Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására Siegler Gábor

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására Siegler Gábor"— Előadás másolata:

1 A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására Siegler Gábor

2 Kétszintű érettségi leírása •gyakorlatorientált tárgy – számítógépes feladatmegoldás •a szóbeli rögzített tételek •a középszintű vizsga - a korszerű informatikai írástudást méri, munkábaállók •az emelt szintű érettségi helyettesíti a felvételit •Stabilitás!

3 A középszintű vizsga •a korszerű informatikai írástudás témakörei •180 perces gyakorlati 120 pont •10 perces szóbeli vizsga (felkészülési idővel) 30 pont •saját iskolában – saját környezetben

4 Középszintű gyakorlati vizsga TémakörIdőPontszám Szövegszerkesztés 60 perc40 pont Táblázatkezelés 50 perc30 pont Adatbázis-kezelés 30 perc20 pont Web-lap készítés 20 perc15 pont Prezentáció és grafika 20 perc15 pont

5 Középszintű szóbeli vizsga •Információs társadalom •Informatikai alapismeretek – hardver •Informatikai alapismeretek – szoftver •Kommunikáció az Interneten (gyakorlati kivitelezéssel) •Könyvtárhasználat 20 tétel központi ajánlással - december (!)

6 A szóbeli értékelési szempontjai •Logikai felépítés, vázlat (8 pont) •Kifejezőkészség, szaknyelv használata (8 pont) •Tartalmasság (8 pont) •Kommunikatív készség (6 pont) Pontozási űrlap segíti az értékelést.

7 Az emelt szintű vizsga •felsőoktatási intézményekbe a felvételi megszünik •az informatikus szakokhoz szükséges kompetenciák mérésére •a középszintű követelményeket tartalmazza •vizsgaközpontokban – saját vagy idegen környezetben

8 Emelt szintű gyakorlati vizsga TémakörökIdőPontszám Szövegszerkesztés, prezentáció, grafika, Web-lap készítés 60 perc30 pont Táblázatkezelés 30 perc15 pont Adatbázis-kezelés 60 perc30 pont Algoritmizálás, adatmodellezés 90 perc45 pont

9 A feladatsor szerkezete •minden területről kell adni feladatot –egyetlen nagyobb, több részfeladatot tartalmazó feladat –legfeljebb 4 kisebb feladat •a pontozás feladatfüggő, de az összpontszámnak meg kell egyezni a témakörhöz rendelt összpontszámmal

10 Értékelés •részletes javítási útmutató –a feladatok részletes megoldásai –változatai –az adható részpontszámok –lehetséges bontása  részpontszámok

11 Emelt szintű szóbeli vizsga •Információs társadalom •Informatikai alapismeretek – hardver •Informatikai alapismeretek – szoftver •Kommunikáció az Interneten (gyakorlati kivitelezéssel) •Könyvtárhasználat

12 Szervezési kérdések •Felkészülés –„zöldkönyv” nincs –feladat-adatbázis –Feladatgyűjtemény: Reményi-Siegler-Szalayné: Fel.gy. •Szoftver: sok ?, megoldandó probléma •Hardver

13 Felkészülés •Próbaérettségi májusban volt •Feladatgyűjtemény használata •Részletes követelményrendszer elemzése •Pedagógiai intézetek által szervezett vizsgáztatói felkészítő tanfolyamok

14 Szövegszerkesztési kompetenciák •ECDL követelmény bővebben •az általa tanult (!) szövegszerkesztő programo használata •szöveget javítani •többféle formátumú dokumentum megnyitása, konvertálása és mentése •Pl.: Csúnyán gépelt szöveg javítása (felesleges bekezdések, szóközök, más jelek törlése, cseréje)

15 •Tudjon fontosabb típusdokumentumokat (pl. meghívó, levél, …) önállóan készíteni •alapfogalmak: karakter, szó, sor, bekezdés, blokk, szakasz, oldal •Szövegegységek formázása: típus, méret, stílus, szín, •Bekezdés: behúzás és térköz állítás, szövegbeosztás, szegélyt, mintázat •Felsorolást, sorszámozott felsorolás

16 •Tabulátorok használata (+aláírás, kitöltés) •Oldalbeállítás: élőfej, élőláb, lapszámozás, margók, … •Keresés, cserélés (Formátum csere) •Helyesírás ellenőrzés, szinonima szótár, elválasztás (Minden szövegszerkesztőben van?)

17 •Táblázatkészítés a szövegszerkesztővel, sorba rendezés (Cella felosztás, összevonás, szegélyezés) •Körlevélkészítés (kapcsolat táblázat- és adatbázis-kezeléshez) •Táblázatok, grafikák, szimbólumok és más objektumok beillesztése a szövegbe, és formázásuk (Kép méret, elrendezés)

18 •Stílus, sablon (Minta és leírás szerint) •Tartalomjegyzék •Lábjegyzet •Rajzolás (Vektorgrafikus, + csoportba foglalás, csoport bontás, készségszint)

19 Táblázatkezelési kompetenciák •a táblázatkezelő programot kezelése •az adatokat egyszerű táblázatokba rendezése, azokon elemi számításokat végzése •egyszerű kimutatások készítése •adatok csoportosítása és közülük meghatározottak kigyűjtése •diagramok tervezése és készítése (megfelelő kiválasztása)

20 Adatok a táblázatokban •Adattípusok –képletek és függvények (összeg, átlag, maximum, minimum, darabszám, feltételek a képletben, keresés) •Adatbevitel, javítás, másolás, mozgatás, rendezés –munkalapokon belül és keresztül •A cellahivatkozások használata •Képletek szerkesztése: konstans, hivatkozás, függvény –a címzési módok •segédszámítás használata •forrás: csv vagy txt

21 Táblázatformázás •Sorok, oszlopok, tartományok kijelölése •Karakter-, cella- és tartomány-formázások •Cellák és tartományok másolása –a cellán, illetve a tartományon belüli igazítás –az oszlopszélesség és a sormagaságbeállítása –a szegélyezés és mintázat készítés –a fejléc és a lábléc készítés

22 Táblázatok, szövegek, diagramok •Egyszerű táblázat készítése –kapcsolat a táblázatkezelő és a szövegszerkesztő rendszerek között •Formázási lehetőségek –oldalbeállításhoz kapcsolódó formázási lehetőségek (tájolás, margó) •Diagramtípus kiválasztása, diagramok szerkesztése –az ábrázolandó adatoknak és a belőle levonandó következtetéseknek megfelelő grafikontípust választása (pont, vonal, oszlop, kör).

23 Problémamegoldás táblázatkezelővel •Tantárgyi feladatok megoldása •A mindennapi életben előforduló problémák –statisztikai problémák –egyszerű és jól áttekinthető nyilvántartás készítése –táblázat tervezése szöveges feladat alapján

24 Számítási feladatok típusai •összetettség szerint –értékátvétel –egyszerű –összetett –segédszámításos •feladatmegfogalmazás szerint –explicit (tételesen megadva a beírandót) –implicit (utalással a műveletre, függvényre) –probléma, kérdés felvetés

25 Művelet, függvény megjelenése •Elvárt matematikai ismeretek •Az egyes függvények várható megjelenési formái •Középiskolai szinten nem használt függvények •Egyes függvények helyettesíthetősége

26 Nem vizsgaszint •Célérték keresés, Solver (Mi van ha…) analízis •Kereszttáblás kimutatás készítés (Pivot Table) •Középiskolai anyagon túlmutató függvények (például pénzügyi függvények) használata •Makró feljegyzés •Egyéb beépíthető eszközt használata, vezérlő eszközök (gombok, görgetősávok) használata

27 Függvények •Pénzügyi függvények: – expliciten •Dátum és idő függvények: Dátum, Dátumérték, Idő, Időérték, Év, Hónap, Nap, Óra, Perc, Másodperc, Ma, Most •Matematikai és trigonometriai függvények: Abs, Szum, Szumha, Hatvány, Kitevő, Log, Log10, Gyök, Pi, Radián, Fok, Sin, Cos Tan, Arcsin, Arccos, Arctan, Vél, Maradék, Kerek, Kerek.fel, Kerek.le, Előjel, Szorzatösszeg

28 Függvények •Statisztikai függvények: Átlag, Min, Max, Medián, Módusz, Szórás, Sorszám, Kicsi, Nagy, Darab, Darab2, Darabüres, Darabteli •Mátrix függvények: Fkeres, Vkeres, Hol.van, Index (ez utóbbi kettő részben helyettesítheti a Fkeres és Vkeres függvényeket) •Adatbázis függvények: Ab.mező (pl. HA és FKERES függvényekkel helyettesíthető), Ab.szum, Ab.átlag, Ab.darab, Ab.darab2, Ab.min, Ab.max •Szöveg függvények: Bármelyik függvény szerepelhet, de a feladat szövege tartalmaz utalást a kategóriára, és részletesen leírja a módosítás természetét •Logikai függvények: Ha függvény, ÉS, VAGY, HAMIS, IGAZ, NEM

29 Adatbázis-kezelés •Középszint: –1-2 tábla –SQL-nyelv és lekérdező-rács használata –Űrlap és jelentés készítés •Emelt szint: –több tábla (kapcsolatok) –több elméleti háttér –több alkotó jellegű probléma

30 •Lekérdezés típusok: –Választó –Frissítő –Törlő –Táblakészítő –Hozzáfűző –Kereszttáblás •Függvények: alapfüggvények  4-5 fajta

31 Prezentáció és grafika •az általa tanult bemutatókészítő program használata •bemutatót megnyitása, mentése és lejátszása •Bemutató készítése (szöveg, táblázat, rajz, diagram, grafika, fotó, hang, animáció, diaminta …)

32 Grafika •nem feltétlenül önálló feladat •grafika, illetve képállományok megnyitása, mentése •elemi ábrák rajzolása, javítása, transzformálása •képfeldolgozó program kezelése (melyik?) •grafikus ábrák, képek elhelyezése szöveges környezetben

33 Információs hálózati szolgáltatások •Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) •Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli) •Állományok átvitele (szóbeli) •WWW (gyakorlati) •Keresőrendszerek (szóbeli) •Távoli adatbázisok használata (szóbeli)

34 Kommunikáció az Interneten •böngészőt használat •Hálózati dokumentumok szerkezete •Weblap készítése Web-szerkesztővel (A szerkesztő program választását a feladatok határozzák meg.) •HTML leíró nyelv, alapelemei (emelt szint) (Hogyan lehet számonkérni?) •Hivatkozások készítése

35 •Formázási lehetőségek –címsor, háttérszín, háttérkép, különböző színű, méretű, igazítású szöveg •lista •táblázatok •képek •animációk

36 Algoritmizálás, adatmodellezés •programozási feladatot megfogalmazása •adatmodellt felállítása •legalább 2 algoritmusleíró eszköz ismerete •algoritmust készítése •algoritmusok számítógépes megvalósítása • az elkészült algoritmus helyességének ellenőrzésére

37 A programozás eszközei •programozási feladat megoldása •egy programozási nyelv fejlesztői környezetének használata •tesztelés, hiba keresés, majd javítás

38 Elemi és összetett adatok, állomány- szervezés, relációs adatstruktúrák •Egyszerű és összetett típusok •Egész és valós számok, logikai értékek, karakterek •Szöveg, sorozat, tömb, rekord, halmaz •Állományok (!)

39 •típusokhoz tartozó műveletek –Numerikus, logikai, karakter-, ill. szöveg­ műveletek –továbbá tömbből elem kiválasztása indexével –rekordból mező kiválasztása nevével –halmazműveletek szekvenciális állományokra alkalmazható műveletek

40 Elemi algoritmusok típusfeladatokra •Összegzés •eldöntés •kiválasztás •keresés •megszámlálás •maximum-kiválasztás •kiválogatás •elemi rendezések

41 Rekurzió •Rekurziv feladatok •Rekurziv algoritmusok

42 A programkészítés, mint termék- előállítási folyamat •A programkészítés lépései: –feladat-meghatározás –tervezés –kódolás –tesztelés –hibakeresés –hatékonyság- és minőségvizsgálat –dokumentálás

43 Algoritmusleíró eszközök •Feladatmegoldás egy algoritmus-leíró eszköz segítségével •Az algoritmus-leíró eszközök fajtái –a struktogram vagy a folyamatábra és –a mondatszerű algoritmus-leíró eszköz •az egyikkel programot tervezés

44 Programozási nyelv •Egy programozási nyelv részbeni (specialitások nélküli) ismerete •típusdefiníció, változódeklaráció, input és output utasításoka •alapvető programszerkezetek (szekvencia, elágazás, ciklus), eljárások •állományból adatbeviteli és -kiviteli műveletek

45 Programfejlesztői környezet •Kódolási, szerkesztési eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben –közepes nehézségű, de összetett feladatot strukturált megoldása –a felhasználóval kulturáltan kommunikáló adatbevitel és adatkivitel •Programkipróbálási eszközök valamilyen programnyelvi fejlesztői környezetben


Letölteni ppt "A kétszintű érettségi bevezetése, hatása az informatika tanítására Siegler Gábor"

Hasonló előadás


Google Hirdetések