Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IKT ESZKÖZÖK RENDSZERES HASZNÁLATA KOLLABORATÍV NYELVTANULÁSI KÖRNYEZETBEN Kétyi András, Budapesti Gazdasági Főiskola.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IKT ESZKÖZÖK RENDSZERES HASZNÁLATA KOLLABORATÍV NYELVTANULÁSI KÖRNYEZETBEN Kétyi András, Budapesti Gazdasági Főiskola."— Előadás másolata:

1 IKT ESZKÖZÖK RENDSZERES HASZNÁLATA KOLLABORATÍV NYELVTANULÁSI KÖRNYEZETBEN Kétyi András, Budapesti Gazdasági Főiskola

2 Miért kezdtük el a kutatást?  Az információs és kommunikációs technológiai eszközöket (IKT eszközök) az iskolákban nem használják széleskörűen (Erstad, 2004)  Néhány magyar tapasztalat arra utal, hogy a helyzet változóban van (Hunya, 2005)  A magyarok gyenge nyelvismeretét alátámasztó statisztikák  A főiskolánkon csökkenő óraszámok

3 A kutatás áttekintése  Intézmény: Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai Kar  Résztvevők: 63 hallgató : 3 kísérleti csoport (48 hallgató), 1 kontrollcsoport (15 hallgató), 3 tanár és 2 informatikus +2 csoport (kontroll) februártól  Tananyag: Német Üzleti Nyelv 1. (saját kiadvány) (nyomtatott és digitalizált formában)

4 A kutatás áttekintése • Teljesítménymérés: teszteléssel és problémamegoldó feladatokkal • Értékelés: Portfólió-értékelés: záróteszt(30%), órai munka, online jelenlét(30%), szókincsbővítés (20%), esszék, írásbeli feladatok (20%) • Mérőeszközök: virtuális tanulási környezet (VLE) (Moodle, CooSpace), aktív tábla (Promethean, Mimio Xi), szavazórendszer(OptiVote)

5 A kutatás áttekintése  Elméleti háttér:  számítógéppel segített nyelvtanulás (Computer- assisted Language Learning (CALL),  Számítógéppel segített kollaboratív tanulás (Computer Supported Collaborative Learning (CSCL),  trialógikus tanulás

6 A kutatás ütemterve 1.) előtesztek: nyelvi szintfelmérő és IKT-metria szeptember 2.) 1. záróteszt, 1. hallgatói elégedettséget mérő teszt, december 3.) 1. problémamegoldó feladat és hiányzó tesztek pótlása, február 4.) 2. záróteszt és 2. problémamegoldó feladat, 2009.május 5.) utóteszt, felejtés megmérése, szeptember

7 Órákra történő felkészülés  5 főiskolai tanár véleménye szerint egy számítógéppel tartott órára történő felkészülés legalább 30 perccel többet vesz igénybe, mintha egy hagyományos órára készülnének (30, 30, 37, 45, 60)  Egy tanulmány szerint a számítógéppel tartott órákra történő felkészülés háromszor több időt vesz igénybe. (Komenczy, 2005)

8 Tananyagok digitalizálása Többlépcsős, körülményes. Pl. a Moodle-nél: 1. A szöveg legyen digitalizálva (szerzői jogok!) (OCR!). 2. A makró (moodle_quiz_v09.dot) ugyanabban a könyvtárban legyen mint a beolvasandó anyag. 3. Stílusokat kell használni Wordben. 4. Először xml Word 2003 formátumban mentsünk. 5. Kattintsunk az export gombra az eszköztáron, így makróbarát Word fájlt kapunk (docm ). 6. Importáljuk ezt a fájlt a Moodle-be.

9 Tananyagok digitalizálása Két különböző VLE, két digitalizációs folyamat A használt könyv egyetlen feladatát sem változtattuk meg, csupán néhány helyen javítottuk (pl. szószedeteknél) A digitalizált tananyagot a hallgatók jóra vagy annál jobbra értékelték (3. csoport 41%, 2. csoport 56%, 6. csoport 60%).

10 IKT eszközök hallgatói véleményezése

11 Az első év végi teszt eredménye Az 1. záróteszt négy része:  Hallás utáni szövegértés,  Szókincs és szakmai ismeretek (kérdések),  Olvasásértés és  Nyelvtani ismeretek. A szintfelmérő teszt csak nyelvtani ismeretet mért!

12 Az első év végi teszt eredménye  Első hipotézis: Az IKT eszközök rendszeres használata és a kollaboratív környezet felgyorsítja és hatékonyabbá teszi a nyelvtanulást.

13 Az első év végi teszt eredménye

14

15

16

17

18 A teljes 1. záróteszt eredménye alapján elmondható:  A legtöbb esetben (majdnem mindegyikben) a kísérleti csoportban lévő hallgatók teljesítménye nőtt, de a kontroll csoportban csak a csoport felének,  A teljesítmények átlaga jobban nőtt a kísérleti csoportokban (+13-15%), mint a kontroll csoportban (+5%),  A szórás és a terjedelem csökkent a kísérleti csoportokban (vagyis az egyéni különbségek csökkentek), de a kontroll csoportban nem.

19 Az első év végi teszt eredménye

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32 Hallgatói elégedettség mérése A legtöbb hallgató a kísérleti csoportokban  elégedett a saját teljesítményével (2.csoport 44%, 3. csoport 41% és 6. csoport 47%),  és a tanár teljesítményével is,  de a teljes kurzust nem értékelte olyan pozitívan, bár a többség így is 4-t és 5-t adott (ld. a következő diákat)

33 Hallgatói elégedettség mérése

34 Hallgatói elégedettség mérése (2.cs)

35 Hallgatói elégedettség mérése (3.cs.)

36 Hallgatói elégedettség mérése (6.cs.)

37 Hallgatói elégedettség mérése  A jó eredmények ellenére két kísérleti csoportban meglepően sokan mondták, hogy jobb lett volna, ha nem használtunk volna IKT eszközöket (2. csoport: 37%. 3. csoport: 23%)  A 2. csoport 50%-a és a 3. csoport 41,2%-a nem ajánlaná évfolyamtársának a kurzust. A 6. csoportban egy ilyen hallgató volt.

38 Amit a hallgatók hiányoltak  Könyvet, nyomtatott oktatási segédanyagot, amit kézbe vehettek volna,  Órai beszélgetést,  A segédanyagok áttekinthetőbb struktúráját a tanulási környezetben,  Több nyelvtant.

39 Amit a tanárok hiányoltak  Több célnyelvi szóbeli kommunikációt, technikai probléma esetén sokszor magyarul kellett segíteni  A számítógépek zúgnak: nehezen hallani egymást.  A nyelvlaborban nem lehet mozogni, kevés interaktivitás. Megoldás: laptopok (mozgatható berendezés) Megoldás: 2. félévtől beszélgetős órákat iktatunk be.

40 Konklúzió  Az IKT eszközök fejlesztőnek bizonyultak, a kísérleti csoportok hallgatóinak nyelvi képességei jobban fejlődtek.  A különbségek a kísérleti csoporton belül, a hallgatók között, és a kísérleti, valamint a kontroll csoportok között csökkenő tendenciát mutatnak.

41 Következő lépések  További adatok gyűjtése a két másik hipotézisünkhöz.  Két további csoport bekapcsolódik kontroll csoportként, ezzel lefedjük a teljes első évfolyamot ezen a szakon.  Hanganyag együttes fejlesztése a könyvhöz (trialógikus tanulás)  Folyamatos információk kutatásunkról a kutatási blogunkon:

42 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "IKT ESZKÖZÖK RENDSZERES HASZNÁLATA KOLLABORATÍV NYELVTANULÁSI KÖRNYEZETBEN Kétyi András, Budapesti Gazdasági Főiskola."

Hasonló előadás


Google Hirdetések