Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMarika Hegedűsné Megváltozta több, mint 7 éve
1
TUDÁSFORMÁK ÉS A MUNKA ISMERETE A KORAGYERMEKKORI OKTATÁSBAN ÉS GONDOZÁSBAN Dr Verity Campbell-Barr Marie Curie European Research Fellow MARIE CURIE RESEARCH FELLOWSHIP FUNDED BY THE EUROPEAN COMMISSION UNDER THE GRANT AGREEMENT 657512 — ECECWORKFORCE
2
A KUTATÁS Az egész életen át tartó tanulás európai kulcskompetenciái: “kontextusnak megfelelő tudás, készségek és szemlélet összessége” (Európai Bizottság, 2007: 3). Mit jelent ez mindazoknak, akik a kora gyermekkori fejlesztésben és gondozásban dolgoznak? Early Childhood Education and Care Workforce
3
A KUTATÁS 1.Szakirodalmi áttekintés a kora gyerekkori oktatás és gondozás (ECEC) területén meghatározott tudásról, készségekről és szemléletről, valamint az ECEC munkaügyi feltételek európai tervezetéhez (például képzettség és arány) Egy nagy-britanniai könyvtári keresőben rákerestem a „kora gyerekkori oktatás és gondozás (ECEC)” kifejezésre Csak angol nyelvű anyagokra szorítkoztam Feltűnő hiányosságok az új európai tagországokra vonatkozó kutatásban Kiegészítettem a keresést két vezető szaklapban hogy ellenőrizzem a tételeket 2. Esettanulmányok 7 európai országból Finnország, Franciaország, Magyarország, Írország, Olaszország, Románia, Nagy-Britannia (Anglia, Észak-Írország, Skócia, Wales) Országra specifikus szakirodalmat kerestem Elemeztem az anyagot (folyamatban van) THIS REPORT HAS BEEN COMPLETED AS A PART OF THE MARIE CURIE RESEARCH FELLOWSHIP FUNDED BY THE EUROPEAN COMMISSION UNDER THE GRANT AGREEMENT 657512 — ECECWORKFORCE Early Childhood Education and Care Workforce
4
TUDÁS, KÉSZSÉGEK ÉS SZEMLÉLET
5
TUDÁS A tudás szerkezete az információ különféle formáit képviseli, azokat, amelyeket az ECEC munkatársainak várhatóan birtokában vannak azért, hogy pedagógiai szerepüknek eleget tehessenek. A gyermek fejlődésére vonatkozó ismeret Főként a fejlődéspszichológiából származik Nem mindig nyilvánvaló a vonatkozása Például a fejlődést támogató kora gyermekkori oktatás és gondozás implicit tudás Bővülő ismeretek az idegtudományból DE: zavaros ismeret Preskriptív = előíró Restriktív = korlátozó Early Childhood Education and Care Workforce
6
TUDÁS Pedagógiai tudás A gyerekek tanulási folyamatának megértése Átfedésben van a gyermekfejlődésről szóló ismerettel Az úttőrők hatása, például Froebel, Montessori, Malaguzzi Gyerekközpontú Autonóm gyerek, tanulási folyamataik vezetése, a közösség részeként Játék alapú Early Childhood Education and Care Workforce
7
TUDÁS Az alapelvek ismerete Tanmenet Egészség és biztonság Alapelvek mint a tudás formálása Early Childhood Education and Care Workforce
8
TUDÁS Laikus tudás Mindennapi tudás, nem-elméleti A gyerekkel kapcsolatos tapasztalatból származik (például szülőnek lenni) A kultúrába beágyazott gyermek megértése Az Egyesült Királyságban például a „borzasztó kétévesek” fogalma Gyakorlati közösségek A kora gyermekkori oktatásban és gondozásban való munka tapasztalata Kétirányú tudásátadás Early Childhood Education and Care Workforce
9
KÉSZSÉGEK A kora gyermekkori pedagógus szerepe „komplex, igénybevevő és kihívásokkal teli”, amely igényli azt a képességet, hogy valaki megértse és alkalmazza a gyermekfejlődéssel kapcsolatos tudást. (Maloney, 2010: 191) Early Childhood Education and Care Workforce
10
KÉSZSÉGEK Pedagógiai környezet Példa: Dániában a pedagógiai megközelítést a magabiztos és jó képességű gyerekszemlélet formálja, ezért a pedagógiai készségek a gyerekeknek szánt demokratikus tér megalkotására és fenntartására irányulnak, amelynek segítségével a pedagógusok a gyermeki szemléletet figyelembe veszik, és támogatják őket a jelentésalkotásban. (Jensen, 2015). A gyermeki tapasztalatokra épít Támogatja a gyermek felfedező tevékenységét Megfelelő forrásokat biztosít Nyelvhasználat A gyermek igényeinek kielégítése Szétválasszuk-e a szerepeket? Early Childhood Education and Care Workforce
11
KÉSZSÉGEK Kapcsolatformálás Kötődések A munkaközösség, a gyerekek és a szülők közti kapcsolat Reflexió Nem az számít, milyen szakmai definíciót és szakmaiságot, milyen ideológiai vagy ismeretelméleti kiindulópontot választ valaki (Urban, 2008), úgy tűnik, mindannyian egyetértünk abban, hogy a szakmaiság jellemzője a tudományos ismeret alkalmazása annak érdekében, hogy a mai problémákat megoldjuk reflektív képességeink segítségével. (Vrinioti, 2013: 158) De mit is jelent ez valójában? Early Childhood Education and Care Workforce
12
SZEMLÉLET A legnehezebben elemezhető Változékony, nehezen behatárolható Csereszabatos olyan fogalmakkal, mint a hit, a beállítódás és a gond(ozás) Egyre jobban értjük Sok olyan szót használunk, amellyel a gyermekekkel való munka érzelmi vonatkozásait leírjuk Szeretet, érzékenység, empátia, szenvedély, melegség, érzelmi elérhetőség, érzelmi intelligencia Ezeket a kulturális kontextus alakítja Early Childhood Education and Care Workforce
13
ISMERET, KÉSZSÉGEK, SZEMLÉLET Knowledge Skills Attitudes Skills Knowledge Know- ledge SkillsAttitudes
14
ISMERETEK A tudásszociológiából merítve Durkheim-től származik A szent társaságok szerették a morális kódoknak való elkötelezettséget mint a szakmaiság jelét A szent társaságok hanyatlása, a profán megjelenése, és az „ész” középpontba kerülése Az ésszerű/racionális szakmaiság egy világos ismeretalapot kíván meg Early Childhood Education and Care Workforce
15
BERNSTEIN Vertikális tudás Koherens, explicit, és strukturált, valamint speciális nyelvezete van. Erős, mivel megszólít más tudást és történelmet is, s ez képessé teszi arra, hogy leírhatóvá és közvetíthetővé váljon, ezért vizsgálható és megkérdőjelezhető, amely így hozzájárul az ilyen típusú tudás a legitimizálásához. A tudás leírhatósága és megosztása közös fogalmi rendszerhez vezethet. Vitatnám, hogy fejlődésről alkotott tudás, a pedagógiai tudás és a növekvő idegtudomány vertikális tudás lenne (erős és strukturált), amelyet rekontextualizáltak annak érdekében, hogy megérthetővé váljon a kora gyermekkori oktatásban és gondozásban való munka. Early Childhood Education and Care Workforce
16
BERNSTEIN Horizontális tudás Mindennapi tudás, ami valószínűleg lokális, kontextusfüggő és elfogadott/nem megkérdőjelezett Szegmentált, és strukturálatlan, ezért nehéz megosztani. Az a nyelv, amellyel leírnánk, a csoportba ágyazva él, s ez azt eredményezi, hogy a tudás lokálisan terjed. Miközben sok hasonlóság lehet a különböző szegmensek között, a horizontális tudás strukturálatlan volta azt jelenti, hogy a hasonlóságok nem vizsgálhatók. Szerintem a laikus tudás és szemlélet horizontális tudás. Gyakran figyelmen kívül marad, mivel nem lehet leírni, sem vizsgálni Ám csak azért, mert valami nem bizonyítható tudományosan, nem jelenti azt, hogy nem létezik. (Young and Muller, 2007). Early Childhood Education and Care Workforce
17
BERNSTEIN Szingulárisok, régiók és gyakorlati területek A szingulárisok olyan akadémiai tudományterületet képviselnek, amelyben különféle tudományterületek jönnek össze és újrakontextualizálódnak a területnek megfelelően. A kora gyermekkori oktatás és gondozás olyan területként határozható meg, amely különböző szingulárisokra épít, mint például a gyermekfejlődés ismerete, pedagógiai ismeretek és az idegtudomány. A régiók két irányba tekintenek, az egyik a szingulárisok iránya, a másik a gyakorlati területek iránya. A gyakorlati területek specializáltak és hallgatólagosak (horizontális tudás), a szakmai gyakorlatot informálják. Early Childhood Education and Care Workforce
18
ISMERETEK Az ECEC-t régióként meghatározva lehetővé teszi a tudások/ismeretek értékelését a kora gyermekkori oktatásra és gondozásra vonatkozóan – mind a vertikális,mind a horizontális ismeret értelmében A tudás hármasa – ismeret, készség, szemlélet – úgy fogalmazódik újra, mint tudások/ismeretek, magukba foglalva a gyermekfejlődésről szóló tudást, a pedagógiai tudást, a laikus tudást, és azokat a különféle módokat, amelyekkel a szemléletek leírhatóvá válnak. Early Childhood Education and Care Workforce
19
VIZSGÁLAT Mit gondolnak a kora gyermekkori pedagógusok Magyarországon? @DrVerityC-B https://ececworkforce.wordpress.com/ Early Childhood Education and Care Workforce
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.