Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar KKV-k helyzete Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar KKV-k helyzete Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."— Előadás másolata:

1 A magyar KKV-k helyzete Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

2 Főbb makro-folyamatok: Gazdasági visszaesés 7 negyedéve > Uniós források nélkül ~ 2006 óta Gazdasági visszaesés 7 negyedéve > Uniós források nélkül ~ 2006 óta GDP: -6,2% GDP: -6,2% Fogyasztás: -6,7% Fogyasztás: -6,7% Beruházás: -6,5% Beruházás: -6,5% Munkanélküliség: 10,4% Munkanélküliség: 10,4% Stagnáló jövedelmek, szűkülő – stagnáló belső piac Stagnáló jövedelmek, szűkülő – stagnáló belső piac Ipari termelés visszaesése 1 év alatt: -17,7% (magasabb az EU átlagnál) Ipari termelés visszaesése 1 év alatt: -17,7% (magasabb az EU átlagnál) Árutermelő ágazatok: -14,4%, Szolgáltatás: -2,3% Árutermelő ágazatok: -14,4%, Szolgáltatás: -2,3% Az építőipar teljesítménye 4 éve csökken! Az építőipar teljesítménye 4 éve csökken! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara2

3 Várható folyamatok 2010 Stagnálás körüli állapot, a kilábalás megindulása a második félévben várható Stagnálás körüli állapot, a kilábalás megindulása a második félévben várható Növekvő ipari és export teljesítmény már az első negyedévben > export piacok megmozdulása Növekvő ipari és export teljesítmény már az első negyedévben > export piacok megmozdulása Lassuló infláció Lassuló infláció Tovább javuló külső és belső egyensúly Tovább javuló külső és belső egyensúly Csökkenő áruforgalmi aktívum (ez is a recesszió végét jelzi) Csökkenő áruforgalmi aktívum (ez is a recesszió végét jelzi) Hiánycél: -3,8% - gyakorlatilag a tavalyival megegyező Hiánycél: -3,8% - gyakorlatilag a tavalyival megegyező Stabilizálódó adósságfinanszírozás, javuló állampapírpiac Stabilizálódó adósságfinanszírozás, javuló állampapírpiac Külfölddel szembeni nettó adósság csökkenése Külfölddel szembeni nettó adósság csökkenése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3

4 KKV szektor Az összes munkahely 65 – 70 %-át adja Az összes munkahely 65 – 70 %-át adja Évtizedes problémák: Évtizedes problémák: Alacsony tőkeellátottság, krónikus alulfinanszírozottság Alacsony tőkeellátottság, krónikus alulfinanszírozottság Alacsony hatékonyság és termelékenység Alacsony hatékonyság és termelékenység Gyakori a vállalkozási ismeretek hiánya Gyakori a vállalkozási ismeretek hiánya Beszállítói láncok hiánya Beszállítói láncok hiánya Erőteljes függés a belső fogyasztástól Erőteljes függés a belső fogyasztástól Feketegazdasági kitettség Feketegazdasági kitettség Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4

5 Finanszírozási - pénzügyi problémák Magas adóterhelés Magas adóterhelés Alacsony tőkeellátottság, krónikus alulfinanszírozottság Alacsony tőkeellátottság, krónikus alulfinanszírozottság Csökkenő pályázatbenyújtási hajlandóság Csökkenő pályázatbenyújtási hajlandóság Kevesebb mint 10 % gondolkodik pályázatbeadáson Kevesebb mint 10 % gondolkodik pályázatbeadáson Komplikált pályázati rendszerek (engedélyek, igazolások, bankgaranciák, kezesség, 10 % körüli tranzakciós költségek + pályázat és valós beruházás időbeli feszültségei) Komplikált pályázati rendszerek (engedélyek, igazolások, bankgaranciák, kezesség, 10 % körüli tranzakciós költségek + pályázat és valós beruházás időbeli feszültségei) Bő finanszírozási források – szűk elérhetőség (JEREMIE program, Új Magyarország Mikrohitel Program, Kis- és Középvállalkozói Hitelprogram, Új Magyarország Forgóeszköz Hitelprogram, garanciakerethez Portfoliógarancia Program, illetve kockázati tőke befektetéseikhez állami társfinanszírozáshoz Kockázati Tőke Program) Bő finanszírozási források – szűk elérhetőség (JEREMIE program, Új Magyarország Mikrohitel Program, Kis- és Középvállalkozói Hitelprogram, Új Magyarország Forgóeszköz Hitelprogram, garanciakerethez Portfoliógarancia Program, illetve kockázati tőke befektetéseikhez állami társfinanszírozáshoz Kockázati Tőke Program) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara5

6 KKV-kat támogató hitelprogramok: UMFT 53 szerződött ügynökön keresztül UMFT 53 szerződött ügynökön keresztül 2007-ben 395 vállalkozás hitelezése 2007-ben 395 vállalkozás hitelezése 2008-ban 261 vállalkozás hitelezése 2008-ban 261 vállalkozás hitelezése Mikrohitel és Mikrohitel Plusz programok 3 év alatt együttesen 2 Milliárd forint hitelkihelyezés 381 vállalkozásnak Mikrohitel és Mikrohitel Plusz programok 3 év alatt együttesen 2 Milliárd forint hitelkihelyezés 381 vállalkozásnak 2009-ben 9 Milliárd forint Mikrohitel kihelyezés 1490 vállalkozásnak 2009-ben 9 Milliárd forint Mikrohitel kihelyezés 1490 vállalkozásnak JEREMIE forrás 190 Milliárd forint > kihelyezve 7 Milliárd JEREMIE forrás 190 Milliárd forint > kihelyezve 7 Milliárd Összesen közel száz „közreműködő szervezet” Összesen közel száz „közreműködő szervezet” JEREMIE kockázati tőkealapok megjelenése JEREMIE kockázati tőkealapok megjelenése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara6

7 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara7

8 Igényelt Széchenyi Kártya: db Átadott Széchenyi Kártya: db Kihelyezett hitelkeret:712 Mrd Ft Éves hitelkihelyezés:130 Mrd Ft Éves szintű Széchenyi Kártya kihelyezés: mikro-, kis-és középvállalkozás Széchenyi Kártya - A név hitelez

9 Megoldás a pénzügyi problémákra Adórendszer egyszerűsítése Adórendszer egyszerűsítése Adók csökkentése Adók csökkentése Életszerű hitel (beruházási és forgóeszköz) és tőkeprogramok Életszerű hitel (beruházási és forgóeszköz) és tőkeprogramok Széchenyi kártya erősítése és kiterjesztése Széchenyi kártya erősítése és kiterjesztése Hitelgarancia erősítése Hitelgarancia erősítése Képzés Képzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara9

10 KKV fejlődést segítő eszközök Beszállítói láncok erősítése Beszállítói láncok erősítése Technológia-fejlesztés támogatása Technológia-fejlesztés támogatása Innováció segítése Innováció segítése Klaszterek, kereskedőházak szervezése Klaszterek, kereskedőházak szervezése Inkubátorházak, telephelyek, ipari parkok szervezése Inkubátorházak, telephelyek, ipari parkok szervezése Befektetés-ösztönzés és kereskedelemfejlesztés élénkítés Befektetés-ösztönzés és kereskedelemfejlesztés élénkítés Lánctartozások felszámolása Lánctartozások felszámolása Képzés, szakképzés Képzés, szakképzés Társadalmi csoportok integrációs lehetőségének kihasználása Társadalmi csoportok integrációs lehetőségének kihasználása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara10

11 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara11

12 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara12

13 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara13

14 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara14

15 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara15

16 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara16

17 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara17

18 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara18

19 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara19

20 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara20

21 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara21 Megjegyzés: az ábra bal oldali tengelye az oszlopdiagramokra vonatkozik, a jobb oldali tengely pedig a vonaldiagrammal jelölt magas adórátákra

22 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara22

23 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara23

24 Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban

25 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara25 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH)

26 Konvergencia helyett divergencia – Miért alakult így? A „konvergencia”- program A „konvergencia”- program Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag egyensúlyra való törekvés, figyelmen kívül hagyva a növekedési szempontokat Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Kizárólag fiskális szemléletű probléma-megközelítés Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Rövid távú gondolkodás, jobbára PR kormányzás Átgondolt gazdaságpolitika hiánya Átgondolt gazdaságpolitika hiánya A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A gazdaságpolitikai eszközök összehangolatlansága A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból A szakmai szempontok kiszorítása a döntéshozatalból Érdemi párbeszéd hiánya Érdemi párbeszéd hiánya Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Egymás ellen ható célok és programok meghatározása Európai Uniós források hibás felhasználása Európai Uniós források hibás felhasználása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Strukturális reformok, átalakítások elmaradása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara26

27 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara27

28 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara28

29 A Bajnai kormány ígéretei beiktatáskor A költségvetési egyensúly fenntartása A gazdaság dinamizálása EU-s források átcsoportosítása 1800 Milliárdos építőipari csomag 1400 Milliárdos gazdaságélénkítő csomag Az ország iránti bizalom helyreállítása A teljesülés: Oszkó Péter kész csomaggal érkezett, egyenlőre sikeres Továbbra is lassuló gazdaság 111 Milliárdról döntés a GOP- ra, 2 – 3 évre széthúzva > éves szinten a GDP 1 – 2 ezreléke Több évre széthúzva, késik, érdemben nem látszik. Több évre széthúzva, érdemben nem látszik, tele virtuális elemmel. Jelentős eredmények, de a környezetünkhöz képest továbbra is kiemelkedően drága a finanszírozás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara29

30 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara30 A nyugdíjrendszer példája: 2009-ben 226 ezer ember lép nyugdíjba – 84 ezer munkába Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Előnyugdíjazás szigorítása Előnyugdíjazás szigorítása Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása A segély és egyéb juttatások valamint a minimálbér eltávolítása egymástól A segély és egyéb juttatások valamint a minimálbér eltávolítása egymástól

31 A válságkezelő pálya fő veszélye: Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Ugyanazt a hibát követjük el, mint a konvergencia- programkor, holott most rosszabb állapotú a gazdaság, mint 2006-ban Egyoldalú egyensúlyi törekvés Egyoldalú egyensúlyi törekvés Fiskális szemléletű probléma megközelítés Fiskális szemléletű probléma megközelítés A válságot tekintjük a bajok forrásának A válságot tekintjük a bajok forrásának A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására A megnyert időt nem használjuk fel a rendszerek, a struktúrák átalakítására Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat Feléljük, „elégetjük” erőforrásainkat, tartalékainkat A mostani pálya nem fenntartható! A mostani pálya nem fenntartható! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara31

32 További tévútjaink: Ultra-liberális, a nemzeti érdekeket figyelmen kívül hagyó gazdaságpolitika Ultra-liberális, a nemzeti érdekeket figyelmen kívül hagyó gazdaságpolitika Hibás privatizációs filozófia – állami monopóliumokból magánmonopóliumok teremtése Hibás privatizációs filozófia – állami monopóliumokból magánmonopóliumok teremtése Lecsúszás az Euróról Lecsúszás az Euróról Rossz hatásfokú Uniós pénzfelhasználás Rossz hatásfokú Uniós pénzfelhasználás Hibás médiapolitika Hibás médiapolitika Mennyiségű szemléletű felsőoktatás Mennyiségű szemléletű felsőoktatás Lepusztított szakképzés Lepusztított szakképzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara32

33 GDP / GNI Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara33

34 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara34

35 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara35

36 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara36

37 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara37

38 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara38

39 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara39

40 A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya

41 A szakképzés iskolai és munkaerő-piaci modellje Munkára szocializálás a gazdálkodónál évi Magyarország 60 nap Németország 150 nap Szakiskolában oktatás-nevelés évi Németország 60 nap, Anglia 70 nap Magyarország 150 nap

42 Vállalati gyakorlati képzés óraszám arányának alakulása Németországon és Magyarországon géplakatos kőműves ács,állványozó óraszám

43 A foglalkoztatási szint lehetőségei: A 18 / 19 éves korosztály létszáma ~ 125 ezer fő A 18 / 19 éves korosztály létszáma ~ 125 ezer fő 60 % érettségit szerez > 75 ezer fő 60 % érettségit szerez > 75 ezer fő 20 % szakiskolát végez > 25 ezer fő 20 % szakiskolát végez > 25 ezer fő 20 % nem szerez végzettséget > 25 ezer fő 20 % nem szerez végzettséget > 25 ezer fő A végzettséget nem szerzettek közül 15 ezer fő beemelhető lenne a szakképzésbe A végzettséget nem szerzettek közül 15 ezer fő beemelhető lenne a szakképzésbe S az érettségizettek közül? S az érettségizettek közül? A 35 év alatti segélyezettek közül A 35 év alatti segélyezettek közül 7 ezer nem végezte el az általános iskolát sem 7 ezer nem végezte el az általános iskolát sem 28 ezer általános iskolát végzett 28 ezer általános iskolát végzett A munkanélküliek 50 %-a semmilyen szakképesítéssel nem rendelkezik A munkanélküliek 50 %-a semmilyen szakképesítéssel nem rendelkezik Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara43

44

45 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara45

46 A cégek adminisztrációs terhei EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % EU 25 átlag a GDP %-ában 3,5 % Magyarországon: 6,7 % Magyarországon: 6,7 % EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket EU célkitűzés 2012-ig 25 %-kal csökkenteni a vállalkozások adminisztrációs terheit > ennek érdekében Magyarországon évente 100 Milliárddal kellene csökkenteni az adminisztrációs terheket Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! Kormányzati törekvés a bürokrácia csökkentésére > valójában nő! „Az íróasztal mindig talál magának munkát ” „Az íróasztal mindig talál magának munkát ” + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái + a hatósági ellenőrzési gyakorlatának anomáliái Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara46

47 Korrupció – a Transparency International szerint Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet Közvetlenül nem mérhető, csak becsülni lehet A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott A 180 országot tartalmazó listán Magyarország a 39. helyről a 47.-re csúszott Összehasonlításul: Összehasonlításul: Románia: 70. Románia: 70. Ausztria: 12. Ausztria: 12. Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj Az állami megbízásoknál 10 – 20 % a korrupciós díj A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) A közbeszerzések becsült összege 2008-ban 1600 milliárd forint – (ez nem megegyező az állami megbízásokkal) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara47

48 A növekedés motorjai: K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk K étharmada export – nincs a piacokra ráhatásunk E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek E gyharmada belső fogyasztás – várhatóan meredekebben csökken, mint a jövedelmek 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 6,7 %-os GDP visszaesés esetén a vállalati szférában 8,5 %-os lesz a zuhanás 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik 2009 – 2010-ben a vállalkozások jövedelempozíciója a keresletszűkülés miatt 1200 milliárddal romlik Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Az akkumulációs készség szűkülése hosszú távú károkat okoz Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara48

49 A belső piac bővítésének lehetséges eszközei: Energiaszektor: Energiaszektor: Megújuló energiák komplex programja Megújuló energiák komplex programja Paks bővítése Paks bővítése Környezetvédelem, vízgazdálkodás Környezetvédelem, vízgazdálkodás Infrastruktúrafejlesztés Infrastruktúrafejlesztés Gyógyászat, gyógyszeripar Gyógyászat, gyógyszeripar Infó-kommunikáció, IT Infó-kommunikáció, IT Rekreáció, gyógyászat Rekreáció, gyógyászat Turizmus Turizmus Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Szelektív élelmiszeripar és biotechnológia Modern „háztáji” Modern „háztáji” Közmunka Közmunka Szakképzés, képzés Szakképzés, képzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara49

50


Letölteni ppt "A magyar KKV-k helyzete Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."

Hasonló előadás


Google Hirdetések