Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pápai Zoltán – Nagy Péter – Csorba Gergely – Micski Judit: Tapasztalatok a mobilpiacok működéséről: ár-összehasonlítások és piacszerkezeti változások értékelése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pápai Zoltán – Nagy Péter – Csorba Gergely – Micski Judit: Tapasztalatok a mobilpiacok működéséről: ár-összehasonlítások és piacszerkezeti változások értékelése."— Előadás másolata:

1 Pápai Zoltán – Nagy Péter – Csorba Gergely – Micski Judit: Tapasztalatok a mobilpiacok működéséről: ár-összehasonlítások és piacszerkezeti változások értékelése Verseny és szabályozás Pápai Zoltán.

2 Motiváció Igazak-e a következő mítoszok amikkel Magyarországon az utóbbi időben gyakran találkozunk: •A magyar mobil hangszolgáltatási és a mobilinternet árak európai összevetésben magasak •Több szolgáltató jelenléte a piacon, illetve új szereplő belépése alacsonyabb árakat eredményez 2

3 Praktikus kérdések Meg tudjuk-e vizsgálni empirikusan ezeknek a mítoszoknak a relevanciáját? Milyen adatok vannak? OECD és EU adatok a mobil hangszolgáltatási árak alakulásáról Milyen eszközökkel? ár-összehasonlítás egyszerű statisztikai eszközök 3

4 Mobil hangszolgáltatási árak alakulása •a magyar mobil árak az EU átlagnál nagyobb mértékben csökkentek •ugyanazokat a fogyasztói kosarakat 2010-ben harmadannyiért lehetett a magyar piacon megvenni, mint hét évvel korábban Kisfogyasztói kosár (OECD 2002) árainak alakulása (€), Forrás: Teligen ( ) 4

5 Mobil hangszolgáltatási árak ben a magyar átlagos mobil percdíj (ARPM) a 7. legkisebb az EU-ban 35%-kal az EU átlag alatt ARPM az EU-ban (€ cent; EU27 átlaga: 10,7€ cent), 2010 Forrás: Digital Agenda Scoreboard 5

6 Mobil hangszolgáltatási árak 2. : Ellentmondó eredmények az OECD-től az OECD (2002, ill. 2006) fogyasztói kosarak alapján számított árak összehasonlításában Magyarország a középmezőnyben foglal helyet 2010-ben az OECD új, 2009-ben definiált fogyasztói kosarai alapján Magyarországon voltak a legmagasabbak a mobil árak 2010-ben (egyes kosarak esetében a magyar ár %-kal volt magasabb, mint az átlag) OECD(2009-es definíció szerinti) kisfogyasztói kosár (30 hívás, 100 SMS) havi kiadása ÁFA-val (USD PPP), aug. Forrás: OECD (2011) 6

7 Az ellentmondásos eredmények okai A különböző ár-mutatók közötti eltérések a különböző mutatók mást mérnek: ARPM illetve kosarak ÁFÁs vagy ÁFA nélküli ár árfolyamon számított ár és vásárlőerő-paritáson számított árak eltérése A fenti tényezők mind okai az eltérésnek, de az OECD 2009-ben definiált kosarai alapján számított árak nominális árfolyamon összehasonlítva is magasak! ez strukturális problémára utal 7

8 Mit mérnek a 2009-es OECD kosarak? A kosarak az SMS tekintetében nem illeszkednek az EU piacok többségének jellemző fogyasztási szerkezetéhez! kosárOECD 2009 hívás dbhíváspercSMS db low medium high prepaid extra high SMS Forrás: GSMA (2011) Egy előfizetőre eső havi SMS-ek száma az EU-ban 2011-ben (db) - EU27 átlaga: 59db; EU27 medián: 42db 8

9 Magasak a magyar árak? A magyar árak abszolút szintje európai összehasonlításban nem magas a mobil hangszolgáltatás ára inkább a középmezőnyben található Az ár-összehasonlítások ellentmondásos eredményeinek okai az unióban Magyarországon a legmagasabb az ÁFA kulcs - de az összehasonlításban ennek hatása kismértékű a vásárlóerő-paritásos számítás a magyar árakat mindig jelentősen nagyobbnak mutatja (ez ugyan relatív árat érzékeltet, de nem a tényleges árakat mér) A fő ok: az OECD 2009-es kosarai a rossz kosárszerkezet miatt alkalmatlanok az országok árszintjének összevetésére 9

10 Mobil piaci (MNO) szereplők számának alakulása az EU-ban 2000 és 2013 között belépés 7 fúzió 2 kilépés 28 belépés 7 fúzió 2 kilépés 3G belépés kezdete 3G kiosztás kezdete utolsó 3G belépő (Free, Fr) első 4G belépő (Pl) utolsó csak 2G belépés

11 1, 2, 3, 4 és 5 (MNO) szereplős mobil piacok számának alakulása az EU-ban 2000 és 2013 között re lényegében minden mobil piac vagy 3 vagy 4 szereplős

12 Mi a szereplők számának hatása az árakra? Egy adott időpontban végzett keresztmetszeti összehasonlítás (ANOVA, regresszió) alapján nincs szignifikáns különbség a négyszereplős és a háromszereplős piacok teljesítménye között a négyszereplős piacok átlagosan nem teljesítettek jobban a mobil hangszolgáltatás árának vonatkozásában az országok közötti árkülönbségeket jelentős részben magyarázzák az egy főre jutó GDP-ben megfigyelhető különbségek 12

13 Tanulságok A közkeletű mítoszok gyakran nem, vagy nem úgy igazak, ha döntéshozatalhoz akarjuk felhasználni, jobb, ha előbb ellenőrizzük őket Az összehasonlítás jó eszköz, de a módszertan ismerete és ellenőrzése nélkül felszínes, téves következetésre vezet Már egyszerű empirikus elemzések is hasznos adalékkal szolgálhatnak fontos közpolitikai dilemmák eldöntéséhez 13


Letölteni ppt "Pápai Zoltán – Nagy Péter – Csorba Gergely – Micski Judit: Tapasztalatok a mobilpiacok működéséről: ár-összehasonlítások és piacszerkezeti változások értékelése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések