Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Sipos Megváltozta több, mint 7 éve
1
A fejlesztés körülményei Összeállította: Vizer Zoltán
2
Diagnózis
3
Elvárások, a Szakiskolai Fejlesztési Program célja Korrekció Prevenció Minőségfejlesztés
4
Mécs – „kulcsszerep” adaptáció animáció innováció visszacsatolás
5
A modern oktatás kritériuma Prioritása az ismeretek gyakorlati alkalmazásának van, a tartalmában praktikusan használható ismeretek közvetítésének feltételeit biztosítva, a hangsúlyt az elsajátítási folyamatra, az intenzív tanulásra kell helyezni A versenyképes tudás párosuljon az iskolai kultúra és az iskolai magatartás szabályainak megismerésével
6
A modern oktatás kritériuma A passzív befogadói magatartás helyett az önálló, kreatív munkavégzés módszerére kell támaszkodni A probléma megoldó képesség és a felelősségtudat a különböző szinten megfogalmazott követelményrendszerben jusson kifejezésre
7
A modern oktatás kritériuma Az alkalmazott módszer fejlessze a kommunikációs képességet, ismertesse meg a csoportban, teamben végzett, együttműködésen alapuló, kollektív munkavégzés magatartásformáit Engedjen teret az egyéni aktivitásnak, az egyéni képesség kibontakoztatásának A feladat végrehajtása előzetes egyéni felkészülésre épüljön
8
Képességfejlesztés Az ún. „színeselvű” és az ún. „mélységelvű” tanítás módszereinek alkalmazása Attitűd formálás élettapasztalat átalakítás életmód változtatás Pszichikus állapotok pszichikus folyamatok személyiség tulajdonságok Közvetett fejlesztés – általános emberi képességek fejlesztése: figyelem, a megértés, az emlékezet és a probléma megoldás funkcióihoz kötődnek Közvetlen fejlesztés Az önálló tanulás módszereinek elsajátítása
9
Környezetátalakítás, „hálózatépítés” Mérések: diagnosztikus folyamat összegző (szummatív) itemalapú tesztek taxonomiai rendszer Vizsgák szintvizsga alapvizsga záróvizsga
10
Környezetátalakítás, „hálózatépítés” Szintek: tanuló tantárgy tantárgycsoport osztály iskola tanítási-tanulási folyamat
11
Környezetátalakítás, „hálózatépítés” Szempontok: stratégiák mérőpedagógusok nevelőtestületek munkaközösségek vezetők tanulók szülők fenntartók partnerek
12
A mérési-értékelési rendszer – a fejlesztéstámogató rendszer Partnerközpontúság folyamatos teljesítménykövetés hatékonyság és teljesítménynövekedés objektivitás, egységesség rendszerszerű működés
13
A fejlesztés módszerei Háttér kérdőív Családi attitűd Johari ablak Problémák megoldása: T.É.M.E EQ táblázat (Érzelmi intelligencia)
14
Háttérkérdőív HEI = Hozzáadott Érték Index szülők iskolai végzettsége tanulást segítő eszközök otthon felszereltsége Húsz kérdést tartalmazó tesztet kell kitöltenie a tanulónak A szakemberek által összeállított kérdés segít rávilágítani az otthoni körülményekre
15
Családi attitűd Harmonikus barátságos, aktív, megbizható Normatív érzelemgazdag, kötelességtudó, de nem kezdeményező Liberális kreatív, ambiciózus, de gyenge az önkontrollja Túlgyámolító passzív, gátolt, kudarckerülő
16
Családi attitűd Nemtörődöm aktív, de kielégületlen és gátlástalan Autonóm aktív, felelősségvállaló Kemény agresszív Diszharmonikus kielégületlen, gátolt
17
A Johari ablak
18
Johari ablak A visszacsatolás mechanizmusát tárja fel a Johari ablak személyiségünk, viselkedésünk alapvetően 4 összetevőre osztható a négy terület mérete attól függ, hogy mennyi visszacsatolást adunk és kérünk
19
Johari ablak 1.A nyitottság előnye, hogy ismernek, nem fogják félreérteni viselkedésünket, nem kell találgatni;
20
Johari ablak 2.Mások felé fogalmaz meg kérdéseket
21
Johari ablak 3.Kevés visszacsatolást kér, sok visszacsatolást ad
22
Johari ablak 4.Nincs túl sok információja önmagáról, másoknak sem róla, ő a csendes megfigyelő, a titokzatos figura;
23
T. É. M. E. T Mondjuk el pontosan a tényeket É Fejezzük ki érzelmeinket M Javasoljunk megoldást E A pozitív eredményeket, az előnyöket hangsúlyozzuk
24
T. É. M. E. T Mondjuk el pontosan a tényeket É Fejezzük ki érzelmeinket M Javasoljunk megoldást E A pozitív eredményeket, az előnyöket hangsúlyozzuk
25
T. É. M. E.
26
EQ – érzelmi intelligencia A tesztet Daniel Goleman állította össze A teszt 10 kérdésből áll, amelyekre A, B, C, D válaszokat adhatsz Az EQ mérésére egyenlőre nincsenek validált tesztek Sok olyan helyzet van, amelyekben a választások értékelhetők
27
A tanári munkát segítő módszerek Tanulási stratégiák Tanulási stílus Figyelem Megértési-tanulási technikák SQ4R-módszer
28
Tanulási stratégiák A.Mélyre hatoló mélyre hatoló holista intrinsic B.Reprodukáló reprodukáló szerialista kudarckerülő C.Szervezett szervezett sikerorientált lelkiismeretes Csoportba nem sorolható instrumentális
29
Tanulási stílusok auditív vizuális mozgásos társas egyéni impulzív reflektív
30
Figyelem 1-től 8-ig minden számnak egy jel felel meg Ellenőrizze az A-E sorokban, hogy a megfelelő számhoz a megfelelő jel tartozik-e Írja füzetébe a hibák helyeit Az első hibái bejelöltük 12345678
31
Megértési technikák Ismeretlen szó meghatározása Egyes mondatok, szövegrészek átfogalmazása Kulcsfogalmak kiírása, értelmezése Fogalmak közötti kapcsolatok megértése Áttekintés
32
Megértési technikák Összefoglalás szóban vagy írásban Vázlat, ábra, grafikon tanulmányozása, értelmezése Kérdések felvetése Kérdésekre válaszadás Beszélgetés a tanult információkról
33
SQ4R módszer A módszer nevét elemei kezdőbetűjéről kapta Scan: letapogatás (előzetes áttekintés). Query: kérdezés. Read: elolvasás. Reflect: átgondolás. Recite: felidézés. Review: ismétlő áttekintés
34
Összegzés Stratégia Aspektusok Játszmatervek Támogatórendszer A szakképzés fejlesztése
35
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.