Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG."— Előadás másolata:

1 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG MAGYARORSZÁGI DELEGÁLTJA Budapest 1

2 ÚTTERVEZÉS SZAKÁGI FELÉPÍTÉSE ÖSSZEHANGOLT KOMPLEX MUNKA OPTIMUMKERESÉS  Út és forgalomtechnika  Híd és műtárgyépítés  Talajmechanika  Környezetvédelem, növénytelepítés  Közművek tervei  Magasépítés  Vasút  Víztelenítés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 2

3 Víztelenítés  Felszíni csapadékvíz elvezetés  Pályaszerkezet víztelenítése  Környező területek vízrendezése  Vízfolyások átvezetése  Hatóságok, üzemeltetők, tulajdonosok szempontjai BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 3

4 KÖZLEKEDÉSI PÁLYÁK ÚTPÁLYASZERKEZETE ALATTI FÖLDMŰ TEHERBÍRÁSA  Teherátadás – statikus, dinamikusfeszültséget ébreszt a talajban  A talaj állapotától függően alakváltozások következnek be  Repülőterek, futópálya, gurulóút, parkolók, kamion terminálok, térkő burkolatok, autóbusz megállók  Útépítés sajátos geotechnikai feladatai BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 4

5 5

6 KLIMATIKUS HATÁSOK  Víztartalom változás  A földmű tömörsége teherbírása  KiszáradásZsugorodás  ÁtázásDuzzadás  Fagy jéglencse képződés  OlvadásFelpuhulás, teherbírás vesztés! BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 6

7 TÖMÖRSÉG, TEHERBÍRÁS SZEREPE FöldműÁllékonyság, tartósság, mozdulatlanság Sem az átázott talaj, sem a kiszáradt nem tömöríthető hatásosan PROCTOR görbe D60/D10 szerepe = U egyenlőtlenségi együttható Új földműKonzerválás Régi földmű feltárás vízfeldúsulás TERMODINAMIKAI HATÁSOK EREDMÉNYE BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 7

8  Laza talajok kevesebb vizet képesek felszívni  Tömörebbek többet. Ok: Fázisos összetétel  Hajlékony (aszfaltburkolatú) út méretezése azon alapszik, hogy a földmű várható legkedvezőtlenebb teherbírási modulusa E 2 ≥ 40 N/mm 2 (MN/m 2 )  CBR vizsgálat  E 2 – CBR viszonya BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 8

9  A földmű teherbíró képességének megőrzése  Védelem a fagykárokkal szemben  Úgy is egyszerűsíthetnénk a földmű oldaláról a védőréteg víztelenítése (tudjuk az I. órából – többről van szó) PÁLYASZERKEZET VÍZTELENÍTÉS CÉLJA 9

10 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM  Paplanszerű szemcsés réteg kivezetés  Konzerválás, talajstabilizálás, agyagos talajok mésszel, homokos lösz talajok cementtel ill. ezek kombinációja meszezés+cementtel keverése a talajoknak  Régen 6-8m-ként szivárgó léc, eltömődik, nem működőképes 30 éve nem használjuk! VÉDŐRÉTEG 10

11 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM  Elválasztósáv drénezése  Bevágásban padkák alatt hossz-szivárgó m-ként tisztító aknába bekötve  Töltésben konzerválás, padka víztelenítése Francia példa: drén beton geotextília védelemmel Charle de Gaulle repülőtér 10 cm drén betonon 44 cm betonpálya AUTÓPÁLYÁK ESETE 11

12 FAGY OLVADÁSI KÁROKRÓL MÉG TÖBBET  Átmeneti és kötött talajoknál a földmű viselkedését víztartalma döntően befolyásolja  Károk: Jéglencse képződés, térfogatnövekedés fagyáskor, a földmű teherbírás vesztése a megnövekedett térfogat miatt olvadáskor Befolyásoló tényezők: Pályaszerkezet alatti talaj fázisos jellemzői, talajvízviszonyok, csapadék elvezethetőségének lehetősége  Pályaszerkezeti jellemzői  Forgalmi terhelés  Meteorológiai adottságok BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 12

13 JÉGKÉPZŐDÉS JELLEMZŐI  Tömbfagyás  Lencsés fagyás  Milyen mélyre hatol a fagy  Milyen fagyásforma várható a talajfajtáktól függően  Megvan-e a víz utánpótlás FAGYKÁR VESZÉLY (Egyidejűleg) - Felső 50 cm, fagyérzékeny, vagy fagyveszélyes - Vízutánpótlás érkezhet - A decemberi talajvízszint 2,2 m-nél jobban megközelíti az úttükör szintet BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 13

14 FAGYKÁR MEGELŐZÉS  Fagyvédő réteg beépítése a pályaszerkezet alá  Talajvízszint süllyesztés  Pályaszerkezet () megemelése  Hőszigetelő réteg beépítése h v =F-Σ (h i  f i ) F: éghajlati körülményeket jellemző h i : egyes pályaszerkezeti rétegek vastagsága f i : anyagi jellemzői a rétegeknek BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 14

15 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 15

16 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 16

17 BEVEZETÉS A Vándor megkérdezte a bölcset: A jó döntések válaszolta a bölcs A tapasztalatokból válaszolta a bölcs A rossz döntésekből Mi a bölcsesség eredete  Miből jönnek a jó döntések kérdezte a vándor  Honnan szerezhetünk tapasztalatot, kérdezte a vándor BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 17

18 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 18

19 A térkövek beillesztése az útépítés fejlődéstörténetébe Az útépítés kezdete homályba vész Kínában KR.előtt 3. évezredben már császári úthálózat volt Egyiptom KR előtt 2500 körül 18m széles, kőlapokkal burkolt utakról írt Hérodotosz Európa bölcsőjében Mezopotámia, babiloni, asszíri birodalom már jól kiépített hadi úthálózattal bírt Kétféle út épült: Zúzalékolt felületűek,vagy KŐLAPOKKAL ÉPÍTETT ÚTBURKOLAT megalakult és azóta is működik az École Nationale des Ponts et Chaussées /311 éves/ a BME Építőmérnöki kar alakulása 1782-től/ 83 év lemaradás/ BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 19

20 1848.-évi egyetemi jegyzet BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 20

21 SZABÁLYOZÁSOK I. Út Betonkő burkolatú pályaszerkezetek tervezése és építése Vízáteresztő burkolatok de kevés konkrétum, hiányzik a tudományos kidolgozás Különleges esetként tárgyalja a hidraulikus kötőanyagú ágyazatot,és a bitumenes kötőanyagút is vagy polimer bázisú anyagot. 450kg/köbméter 32.5 szilárdsági osztályú cementet ajánl. Fagy és olvadási kár elleni méretezés Földmű, csapadékvíz elvezetés szabálya BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 21

22 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 22

23 Francia beépítési iránymutatók I. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 23

24 Tervellenőri tapasztalatok I. Funkcióra tervezés hiánya. A járda, a folyópálya, Az autóbusz megálló ugyanazon rossz sablon szerint van felépítve 6-8 cm térkő 2-5cm homokágy Beton alap, védőréteg Mit eredményez ez,mi lesz a vízzel Vegyük sorra az egyes rétegelemet, aztán nézzük meg szerkezetként hogyan működik ez a pályaszerkezet BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 24

25 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 25

26 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 26

27 Tervellenőri tapasztalatok II.  Legfelső térkő: nincs specifikálva miből készüljön, típushiba: I. osztályú minőségű legyen (mihez képest)  Második típushiba:az ágyazó homok minőségére egyáltalán nem találni paramétereket, következmény: a kivitelező dönti el, hol agyagos homokot hoz, hol magas filler tartalmú murvát, mert az a legolcsóbb  Harmadik típushiba: nem fagyálló betonra kerül a homok ami aztán hol sós lét kap hol vizet BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 27

28 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 28

29 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 29

30 Tervellenőri tapasztalatok IV. Ha a fenti pályaszerkezetet tervezzük, nagy igénybevételnél a drénezés a pályaszerkezet víztelenítés sem segít. Az sem oldja meg a negatív jelenségeket ha aszfaltra helyezzük a zúzott követ. MI HÁT AKKOR A JÓ MEGOLDÁS? BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 30

31 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 31

32 MEGTÖRNI A MONOTÓNIÁT AMIKOR OLYAN MESSZIRE MENTÉL, HOGY ÚGY ÉRZED KÉPTELEN LENNÉL MÉG EGY LÉPÉST MEGTENNI, CSAK FELE OLYAN MESSZIRE JUTOTTÁL MINT AMENNYIRE KÉPES VAGY BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 32

33 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 33

34 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 34

35 Könnyű terhelésre öko típus pályaszerkezetet  A példát Belgiumból vettem a Belga szabályozásból, vízáteresztő burkolattípus gyalogutak, kerékpárutak, könnyű gépjárművek parkolóihoz ajánlott  Környezetbarát, gazdaságos  Vízáteresztő térkövek alatt vízáteresztő alapréteg vagy rétegek  A megoldás kompromisszumos a teherbírás és a vízáteresztés között  Igen gondos tervezést és a szabályok szigorú betartását követeli meg. BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 35

36 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 36

37 ÖKO PÁLYASZERKEZET BELGA PÉLDA  Más megoldás kell kötött talajoknál, más megoldás a homokos talajoknál 10a mínusz 7.-en m/s gyenge, 10a minusz5.-en-tíz a minusz7.-en közepes, ha k nagyobb tíz a mínusz 5.-nél jó vízvezető  Elmarad a csatornázás és a sok-sok víznyelő  Esést nem kötelező 0,5% fölé vinni  Korlátolt vízvisszatartás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 37

38 Talajfajtáktól függő megoldások BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 38

39 Relatív nehéz és könnyű terheléshez (járdákhoz)  10cm vízáteresztő térkő  3cm alapréteg/0/7/  Géotextilia  20cm drén beton  20cm zúzottkő 2/32  Drénezés talajfajtától függően  8cm vízáteresztő térkő  3cm alapréteg/0/7/  15cm zúzottkő /0/32/  20cm tört óbeton  Drénezés talajfajtától függően BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 39

40 KINAGYÍTOTT RÉTEGREND BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 40

41 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 41

42 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 42

43 ANYAGMINŐSÉGEK  Alapok 0/32,2/32, 0,063 3 százalék alatt, 2mm kevesebb mint 25 % tört betonnál 2mmalatti részt nem tartalmazhat  Alap: drén beton  Ágyazó anyag: LA legfeljebb 20 MD legfeljebb 15  Porozitás:23%-38%-ig BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 43

44 TÁROLÓ KAPACITÁSA A PÁLYASZERKEZETNEK  Konkrét mért ellenőrzött értékek:  11cm térkő 10% hézag, 1338l  4cm ágyazó anyag 32% hézag, 1556l  Alapréteg 18cm 36% hézag, 7465l  Védőréteg:40cm 38%, 15869l  Drén cső: 801 l  Összesen: 27029liter BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 44

45 VISELKEDÉS AZ ÉVEK MÚLTÁVAL  3x10minusz 4.-en m/s 2003 augusztus  7,6x10minusz 5.-en m/s 2005 szeptember nagynyomású tisztítás előtt  2,5x10minusz 5.-en m/s tisztítás után  6,8x10mínusz negyediken m/s 2006 április tisztítás nélkül BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 45

46 Vízáteresztő képesség változása az idő múlásával BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 46

47 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 47

48 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 48

49 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 49

50 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM 50


Letölteni ppt "BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM ELŐADÓ: TÁRCZY LÁSZLÓ ÚTÉPÍTÉSI ÉS FENNTARTÁSI ÜZEMMÉRNÖK, A REFORMÚT KFT. ÜGYVEZETŐJE, AZ ÚTÜGYI VILÁGSZÖVETSÉG."

Hasonló előadás


Google Hirdetések