Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar animáció képr ő l képre III. Az „újhullám”. 2. rész.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar animáció képr ő l képre III. Az „újhullám”. 2. rész."— Előadás másolata:

1 A magyar animáció képr ő l képre III. Az „újhullám”. 2. rész

2 Szoboszlay Péter Provokatívak sajátos korai avantgárd groteszkjei Ha én felnőtt volnék (1966) Korai filmjei a gyermeki fantáziavilág és a felnőtté válás, a szürke realitás összeütközésének látleletei, avantgárd stíluselemekkel mint a szájból kifolyó szöveg vagy a tördelt, didaktikus feliratok.

3 Sós lötty (1969) Másik csoportjuk erősen társadalomkritikus alkotás: a hétköznapokat átható hatalmi játékok újszerű megjelenítésére vállalkozik. Ez a film szecessziós, hippis ötvözetű. „Szinte végiggondolom, értelmezem a szavakat a beszélő helyett és az összes variációban sorra veszem a lehetséges reakciókat. Talán ezért nem válik monotonná a film a sokszor elhangzó anyós-monológgal.” (Sz. P.)

4 A dokumentum, a publicisztika felől közelített a rajzfilmhez. A korabeli zörejfilmek között meglepően friss volt az általa készített monologikus animációs film. Vajda Béla Magnóra fölvett szövegeket poentíroz rajzban Hogyan éljen az idős ember? (1968) A főiskolai diplomafilm rajzos megjegyzéseket fűz egy ismeretterjesztő könyv szövegéhez. A mai téma eleven, dokumentarista megközelítése a szövegre reagáló rajz ütköztetésén alapul.

5 Nyelvlecke (1968) Rajz- és papírkivágásos kombinált technika puritán háttér előtt – a módszer gépiességén ironizál. A mozi (1969) A film útjának gunyoros látlelete az ötlettől a nézőig. A vásznon erotikus jelenet, a nézőtéren csak egy ember, az is alszik.

6 Mata János karikaturista, dokumentarista, később sikeres szériák alkotója Szabály az szabály (1964) A kisember és az erőszak modern szemléletű feldolgozása. Úgy jeleníti meg a képzelet világát, hogy a háttér csak jelzésszerű. Ez erősíti az alapgondolat hatását.

7 Madár (1966) A korabeli művészetet groteszk módon figurázza ki a film. Az emberke nem tudja megörökíteni a sematikus szobrot, mert egy tiszteletlen madár ebben megakadályozza. E filmből nőtt ki később Mata tv-sorozata, az emberi konfliktusokat sok humorral modellező Kukori és Kotkoda.

8 Szabó Sípos Tamás megteremti a publicisztikus animációt Homo Faber – Vannak eszközeink (1965) Történelmi-társadalmi jelenségeket vizsgáló animációs esszé. Leegyszerűsített figurák, a látványt ellenpontozó verbális szólamok. A vizuális és verbális sík egymásba játszatása speciális metaforaláncot hoz létre.

9 Magyarázom (tv-sorozat, 1968-ban indul) Újdonságnak számító rajzfilmpublicisztika. Különböző gazdasági fogalmakat tesz humoros formában közérthetővé. A kezdetben monologikus sorozat n éhány epizód után áttér a dialógusra, és a közvélemény hangja is helyet kap.

10 Réber László Játékosság, abszurditás, nyelvi humor Réber László – Imre István Autókor (1964) Karikatúra az autóra vágyó házaspárról, akik álmuk beteljesedésével tragikus véget érnek. A morbid szemléletmód a kollázs eszközeinek felhasználásával egy életvitelt, életérzést jár körül.

11 Eldorado (1965) A papírkivágásokkal kombinált rajzfilm mozaikszerűen mutatja be a technika eleinte áldásos vívmányait, amelyek később túlnőnek az emberi igényeken. Zárt vonalú, szikár, vázlatos figurái jellegzetesek, játékosak, abszurditásukban is jól illeszkednek a nyelvi humorhoz.

12 Cseh András Filozofikus, fanyar humorú alkotásai főleg papírkivágásos technikával készültek, de kedveli a kombinált módszert is A tapéta nem minden (1964) A túlzott modernségre való törekvést figurázza ki a film. A metaforikus tárgyi motívumok kollázsa harsány látványvilágot eredményez.

13 Áprilisi szél (1965) A képzelet játékának megjelenítése kombinált technikával. Egy fiatal lány fantáziaképeivel kitágul a horizont, amelyben a szél a fő elem. Hatására a valóság a fiatalság vágyai szerint alakul.

14 Az animációs újhullám jelentős képviselője. Különösen egyedi munkáira jellemző a zenei, költészeti, képzőművészeti háttér. Még televíziós szériái filmképe is az álló képzőművészeti grafikához közelít. Indiában (1966) József Attila verse szabad improvizációs lehetőség a képzőművészet, a költészet és a zene szintézisének megteremtésére. Richly Zsolt A képzőművészeti grafikához közelít

15 Kommercializálódott a műfaj, de nem a szó negatív értelmében, hanem szükségszerűen. A lényegretörő, jelenidejű, kritikus téma modernista fölvetése a legszembeötlőbb újhullámos vonásai ezeknek a filmeknek. A mennyiségi változás a hatvanas években évről évre tapasztalható volt mind az egyedi, mind a sorozatfilmeknél, noha a TV mint kommunikációs eszköz 1968 előtt még nem élt eléggé az animációs műfajban rejlő lehetőségekkel. Az új gazdasági mechanizmus éve új helyzetet és új elvárásokat teremtett.


Letölteni ppt "A magyar animáció képr ő l képre III. Az „újhullám”. 2. rész."

Hasonló előadás


Google Hirdetések