Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására"— Előadás másolata:

1 A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására
Siegler Gábor

2 Kétszintű érettségi leírása
gyakorlatorientált tárgy – számítógépes feladatmegoldás a szóbeli rögzített tételek a középszintű vizsga - a korszerű informatikai írástudást méri, munkábaállók az emelt szintű érettségi helyettesíti a felvételit Stabilitás!

3 A középszintű vizsga a korszerű informatikai írástudás témakörei
180 perces gyakorlati 120 pont 10 perces szóbeli vizsga (felkészülési idővel) 30 pont saját iskolában – saját környezetben

4 Középszintű gyakorlati vizsga
Témakör Idő Pontszám Szövegszerkesztés 60 perc 40 pont Táblázatkezelés 50 perc 30 pont Adatbázis-kezelés 30 perc 20 pont Web-lap készítés 20 perc 15 pont Prezentáció és grafika

5 Középszintű szóbeli vizsga
Információs társadalom Informatikai alapismeretek – hardver Informatikai alapismeretek – szoftver Kommunikáció az Interneten (gyakorlati kivitelezéssel) Könyvtárhasználat 20 tétel központi ajánlással - december (!)

6 A szóbeli értékelési szempontjai
Logikai felépítés, vázlat (8 pont) Kifejezőkészség, szaknyelv használata (8 pont) Tartalmasság (8 pont) Kommunikatív készség (6 pont) Pontozási űrlap segíti az értékelést.

7 Az emelt szintű vizsga felsőoktatási intézményekbe a felvételi megszünik az informatikus szakokhoz szükséges kompetenciák mérésére a középszintű követelményeket tartalmazza vizsgaközpontokban – saját vagy idegen környezetben

8 Emelt szintű gyakorlati vizsga
Témakörök Idő Pontszám Szövegszerkesztés, prezentáció, grafika, Web-lap készítés 60 perc 30 pont Táblázatkezelés 30 perc 15 pont Adatbázis-kezelés Algoritmizálás, adatmodellezés 90 perc 45 pont

9 A feladatsor szerkezete
minden területről kell adni feladatot egyetlen nagyobb, több részfeladatot tartalmazó feladat legfeljebb 4 kisebb feladat a pontozás feladatfüggő, de az összpontszámnak meg kell egyezni a témakörhöz rendelt összpontszámmal

10 Értékelés részletes javítási útmutató a feladatok részletes megoldásai
változatai az adható részpontszámok lehetséges bontása  részpontszámok

11 Emelt szintű szóbeli vizsga
Információs társadalom Informatikai alapismeretek – hardver Informatikai alapismeretek – szoftver Kommunikáció az Interneten (gyakorlati kivitelezéssel) Könyvtárhasználat

12 Szervezési kérdések Felkészülés Szoftver: sok ?, megoldandó probléma
„zöldkönyv” nincs feladat-adatbázis Feladatgyűjtemény: Reményi-Siegler-Szalayné: Fel.gy. Szoftver: sok ?, megoldandó probléma Hardver

13 Felkészülés Próbaérettségi májusban volt Feladatgyűjtemény használata
Részletes követelményrendszer elemzése Pedagógiai intézetek által szervezett vizsgáztatói felkészítő tanfolyamok

14 Szövegszerkesztési kompetenciák
ECDL követelmény bővebben az általa tanult (!) szövegszerkesztő programo használata szöveget javítani többféle formátumú dokumentum megnyitása, konvertálása és mentése Pl.: Csúnyán gépelt szöveg javítása (felesleges bekezdések, szóközök, más jelek törlése, cseréje)

15 Tudjon fontosabb típusdokumentumokat (pl
Tudjon fontosabb típusdokumentumokat (pl. meghívó, levél, …) önállóan készíteni alapfogalmak: karakter, szó, sor, bekezdés, blokk, szakasz, oldal Szövegegységek formázása: típus, méret, stílus, szín, Bekezdés: behúzás és térköz állítás, szövegbeosztás, szegélyt, mintázat Felsorolást, sorszámozott felsorolás

16 Tabulátorok használata (+aláírás, kitöltés)
Oldalbeállítás: élőfej, élőláb, lapszámozás, margók, … Keresés, cserélés (Formátum csere) Helyesírás ellenőrzés, szinonima szótár, elválasztás (Minden szövegszerkesztőben van?)

17 Táblázatkészítés a szövegszerkesztővel, sorba rendezés (Cella felosztás, összevonás, szegélyezés)
Körlevélkészítés (kapcsolat táblázat- és adatbázis-kezeléshez) Táblázatok, grafikák, szimbólumok és más objektumok beillesztése a szövegbe, és formázásuk (Kép méret, elrendezés)

18 Stílus, sablon (Minta és leírás szerint)
Tartalomjegyzék Lábjegyzet Rajzolás (Vektorgrafikus, + csoportba foglalás, csoport bontás, készségszint)

19 Táblázatkezelési kompetenciák
a táblázatkezelő programot kezelése az adatokat egyszerű táblázatokba rendezése, azokon elemi számításokat végzése egyszerű kimutatások készítése adatok csoportosítása és közülük meghatározottak kigyűjtése diagramok tervezése és készítése (megfelelő kiválasztása)

20 Adatok a táblázatokban
Adattípusok képletek és függvények (összeg, átlag, maximum, minimum, darabszám, feltételek a képletben, keresés) Adatbevitel, javítás, másolás, mozgatás, rendezés munkalapokon belül és keresztül A cellahivatkozások használata Képletek szerkesztése: konstans, hivatkozás, függvény a címzési módok segédszámítás használata forrás: csv vagy txt

21 Táblázatformázás Sorok, oszlopok, tartományok kijelölése
Karakter-, cella- és tartomány-formázások Cellák és tartományok másolása a cellán, illetve a tartományon belüli igazítás az oszlopszélesség és a sormagaságbeállítása a szegélyezés és mintázat készítés a fejléc és a lábléc készítés

22 Táblázatok, szövegek, diagramok
Egyszerű táblázat készítése kapcsolat a táblázatkezelő és a szövegszerkesztő rendszerek között Formázási lehetőségek oldalbeállításhoz kapcsolódó formázási lehetőségek (tájolás, margó) Diagramtípus kiválasztása, diagramok szerkesztése az ábrázolandó adatoknak és a belőle levonandó következtetéseknek megfelelő grafikontípust választása (pont, vonal, oszlop, kör).

23 Problémamegoldás táblázatkezelővel
Tantárgyi feladatok megoldása A mindennapi életben előforduló problémák statisztikai problémák egyszerű és jól áttekinthető nyilvántartás készítése táblázat tervezése szöveges feladat alapján

24 Számítási feladatok típusai
összetettség szerint értékátvétel egyszerű összetett segédszámításos feladatmegfogalmazás szerint explicit (tételesen megadva a beírandót) implicit (utalással a műveletre, függvényre) probléma, kérdés felvetés

25 Művelet, függvény megjelenése
Elvárt matematikai ismeretek Az egyes függvények várható megjelenési formái Középiskolai szinten nem használt függvények Egyes függvények helyettesíthetősége

26 Nem vizsgaszint Célérték keresés, Solver (Mi van ha…) analízis
Kereszttáblás kimutatás készítés (Pivot Table) Középiskolai anyagon túlmutató függvények (például pénzügyi függvények) használata Makró feljegyzés Egyéb beépíthető eszközt használata, vezérlő eszközök (gombok, görgetősávok) használata

27 Függvények Pénzügyi függvények: – expliciten
Dátum és idő függvények: Dátum, Dátumérték, Idő, Időérték, Év, Hónap, Nap, Óra, Perc, Másodperc, Ma, Most Matematikai és trigonometriai függvények: Abs, Szum, Szumha, Hatvány, Kitevő, Log, Log10, Gyök, Pi, Radián, Fok, Sin, Cos Tan, Arcsin, Arccos, Arctan, Vél, Maradék, Kerek, Kerek.fel, Kerek.le, Előjel, Szorzatösszeg

28 Függvények Statisztikai függvények: Átlag, Min, Max, Medián, Módusz, Szórás, Sorszám, Kicsi, Nagy, Darab, Darab2, Darabüres, Darabteli Mátrix függvények: Fkeres, Vkeres, Hol.van, Index (ez utóbbi kettő részben helyettesítheti a Fkeres és Vkeres függvényeket) Adatbázis függvények: Ab.mező (pl. HA és FKERES függvényekkel helyettesíthető), Ab.szum, Ab.átlag, Ab.darab, Ab.darab2, Ab.min, Ab.max Szöveg függvények: Bármelyik függvény szerepelhet, de a feladat szövege tartalmaz utalást a kategóriára, és részletesen leírja a módosítás természetét Logikai függvények: Ha függvény, ÉS, VAGY, HAMIS, IGAZ, NEM

29 Adatbázis-kezelés Középszint: Emelt szint: 1-2 tábla
SQL-nyelv és lekérdező-rács használata Űrlap és jelentés készítés Emelt szint: több tábla (kapcsolatok) több elméleti háttér több alkotó jellegű probléma

30 Függvények: alapfüggvények  4-5 fajta
Lekérdezés típusok: Választó Frissítő Törlő Táblakészítő Hozzáfűző Kereszttáblás Függvények: alapfüggvények  4-5 fajta

31 Prezentáció és grafika
az általa tanult bemutatókészítő program használata bemutatót megnyitása, mentése és lejátszása Bemutató készítése (szöveg, táblázat, rajz, diagram, grafika, fotó, hang, animáció, diaminta …)

32 Grafika nem feltétlenül önálló feladat
grafika, illetve képállományok megnyitása, mentése elemi ábrák rajzolása, javítása, transzformálása képfeldolgozó program kezelése (melyik?) grafikus ábrák, képek elhelyezése szöveges környezetben

33 Információs hálózati szolgáltatások
Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli) Állományok átvitele (szóbeli) WWW (gyakorlati) Keresőrendszerek (szóbeli) Távoli adatbázisok használata (szóbeli)

34 Kommunikáció az Interneten
böngészőt használat Hálózati dokumentumok szerkezete Weblap készítése Web-szerkesztővel (A szerkesztő program választását a feladatok határozzák meg.) HTML leíró nyelv, alapelemei (emelt szint) (Hogyan lehet számonkérni?) Hivatkozások készítése

35 Formázási lehetőségek
címsor, háttérszín, háttérkép, különböző színű, méretű, igazítású szöveg lista táblázatok képek animációk

36 Algoritmizálás, adatmodellezés
programozási feladatot megfogalmazása adatmodellt felállítása legalább 2 algoritmusleíró eszköz ismerete algoritmust készítése algoritmusok számítógépes megvalósítása az elkészült algoritmus helyességének ellenőrzésére

37 A programozás eszközei
programozási feladat megoldása egy programozási nyelv fejlesztői környezetének használata tesztelés, hiba keresés, majd javítás

38 Elemi és összetett adatok, állomány-szervezés, relációs adatstruktúrák
Egyszerű és összetett típusok Egész és valós számok, logikai értékek, karakterek Szöveg, sorozat, tömb, rekord, halmaz Állományok (!)

39 típusokhoz tartozó műveletek
Numerikus, logikai, karakter-, ill. szöveg­műveletek továbbá tömbből elem kiválasztása indexével rekordból mező kiválasztása nevével halmazműveletek szekvenciális állományokra alkalmazható műveletek

40 Elemi algoritmusok típusfeladatokra
Összegzés eldöntés kiválasztás keresés megszámlálás maximum-kiválasztás kiválogatás elemi rendezések

41 Rekurzió Rekurziv feladatok Rekurziv algoritmusok

42 A programkészítés, mint termék-előállítási folyamat
A programkészítés lépései: feladat-meghatározás tervezés kódolás tesztelés hibakeresés hatékonyság- és minőségvizsgálat dokumentálás

43 Algoritmusleíró eszközök
Feladatmegoldás egy algoritmus-leíró eszköz segítségével Az algoritmus-leíró eszközök fajtái a struktogram vagy a folyamatábra és a mondatszerű algoritmus-leíró eszköz az egyikkel programot tervezés

44 Programozási nyelv Egy programozási nyelv részbeni (specialitások nélküli) ismerete típusdefiníció, változódeklaráció, input és output utasításoka alapvető programszerkezetek (szekvencia, elágazás, ciklus), eljárások állományból adatbeviteli és -kiviteli műveletek

45 Programfejlesztői környezet
Kódolási, szerkesztési eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben közepes nehézségű, de összetett feladatot strukturált megoldása a felhasználóval kulturáltan kommunikáló adatbevitel és adatkivitel Programkipróbálási eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben


Letölteni ppt "A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására"

Hasonló előadás


Google Hirdetések