Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
1. Csoport Gabi, Stefi & Zoli
2
RAM memória A RAM a Random Access Memory rövidítése, ami magyarul Tetszőleges Hozzáférésű Memóriát jelent. A RAM tárolja a CPU által végrehajtandó programokat, és a feldolgozásra váró adatokat. Az adatok csak addig maradnak meg benne, amíg a számítógép feszültség alatt van. Kikapcsoláskor a benne tárolt adatok elvesznek.
3
RAM memória Jellemző kapacitása napjainkban 1024 MB és többszörösei. Minél nagyobb a kapacitása, annál gyorsabban futnak le a programok az adott számítógépen.
4
ROM memória A ROM (angolul Read-Only Memory): egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma nem változtatható, az egyszer beégetett adatok véglegesek. Az eszköz a benne tárolt adatokat típustól függően, korlátlan vagy korlátozott ideig áramtalanított állapotban is megőrzi.
5
ROM memória Programok (például BIOS, firmware) illetve a programhoz tartozó beállított értékek tárolására használják.
6
Cache memória A gyorsítótár (angolul cache, ejtsd: „kes”) francia eredetű kifejezés (jelentése: „rejtekhely”, „rejtett”), a számítástechnikában az átmeneti információtároló elemeket jelenti, melyek célja az információ-hozzáférés gyorsítása.
7
Cache memória A gyorsítás egyszerűen azon alapul, hogy a gyorsítótár gyorsabb tárolóelem, mint a hozzá kapcsolt, gyorsítandó működésű elemek. A processzor és a memória között helyezkedik el.
8
Cache memória Egy tipikus memória cache jellemzői:
64 Mbájt memóriához általában 64 kbájt cache jár; a központi memóriánál 20× gyorsabb; mérete pedig annak 1/1000-e; az átlagos cache találati arány több mint 90%-os.
9
Puffer memória A lemezről való olvasás sokkal lassabb a fizikai memóriából való olvasásnál. (Kivéve persze a RAM diszkek esetét.) Továbbá gyakran előfordul, hogy a lemez azonos részét egy rövid időn belül többször kell olvasni. Például először elolvasunk egy üzenetet, utána ezt beolvassuk egy szövegszerkesztőbe, hogy válaszoljunk rá, majd megmondjuk a levelezőprogramnak, hogy tegye be egy mappába. Vagy gondoljunk arra, milyen gyakran adják ki az ls parancsot a felhasználók egy rendszeren.
10
Puffer memória Célszerű tehát az ismétlődő olvasások esetében az első olvasást a lemezről a memóriába végezni, a többit pedig csak a memóriából olvasni újra, és ott tartani, amíg szükséges. Ez az elsőn kívül nagyon felgyorsítja az olvasást. Ezt az eljárást lemezpufferelésnek (disk buffering), az e célra használt memóriaterületet cache puffernek (buffer cache) neevzzük. Mivel a memória sajnálatos módon véges, sőt, egy olyan erőforrás, amiből mindig kevés van, a cache puffer általában nem tud elég nagy lenni ahhoz, hogy minden adatot elbírjon, amire valaha szükség lehet. Amikor a cache megtelik, a legrégebben nem használt adat kikerül innét, így a helye felszabadul az új adatok számára.
11
Virtuális memória A virtuális memória egy, az operációs rendszer vagy a számítógép hardvere által nyújtott szolgáltatás (legtöbbször a kettő szoros együttműködése), amit általában egy külső tárolóterület (merevlemez) igénybevételével, a futó program(ok) számára transzparens módon biztosítja, hogy a program végrehajtáskor a központi vagy operatív memória fizikai korlátai észrevétlenek legyenek.
12
Virtuális memória Az operációs rendszer úgy szabadít fel operatív memóriát az éppen futó program számára, hogy a memóriában tárolt, de éppen nem használt blokkokat (lapokat) kiírja a külső tárolóra, amikor pedig ismét szükség van rájuk, visszaolvassa őket. Mivel a merevlemez sebessége töredéke a memória sebességének, nagyon sok múlik azon, hogy a virtuálismemória-kezelő milyen stratégiát alkalmaz az operatív memóriából kimozgatandó lapok kiválasztásakor.
13
Bemeneti egységek A számítógépes egér (röviden egér, angolul computer mouse) kézi mutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhezálló tárgy egy vagy több gombbal. Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen. Az egér mozgatása többnyire a monitor képernyőjén megjelenő egérmutató (általában nyíl, ritkábban szálkereszt formájú grafikus elem) helyzetét befolyásolja. Az egér gombjainak használatát kattintásnak (click) nevezik. Az egér a billentyűzet mellett az egyik legfontosabb beviteli eszköz. Többféle típusa van: mechanikus, görgős, hanyattegér, infra vagy optikai, és lézertechnikával működő.
14
Bemeneti egységek Vége
15
Hanyattegér A hanyattegerek működési elve tökéletesen megegyezik a mechanikus egerekével, azzal a különbséggel, hogy a golyót (trackball) nem az egér aljába, hanem a tetejére építették, melyet a hüvelykujjunkkal tudunk mozgatni. Az egér így fix helyen volt, mérete nagyobb, formája átalakult a szabvány egérhez képest. Menü
16
Szkenner A lapolvasó (jövevényszóval: szkenner) a számítógép olyan külső berendezése, mely szöveg képként való beolvasására, képek digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. A lapolvasó feladata: a látható információt digitális információvá alakítsa át. Aztán a már gépben lévő információt a legkülönfélébb programok segítségével fel lehet dolgozni. Fajtái: Rollszkenner, Kézi szkenner, Síkágyas szkenner, Diaszkenner, Dokumentumszkenner, Könyvszkenner.
17
Szkenner A szkenner egyik minőségi jellemzője a felbontása. Ennek mérésére a nyomtatóknál már megismert DPI (Dot Per Inch) mértékegységet használjuk. Az otthoni használatra szolgáló eszközök esetében ez jellemzően 1200 fölötti érték, de vannak olyan professzionális eszközök is, amelyeknél ennek a többszöröse is lehet. A szkennerek másik jellemzője a színmélység, amit bitekben adnak meg. Ez a szám azt mutatja meg, hogy egyetlen pont színére vonatkozó információt hány biten tárolja a rendszer. Az elkészült képek a három alapszínből (Red, Green, Blue), additív keveréssel állnak elő. Menü
18
Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység
A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő. Mozgókép: Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják.
19
Hang és mozgókép bevitelére alkalmas egység
A hangkártya a számítógép digitális jeleit analóg hangjelekké alakítja át, s ezek erősítés után a hangszóróval megszólaltathatók. Csatlakoztatható hozzájuk hangszóró, mikrofon, külső erősítő, külső hangforrás elektronikus hangszer és játékvezérlő. Mozgókép: Álló- és mozgóképek, esetleg hang bevitelére a webkamerát használják. Menü
20
Érintőpad Az egér vagy hanyattegér funkcióját teljesíti a laptop vagy asztali PC billentyűzetébe épített érintőpad (touchpad). A kurzort ujjunknak a padon történő elmozdulása vezérli egy kapacitív elven működő érintkezőn keresztül. Érintőpad kapható önállóan, csatlakoztat-ható kivitelben is. A nyomásérzékelő párna (pressure sensitive pad)az egér funkcióin túl képes arra is, hogy a nyomás intenzitását is visszaadja, több fokozatban, és így rajzoló programoknál különböző színintenzitás-erősséget lehet hozzárendelni a különböző nyomásértékekhez. Menü
21
Vége! ;)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.