Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A termelői csoportok jelentősége a jövő tejpiacán Előadó: Mélykuti Tibor Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. Mezőhegyes, 2004. október 07. ügyvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A termelői csoportok jelentősége a jövő tejpiacán Előadó: Mélykuti Tibor Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. Mezőhegyes, 2004. október 07. ügyvezető."— Előadás másolata:

1 A termelői csoportok jelentősége a jövő tejpiacán Előadó: Mélykuti Tibor Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. Mezőhegyes, 2004. október 07. ügyvezető

2 Az elmúlt időszak rövid áttekintése 1992 - megalakul a Tej Terméktanács (10 évig koordinálja a hazai tejpiacot) 1996 - egyéni tejkvóta bevezetése (a Tej Terméktanács működteti) 1999-2001- európai árszint megközelítése 2004 - a piaci egyensúlyt a Tej Terméktanács tovább nem tudja biztosítani

3 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) I. 1,74 milliárd liter tej ipari felvásárás (1,3 milliárd liter belföldi értékesítés) 0,4 milliárd liter tejfelesleg (export kényszer) export veszeteség térítés (tőkeigény: 400 millió liter x 52 Ft = 20,8 milliárd Ft

4 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) I. Megállapodás Tej Terméktanács 200 millió liter tej kivonása FVM 200 millió liter tej kivonása Termelői befizetés 3,60 Ft/l I. félév 5,05 Ft/l II. félév 2,14 Ft/l Feldolgozói befizetés 3,60 Ft/l Támogatások - minőségi 5,20 Ft/l - tejkvóta 1,32 Ft/l Önkorlátozás 10,00 Ft/l Kvóta felvásárlás 25,00 Ft/l 50 millió liter intervenciós felvásárlás

5 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) II. I. félévben - 30 millió liter tej kivonása a piacról - tejkvóta felvásárlás meghosszabítása 2003.08.15-ig (27,61 millió liter felvásárlás) Export veszteség térítés (májusban kiürült a TT kasszája) Eredmény

6 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) II. Az FVM nyújtson 2 milliárd forint támogatást 100 millió liter tej kivonásához 3,2 milliárd forint tagi befizetés - termelők 2/3-os részarányban 5,05 Ft/l - feldolgozók 1/3-os részarányban 5%-os termeléscsökkentés A kvóta túllépés bírsága 30 Ft/l-ről 60 Ft/l-re emelése Eredmény június 26. TT küldött közgyűlés

7 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) III. Tej Terméktanács FVM Újabb befizetések termelői 3,00 Ft/l feldolgozói 3,00 Ft/l 1,1 milliárd forint a hátralévő időszakra 20 millió liter tejegyenértékű vaj és tejpor intervenció október 31-ig

8 A piaci egyensúly felbomlásának végső fázisa (2003. év) IV. November 5 – elfogyott a pénz ! A 20 millió liter intervenciós felvásárlás nem valósult meg 40 millió liter tejfelesleg még mindig maradt (szükséges forrás igény 2 milliárd forint) A feldolgozók csökkentik a felvásárlási árat 8-12 forinttal

9 A piaci egyensúly felbomlásának eredménye (2004. év) Kecskeméten Tejtermelők I. Országos Nagygyűlése AGRÁRDEMONSTRÁCIÓ Megalakult a Magyarországi Tejtermelők Országos Egyesülete

10 Agrárdemonstráció eredményei 2003. év rendezése – 1,7 milliárd forint kifizetése Kiegészítő ártámogatás - 4 Ft/liter (2004. I.-IV.) Állami kvóta felvásárlás – 40 Ft/liter Kvóta-alapú kiegészítő támogatás – 2,14 Ft/liter Terület alapú támogatás – 8000 Ft/hektár Export támogatás feldolgozóknak – 40 Ft/liter Iskolatej bevezetése

11 Magyarországi Tejtermelők Országos Egyesülete Székhelye: Budapest, XIII. kerület Lőportár u. 2. Jogállása: önálló jogi személyiséggel rendelkező egyesületi formában működő társadalmi szervezet. Célja: a magyarországi tejtermelők érdekeinek képviselete és védelme. Működése: a szarvasmarha tenyésztői szakmai egyesületek keretében. Termékpályás érdekvédelmi egyesület

12 A termelői csoportok létrejöttét befolyásoló tényezők A multinacinális kereskedelmi hálózatok tőkeereje és érdekérvényesítő képessége meghaladja a nagynak számító feldolgozók méreteit és pénzügyi lehetőségeit is. A 90-es évek közepe óta jelentős változások zajlottak le a feldolgozóknál, melynek jellemzője a multinacionális cégek megjelenése és az erőteljes koncentráció.

13 A termelői csoportok létrejöttét befolyásoló tényezők A termelői oldalon az átlagos üzemméret csökkenése figyelhető meg. A hazai termelők tőkehiánya – fejlesztések elmaradása. A magyar tejtermelők kimaradtak a feldolgozók privatizációjából – a termék hozzáadott érték jövedelméből nem részesülnek.

14 A termelői csoportok létrejöttét befolyásoló tényezők Az Unióba való belépéssel világossá vált, hogy a nemzeti, de legfőképpen a közösségi döntéshozatal területén kifejtett érdekérvényesítés sikeressége, az ártárgyalások eredményessége, valamint a minél szélesebb körű támogatások elnyerése elsősorban a megfelelő méret, a régióban betöltött meghatározó gazdasági szerep függvénye.

15 A termelői csoportok törvényi szabályozása 85/2002. (IX.18.) FVM rendelet a termelői csoportoktól majd a 81/2004. (V.4.) FVM rendelet a termelői csoportokról

16 A termelői csoport meghatározása Termelői csoport: a 81/2004. (V.4.) rendelet alapján működő, a miniszter által termelői csoportként elismert szövetkezet, vagy korlátolt felelősségű társaság; Előzetesen elismert termelői csoport: a 85/2002. (IX.18.) FVM rendelet alapján működő, a miniszter által terelői csoportként előzetesen elismert szövetkezet, vagy korlátolt felelősségű társaság Termelői csoportok társulása

17 A termelői csoport célja Gazdasági érdekérvényesítés Piaci pozíciók megerősítése Termelői koncentráció és integráció Jövedelmezőség javítása Támogatások felhasználása

18 A termelői csoport elve Önkéntesség A tagságból eredő kötelezettségek felvállalása A termelői csoport által meghatározott program meghatározása és betartása

19 A termelői csoport feladata Közös értékesítés Feldolgozás és tárolás Termelés szervezés és szaktanácsadás Közös beszerzés A tejtermelés jövedelmezőségének javítása

20 A termelői csopot tagjának kötelezettsége Az értékesítésre a termelői csoporttal szerződést köt Betartja a szervezet által meghatározott termelési és környezetvédelmi szabályokat A termelt tej 100%-át a termelői csoporton keresztül értékesíti Működési költség-hozzájárulást fizet Termelési adatokat szolgáltat Három évig nem lép ki

21 A termelői csoportok támogatása Finanszírozó: NVT, EMOGA Garancia részlege Támogatás célja: TCS létrehozása, működtetése, beruházások ösztönzése, termék piacra jutásának és hozzáadott értékének növelése, működési költségek csökkentése Támogatás forrása: FVM költségvetés és Unió

22 A támogatás mértéke A TCS termelési értéke A támogatás max. mértéke Az árbevétel > 1 millió € Az árbevétel < 1 millió € 1. évben A termelési érték 5%-a A termelési érték 2,5%-a 100 ezer € 2. évben A termelési érték 5%-a A termelési érték 2,5%-a 100 ezer € 3. évben A termelési érték 4%-a A termelési érték 2%-a 80 ezer € 4. évben A termelési érték 3%-a A termelési érték 1,5%-a 60 ezer € 5. évben A termelési érték 2%-a A termelési érték 1%-a 50 ezer €

23 A termelői csoportok létrehozásának és működésének támogatására vonatkozó ágazati aránysz A termelői csoportok létrehozásának és működésének támogatására vonatkozó ágazati arányszámok Megnevezés Támogatható termelői csoportok aránya % Létrehozható termelői csoport összesen100 A termelői csoportok megoszlása ágazatonként Baromfi7 Sertés22 Tej24 Gabonafélék13 Olajosnövények3 Szőlő-bor11 Egyéb20

24 A mi csoportunk Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. Székhelye: Debrecen Simonyi u. 20. Regionális Iroda: Orosháza Zöldfa u. 1. Taglétszám: 63 Tejkvóta: 233 millió liter Régió: Hajdú-Bihar, Szaolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Csongrád, Bács-Kiskun megyék

25 Az Alföldi Tej Értékesítő Kft. feói köre Az Alföldi Tej Értékesítő Kft. feldolgozói köre Friesland Hungária Rt. – 100 millió liter Sole Hungária Rt. – 100 millió liter Kisteleki M+M Sajtgyártó Kft. – 5 millió liter Mark NAGISZ Rt. – 24 millió liter Cegléd Tej Rt. – 4 millió liter

26 Az Alföldi Tej Kft. célkitűzései A végleges elismertség megszerzése. 300-400 millió liter tejkvóta koordinálása. Belföldi piacok megtartása. Export piacok felkutatása, megszerzése. A termék értékesítését elősegítő logisztikai, egységes minőséget biztosító beruházások megvalósítása. Tőkebefektetővel, termékfeldolgozó létrehozása zöldmezős beruházással.

27 A piacra befolyással bíró termelői szerveződés felépítése A termelők 3-5 termelői csoport köré integrálódása A termelői csoportok országos társulásának létrehozása Együttműködés kialakítása a szakmai szervezetekkel és az érdekképviseletekkel Uniós lobbi az érdekérvényesítés céljából

28 Termelő csoportok kívánatos régiói Magyarországon

29 A termelői csoportok jelenléte az Unióban 300 ezer termelői csoport létezik Szektorok: mezőgazdaság, egészségügy, szolgáltatás, ipar, oktatás, stb. Szükségessége: a kis- és középvállalkozások piacvédelme a multinacionális cégekkel szemben Támogatottságot élveznek

30 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket !


Letölteni ppt "A termelői csoportok jelentősége a jövő tejpiacán Előadó: Mélykuti Tibor Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. Mezőhegyes, 2004. október 07. ügyvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések