Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Borbély Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság középtávú koncepciója
Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság középtávú koncepciója ( ) „Hogyan tovább? Közlekedésbiztonság a Fehér Könyv után” konferencia Budapest, november 30.
2
A balesetek megelőzéséről általában
Prevenció nélkül közlekedésbiztonsági tevékenység nem létezik; Hatékonyan egészíti ki a közúti ellenőrzéseket; A személyi tényező formálására hivatott (tájékoztatás, felvilágosítás, veszélyek tudatosítása stb.); Sajátos eszközrendszerrel rendelkezik; Folyamatosan változó közlésmódok; Haszon-költség hányadosa kifejezetten jó (átlagosan: 3/1); „a közúti balesetek megelőzését célzó erőfeszítések még mindig elkeserítően elégtelenek” (EU Fehér Könyv).
3
Baleset-megelőzés Magyarországon
A baleset-megelőzés állami feladat (1988. évi I. törvény); „Csapatmunka” Jelentős hagyományok; Szervezett formában 1973 óta; Jelentős hazai és nemzetközi sikerek; A rendőrség meghatározó szerepe.
4
Egy kis történelem
5
50-es és 60-as évek A prevenció „hőskora”
A baleset-megelőzést az állami feladatok között nevesítik A belügyi és az oktatási tárca feladatkörében jelenik meg A prevenció még nem öltött szervezett formát A koordináció alacsony szintű A végrehajtás jellemzően a rendőrség feladata A két legfőbb terület: - Gyermekek közlekedésre nevelése - Felvilágosító propaganda munka
6
Országos Közlekedésbiztonsági Tanács
A szervezett baleset-megelőzés kezdete (2024/1972. MT. Határozat) 1973. január 01-én kezdte meg működését Fennállása 19 éve alatt jelentős eredményeket ért el Kiemelt szerepet játszott a közlekedésre nevelés, a felvilágosító és propaganda munka területén oktatófilmek, kiadványok sokasága stb. Eszköztárában megjelentek a kampányok és tudományos kutatómunkák
7
ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság
Rendszerváltás után az OKBT tevékenysége megszűnt 2002/1992. Kormányhatározat: „a balesetmegelőzést a rendőrség irányításával kell végezni” 1992 november – Országos Balesetmegelőzési Bizottság A preventív tevékenység továbbfejlesztése Hagyományos és újszerű tevékenységi formák Országos hálózat működtetése
8
Az ORFK-OBB megújítása
Indoka: társadalmi élet változásai + hatékonyság fokozása Cél: társadalmi együttműködés + szélesebb szintű szakmai koordináció Elnökség: 6 fő Koordinációs testület: az elnökség munkáját segítő, javaslattevő, véleményező és koordináló szerepkörrel (létszáma jelenleg 11 fő) 2010. január 27. – módosított ügyrend elfogadása Következő ülés: december
9
ORFK-OBB középtávú akcióprogramja
A évek preventív programja Első alkalommal határoz meg 3 évre feladatokat (korábban éves programok) Fő célok: - Tovább csökkenjen a közúti balesetek és a halálos áldozatok száma - Fejlődjön a közlekedési ismeretek általános szintje - Növekedjen a jogkövetési hajlandóság - A közlekedőkben tudatosuljanak a közúti közlekedés valós és megdöbbentő veszélyei
10
Fő beavatkozási területek
Alapvetően a kiemelt közlekedésbiztonsági célterületek: A közutak három fő gyilkosa: - sebességtúllépés, - ittas járművezetés, - biztonsági öv használatának elmulasztása; Védtelen közlekedők: - gyalogosok, - kétkerekű járművek vezetői. Törekvés: A közúti ellenőrzéseket intenzív kommunikációs kampányokkal kiegészíteni (hatásfok növelés)
11
Közlekedésbiztonsági kommunikáció
Cél: közlekedők tudatának folyamatos „ébren tartása” Hagyományos és újszerű elemek együttes alkalmazása Internetes lehetőségek fokozottabb kihasználása: - állandó honlap: - ideiglenes felületek ( Bulvársajtó jelentősége Sokkoló kampányok alkalmazása Kommunikáció alapelvei: - pontosság, - gyorsaság, - rendszeresség 11
12
ORFK-OBB kiemelt feladatai (2011-2013.)
Meghatározó szerep a hazai közlekedésbiztonsági tevékenységben Kommunikációs kampányok Közlekedésre nevelő tevékenység Konferenciák és egyéb rendezvények Közlekedésbiztonsági projektekben részvétel Technikai eszközök beszerzése Nemzetközi kapcsolattartás Részvétel a szabályozási háttér módosításában stb.
13
Pillanatképek az ORFK-OBB tevékenységéből
14
Az ORFK-OBB állandó honlapja
15
Siker volt!
16
Tunézia 2010. – első helyezés!
17
Az ORFK-OBB kezdeményezései
18
Országos közlekedésbiztonsági vetélkedők
Alapvető céljai: - Közlekedésre nevelés az általános és középiskolások körében - szabályismeret szintjének fejlesztése Főbb vetélkedők: - Általános Iskolások Közlekedési Tanulmányi Versenye - Kerékpáros Iskola Kupa (KIK) - Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa (KKK) - „Közlekedik a család” - Mezőgazdasági középiskolások versenye - „Közlekedésbiztonság gyermekszemmel”
19
Szakmai versenyek Célja: közlekedésrendészeti állomány ismeretszintjének és intézkedési gyakorlatának fejlesztése Főbb versenyek: - Karos forgalomirányító verseny - Gépkocsizó és motorkerékpáros járőrök versenye - Balesethelyszínelők szakmai vetélkedője - Vízirendészeti járőrverseny
20
Közúti Áldozatok Emlékműve
Felállítás éve: 1996 Az első ilyen emlékmű a Földön Készítette: Mihály Gábor Készült közadakozásból, az ORFK-OBB és más szervek együttműködése eredményeként Minden év novemberében nagyszabású megemlékezés (idén: november 03-án – TISPOL vendégekkel) A „szárnyas angyal” az ORFK-OBB emblémája
21
Egy közlekedésbiztonsági kampány bemutatása
22
A KRESZ kampány elemei Sajtótájékoztató
Rövid film (TV spot) a legnézettebb hazai csatornákon Rendszeres rádió műsorok és interjúk Ideiglenes weblap : Óriásposzterek az autópályák mentén (35 db) Tömegközlekedési járművek felületein, azok utasterében, valamint a megállókban tájékoztató poszterek Különböző KRESZ kiadványok készítése mintegy példányban Hordozható KRESZ tablók és táblázatok a rendezvényekre Egyéb kampányelemek
23
ORFK-OBB kampánya – KRESZ változás
25
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.baleset-megelozes.eu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.