Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErika Takácsné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Hírek a finnugor és szamojéd népekről
2
posztókereskedő családból származott 1601–1609 között 8 évet töltött Moszkvában 1614-ben unokatestvéreivel együtt a perzsiai kereskedelemre próbált Moszkvában engedélyt szerezni 1615-ben diplomaták tolmácsaként járt Oroszországban 1618-1619: ismét Moszkvában (új kereskedelmi lehetőségek, mivel az angolok kegyvesztettek lettek), Arhangelszk árosában nagy tűzvész volt, Massa árukészlete is elpusztult, hazafelé nagy viharba került a hajója 1624-ben a holland parlament megbízottjaként ismét Moszkvában járt 1629-ben egy holland orosz kereskedelmi megállapodásról tárgyalt Moszkvában 2
3
3
4
1612-ben két cikket publikált oroszországi ismereteiről, neve azonban feledésbe merült, a cikkeket más szerzőnek tulajdonították (az egyik cikket Witsen átvette könyve 1705-ös második kiadásába) Több térképet is készített Oroszországról (északi vidékek, Moszkva) Írt egy könyvet a zavaros időkről, amit Nassaui Móric orániai hercegnek ajánlott 4
5
5
6
Könyv a zavaros időkről (és előzményeiről): 1553-1554-ben, midőn az oroszok beavatkoztak a Krími Tatár Kánság trónutódlása körüli bonyodalmakba, cseremiszek harcoltak mindkét oldalon Amikor Borisz Godunov a Baltikumban harcolt a lengyelek ellen, 15 ezer cseremisz katonája is volt 1590-ben cseremisz lázadás volt a Volgánál, de az ellenük küldött csapatok senkit sem találtak, mert a felkelők maguktól szétoszoltak Borisz Godunov a fia számára cseremisz, perzsa vagy akármilyen más, politikailag hasznos menyasszonyt keresett A Bolotnyikov-felkelés idején a nogajok és a cseremiszek egymás ellen is harcoltak 1610-1611 telén nogaj- és cseremisz-tatárok együtt a mordvinokkal Csebokszari és Szvijazsszk környékén Ivan Petrovics Seremetyev ellen harcoltak 6
7
Szibéria meghódításáról (1. cikk): A Vicsegda folyó mellékén élt egy Anika (Sztroganov!) nevű ember, ő kezdeményezte Borisz Godunov támogatásával (téves, korábban történt!, A Sztroganovok csak szervezők voltak, az expedíciókat Jermak vezette) Anikáék Uszol (Szolvicsegodszk) és Usztjug városában kereskedtek, ahová be-bejártak a szamojédok (helyesen: az obi- ugorok), eszükbe jutott megfigyelni, honnan jönnek, honnan szerzik az áruikat Az első útjukon elérték az Ob folyót, látták, hogy a helyi lakosoknak sok prémjük van, termőföldjük viszont nincs, ügyes íjászok, abból élnek, amit vadásznak Anikáék 2. útjukra már az uralkodó támogatásával indultak: fegyvereket, ruhákat, embereket is kaptak, mélyen behatoltak az Ob vidékére (Jermak megdöntötte a szibériai tatár kánságot) 7
8
A Moszkoviából keletre … vezető utak és folyók rövid leírása (2. cikk): Verhoturje, Japancsin és Tyumeny városok említése, ahol nagyban folyik a prémkereskedelem a tunguzokkal és szamojédokkal (helyesen: obi-ugorokkal) 8 Verhoturje: a Pokrovszkij női kolostor romjai és a városról elnevezett atom-tengeralattjáró
9
Apja nagykereskedő volt Leidenben folytatott jogi, majd később orientalisztikai tanulmányokat 1663-ban csatlakozott a Moszkvába induló holland követséghez 1671-ben könyvet írt a tengeri hajózásról, tagja lett Amszterdam városi tanácsának 1674-ben megnősült, felesége családja is érdekelt volt a keleti kereskedelemben 1682-ben lett Amszterdam polgármestere, ezt a címet még 13 alkalommal nyerte el 9
10
Első útjáról Moskowische Reyse címmel adott ki beszámolót (1665) Informátori hálózatot épített ki, hogy begyűjtse az adatokat Oroszországról. Kapcsolatban állt Nyikon pátriárkával is (mordvin!), de honfitársaitól, pl. Eduard Ybsbrant Idestől is kapott híreket. 1687-ben térképet publikált Szibériáról (Kaart van Tartarye) Fő műve, a Noord en Oost Tartarye 1692-ben jelent meg. Később kiegészítette és 1705-ben újra kiadta. Támogatta Cornelis de Bruijn keleti utazását 10
11
11
12
Egyetlen jóságos istent ismernek Áldozatot mutatnak be a sátánnak is Szarvasmarhát, juhot szoktak áldozni A fő áldozóhely a Nyemda folyó forrásánál, Kazany közelében található Hisznek abban,hogy az emberek 1000 év múlva feltámadnak A temetés során a halott mellé teszik munkaeszközeit, valamint kap tűzcsiholó felszerelést és egy baltát is, hogy tudjon magának kunyhót építeni A szertartások során a papok dobolnak, majd a szellemektől tájékozódnak, hogy milyen állatot kell áldozni 12 Noord en Oost Tartarye/1.
13
13 Noord en Oost Tartarye/2.
14
Csak egyetlen istent ismernek, étkezés alkalmával áldoznak neki, az áldozati adományt feldobják a levegőbe A legfőbb istent földanyaként is tisztelik, földet, kenyeret, sót, mézet, szarvasmarhát is áldoznak neki A leölt áldozati állatok fákra kifeszített bőréhez is imádkoznak A feleségjelöltet meg kell vásárolni a szüleitől Egy embernek 6-7 felesége is lehet 14 Noord en Oost Tartarye/3.
15
15 Noord en Oost Tartarye/4. Az 1705-ös kiadás 1. és 2. kötetének borítója
16
Astakkia tartomány határai: É: Obdorszk vidéke K: Jenyiszej D: A Jenyiszej és a Léna forrásvidéke NY: Konda folyó vidéke 16 Noord en Oost Tartarye/5.
17
Az elhunytat két, fakéreggel összekötözött póznán viszik a temetőbe, a rudak végére felakasztják íját és nyílvesszőit Lovat áldoznak, az állatot a halotti toron megeszik, lenyúzott bőrét (benne a fejjel és a lábakkal) feltűzik egy rúdra Ha nincs ló, akkor medvét, ha az sincs, bármilyen más állatot áldoznak A feltűzött állatbőrök és az „ördög borzalmas ábrázatú képmása” előtt is áldoznak Az osztjákok templomai toronyszerűek, fából építettek, kb. három emelet magasak, nincs rajtuk ajtó 17 Noord en Oost Tartarye/6.
18
Az osztjákok megölik az idős és fáradt embereket A papok beszélni tudnak a bálványokkal Csak az lehet pap, aki vak, mert ő látja a másik világokat A papokhoz főleg betegség esetén fordulnak, vagy áldozat bemutatásakor A papok tanácsot kérnek a bálványoktól Miután elejtették a medvét, a vadászok beszélgetnek róla: Ki ölt meg téged? Ki vágta le a fejedet? Egy orosz fejsze. Ki vágta fel a hasadat? Egy kés, amelyet az oroszok készítettek. 18 Noord en Oost Tartarye/7.
19
19
20
Svéd eredetű, de holland szolgálatban álló családból származott, Formoza (Tajvan) szigetén született (apja volt a kormányzó) az ostendei kereskedőtársaság tagja volt 1675–1676 között Moszkvában járt követségben az 1680-as–1690-es években a Távol-Keleten működött Batáviában (Dzsakarta) hunyt el 20
21
21 Az orosz kiadás borítója Az úti jelentésben két finnugor adat olvasható: • Egy udvari ünnepségen a dán, lengyel és perzsa kereskedők, diplomaták mellett cseremisz, kalmük és mongol előkelők is részt vettek • A Volga mentén, egészen Alatir és Arzamasz városáig a cseremisz és a mordvin tatárok nagy része, valamint az orosz parasztok is részt vettek Sztyepan Razin felkelésében
22
Rajzoló, útleíró 1701–1709 között nagy keleti utat tett, végállomása Jáva volt 1701-ben érkezett Arhangelszkbe hajóval (szamojédokkal is találkozott), Vologdán és Jaroszlavlon keresztül Moszkvába szánkázott Witsen ajánlólevelének hatására a cár fogadta a cári családot rajzolta, majd Moszkvában épületeket, s az országban ünnepeket, ruházatokat stb. 1703-ban indult keletre – először a Moszkva folyón, majd az Okán hajózva érte el a Volgát, a Volgán Asztrahanyig utazott, s onnan tovább keletre Visszafelé szintén a Volgán utazott 22 Gottfried Kneller: Cornelis de Bruijn
23
Murom városa után kezdenek feltünedezni a mordvinnak nevezett tatárok (Muromban sütik a legjobb kenyeret) Visszafelé úton ismét ír finnugorokról: a mordvinok együtt dolgoznak az oroszokkal és a cseremiszekkel, ként bányásznak 23 Az 1714-es kiadás címlapja
24
24
25
25
26
26
27
Glückstadt városában született (Schleswig-Holstein), valószínűleg holland származású volt 1677-től orosz kereskedelmi ügyletekkel foglalkozott 1687-től Oroszországban élt, Moszkvában háza és birtoka volt Hollandiában megismerkedett Witsennel, aki barátjának nevezte őt (lehet, hogy I. /Nagy/ Péter cár ismertette őket össze?) Ides az orosz cár személyes barátja volt, 1692-ben az uralkodó Oroszország követeként Kínába küldte Ides útitársa volt Adam Brand lübecki kereskedő is. Mindketten naplót vezettek. A hamarosan kinyomtatott beszámolók nagy érdeklődést keltettek Európában. Witsen készítette elő nyomtatásra Ides beszámolóját, műve 2. kiadásába részleteket vett át a műből Művének címe: Driejahrige Reize naar China, te Lande geden door den Moscovitischen 27
28
Megérkezés a zürjének földjére, avagy Voloszty- Uzsgába. Onnan (Szolvicsegodszkból) április elsején jöttem el, és még aznap megérkeztem a zürjének földjére, vagyis Voloszty-Uzsgába. Az emberek itt olyan nyelven beszélnek, amelyben semmi közös nincs a moszkvaival, inkább Lívland német nyelvéhez áll közel; egy-két útitársam, akik ismerték ezt a nyelvet, sokat megértettek a helyi nyelvjárásból. 28
29
Az osztják bálványok neve és a nürnbergi játékkal kapcsolatos epizód. Isteneiket sátánnak nevezik, és igazat szólva, joggal nevezik úgy. Egyszer néhány osztják jött fel hozzám a hajóra, halat hoztak, hogy eladják. Egyik szolgámnak volt egy nürnbergi játékszerkezete, egy felhúzható medve. Ha felhúzták, a medve dobolt, ingatta a fejét és kimeresztette a szemét. Felhúzták, hogy elkezdjen játszani. Amint ezt az osztjákok meglátták, azonnal elvégezték a minden hívő számára kötelező szertartásokat, teljes lendülettel táncra perdültek a (medve) tiszteletére, a fejüket ingatták, fütyültek és sziszegtek. Minden kétséget kizáróan igazi sátánnak tekintették a játékot, és azt mondták: „A mi sátánjaink ehhez képest micsodák? Ha nekünk ilyen sátánunk lenne, teleaggatnánk coboly- és feketeróka-prémmel.” Azt is megkérdezték, nem adnánk-e el nekik ezt a tárgyat, de én azt mondtam (a szolgáimnak): tegyék el, hogy ne adjunk alkalmat a további bálványimádásra. 29
30
30
31
A prezentációban megnevezett eredeti források, letöltve az internetről Reichenbach György: Johann Philipp Strahlenberg és Nicolaas Witsen „országleíró” művei finnugrisztikai vonatkozásainak összehasonlítása nyelvészeti, történeti, néprajzi, régészeti szempontok alapján. (kézirat, 2010) 31
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.