Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus ›2 Közgazdasági alapok – kereslet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus ›2 Közgazdasági alapok – kereslet."— Előadás másolata:

1 BME Üzleti gazdaságtan Andor György

2 BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus ›2 Közgazdasági alapok – kereslet és kínálat a termékpiacokon –2.1 Kereslet alapelemei 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN2

3 Ár-fogyasztás görbe Összevont jószág QbQb QaQa 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN3

4 PaPa Egyéni keresleti görbe D QaQa 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN4

5 BME 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN5 QAQA P DADA QBQB P DBDB QCQC P DCDC Q P D Egyének Piac

6 BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus ›2 Közgazdasági alapok – kereslet és kínálat a termékpiacokon –2.1 Kereslet alapelemei –2.2 Kínálat alapelemei ›Alternatíva költség – elsüllyedt költség 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN6

7 PÉLDÁK Amennyiben céges autó helyett a sajátunkat is használhatjuk, és ekkor 100 forintot térítenek km-enként, a saját autó használatáról szóló döntést befolyásolja-e: a) A benzinárak változása b) Autónk vásárlási ára, illetve avulása miatti értékcsökkenése? c) Autónk megtett út miatti értékcsökkenése? d) A kötelező biztosítási díjak emelkedése? Milyen szituációban indulna el pótkerék nélkül nyaralni külföldre? Függ-e attól, hogy mennyiért akar eladni egy aranyrudat, hogy azt korábban vette, találta vagy örökölte? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN7

8 PÉLDÁK Egy válóperen az a kérdés, hogy a 20 millió forintos közös vagyonon az 5-15 illetve 15-5 sávban hol osztoznak. A peres eljárás évi 2,5 millió forintba kerül a feleknek. Meddig húzzák a pert? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN8

9 KÖZÖSSÉGI DÖNTÉSEK GYAKORI PROBLÉMÁJA… A baráti társaságnak 20 tagja van. Egy palack ásványvíz 200 Ft, és mindenki annyit iszik, amennyit csak akar, majd közösen fizetnek. Mekkora egy palack elfogyasztásának határköltsége az egész társaságot tekintve? Mekkora egy palack elfogyasztásának határköltsége a fogyasztó szempontjából? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN9

10 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN10 ›Kínálati függvény –Újabb egység előállítása miatt elvesztett más termékekről való lemondásáért kárpótlás. –A kínáló azokat az áldozatokat (határ-alternatíva költségeket) árazza be, amelyeket az újabb egységért, annak előállításáért kell hoznia. –Egyéni (vállalati) kínálati görbék és piaci kínálati görbe.

11 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN11 Q P S QCQC QAQA P SASA QBQB P SBSB P SCSC Egyének Piac

12 BME ›Szög –Gyakorlatilag tetszőleges mennyiség előállítható. ›Vasérc, energia, ember –Az erőforrások elvonása azonban igen sok áldozattal jár, hiszen ezek az erőforrások más termékek előállítására is alkalmasak. –Minél több szöget szeretnénk, annál fájdalmasabbak a lemondások, mert a szögek miatt egyre élvezetesebb más termékek tűnnek el. –Nőnek a határ alternatíva költségek. –Ezért van az, hogy az újabb és újabb termékegységek kínálatáért egyre magasabb árakat adunk meg, mert egyre nőnek a költségek, hiszen egyre jobb helyekről csoportosítunk oda erőforrásokat. 12

13 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN13 Q P S

14 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN14 ›Kínálati görbe alakjának okai –Az áldozatnál a csökkenő határhasznosság elve („visszafelé”) –A termelésnél a csökkenő hozadék elve ›A kínálat kérdésénél visszakanyarodunk a kereslet kérdéséhez…

15 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN15 ›Mi határozza meg a piaci kínálati görbét? –Technológia változása –Termelési tényezők árának alakulása –Az adott termelési folyamattal előállítható más termékek ára –Adók, járulékok, vámok –Egyéb

16 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN16 ›Kínált mennyiség változása ›Kínálat változása Q P S0S0 S1S1

17 BME 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN17

18 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN18 ›Piaci egyensúly ›Marshall-kereszt –Túlkínálat –Túlkereslet 2.3Piaci ár

19 Q D P S QQ PP

20 Q D P S túlkereslet P1P1 túlkínálat P2P2 ›Piaci koordináció

21 HÁZASSÁGI TÚLKERESLET ÉS TÚLKÍNÁLAT Adott korosztályban nagyjából azonos számú férfi és nő van. Viszont vannak demográfiai ingadozások, és jellemzően a feleségek néhány évvel fiatalabbak, ezért kialakulhatnak férj- feleség keresleti-kínálati aránytalanságok. A mostani erősen csökkenő demográfiai kép miatt (fiatalabb) feleségből nagyobb a kereslet, mint a kínálat, míg (idősebb) férjből nagyobb a kínálat, mint a kereslet. 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN21

22 PÉLDÁK Mi történik a piaci árral, ha a kereslet és a kínálat is megnő? Milyen hatása lesz az autók árára, ha csökken a benzin ára? Eltérő árváltozásokra számíthatunk a kisebb és a nagyobb fogyasztású autók esetén? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN22

23 ZÖLDSÉGEK ÉS GYÜMÖLCSÖK ÁRAI A zöldségek és gyümölcsök éréskor a legolcsóbbak. Miért? Mert a kereslet egész évben nagyjából egyenletes, viszont a kínálat egyenetlen. Vajon minek ingadozik jobban az ára? A) Dinnye B) Alma C) Krumpli 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN23

24 REKORDTERMÉS PARADOXONA Jó időjárási adottságok, kiemelkedő termés, mégis csökkenő bevétel a gazdáknál. Mi lehet az ok? Az élelmiszerek egy részének kereslete inkább árrugalmatlan. Nagy termés, kifelé tolódó kínálat, és viszonylag meredek kereslet. Nagyon csökken az ár, kicsit nő a mennyiség, így összességében csökken az árbevétel. 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN24 Q D P S1S1 P1P1 P2P2 Q1Q1 Q2Q2 S2S2

25 BME 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN25 ›Kereslet árrugalmassága –Árrugalmas –Árrugalmatlan –Vigyázzunk, a rugalmasságot ne keverjük össze a keresleti görbe meredekségével! 2.4A kereslet és a kínálat árrugalmassága

26 A) 25 LITERT KÉREK! B) ÉRT KÉREK! Mit mondhatunk a két esetben a kereslet árrugalmasságáról? A) (Végtelenül) árrugalmatlan B) Átlagosan rugalmas 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN26

27 A CIGARETTA ÁRRUGALMAS- SÁGA FIATALABB ÉS IDŐSEBB KORBAN Fiataloknák kb. 1,4 10%-os áremelés esetén kb. 14%-os mennyiségcsökkenés Idősebbeknél csak 0,4 10%-os áremelés esetén csak kb. 4%-os mennyiségcsökkenés 2013.ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN27

28 PÉLDÁK Milyen lehet, és mitől változhat alapvetően meg, a megfázás elleni szerek árrugalmassága A) egy adott szer esetén, B) a szerek összességének esetén? A receptre kapható gyógyszerek reklámtevékenysége miért az orvosokra irányul? Az iPhone-ok árrugalmasságát mennyiben változtatják meg más gyártók hasonló termékei? Az ek megjelenése vajon megváltoztatta a postai levelek árrugalmasságát? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN28

29 PÉLDÁK Ahogy összegezzük több és több ember nagyjából azonos keresleti görbéjét, az egyre laposabb lesz. Ez vajon arra utal, hogy egyre nagyobb lesz a kereslet árrugalmassága? 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN29

30 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN30 ›Árrugalmasságot befolyásoló tényezők –A rendelkezésre álló reakcióidő –A termék helyettesíthetősége –A termék árának nagysága a fogyasztó összjövedelméhez képest

31 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN31 ›Kínálat árrugalmassága –A kínált mennyiségek arányának változását mutatja az ár arányának változása függvényében. –Kínálat árrugalmasságát meghatározza ›Mennyire könnyen lehet-e növelni a termelést az adott iparágban ›Rendelkezésre álló idő

32 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN32 ›Bár az emberek hasznosságérzete tükröződik egy- egy termék keresletében, mégsem beszélhetünk az egyes javak “általános hasznosságáról”, értékéről. –Ld. értékparadoxon ›Fogyasztói többlet –Jószág teljes hasznossága és teljes piaci értéke közötti különbség. –Az összes termékegységért az „csak” utolsó hasznosságának megfelelő árat kell fizetni. 2.5Fogyasztói és termelői többlet

33 BME 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN33 ›Rezervációs ár –Amit egy adott vevő saját preferenciarendszere alapján hajlandó lenne fizetni egy adott jószágért. –A piaci árak mindenki számára egyformák, azok a fogyasztók, akik többet is hajlandóak lettek volna fizetni az adott termékért, pénzt takarítanak meg. ›Sok fogyasztónak – nem osztható termékeknél értelmezve – a rezervációs áránál alacsonyabb a piaci ár. A számukra így nyert többlet szintén fogyasztói többlet. ›Termelői többlet –A kínálati függvény és az ár kijelölte egyenes közötti terület


Letölteni ppt "BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus ›2 Közgazdasági alapok – kereslet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések