Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő."— Előadás másolata:

1 Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő

2 Kulturális turizmus fogalma  Fogalmi nehézségek  Olyan utazást jelent, amelyben a motiváció kultúrák megismerése, kulturális eseményeken való részvétel, kulturális attrakciók meglátogatása.  Önálló: ha kizárólag kulturális esemény miatt utazik  A kulturális vonzerők száma az elmúlt 20 évben megduplázódott

3 Kulturális turizmus elemei  Magába foglalja a kulturális örökség elemeinek, a nemzet jelenkori kultúráját, művészetét bemutató programoknak, rendezvényeknek és az egyházi - vallási helyszíneknek a turisztikai célú hasznosítását. Csoportosítása: 1. Kulturális örökséghez kapcsolódó (épület,múzeum) 2. Jelen kulturális kínálata (rendezvények, fesztiválok)

4 Jelentősége  Az épített értékek hasznosításával elősegíti azok védelmét, jövedelmet biztosít a karbantartáshoz.  Elősegíti a tradíciók, szokások élővé tételét és fennmaradását  Közvetítő szerepet tölt be a különböző kultúrák között  Hozzájárul a területi különbségek kiegyenlítődéséhez  Növeli a kulturális kínálatot  Ösztönzi a munkahelyek számának növekedését  Lehetőséget biztosít az életminőség javulására  Megismerteti az embereket más kultúrákkal

5 NKÖM turisztikai stratégiájának célja  A magyar kulturális, szellemi, történelmi és épített örökségre alapozva, ezen vonzerők széles körű innovatív hasznosításával és komplex fejlesztésével hozzájáruljon a gazdaság fenntartható fejlődéséhez és összetartó, kreatív magyar társadalom kialakulásához

6 Stratégia, prioritások a kultúra ágazatközi, terület. és vidékfejlesztési szerepének erősítése az épített környezet fenntartható használata a kultúra és a gazdaság kapcsolatainak erősítése prioritásai:  A kulturális turisztikai attrakciók elérhetőségének és megközelíthetőségének javítása (pl. információ és infrastruktúra)  Örökségi vonzerőkön alapuló turisztikai infrastruktúra fejlesztése (pl. épített örökség kulturális turisztikai hasznosítása)  Kulturális turisztikai termékek és szolgáltatások minőségi fejlesztése (pl. falusi turizmus, lovas turizmus, fesztiválok, múzeumok, kulturális utak, látogatóközpontok)  Kiemelt kulturális turisztikai programok (pl. EKF, Kultúra Magyar Városa; nagy kiállítások, nemzetközi évadok)  Esztétikus környezet kialakítása

7 Kulturális turizmus részei  Örökség turizmus (gyakran önállóan jelenik meg) Anyagi (épített örökség, régészeti emlékek) Nem fizikai ( irodalom, képzőművészet,folklór)  Kulturális körutazások, városlátogatások  Eseményturizmus  Ifjúsági kulturális turizmus (tanulmányi kirándulások)  Zarándokutak, vallási turizmus (Via Sacra, Camino)  Kulturális tematikus útvonalak (Palóc út, Sissi út)

8 Kapcsolódások  Falusi turizmus ( hagyomány, életmód, helyi ételek)  Borturizmus (szőlő-és borkultúra emlékeinek feldolgozása)  Konferenciaturizmus ( kísérő-program)  Ökoturizmus (helyi kultúra, életmód megismerése)

9 Kulturális városlátogató turisták jellemzői  Az elmúlt 10 évben a városlátogató turisták száma megduplázódott, az utazások több mint fele nagyvárosokra koncentrálódik  Rövid utazások a jellemzők (3-4 éjszaka)  Szezonalítás kevésbé jelenik meg problémaként  Közlekedési eszköz: repülő (fapadosok) Személygépkocsi  Szállodát vesz igénybe (középkategória)  Csomagár, komplex ajánlatok

10 Tematikus útvonalak  Természeti és mesterséges attrakciók felfűzése egy adott téma köré  Különböző közlekedési formák igénybevételével végigjárható  A fenntarthatóság elvének figyelembevétele mellett egyszerre kínálnak ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget  A tematikus utak (ösvények) specifikus, feltérképezett utakhoz kialakított ismertetési formák  Ismeretszerzési és szórakozási, kikapcsolódási lehetőség  A tematikus útvonal alapvető feladata az attrakciók összefűzése, egységben láttatása.

11 Célja  Érdeklődés felkeltése  Észlelt távolság csökkentése  Együttműködés javítása az egymással egyébként együtt nem működő települések között  Oktatás és szórakoztatás egyidejű nyújtása  Új piac bevonásának lehetősége főleg a barátok-rokonok és a családok tekintetében  Fejlesztés: eddig nem létező turisztikai szolgáltatások létrehozása, illetve a meglévők minőségi fejlesztése  Átláthatóság növelése azáltal, hogy az ismeretlen terület áttekinthetővé válik a turisták számára  Trendeknek való megfelelés: jelenleg a turisztikai piacon a tematikus útvonalak divatosak

12 Irodalmi emlékútvonalak  Tolna táji irodalmi túrák - Illyés Gyula nyomában ( 5 állomás) - Vörösmarty Mihály és Petőfi Sándor nyomdokain ( 8 állomás) - Szekszárdi irodalmi séták ( 5 állomás) - Fenntartó: Tolna megyei Önkormányzat Turisztikai Iroda  Tokaji irodalmi emléktúra Történelmi borvidékhez kapcsolódik az útvonal: irodalom és bor összekapcsolása adja az út egyediségét  16 település a tagja  Irodalmi művek az irodalmi út településeiről  Alkotások a tokaji borról

13 Vas megyei Irodalmi emlékútvonal  1998-ban jött létre  Vonzerők magas száma, koncentrált megjelenés  Az emlékhelyek kiépítettsége különböző fokozatú  Közös marketingtevékenység elindult: logó, információs táblák, film, kiadvány

14 Turizmus jelentősége az érintett településeken  Turizmus szerepe gyenge: Répcelak, Uraiújfalu, Csönge, Nemeskeresztúr, Duka  Csekély szerep: Ostffyasszonyfa, Egyházashetye, Zsennye, Iszkáz, Kemenessömjén  Jelentős turizmus: Szombathely, Kőszeg, Sárvár

15 Jövőbeni szerep  Turisztikailag frekventált területeken: kiegészítő termék, újdonság, új célcsoportok  Kevésbé frekventált területek: - Kínálat központi eleme lehet, egyedi vonzerő - A település image épülhet az attrakcióra - További turisztikai infrastruktúra és termékfejlesztést indíthat el

16 Mi kell a működéshez?  Szolgáltatások, szereplők összehangolása 1. Infrastruktúrafejlesztés: szállás, vendéglátás (falusi szálláshelyek, ifjúsági szálláshelyek) 2. Attrakciófejlesztés: látnivalók fejlesztése 3. Marketingtevékenység: promóció, arculat 4. Humán erőforrás fejlesztés (menedzsment szervezet kialakítása, idegenvezetés)

17 Attrakciófejlesztés  A helyszín kialakítása: emlékmúzeum, kiállítás, emlékszoba, szobor, emléktábla Fontos: - Helyi kultúra megjelenése, egyedi legyen - Jól megközelíthető és megtalálható legyen - Megfelelő tájékoztatást, információt nyújtson - Élményközpontú, interaktív legyen - Gondozott környezet vegye körül, egyéb szolgáltatások elérhetőek legyenek

18 Programok, események  Cél: az útvonalon mindig történjen valami  A személyiséghez kötődő esemény kialakítása  A település közösségének és a turistáknak is szóljon  Összehangolás: közös rendezvénynaptár létrehozása, többféle rendezvény létrehozása ( versmondó verseny, tábor,emléknap, zenei program, konferencia)

19 Marketingtevékenység  Közös, együttműködésen alapuló  A marketingmunka kialakításánál törekedni kell arra, hogy a résztvevők a teljes utat meglátogassák  Átgondolt és konzisztens marketingmunkát kell kialakítani, amely a működés teljes ideje alatt fennáll  Alapvető fontosságú az út arculatának meghatározása, és logójának kidolgozása  Értékesítési csatornák meghatározása  A kommunikációs csatornák kialakítása

20 Feladatok  Turisztikai együttműködések kialakítása: szolgáltatók, értékesítők  Komplex ajánlatok létrehozása, többféle variációban (ötletes, figyelemfelkeltő elnevezés)  Közös marketingakciók létrehozása (turisztikai vásárok, sajtó megjelenés erősítése)  Menedzsment szervezet létrehozása, aki összefogja a helyszíneket

21 Rövid távú tevékenység  Vas megyei Irodalmi emlékhelyek kiadvány, túrafüzet kiadása ( emlékhelyek hasznos információkkal, kiemelt rendezvények, Tourinform irodák, szervezésben közreműködő utazási iroda, szálláshelyajánlat)  Pecsétgyűjtő füzet is  A kiadvány hozzáférhető: Tourinformok, utazási iroda, szálláshelyek, iskolák

22 Kulturális és turisztikai szektor együttműködése  Elkerülhetetlen, egymásra utaltság  Inkább egymás kiegészítői és segítői, mint ellenfelei Önkormányzati szint:  Több jó példa: Pécs, Gyula, Szentendre  Tourinform irodák és Művelődési Házak együttműködése Vállalkozói szint:  Problémák: bevételek lecsapódása, visszaforgatás  Kulturális rendezvények finanszírozásának elősegítése

23 Köszönöm figyelmüket! Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Kőszeg E-mail: bokanyine@koszeg.hubokanyine@koszeg.hu Tel.:95-562-546


Letölteni ppt "Kulturális turizmus Dr. Bokányiné Boda Gyöngyi Turisztikai szakértő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések