Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011."— Előadás másolata:

1 Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011

2 BEVEZETÉS Pályaválasztás  Fontos döntés  Sorsválasztás  Iskolaválasztás – általános iskola  Tudatosabb választás – középiskola?

3 A MŰHELYMUNKA FELÉPÍTÉSE  Az iskola bemutatása  Pályaválasztás, pályaorientáció, pályatanácsadás  A végzősök pályaválasztása  Összegzés

4 1. AZ ISKOLA BEMUTATÁSA

5 2. PÁLYAVÁLASZTÁS, PÁLYAORIENTÁCIÓ, PÁLYATANÁCSADÁS 2.1. Pályaválasztás, pályaorientáció  Pályaválasztás – folyamat eredménye  Pályaorientáció: „olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását, a lehető legszélesebb információ révén” (Szilágyi Klára)  Pályaorintáció célja – ismeretek önmagunkról, pályákról, foglalkozásokról, munkaerő-piaci környezetről, képzési lehetőségekről

6 Forrás: Dr. Papula Lászlóné Mi leszel, ha nagy leszel?

7 2.2. Pályaismerettel összehangolt önismeret Az önismeret a teljes személyiségünknek, erényeinknek és hibáinknak olyan ismerete, amely magatartásunk helyes irányítására minden helyzetben képessé tesz. (Rókusfalvy Pál) Az önismeret forrásai: • önmagunk (lelki jelenségeink) megfigyelése, saját élményeink, • mások reakciója, a környezet rólunk alkotott véleménye, • cselekvéseink, feladatmegoldásaink konkrét eredménye, teljesítménye Fontos – reális eszménykép

8 2.3. Pályaválasztási éret tség Pályaválasztás iskola előkészítése – pályaválasztási érettségre nevelés Területei, feladatkörei: • a szükséges és elégséges pályaismeret kialakítása • a pályaismerettel összehangolt helyes önismeret kialakítása • a szükséges személyiségvonások fejlesztése, megfelelő magatartás kialakítása • a megfelelő pályaválasztási elhatározás megérlelése. (Rókusfalvy Pál) A pályaválasztási érettsége az önálló pályaválasztási döntés egyik leglényegesebb faktora. A pályaválasztási érettség a személyiség felkészültsége az egyén adottságainak megfelelő életpálya kiválasztására.

9 2.4. Pályaválasztási tanácsadás „A tanácsadás egy olyan pszichológiai ismereteken alapuló eljárás, amely a tanácskérőt tovább kívánja segíteni saját életútjának építésében.” (Szilágyi Klára) Tanácsadás – segítési folyamat. Alapvető lépései: • a kliens saját értékeinek, eredményeinek, képességeinek tudatosítása, • az előzőeknek megfelelő reális képzési és elhelyezkedési irányok kapcsolása, • önálló mérlegelési és döntési képesség kialakítása. (Borbély és mtsai) Tanácsadás típusai • tájékoztatás • egyéni tanácsadás • csoportos tanácsadás • csoportos fejlesztés • Távtanácsadás • elérő programok

10 3. A VÉGZŐSÖK PÁLYAVÁLASZTÁSA A tanulók összetételének vizsgálata

11 A tanulók megoszlása továbbtanulás szempontjából, osztályonként A tanulók összetételének vizsgálata

12 SorszámIntézmény neve Jelölések 1. helyen 2. helyen3. helyen 1.Miskolci Egyetem Debreceni Egyetem Nyíregyházi Főiskola Eszterházy Károly Főiskola Eötvös Loránd Tudományegyetem 221 A választott intézmények megoszlása A választott képzések

13 Információszerzés Információ forrása Jelöl te Nem jelölte Összes en Barát, ismerős Család Felvi.hu Felsőoktatás i tájékoztató (könyv) Nyílt nap A végzősők által igénybevett információ források

14 SorrendBeszélgetőtársÁtlag 1.Család, rokonok1,78 2.Barátok2,37 3.Osztálytársak2,64 4.Osztályfőnök3,40 5.Egyéb középiskolai tanárok 4,60 A beszélgetések rangsora Információszerzés

15 Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata SorrendSzempontÁtlag 1. Elhelyezkedés az intézmény által nyújtott végzettséggel 4,00 2.Megközelíthetőség közlekedés szempontjából3,92 3.Szimpatikus az intézmény szellemisége, légköre3,89 4.Földrajzi közelség az anyagi terhek szempontjából3,83 5.Az intézmény településének földrajzi elhelyezkedése3,62 6.Tetszett az intézmény települése3,39 7.Az intézmény hírneve3,36 8.Van mesterképzési szak2,83 9.Ismerőseim is ide jelentkeztek2,70 10.Szüleim ragaszkodtak hozzá2,05 11.Minél messzebb akarok kerülni otthonról1,83 A szempontok fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

16

17 Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata SorrendSzempontÁtlag 1.Saját elképzelés4,50 2.Család anyagi helyzete3,64 3.Szülők tanácsai3,59 4.A felsőoktatási intézményről kapott információk3,53 5.Intézményi rangsor3,27 6.Barátok, ismerősök véleménye3,26 7.Rokonok tanácsai3,20 8.Osztályfőnök ajánlásai3,17 9.Saját munkaerő-piaci tapasztalat2,98 10.Egyéb középiskolai tanár (ok) véleménye2,68 11.Média (tv, rádió, újság, internet)2,64 A tényezők fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

18

19 Felvételi tárgyak, pályaismeret vizsgálata Felvételi tárgyak – nem megfelelő válasz • matematika, informatika – Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar • gyenge eredmények „Mit tudsz az általad választott szakról (mit fogsz tanulni stb.)? • „természettudományos tárgyakat” • „kisebb cégeknél elhelyezkedni” • „egészségüggyel kapcsolatos tudnivalók” • „műszaki rajzok készítése” stb. „Igényeltél volna-e segítséget a döntéshez, ha igen, milyen területen?” • „iskolákkal kapcsolatos felvilágosítás” • „tanáraimtól az iskolaválasztás/szakválasztás” „Egyéb megjegyzés” • „egy évet kihagyok, utána ezotériai főiskolára megyek Pesten” • „dolgozni megyek vagy külföldre szeretnék menni dolgozni”

20 Összegzés  Elsődleges cél – továbbtanulás (diploma)  Saját elképzelések megvalósítása  Önismeret, pályaismeret hiánya  Tudatos pályaválasztás – pályaismertetők, helyszíni látogatások, érdeklődés felmérése, egyéni tanácsadás  Iskolai megvalósítás

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések