-kesztyű (VR-gloves) – vonalkód-olvasó berendezés – biometrikus azonosítók... -Apádnak sikerült egeret szereznie. Most hogy kell használni?

2 Billentyűzet (keyboard) az alapértelmezett beviteli eszköz •Négy fő részre osztható: – alfanumerikus blokk, – (kurzor)vezérlő blokk, – numerikus blokk, – funkciós blokk.

3 Gépeléshez kapcsolódó billentyűk •Shift •Caps Lock •Alt Gr (jobb) •Tab •Enter •Backspace •Delete (Del)

4 Funkciót módosító billentyűk •Shift •Ctrl •Alt •Windows •Ctrl •Alt

5 Kurzormozgató billentyűk •Home •End •Page (Pg) Up •Page (Pg) Down •le •fel •balra •jobbra

6 A felső sor szerepe •ESC •Funkcióbillentyűk •Speciális billentyűk

7 Billentyűzet különlegességek •mosható billentyűzet •padra vetíthető virtuális billentyűzet

8 Ergonómia a billentyűzetnél •Ergonómikus billentyűzetek csuklótámasz a kézfej helyzetéhez igazodó billentyűzet

9 •AT csatlakozó •PS/2 csatlakozó •USB csatlakozó •Vezeték nélküli kapcsolat is van. A billentyűzet csatlakoztatása az alaplaphoz

10 Mutatóeszközök – egér (mouse) •az emberi mutogatást kódolhatjuk vele, azaz mutatóeszköz, így a grafikus felületű rendszerek kiemelten fontos adatbeviteli eszköze •Fajtái: – optomechanikus egér – optikai egér (optical mouse) – hanyattegér (trackball) •Egyéb mutatóeszközök: – tollegér (penmouse) – érintőpad (touchpad) – érintőképernyő (touchscreen)

11 Mutatóeszközök - optomechanikus egér golyó elforgatható gyűrű a mai egerek egy része egy golyó elfordulása révén érzékeli egeret-szamitogephez-1 Az oldalon található 3 perces videót nézd meg nagyon jól összefoglalja az egerekről a tudnivalót, jegyzeteld le!

12 •Soros port •PS/2 csatlakozó •USB csatlakozó Az egér csatlakoztatása az alaplaphoz •Vezeték nélküli adatátvitel : A vezeték nélküli egerek az adatokat többnyire infravörös sugárzással, rádióhullámok vagy Bluetooth segítségével küldik át.

13 Mutatóeszközök érintőképernyő (touchscreen) érintőpad (touchpad) tollegér (penmouse) optikai egér (optical mouse) hanyattegér (trackball) pointing stick

14 Szkenner, lapolvasó (scanner) •síklapdigitalizáló eszköz, ismertebb típusok: – lapszkenner – kézi szkenner – diaszkenner – mikrofilmszkenner

15 Szkennerek diaszkennermikrofilmszkenner lapszkenner kéziszkenner

16 Szkenner - mátrix elvű képalkotás •A képet képpontok alkotják fekete színű képpont

17 Szkenner - digitalizálás •a fény segítségével a fényérzékeny diódák érzékelik a síklapról visszaverődő fényt •a fény intenzitásától függően egy kódot rendel az adott ponthoz •az inchenként felismert pontok száma mindkét irányban igen fontos mutatója a szkennernek. pl. 600x600 dpi (dot per inch), azaz 600 képpontot ismer fel vízszintesen és függőlegesen is. (1 inch kb. 2,54 cm) •Egy-egy képpont kóddá alakítsa jelenti a digitalizálást

18 Szkenner csatlakoztatása •párhuzamos port •USB

19 Mikrofon •microphone – rövidítve: mic •a hangkártyához csatlakoztatható bemeneti eszköz •felhasználása: –hangrögzítés (mint a diktafonnál) –telefonálás –a számítógép vezérlése (parancsok) •csatlakoztatása a hangkártyához: –USB vagy –Jack dugó (3,5 mm) 155

20 Webkamera •webcamera (rövidítve: webcam) •mozgókép digitalizáló eszköz •felhasználása: –mozgókép rögzítése (digitalizálás) –helyszínek élő bemutatása •városok •épületek •nevezetességek •koncertek •kiállítások, múzeumok –videotelefonálás –videokonferenciák –online oktatás –stb. •csatlakoztatása az alaplaphoz: –USB 154

21 VR-kesztyű •VR-gloves –(virtual reality gloves – virtuális valóság kesztyű) •a kéz mozgását, illetve egyéb fiziológiás paramétereit érzékelni képes eszköz •sok esetben egy VR-szemüveggel együtt használják •egyes kesztyűk képesek hő- vagy nyomás érzést kelteni, azaz kimenti eszközök is •felhasználása: –számítógépes játékok –oktatás (pl. orvosi műtét, autószerelés) –építészet –stb. 152

22 Vonalkódolvasó •rögzített, többnyire sík felületen lévő adatok digitalizálására szolgáló berendezés •a kereskedelemben elterjedt •felhasználása: –pénztárgépeknél, raktáraknál termékazonosítás –oktatásban tesztek kiértékelése –egyéb iparágban kötött helyen rögzített adatok feldolgozása (pl. lottó szelvény) –stb. 156

23 Biometrikus azonosító berendezések •egy személy egyedi jellemezőit mérő, ellenőrző egység •az azononosítás alapulhat: –fizikai tulajdonságon, pl. ujjlenyomat –emberi viselkedésmintán: pl. billentyűzet-használat •felhasználása: –személyek azonosítása olyan helyeken, ahol a biztoság kiemleten fontos (katonai, pénzügyi, ipari, állami stb. létesítményeknél) 156

24 A prezentáció Bóta János munkája alapján készült, annak kivonatos tartalma.


Letölteni ppt "Beviteli eszközök: azok a perifériák, amelyekkel programokat és adatokat vihetünk be a számítógép belső memóriájába. Megkülönböztetünk csak beviteli eszközöket."

Hasonló előadás


Google Hirdetések