Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGabi Budai Megváltozta több, mint 7 éve
1
Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing
2
Vázlat Néhány bevezető gondolat A kulturális környezet A nemzetközi üzleti gyakorlat A földrajzi, politikai és jogi környezet Nemzetközi marketing
3
Néhány bevezető gondolat Csere Közös érdekek Érték Pénz Partner Célkitűzés megvalósítása Csere tárgya Üzlet
4
Néhány bevezető gondolat Marketing Szemlélet (filozófia) és cselekvés együttese Stratégiai marketing és operatív marketing együttese Napjaink marketing gyakorlatának két központi kérdése: a vevő az eredményesség
5
Az üzleti élet új tendenciái Accenture tanulmány 2008
6
Az üzleti élet új tendenciái 1. A fejlődő (feltörekvő) országokból származó multinacionális vállalatok gyors növekedése 2. A különböző “shoring” tevékenységek fejlődése 3. A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate Social Responsibility) iránti növekvő igény, elvárás 4. A megfelelő számú kiváló munkatárshoz, a szükséges energiamennyiséghez és más, szűkös erőforráshoz való biztonságos hozzájutás
7
Az üzleti élet új tendenciái 5. A nemzeti érzések lassítják a globalizációs folyamatot 6. A személyes kapcsolathálók üzleti eszközként való felhasználása 8. A tőkebevonás jelentős új forrásai 9. Új és jobb minőségű infrastruktúra iránti erős kereslet 10. Az állami közszolgáltatások minőségének gyors javulása
8
Az üzleti élet új tendenciái 11. A végső fogyasztás növekedése a fejlődő (feltörekvő) országokban; nehéz fogyasztók a fejlett nyugati országokban 12. A megbízható információk és tanácsok növekvő jelentősége 13. Az „ingyenesség” üzleti modellként való elfogadása 14. Afrika jelentőségének növekedése egyaránt felvevőpiacként és fontos beszerzési piacként
9
Néhány bevezető gondolat Nemzetközi marketing: minden olyan marketingtevékenység, ami külföldön folyik, külföldre irányul, vagy külföldi igényeket és változásokat vesz figyelembe. Nemzetközi marketing
10
Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon Globalizáció Külföldi munkavállalás Nemzetközi turizmus Kommunikációs technika Internet Lokalizáció Helyi értékek védelme Interdependencia Vállalati szinten is Nemzetközi marketing
11
Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon EEgyre kevesebb zárt piac RRégen KGST, Japán NNemzetközi kereskedelem liberalizációja MMa kevés, Észak Korea, Kuba IInternacionalizáció PPiacok nemzeti jellege csökken CCsökken a termékek és márkák nemzeti jellege DDiverzifikált vállalatok a nemzetközi kereskedelemben NNagyobb cselekvési szabadság Nemzetközi marketing
12
Néhány bevezető gondolat Változások a nemzetközi piacokon MMegnőtt a résztvevők száma MMegnőtt a termékek, termékféleségek száma A lényeg AAz értékteremtés AA tartós partnerkapcsolatok Nemzetközi marketing
13
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra fogalma A kultúra elemei és forrásai Kulturális különbségek Kultúra és marketing
14
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra fogalma AA kultúra értékek, magatartási szabályok, útmutatások összessége, amely segíti a világban való eligazodásunkat. AA kultúra az ember viszonya a környezetéhez. AA kultúra életmód. AAz életmód különbségek feltárása a piacszegmentáció alapja. AA piacszegmentáció a nemzetközi marketing alapja.
15
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra fogalma AA kultúrkör AAzok az emberek tartoznak egy adott kultúrkörbe, akik egy adott problémára nagy valószínűséggel azonos, vagy hasonló választ adnának. PPéldául szurkolói kultúrkör AA kultúra segíti az egyént abban, hogy eldöntse, hogy mivé lehet, mit érezhet, mit tehet és hogyan. AAz egyén képes arra, hogy egy másik csoport normái szerint viselkedjen
16
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai Egy klasszikus definíció (Herskovits 1952) szerint a kultúra elemei: Anyagi kultúra Technika Gazdaság Társadalmi intézmények Társadalmi szervezetek Oktatás Politikai struktúrák
17
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai Egy klasszikus definíció (Herskovits 1952) szerint a kultúra elemei: (folytatás) Az ember és az univerzum Hitrendszerek Esztétika Grafikus és „plasztikus” művészetek Népművészet Zene, dráma és tánc Nyelv
18
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai A kultúra forrásai az egyén szintjén (Usunier 1993): Nyelv Nemzetiség Oktatás (általános) Foglalkozás (speciális oktatás) Csoport (etnikum) Vallás Család Nem Társadalmi osztály Vállalati, vagy szervezeti kultúra
19
A kulturális környezet Nemzetközi marketing A kultúra elemei és forrásai A kultúra és a nemzeti identitás összefüggése nem teljesen determinált A történelem szerepe A történelem meglehetősen szubjektív tudomány A történelmi tudat számos emocionális elemet tartalmaz Ha nem ismerjük egy ország történelmét, akkor jobban tesszük, ha kerüljük a témát!
20
A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kulturális különbségek AA kultúra kontextusa (Hall 1976) AA kontextus AA kommunikáció strukturális bonyolultsága, vagy egyszerűsége HHol történik a kommunikáció KKi beszél, kinek a jelenlétében MMilyen célú a kommunikáció KKét alapvető típus TTág (nagy) kontextusú kultúrák: az üzenet verbális része kevesebb információt tartalmaz, fontos a körülmény (Pld. Japán) SSzűk (kis) kontextusú kultúrák: az üzenetek explicitek, verbális rész mindent elmond (Pld. USA)
21
A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kultúra és marketing A marketingre ható kultúraelemek Értékek Etika Ismeretek Túlélés eszkimók és tuaregek Nyelv Márkanevek Ügyességek, jártasságok Motorizált és kevésbé motorizált országok Intézmények Család, mikroközösségek
22
A kulturális környezet Nemzetközi marketing Kultúra és marketing A marketingre ható kultúraelemek Hitek A vallás kulturális megosztó szerepe… Anyagi kultúra Algéria megelőző karbantartás, sőt karbantartás Művészetek Filmművészet, szimbolikus tartalom Szokások, rutinok, játék, humor Kabát gombolás Mr. Bean az igazi katasztrófa film
23
A nemzetközi üzleti gyakorlat A kulturális ismeretek fontossága A menedzsment és a kultúra összefüggései Idő-tér értelmezés Kommunikáció Üzleti protokoll Üzleti etika Nemzetközi marketing
24
A nemzetközi üzleti gyakorlat A kulturális ismeretek fontossága Az üzleti gyakorlat, az üzleti szokások ismerete egy adott piacon ugyanolyan fontos, mint a nyelv ismerete. Sőt… Nemzetközi marketing
25
A nemzetközi üzleti gyakorlat A kulturális ismeretek fontossága A nemzetközi üzleti életben való részvételhez szükséges képességek: Tolerancia Rugalmasság Alázatosság Fair magatartás Más tempóhoz való alkalmazkodás Kíváncsiság, érdeklődés A célország ismerete Mások és másság kedvelése Képesség arra, hogy tiszteljenek, becsüljenek bennünket A környezetbe való integrálódás képessége Nemzetközi marketing
26
A nemzetközi üzleti gyakorlat A menedzsment és a kultúra összefüggései A döntéshozók céljai és aspirációi A döntéshozatal mechanizmusa A döntés szereplői Nők szerepe Nemzetközi marketing
27
A nemzetközi üzleti gyakorlat Idő-tér értelmezés IIdőfelfogás VVan-e IIdőorientáció MMúlt, jelen, jövő MM-idő és P-idő MMonochronic egyidős: egy célfüggvény, minél gyorsabban, minél jobban üzletet kötni PPolichronic sokidős: több célfüggvény, az emberek közötti tranzakció komplexitása Nemzetközi marketing
28
A nemzetközi üzleti gyakorlat Üzleti etika VVesztegetés PPénz önkéntes felajánlása KKikényszerítés (zsarolás) FFizetés kikényszerítése döntési hatalommal rendelkező részéről KKenőpénz KKis összeg, ajándék, ahol a törvény nem tiltja, olajozás TTörvénytelenségre való felbujtás NNagy összeg, az ellenszolgáltatás egyértelműen törvénybe ütköző Nemzetközi marketing
29
A nemzetközi üzleti gyakorlat Üzleti etika Külföldi etikai dilemmák AAlkalmazottakkal kapcsolatos politika, személyzeti gyakorlat FFogyasztóvédelem KKörnyezetvédelem „„Politikusok megfizetése”, beavatkozás a célország belügyeibe AAlapvető emberi és szabadságjogok Nemzetközi marketing
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.