Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013. január 15., Hajdúszoboszló Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013. január 15., Hajdúszoboszló Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály."— Előadás másolata:

1 A turizmuspolitika aktuális kérdései január 15., Hajdúszoboszló Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály

2 2 A vendégforgalom alakulása a kereskedelmi szálláshelyeken január-november között

3 3 Összességében nőtt a vendégek és a vendégéjszakák száma I-XI. (ezer) Változás 2012/2011 (%) Vendégek száma7773+3,5 Belföld3906-0,7 Külföld Vendégéjszakák száma ,6 Belföld9708+0,9 Külföld ,2

4 4 Szinte az összes nagy küldőországból nőtt a beutazás OrszágVendégéjszakák száma a ker. szálláshelyeken Változás 2012/2011 (%) 1. Németország ,1 2. Ausztria ,2 3. Olaszország ,3 4. Oroszország ,8 5. Egyesült Királyság ,2 6. Csehország ,1 7. Lengyelország ,9 8. USA Hollandia ,1 10. Románia

5 5 A turisztikai régiók részesedése az összes vendégéjszakából Változás 2012/2011 január-november (%) BKD: +9,8% BAL: +2,2% NYDU: -0,9% ÉA: +0,5% ÉMO: +5,2% DAL: +3,4% KDU: -1,3% DDU: +5% TT: +4%

6 6 Nemzeti tanúsító védjegyek

7 7 A védjegy rendszer célja • 2009 októbere óta megszűnt a szálláshelyek kötelező minősítése • A turizmusban a minőség iránti elvárások növekedése folyamatos, a versenyben azok a szolgáltatók tudnak megmaradni akik hosszú távon egyenletes minőséget képesek kínálni: – szálláshelyen (védjegyek) – vendéglátásban (alapanyagok, helyi termékek, hungarikumok stb.) – programokban (nemzetközi elismerések, fesztivál minősítési program) • Nemzeti tanúsító védjegy alkalmazása nem kizárólagos, de elősegíti – a jó és megbízható minőségű szolgáltatók pozitív megkülönböztetését és kiemelését, – erősíti a tudatos fogyasztói (turista) magatartást, illetve – megkönnyíti a tájékozott fogyasztói döntés meghozatalát.

8 8 A védjegy rendszer előnyei • A minősítés új rendszere: a szolgáltatók önkéntesen csatlakozhatnak a nemzeti tanúsító védjegyrendszerhez. • Az előre rögzített szakmai szempontrendszer alapján a védjegyhasználat jogszerűségét és a minősítési kritériumok fennállását rendszeres időszaki ellenőrzés garantálja. • A védjegyhasználat és a védjegyhasználat jogszerűségének ellenőrzése során érvényesül a szakszerűség, függetlenség és a pártatlanság elve. • Valamennyi pályázó vállalja, hogy a rögzített követelmények be nem tartása, jogszabályellenes magatartás, a szabályzatba ütköző védjegyhasználat esetén a védjegyhasználat visszavonható. • A védjegyhasználatra pályázat útján jogosultságot szerzett, vagy a jogosultságot elvesztett vállalkozások neve folyamatosan nyilvánosságra kerül.

9 9 A szálláshelyek nemzeti tanúsító védjegy rendszere Működő nemzeti védjegyek: • Falusi szálláshely • Vendégszoba/vendégház • Kemping • Üdülőháztelep • Szálloda (Hotelstars) A nemzeti tanúsító védjegyek tulajdonosa: a Magyar Állam (joggyakorló az NGM) A védjegyrendszer működtetése: a szakmai szervezetek látják el a rendszer operatív működtetését, adminisztratív feladatait (honlap, tájékoztatás, minősítési kérelmek kezelése, helyszíni ellenőrzés, stb.) A minősítési döntés: a bíráló bizottság (NGM, szakmai szervezet képviselői) javaslata alapján a turizmusért felelős miniszter

10 10 A védjegyrendszer működésének tapasztalatai • A Magyar Turizmus Zrt. turisztikai adatbázisában a minősített szálláshelyek promóciója (az adatbázisban külön jelölve) • Szoros együttműködés a szövetséggel a rendszeres információáramlás, konzultáció, együttműködés, tapasztalatcsere érdekében • Kockázatok az eddigi tapasztalatok alapján: – a minősítők egységes képzése, – szubjektív vélemények kizárása, – utóellenőrzés jelentősége, – a szolgáltatók nem megfelelő tájékozottsága (nem veszik le az eddig használt minősítést), – a minősítés lassú átfutási ideje.

11 11 A védjegyrendszer működtetésével kapcsolatos elvárások • A szövetség =a védjegy „gazdája”, aktuális, pontos információk birtokosa, átadója • Garantált minőség hosszabb távon történő fenntartása, szükség esetén ellenőrzéssel • A jó gyakorlatok elterjesztése, példák bemutatása • A szakmai szervezet bővítse a védjegyrendszerben közreműködő szálláshelyek körét • Pontos információadás a nem megfelelően használt jelzések szankcionálásáról • A védjegy jól látható helyen, könnyen értelmezhető en jelezze a minőséget • Naprakész tájékoztatás a minősített szálláshelyekről • A minősítés menete legyen átlátható, gyors és a visszajelzéseket is kezelje

12 12 A szolgáltatások minősítő rendszerének továbbfejlesztése Hamarosan bővül a minősített szolgáltatások köre: • ifjúsági szálláshelyek • fürdők További lehetőségek: • panziók • vízi megállóhelyek Új irány: csatlakozás az Európai Minőségi Díjhoz, amelynek kidolgozása az Európai Bizottság kezdeményezéseként történik. Ha a nemzeti minőségi díj feltételrendszere megfelel az Európai Minőségi Díj kritériumainak, a tagállami minőségi díjas szolgáltatók automatikusan elnyerik az európai minőségi díjat is.

13 13 A béren kívüli juttatási rendszer és a SZÉP Kártya szabályozásának változásai 2013-tól

14 14 A rendszer minden elemét érintő változás 2013-tól Ft Béren kívüli juttatás összegének 1,19-szerese SZJA (16%) EHO (14%) A béren kívüli juttatásokat 2013-tól 10% helyett 14% egészségügyi hozzájárulás terheli.

15 15 A turizmust és vendéglátást érintő változások 2013-tól Erzsébet utalvány:  Ft/hó ( Ft/év)  Ft/hó ( Ft/év)  élelmiszer-áruházakban,  továbbra is fizethető éttermi fogyasztás üzletekben kapható élelmiszerre, futárszolgálattal kiszállított ételekre, éttermi fogyasztásra Élelmiszer utalványok:  egyes meghatározott juttatás  ha a munkavállaló kapja: szerint adózik jövedelemként adózik, ha hozzátartozó vagy nyugdíjas kapja: egyéb jövedelmeként adózik  Élelmiszer utalványt már csak Erzsébet utalvány formájában lesz érdemes adni.

16 16 A turizmust és vendéglátást érintő változások 2013-tól ADÓMENTES JUTTATÁS Sporteseményre szóló belépő:  Sporteseményre szóló belépő + kulturális szolgáltatás igénybevétele:  jegy, bérlet vásárlása  múzeumi belépőjegy, színházjegy, -bérlet, cirkusz belépőjegy, táncművészeti és zeneművészeti belépőjegy, -bérlet, könyvtári beiratkozás  legfeljebb Ft/adóév értékben  legfeljebb Ft/adóév értékben

17 17 SZÉP Kártya adatok december 31-i állapot szerint Elfogadóhelyek száma (db) Szerződött munkáltatók száma (db) Igényelt SZÉP Kártyák száma összesen (db) Igényelt társkártyák száma (db) Kiadott (már leszállított) SZÉP Kártyák száma (db) SZÉP Kártyára feltöltött összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámlára feltöltött összeg (eFt) Vendéglátás alszámlára feltöltött összeg (eFt) Szabadidő alszámlára feltöltött összeg (eFt) SZÉP Kártyával fizetett összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámláról fizetett összeg (eFt) Vendéglátás alszámláról fizetett összeg (eFt) Szabadidő alszámláról fizetett összeg (eFt)

18 18 SZÉP Kártyákra feltöltött összegek (Mrd Ft)

19 19 SZÉP Kártyákról elköltött összegek (Mrd Ft)

20 20 Összes feltöltés: 71,7 Mrd Ft

21 21 A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások november 25-től  301/2012. (X.26.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról

22 22 Ami változott I.  Kibővült a felhasználási kör: a szabadidő alszámláról több sporttevékenység (pl. sporthorgászat, sportpálya bérlés, sportoktatás, uszoda bérlet) fizethető.  A SZÉP Kártya birtokos halála esetén az intézmény a hagyatéki eljárás végéig zárolja az elektronikus utalvány nyilvántartást, tehát az utalványok nem járnak le. A kibocsátó intézmények a hagyatéki végzésben foglaltak szerint készpénzben kifizetik az örökösöknek az elhunyt SZÉP Kártyáján rendelkezésre álló összeget.

23 23 Ami változott II.  A SZÉP Kártya jelenlegi 1,5%-os jutalékszintjének megtartása mellett bevezettünk egy 12 Ft-os minimum díjat azért, hogy a jutalék legalább a kibocsátók tranzakciókkal kapcsolatos önköltségét fedezze.  A kártyakibocsátó vállalatoknak 5 munkanapon belül el kell utalni az elfogadóhelyek felé a SZÉP Kártyával fizetett összegeket.

24 24 Ami változott III.  Konkrétan meghatároztuk az MKEH által kiszabható bírság mértékét arra az esetre, ha a szolgáltatók megsértik a rendeletben foglaltakat - Bírság mértéke: Ft – Ft - Ismételt jogsértés esetén: max Ft - 3 éven belül visszaesők: a kártyakibocsátó intézmény 15 napon belül köteles felmondani vagy közös megegyezés alapján megszüntetni a szerződést és a szerződés felbontásától számított 1 évig nem lehet új szerződést kötni

25 25 A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások december 30-tól  412/2012. (XII.28.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról

26 26 • 5 hónappal meghosszabbítottuk a kártyán lévő utalványok felhasználási határidejét – a juttatást követő év december 31. HELYETT a juttatást követő második év május 31. • A lejárt utalványok ellenértékét a kibocsátók a lejáratot követő egy hónapon belül vissza kell hogy utalják a munkáltatóknak. • december 31-én még 75 millió Ft 2011-ben juttatott utalvány volt a számlákon, ez a forrás így az idei előszezonban hasznosulhat.

27 ben feltöltött, és még fel nem használt utalványok értéke (millió Ft) Az összes 2011-es feltöltés 1690 millió Ft volt, december végére ennek mindössze 4,4%- a maradt a számlákon.

28 28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013. január 15., Hajdúszoboszló Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály."

Hasonló előadás


Google Hirdetések