Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLilla Orosz Megváltozta több, mint 7 éve
1
EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI FELÜGYELET Egészségügyi Minisztérium
2
2/19 2006. évi CXVI. tv. az egészségbiztosítás hatósági felügyeletéről a Parlament 2006. december 11-én elfogadta, a tv. 2007. január 1-jén hatályba lépett. I. Az egészségbiztosítás hatósági felügyeletének célja az egészségbiztosítás törvényes, zavartalan és magas színvonalú működésének biztosítása, a biztosítottak érdekeinek védelme, az egészségbiztosítási befizetések jogszerű, gondos és hatékony felhasználásának előmozdítása
3
3/19 II. Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete kiterjed egészségbiztosítási szolgáltatásaik tekintetében a kötelező egészségbiztosítást szervező szervezetre (Országos Egészségbiztosítási Pénztár), az önkéntes kölcsönös egészségpénztárakra, az üzleti biztosítókra, valamint az egészségügyi szolgáltatókra
4
4/19 III. A Felügyelet jogállása és vezetése EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI FELÜGYELET ( a Kormány irányítása és az egészségügyi miniszter felügyelete alatt álló kormányhivatal, fejezeti jogosítványokkal felhatalmazott költségvetési szerv) ELNÖK a Felügyelet élén - egyszemélyi vezetőként - elnök áll, az elnököt az egészségügyi miniszter javaslatára a miniszterelnök hat éves időtartamra nevezi ki és ment fel, az elnök nem utasítható a tisztségének betöltésével kapcsolatos eljárása és döntése vonatkozásában, az elnök vezeti a Felügyelet hivatali apparátusát FELÜGYELETI TANÁCS a Felügyelet elnökét munkájában hét tagú Felügyeleti Tanács segíti, 2-2 tagot az eü. min. és a pénz. min., 1-1 tagot az OÉT munkavállalói és munkáltatói oldala, valamint a BEGYKA kuratóriuma javasol a tagokat a miniszterelnök nevezi ki 6 évre a Tanács vezetőjét a tagok egyszerű többséggel maguk közül választják,
5
5/19 A) Elnök feladatai képviseli a Felügyeletet, vezeti a Felügyelet hivatali szervét, meghatározza a Felügyelet szakmai munkájának irányát, ellátja a Felügyelet költségvetésével kapcsolatos feladatokat, jóváhagyja a Felügyelet felügyeleti ellenőrzésével kapcsolatos stratégiáját, valamint az ellenőrzési tervét, elfogadja az ellenőrzési módszertant, félévente írásban tájékoztatja a felügyeletet gyakorló minisztert a Felügyelet tevékenységéről, az általánosítható felügyeleti tapasztalatairól.
6
6/19 B) Felügyeleti Tanács hozzájárulása szükséges az ellenőrzési stratégia, terv, módszertan jóváhagyásához, az elnök féléves írásbeli tájékoztatójához, az egészségbiztosítási szolgáltatásokra irányuló általános finanszírozási szerződések jóváhagyásához, az egészségbiztosítókat, az egbiz. szolgáltatásokat és az eü. szolgáltatókat érintő jogszabályok megalkotásának kezdeményezéséhez, az egészségügyi tevékenységek, a kórképek és az elszámolási tételek magyar nyelvű leírásához használható kifejezések jegyzékének közzétételéhez, az E.Alap éves költségvetése és zárszámadása tervezetének véleményezéséhez, a központi költségvetésből finanszírozandó egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozó javaslattételhez, a Felügyelet tevékenységéről a Kormánynak szóló beszámolóhoz, és az OGY feladatkörében érintett bizottságának szóló tájékoztatóhoz (2006. évi LVII. tv. 71. §)
7
7/19 IV. A Felügyelet létrehozása A) Megtett intézkedések az egészségügyi miniszter az elnök személyére vonatkozó javaslatát január közepén megküldte a miniszterelnöknek (döntés még nincs?), az egészségügyi miniszter az Egészségbiztosítási Felügyelet alapító okiratát 2007. január 22-én aláírta, Költségvetési szerv az ÁHH-nál vetett törzskönyvi nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre! (alapító okirat + elnök kinevezése) a Felügyelet társadalmi és szakmai ellenőrzésének mielőbbi biztosítása céljából az egészségügyi miniszter 2007. január első hetében levélben kereste meg a javaslattételre jogosult szervezetek és személyeket (Felügyeleti Tanács)
8
8/19 B) Törzskönyvi nyilvántartásba vételt követő egyéb azonnali feladatok gazdasági vezető kinevezése (elnök javaslata alapján az eü. min), elnökhelyettes kinevezése (eü. min. javaslata alapján a miniszterelnök), a működőképesség biztosítása céljából a Felügyelet kincstári vagyonnal történő ellátása (eü. min., a fejezet költségvetéséből pénzügyi források rendelkezésre bocsátása útján), SZMSZ elkészítése (tervezet elkészítése: eü. min. az elnökkel együttműködve; jóváhagyásra beterjesztés: eü. min.; jóváhagyás: miniszterelnök), előirányzat felhasználási keretszámla megnyitása a MÁK-nál (eü. min., a Felügyelet létrehozásának időpontja szerinti határnappal), adószám és egységes statisztikai számjel megszerzése, bankszámla felett rendelkezők bejelentése (elnök, a Felügyelet létrehozását követően azonnal)
9
9/19 V. A Felügyelet részére a 2006. évi CXVI. tv.-ben előírt feladatok A) Az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők védelmével és az egészségügyi szolgáltatók működésével kapcsolatos feladatok az egészségbiztosítási szolgáltatásokra irányuló biztosítási szerződések általános szerződési feltételeinek a jóváhagyása, nyilvános minőségértékelési rendszer működtetése, az egészségbiztosítási szolgáltatások hozzáférhetőségének és minőségének ellenőrzése, a biztosítottak biztosítási jogviszony során igénybe vett egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszainak, bejelentéseinek kivizsgálása, a várólistát vezető egészségügyi szolgáltatók és az OVSZ honlapja elérhetőségének biztosítása, a térítési díj ellenében igénybe vehető egészségbiztosítási szolgáltatások listájának és a térítési díjak mértékének a saját honlapján való közzététele, az egészségügyi tevékenységek, a kórképek, és az elszámolási tételek magyar nyelvű leírásához használható kifejezések jegyzékének közzététele.
10
10/19 B) Az egészségbiztosítók ellenőrzésével kapcsolatos feladatok a kapcsolódó jogszabályokban (Ebtv., Öpt., a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló tv.) foglalt rendelkezések betartásának ellenőrzése, az egészségbiztosítás általános szerződési feltételeinek, valamint a biztosító biztosítottakkal kapcsolatos magatartásának vizsgálata (önkéntes kölcsönös egészségpénztárak, valamint üzleti biztosítók esetében) C) Az egészségbiztosítási szolgáltatások kapacitásá- nak biztosításával kapcsolatos feladatok a biztosítási szerződésből eredő kötelezettség teljesítéséhez szükséges, a külön törvény szerinti kapacitásnak a megfelelő minőségben és mennyiségben való rendelkezésre állásának ellenőrzése
11
11/19 D) Az Egészségbiztosítási Alappal és a központi költségvetéssel kapcsolatos feladatok az E. Alap éves költségvetése és zárszámadása tervezetének véleményezése, az egészségbiztosítás helyzetének, működési feltételei alakulásának évente történő értékelése, ennek eredményéről a Kormány tájékoztatása, az E. Alap kezelésével és felhasználásával összefüggő kérdésekben vizsgálat, illetve ellenőrzés kezdeményezése, a külön jogszabályok alapján a központi költségvetésből finanszírozandó egészségügyi szolgáltatásokra javaslatot tesz E) A gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz- és gyógyászati ellátással kapcsolatos feladatok az árhoz nyújtott támogatással történő rendelést szolgáló számítógépes rendszer minősítése, a gyógyszertárban szakmai feladatot ellátó személyek szakmai függetlenségének ellenőrzése, a gyógyszertár, a gyógyszergyártó és forgalmazó, valamint a rendelésre jogosult orvos közötti jogellenes kapcsolat vagy összefonódás ellenőrzése
12
12/19 F) Egyéb hatósági feladatok a vizitdíjjal és a kórházi napidíjjal kapcsolatos hozzá benyújtott panaszok elbírálása, az egészségbiztosítónak a várólistával kapcsolatos döntései ellen hozzá benyújtott panaszok elbírálása.,
13
13/19 VI. A Felügyelet részére más jogszabá- lyokban előírt feladatok A) A 2006. évi XCVIII. tv.-ben előírt feladatok a gyógyszer és gyógyászati segédeszköz ismertetők nyilvántartásba vétele, tevékenységük engedélyezése (az eljárás ig. szolg. díj köteles), igazolvánnyal történő ellátása; az ismertető tevékenységet végzők által adott csekély értékű, és az egészségügyi tevékenységgel összefüggő ajándékok listájáról a cégek által készített összefoglaló jelentésnek a Felügyelet honlapján való közzététele; reklámfelügyeleti eljárás lefolytatása a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök ismertetésének jogszabályokban meghatározott szabályai megsértése esetén ; a gyógyszertárat működtető gazdasági társaság szakmai kérdésekkel kapcsolatos utasításainak, valamint a biztonságos gyógyszerellátást sértő vagy veszélyeztető tevékenységének ellenőrzése
14
14/19 B) Az egészségügyi ágazat egyes hatósági feladatait végző szervek kijelöléséről szóló …/2007. (…) Korm. rendelet (TERVEZET!) A Felügyelet feladatkörébe tartozik a külföldön szerzett egészségügyi oklevelek és bizonyítványok elismerése tárgyában hozott elsőfokú határozatok ellen benyújtott, a gyógyszerekkel és a gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatos reklámfelügyeleti eljárások során hozott elsőfokú határozatok ellen benyújtott, a gyógyszerek és a gyógyászati segédeszközök tb. támogatásba való befogadása, a támogatás megváltoztatása, a támogatásból való kizárás tárgyában hozott elsőfokú határozatok ellen benyújtott, valamint a 2006. évi XCVIII. tv. 33. §-ának (2) bekezdése szerinti fellebbezések elbírálása
15
15/19 VII. Felügyeleti eljárások és szankciók A) 2006. évi CXVI. tv. A Felügyelet kivizsgálja a biztosítottak eü. szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszait, bejelentéseit. Ha azt állapítja meg, hogy a TEK-el rendelkező, finanszírozott eü. szolgáltató nem, vagy nem megfelelően teljesíti a finansz. szerződésből folyó kötelezettségeit, szükség szerint, sorrendben az alábbi intézkedéseket teszi: felszólítja az eü. szolgáltatót a kötelezettsége teljesítésére, ha a biztosított az ellátást a szolgáltató hibájából nem, vagy nem az arra irányadó szabályok szerint kapta meg, a biztosított kérelmére a progresszivitás azonos szintjén lévő, TEK-el rendelkező más eü. szolgáltatót rendelhet ki, pénzbírságot szab ki (max. 10 millió Ft), felszólítja az egészségbiztosítót a finanszírozási szerződés felfüggesztésére, súlyos jogszabálysértés esetén felmondására.
16
16/19 A maximum 10 millió Ft-os bírság kiszabásánál az eset összes körülményére tekintettel kell lenni: a cselekmény súlyosságára (objektív, pl.: megvalósít-e bűncselekményt, stb.), a cselekmény hatására (az egészségbiztosítóra, az ügyfélre/betegre, az egészségbiztosítási rendszerre), a sértett közrehatására (jó-, rosszhiszemű, vagyoni előnyt szerzett/nem szerzett), a felelős együttműködési készségére (együttműködő, vagy akadályozó), „bűnismétlésre” (a cselekmény először fordult elő vagy rendszeres), az intézkedés alapjául szolgáló adatok, tények, információk eltitkolására, illetve annak szándékára.
17
17/19 B) 2006. évi XCVIII. tv. Ha a gyógyszer és gyógyászati segédeszköz ismertetésére jogosult, a gyártó, a forgalmazó, vagy ezek meghatalmazott képviselője a jogszabályok ismertetésre vonatkozó előírásait megsértette, a Felügyelet: etikai eljárást kezdeményezhet a szakmailag illetékes etikai szervnél, a jogsértőt határidővel felhívhatja a hiányosságok megszüntetésére (a tevékenység folytatását ezen időpontig felfüggesztheti), elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését (egyben megtíltja a jogsértő magatartás további folytatását), pénzbírságot szabhat ki (500 ezer Ft – 25 millió Ft), ismételt, vagy súlyos jogszabálysértés esetén az ismertető engedélyt felfüggeszti (6 hónap – 3 év), ismételt, vagy súlyos jogszabálysértés esetén értesíti a személlyel finanszírozási, illetve tb. támogatással történő gyógyszer, gyógy. segédeszköz rendelésére jogosító szerződést kötő egbiz. szervet, és kezdeményezi a támogatással történő rendelés, illetve forgalmazás felfüggesztését.
18
18/19 VIII. A Felügyelet gazdálkodása A Felügyelet bevételei: a. felügyeleti díj, b. igazgatási-szolgáltatási díj, c. felügyeleti bírság, d. egyéb bevételek Felügyeleti díj: OEP esetében az előző évi bevételeinek 0,02%-a, az önkéntes kölcsönös egészségpénztár esetében az előző évi tagdíjak, munkáltatói hozzájárulások, és támogatások összegének 0.05%-a az üzleti biztosítók esetében a nem életbiztosítási ág betegség ágazatából származó díjbevételeik után a PSZÁF-nak fizetett díj 20%-a
19
19/19 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.