Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járatlan utakon a gépjármű-finanszírozás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járatlan utakon a gépjármű-finanszírozás"— Előadás másolata:

1 Járatlan utakon a gépjármű-finanszírozás
Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil Bank Zrt. OTP Bank

2 Akit a válság füstje megcsapott…..

3 EU Fogyasztóvédelmi Szervezetének ajánlásai a pénzügyi válság kapcsán a bankszféra részére (kivonat)
1. Az Unió Fogyasztóvédelmi Szervezete (BEUC) kiadványt jelentetett meg, amelyben a válság kapcsán megfogalmazza elvárásait a bankszféra felé. Ebben leszögezi, hogy a pénzügyi szférát tartja felelősnek a válságért, s elvárja, hogy a válság negatív kihatásaitól a lehető legteljesebb mértékben kíméljék meg a folyamatban kiszolgáltatott ügyfeleket. 2. A BEUC konkrét javaslatai (ill. ezek közül a legfontosabbak, érdekesebbek) d) Felelős hitelezés (itt várják el a legnagyobb előrelépést, mert ezt tartják a válság egyik fő okának) változó kamatozású hiteleknél kamatplafon hosszabb türelmi idős termékek megszüntetése (mert a türelmi idő után hirtelen megemelkedő törlesztés sok esetben a bedőlés fő oka) ahol a szolgáltató egyszerűsített hitelképesség-felmérést végzett, bukás esetén a hitelező viselje a terhét, leszabályozni a különösen kockázatos termékeket (pl. deviza-hitel, befektetés fedezetű hitel, lombard hitel) uzsorakamat megszüntetése e) Ügynök alkalmazása A BEUC szerint e kör felelőtlen tevékenysége a válság másik fontos tényezője: képzetlenek, pénzéhesek, felelőtlenek • Hatósági lépések kellenek: képzés, regisztrálás, felelőtlenségre ösztönző díjazás megszüntetése • Harmonizált EU szintű szabályozás Forrás: Magyar Bankszövetség

4 2009. a bizonytalanság éve – egyensúly helyreállítása
Főbb kihívások amivel a kereskedelmi bankok, pénzügyi szolgáltatók szembe néznek: Forint árfolyamának jelentős gyengülése, volatilitása. Ebből fakadóan az ügyfelek adósságainak (havi törlesztő részleteinek) növekedése → hitelportfoliók romlása. „Árfolyam cunami” Magyar szuverén kockázat árazása kiugróan magas szinten van. Hiába csökken a CHF és EUR báziskamat, ha a kockázati felár ennek többszöröse. Eszközök-források árazása közötti összhang megbomlik „EUR LIBOR +?” Az eszköz(hitel)állomány forintgyengülés miatti növekedése a 8%-os elvárt tőkemegfelelést veszélyezteti. Hitelkereslet drámai visszaesése igen rövid idő alatt. Ugyanakkor az előtörlesztések eltűnése a gyenge forint következtében. Gépjármű-finanszírozók: korábbi években számvitelileg elhatárolt (dealer) jutalék költségek elszámolása 2009-ben és a következő években igen súlyos pénzügyi terhet jelent. OTP Bank

5 A kamatkülönbözetet befizetők ill. nem befizetők megoszlása
2008.I.né. 0. nap 15. nap 35. nap 60. nap 90. nap db mFt % Fizet 57 941 568 50,9 87 305 895 76,6 96 683 1010 84,9 1054 88,0 1065 88,9 Nem fizet 55 978 671 49,1 26 614 344 23,4 17 236 229 15,1 13 680 185 12,0 12 681 174 11,1 Összesen 1 239 1239 2008.II.né. 90.nap 37 815 276 49,5 58 291 451 76,3 64 294 507 84,1 66 539 528 87,1 67 201 533 87,9 38 620 343 50,5 18 144 168 23,7 12 141 112 15,9 9 896 91 12,9 9 234 86 12,1 76 435 619 2008.III.né. 14 806 96 47,4 23 261 158 74,5 25 955 179 83,1 26 902 186 86,1 27 155 188 86,9 16 426 138 52,6 7 971 76 25,5 5 277 55 16,9 4 330 48 13,9 4 077 46 13,1 31 232 234 2008. IV.né. 52 406 664 41,2 94 711 1241 1432 84,6 1493 87,8 1509 88,7 74 741 1059 58,8 32 436 482 19 630 291 15,4 15 527 230 12,2 14 399 214 11,3 1 723 1723 2009. I.né. 40 288 695 31,2 88 581 1540 68,7 88 697 1609 68,8 40 404 764 31,3 2 304

6 Visszavett autók darabszámának alakulása a teljes portfólióra vetítve (2002. – 2009. I-IV. hó)
2002. 2003. 2004. 01-04. 2005. 2006. 2007. 2008. 2009. Új szerződéskötések száma 14 941 16 371 19 522 17 140 15 034 15 178 13 780 4 563 Élő állomány az időszak végén 91 634 Visszavett autók 418 499 914 1 307 1 322 1 068 863 1 026 aránya a teljes portfólióra vetítve 0,46% 0,44% 0,66% 0,81% 0,71% 0,56% 0,45% 0,55% száma az előző időszakhoz viszonyítva 176,37% 119,38% 183,17% 143,00% 101,15% 80,79% 80,81% 118,89%

7 Visszavett autók darabszámának alakulása a teljes portfólióra vetítve (2000. - 2008. év)
2000. 2001. 2002. 2003. 2004. 2005. 2006. 2007. 2008. Új szerződéskötések száma 34 713 39 540 49 063 54 630 61 080 62 653 49 066 46 317 39 393 Élő állomány az időszak végén 76 683 89 361 Visszavett autók 461 711 1 259 1 956 2 878 4 380 3 526 2 801 2 525 aránya a teljes portfólióra vetítve 0,60% 0,80% 1,17% 1,51% 1,80% 2,40% 1,86% 1,44% 1,33% száma az előző időszakhoz viszonyítva 160,07% 154,23% 177,07% 155,36% 147,14% 152,19% 80,50% 79,44% 90,15%

8 Pénzügyi válság felszínre hozta a régóta meglévő anomáliákat a gépjármű-finanszírozásban
Mit kellene másképpen csinálni: Gépjármű finanszírozás – vissza a gyökerekhez: LEASING finanszírozás! NEM hitel! Leasing vállalat = leasing szerződés Kereskedelmi bank = hitelszerződés Piaci verseny önkorlátozásában ne az állami hatóságoktól várjunk igazságtételt OTP Bank

9 Minden áron való növekedés erőltetése egy korlátozott méretű piacon – versenytársak közötti transzparencia teljes hiányával a teljes szektort fenyegeti Nagyértékű fogyasztási cikk (gépjármű) vásárlás finanszírozása „egzotikus” devizában (CHF) jelentős kockázatokat hordoz nemcsak az adósnak hanem a finanszírozónak is Hitelközvetítők, hitelirodák, ügynökségek beékelődése az ügyfél – finanszírozó kapcsolatába sokkal inkább hátrányos, mint amit korábban sokan gondoltak.

10 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Járatlan utakon a gépjármű-finanszírozás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések