Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Poliglottok eszközei- Autoritmia. Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Poliglottok eszközei- Autoritmia. Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási."— Előadás másolata:

1 Poliglottok eszközei- Autoritmia

2 Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási gyakorlat felnőttekkel, gyerekekkel, angol, spanyol, német, román nyelvek tanítása; •Keleti nyelvek iránti érdeklődés (szanszkrit, kínai, héber;)

3 Az Autoritmia megoldást nyújt két alapvető problémára -Élő szöveg értése; -Spontán beszéd; (Közben az egyéb nyelvi készségek, és a „nyelvtanulói tulajdonságok” is fejlődnek;)

4 Az Autoritmia sajátosságai: •Személyes érdeklődési körünkből, továbbá kedvelt filmekből, zeneszövegekből, regényekből, mesékből stb. indulhatunk ki a nyelvelsajátításban és -tanulásban; •A nyelvhez a bennünk keletkező személyes képek (illetve érzetek, érzések), továbbá a nyelv ritmusa, dallama, hangzása felől közelítünk, aminek eredménye az elhangzó szövegek értésének ugrásszerű fejlődése; •Párunkkal, kedvesünkkel, barátunkkal is tudunk együtt gyakorolni; •Tapasztalatot szerezhetünk a nyelvelsajátítás életszerű folyamatairól; •Az ismétlés változatos, sohasem monoton.

5 Mit jelent? •Mozaikszó: Auto+ritmia •Auto: - autonómiára, önállóságra utal; - Lomb Kató ‘auto’ gyakorlataira; Ritmia: - ritmus, nyelv ritmusa;

6 Kiknek szól? •Egyéni tanulóknak; •Csoportoknak iskolákban, nyelviskolákban. •Párjukkal tanulóknak;

7 Háttér: 1. Poliglottok módszerei: Lomb Kató, Heinrich Schliemann, Giuseppe Mezzofanti; 2. Waldorf-iskola; 3. Pszichodráma-nyelvelsajátítás.

8 Hatással voltak még a módszerre: -Kutatások a nyelvtanulásról (Will Knibbeler,Paul Sulzberger) -Mario Rinvolucri - relacionális nyelvtanulás; -Stephen D. Krashen hipotézisei; -Curran: Communtity Language Learning; -Szuggesztopédia; -Tandem; -NLP

9 Lomb Kató (27 nyelv) ( ) •a világ első szinkrontolmácsa; •16 nyelvvel dolgozott: 5 szinkrontolmácsi szinten, további 11 nyelvet is tanult; •Módszere: - regényolvasás szótár nélkül; - az ‘auto’ gyakorlatok: - Autológia - Autográfia - Autolexia

10 Heinrich Schliemann (20 nyelv) ( ) -Archeológus: Trója feltárója; -Módszere: - hangos szövegismétlés; - hangos olvasás.

11 G. Mezzofanti (bíboros, 38 nyelv) ( ) -Papként a napóleoni háborúk alatt a sebesült katonáktól tanulja meg az imákat azok anyanyelvén; -38 nyelv, 40 tájszólás; -Magyarul 6 tájszólásban tudott megszólalni;

12 Waldorf-iskola • szabadságra nevelés: 2 idegen nyelv elsőtől; • utánzás - szinkrónia (Condon-Ogston) • fontos a ritmus, a dallam, a kép;

13 Pszichodráma-nyelvelsajátítás •Bernard Dufeu (Universitaet Mainz) •Létezés pedagógiája: spontán tananyag a csoport igényeinek és szükségleteinek megfelelően; •A tanár segítőként van jelen; •Hipotézisei fontosak.

14 Egy friss kutatási következtetés, ami megerősíti az Autoritmia alapelveit, és a poliglottok gyakorlatainak létjogosultságát: „Képességünk, hogy új szavakat tanuljunk meg egy idegen nyelven közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy milyen gyakran voltunk kitéve a sajátos hangzókombinációknak, melyek (egy adott idegen nyelvben) a szavakat alkotják.” (Paul Sulzberger, Victoria State University New Zeeland)

15 Az Autoritmia céljai: 1. Az élő beszéd értése; (Miért nem megy?) 2. Spontán beszéd (és további nyelvi készségek fejlesztése írás, olvasás); 3. Saját tananyag összeállítása: érdeklődési kör, kedvenc film, zene, vers, stb. alapján; 4. Tapasztalatszerzés a nyelvelsajátításról; 5. Egyéb nyelvek tanulása.

16 Az Autoritmia gyakorlatai •Szöveghallgatás, szóízlelgetés; •Belső képalkotás; •Ritmizálás, dallam-, szövegismétlés, és -követés; •Kreatív szó-, kifejezés-tanulás; •Szónyomozás; •Áldiktálás; •Belső diktálás; •Szó, és kifejezés felidézése (belső ill. külső képekkel) a teljes szöveg meghallgatása után. •Párhuzamos olvasás és szöveghallgatás; •Autológia; •Autolexia •Autográfia.

17 Eredmények: •az idegen nyelv jobb értése; •kiejtésünk fejlődése; •motiváltság; •szókincsünk bővülése; •a gátlásaitól megszabadult, spontán kommunikáció; •olvasás- és íráskészségünk hatékony fejlődése; •nyelvtanulói tulajdonságaink fejlődése;

18 Kiadványok és tanfolyamok az Autoritmiáról: -1. Hevesi Mihály: Autoritmia című könyv (A módszer és gyakorlatainak részletes leírása);Autoritmia című könyv -http://www.szepnapkonyvek.hu/autoritmia.html -2. Hevesi Mihály: Szókincsfejlesztő modul (Az Autoritmián alapuló tananyag osztályok, csoportok számára, vagy kiegészítésként a már meglévő tananyagukhoz, vagy teljes egészében); -3. Ingyenes ismertető tanfolyam az Autoritmiáról: -4. Tanfolyam az Autoritmia megtanulásáhozTanfolyam az Autoritmia megtanulásához -http://www.szepnapkonyvek.hu/ingyen-nyelvtanulas- tanfolyam-blog/


Letölteni ppt "Poliglottok eszközei- Autoritmia. Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések