Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. ELŐADÁS WCF- BEMUTATÁS Készítette: Takács Imre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. ELŐADÁS WCF- BEMUTATÁS Készítette: Takács Imre."— Előadás másolata:

1 1. ELŐADÁS WCF- BEMUTATÁS Készítette: Takács Imre

2 Miről lesz szó? • Mi a WCF? • Milyen lehetőségek vannak a WCF-ben? • Szolgáltatás architektúra • WCF architektúra bemutatása • Összehasonlítás más rendszerekkel • Az első WCF szolgáltatás elkészítése

3 Bevezetés • Mi a WCF? • Mire jó a WCF? • Milyen konkrét szolgáltatásokhoz használható? • Miért is jött létre?

4 Windows Communication Foundation • Mi ez? – KERETRENDSZER • Mire használhatjuk? - SZOLGÁLTATÁS ORIENTÁLT ALKALMAZÁSOK ÉPÍTÉSÉRE • Két szolgáltatás végpont közötti üzenetváltás • Szolgáltatás lehet IIS-en vagy lehet konzol alkalmazás vagy Self Host

5 Ha WCF-et használsz, képes vagy, • - adatokat küldeni aszinkron üzenetek formájában két végpont (endpoint) között, • - az üzenet lehet karakter, szó XML formátumban • - lehet egy bináris adat stream Fontos, hogy nem csak SOA készíthető (pl.:P2P), és a kommunikáció nem csak XML lehet

6 Néhány szolgáltatás I. • Biztonságos szolgáltatás üzleti tranzakciók végrehajtásához. • Valós idejű adatok szolgáltatása pl.: közlekedési adatok vagy monitor szolgáltatás • Chat szolgáltatás, kommunikációhoz vagy adatcseréhez valós időben.

7 Példa konkrét szolgáltatásra II. • Több szolgáltatásról adatok nyilvántartása és prezentációja. • Egy workflow implementációja (WF) mint WCF szolgáltatás.

8 Egy szép mondat… • A válasz a MIÉRT-re: • WCF is designed to offer a manageable approach to creating Web services and Web service clients. • Az endpoint-ok fejlesztése könnyebbé vált mint eddig valaha. - ezt kell eldönti a fél év végére

9 WCF részletesebb bemutatása • Milyen alapvető jellemzői vannak? • Milyen más MS termékekből építkezik? • Milyen alapfogalmak szükségesek a megértéshez?

10 A WCF jellemzői I. • Szolgáltatás orientált • Együttműködés • Többféle üzenet minta • Szolgáltatás leírók publikálása

11 A WCF jellemzői II. • Contracts • Biztonságos • Többféle üzenet átviteli lehetőség • Megbízható és Queued Messages

12 A WCF jellemzői III. • Tartós üzenetek • Tranzakciók • AJAX és REST támogatás • Kiterjeszthetőség, kibővíthetőség

13 WCF kapcsolata más MS termékekkel • A WCF megértéséhez szükséges még további MS termékek ismeret: • Windows Workflow Foundation – az alkalmazások vezérfonala • BizTalk Server R2 – kommunikációs alapok • Silverlight •.NET szolgáltatások • Windows Server AppFabric – direkt a WCF-hez kifejlesztett

14 WCF alapok I. • Üzenetek • A WCF az üzenet-központú kommunikáción nyugszik. • Kliens kommunikáció – kezdeményeznek • Szolgáltatás kommunikáció – várnak egy kliensre • Egy alkalmazás viselkedhet kliensként és szolgáltatásként is.

15 WCF alapok II. • Végpontok • Az üzenetek küldése mindig két végpont között történik. • A végpontok olyan helyek ahol üzeneteket küldünk vagy fogadunk vagy mindkettő és rendelkezésre áll minden információ az üzenetek kicseréléséhez. • Egy szolgáltatás több végponttal rendelkezik, egy kliensnek legalább egy végpontja van, amely kompatibilis valamely szolgáltatás végpontjával. • Egy végpont tartalmazza a következő információkat: • Hova kell üzenetet küldeni • Hogyan kell küldeni • Hogyan néz ki az üzenet

16 WCF alapfogalmak I. • Üzenet, szolgáltatás, végpont, • alkalmazás végpont – alkalmazásnak van, • infrastructure endpoint – segítik a használatot pl.: meta adatokat szolgáltatnak a szolgáltatásról, • Cím- hova kell küldeni az üzenetet (URI) • Kötés - hogyan kommunikál egy végpont a világgal

17 WCF alapfogalmak II. • Kötési elem: a kötés része, transzport, kódolás • Szolgáltatás művelet (service operation): az eljárás ami a szolgáltatás kódot definiálja. • Hosting • Példányosítás: single, per call, per session

18 WCF alapfogalmak III. • Channel: a binding konkrét megvalósítása • Szolgáltatás szerződés: szolgáltatás interfész leírás, milyen műveleteket támogat a szolgáltatás • Műveleti szerződés: művelet paramétere és visszatérési értéke • Üzenet szerződés: az üzenet formáját írja le (pl.: biztonsági szint) • Hiba szerződés: meghatározza mi történjen hiba esetén

19 WCF architektúra jellemzők

20 WCF architektúra ábra

21 Contracts – Szerződések I. • Szolgáltatás szerződés – Service Contract • Leírja, hogy a szolgáltatás milyen műveleteket támogat. • Interfész [ServiceContract(Namespace ="http://mkk.hu/helloindigofoundition/2006")] public interface ICalculatorService { [OperationContract] double Add(double a, double b); [OperationContract] double Mul(double a, double b); }

22 Contracts – Szerződések II. • Adat szerződés – Data Contract • Definiálja az adatok típusát. • Pl.: egy Ember típusú adatot, amit mi hoztunk létre, bele kell foglalni a szerződésbe, felkészítve a klienst annak a fogadására.

23 Contracts – Szerződések III. • Üzenet szerződés - Message Contract • Default a SOAP üzeneteken történő kommunikáció, ha ez nem felel meg nekünk akkor készíthetünk saját üzenet formátumot. • Ennek a formátumnak a megadásához szükséges az üzenet szerződés.

24 Contracts – Szerződések IV. • Policies and Binding • Kommunikációs feltételeket határozza meg. • Pl.: biztonsági követelmények

25 Service runtime I. • Error Behavior – Specifikálja mi történjen hiba bekövetkezése esetén • Metadata Behavior – Milyen meta adatok érhetők el és hogyan • Transaction Behavior – hiba esetén engedélyezi a tranzakció visszavonását • Dispatch Behavior – az üzenetek feldolgozását irányítja

26 HOSTING • Self-hosted service: a szolgáltatás egy ‚process application’-ben fut • IIS vagy Windiws Activation Service • Mauális futtatás futtatható (.exe) fájlként

27 WCF architektúra • Három réteg: • Programming model • Service model • Channel model

28 WCF architektúra

29 • Programozói réteg: különböző szolgáltatások, melyekből felépíthetjük saját szolgáltatásunkat. • Szolgáltatás réteg: szerződéseket és futás idejű viselkedést meghatározó leírásokat tartalmazza. • Channel réteg: az adatok formátumát, a használt protokollokat és átvitel, üzenetküldés módját biztosítja.

30 Egy probléma illusztrálása I. Autó kölcsönző • Egy autókölcsönző cég készíteni akar egy új szolgáltatást, melyen keresztül egy autót le lehet foglalni. A lefoglaló szolgáltatást mind cégen belül, mind cégen kívül szeretnék elérhetővé tenni. Ezért úgy határoznak, hogy Szolgáltatás Orientált módon készítik ezt el.

31 Autó kölcsönző

32 Egy probléma illusztrálása II. Autó kölcsönző • Problémák: • Cégnél Windows-os környezetet használnak • A meglévő külső lefoglaló alkalmazás Java platformon készült • A partner cég alkalmazása egy másfajta platformon fut

33 Egy probléma illusztrálása III. Autó kölcsönző • A különböző kommunikációs igények az új autó lefoglaló rendszer elkészítését eléggé megnehezítik a feladatot. • Interakció a call centerrel • A teljesítmény elsődleges • Interneten keresztüli kommunikáció Mi lehet a megoldás?

34 WCF!

35 A probléma kézbentartása WCF alapú kliensek és szolgáltatások bármely Windows környezetben futhatnak

36 A probléma kézbentartása II. • A három legfontosabb WCF tulajdonság: • Egyesíti az eredeti.NET Keretrendszer kommunikációs technológiát • Különböző technológiájú alkalmazások számára elérhető • Alapvető a szolgáltatás orientáltság

37 Milyen technológiákat egyesít a WCF

38 WCF kommunikációja más web szolgáltatásokkal, alkalmazásokkal

39 WCF által implementált szabványok

40 WCF által implementált szabványok II. • WS- Security: egy nagyon rugalmas és funkciókban gazdag kiegészítése a SOAP-nak, amellyel a WS- ek biztonságát határozhatjuk meg. • WS-Trust: az előző kibővítése, kialakít egy megbízhatósági modell keretet a web-szolgáltatások biztonságos együttműködésére.

41 WCF által implementált szabványok II. • WS-Policy : webes alkalmazások használati szabályainak közzététele. • WS-Adressing : egy átvitel-semleges módszer WS- ek közötti címzési információk cseréjére. • Végpont referencia • Címzési tulajdonságok

42 WCF által implementált szabványok IV. • WS-Cordination: koordinációs keretrendszert biztosít, a tranzakciók irányítására. • WSDL, WS- Adressing, WS-Policy

43 Hogyan készítsünk szolgáltatást WCF segítségével? • Szolgáltatások kommunikációja: Kliens Szolgáltatás Endpoint C B A ABC Üzenetek

44 Hogyan készítsünk szolgáltatást WCF segítségével? • Adress – a végpont címe (Hol?) • Contract – szerződés (Mit?) • Binding – kötés (Hogyan?) • MINDEN VÉGPONT EZT A HÁROM DOLGOT FOGJA ÖSSZE!

45 Hogyan készítsünk szolgáltatás WCF segítségével? Channel stack Applikáció Protocol channel Transport channel Channel stack Szolgáltatás Protocol channel Transport channel

46 Hogyan készítsünk szolgáltatás WCF segítségével? Channel stack Tranzakció Reliable Massage WS-Sec HTTP Channel stack Szolgáltatás Tranzakció Reliable Massage WS-Sec HTTP Applikáció

47 Móricka példa • Számológépes példa


Letölteni ppt "1. ELŐADÁS WCF- BEMUTATÁS Készítette: Takács Imre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések