Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga"— Előadás másolata:

1 Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

2 Miért van szükség környezettudatos gondolkodásmódra és tevékenységre? Azért, hogy a Földön olyan ökológiai, azaz környezeti viszonyok maradjanak fenn, amelyek elengedhetetlenek a további földi élet számára, mindenkinek, mindennap, mindenhol, mindent meg kell tennie! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

3 Mit értünk a „mindent megtenni” alatt? Változtatni kell az embereknek az életmódjukon, rossz szokásaikon Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

4 Ember és környezete TermészetiÉpített Társadalmi E Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

5 Környezet lokális regionális kontinentális globális Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

6 Az épített környezet (az ember által létrehozott művi környezet elemeinek rendszere) A házaink, gyáraink, útjaink, mindaz amely az emberi élet minőségének és igényének színvonalához tartozónak tekinthető környezet szennyezés (gazdasági tevékenység és politikai döntés) vízszennyezés levegőszennyezés talaj erózió biodiverzitás csökkenés hulladék zajártalom mentális problémák TeÉp Tá E Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

7 A fenntarthatósághoz kapcsolódó fogalmak Természetvédelem Környezetvédelem Környezeti nevelés Egészség nevelés Állampolgári nevelés Fenntartható életvitelre nevelés Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

8 Természetvédelem A természetvédelem célja a bioszféra állapotának, működőképességének, biodiverzitásának (biológiai sokféleségének), valamint ezzel összefüggésben az élőhelyeknek és a természeti tájnak a megőrzése, károsodásainak megelőzése, mérséklése vagy elhárítása.biodiverzitásának Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

9 A természetvédelem feladatai Növény és állatfajok védelme Tájvédelem Geológiai képződmények védelme A természetvédelmi területeken található kulturális értékek védelme Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

10 A természetvédelem terület-kategóriái A világörökség része Nemzeti parkok (Mo.: 10) Országos- regionális- helyi védettségű természetvédelmi területek Tájvédelmi körzetek Egyedi természeti értékek (famatuzsálemek,nevezetes fák) Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

11 Turizmus, rekreáció és környezet A turizmus fejlődésének a természet és épített környezet terhelhetősége szab határt. Alapvető feladat a turizmus irányítói és a környezet- /természetvédők számára, hogy megtalálják az optimális látogatószámot, amely még nem veszélyezteti a természeti vagy művi környezeti értékeket. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

12 Minden állampolgár feladata A törvények, szabályok betartása ( a törvény nem ismerése nem mentesít) Magyarországon minden barlang, kétéltű és hüllő védett! Magyarországon 17 madárfaj kivételével minden madár védett! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

13 Mi az ökoturizmus? Az ökoturizmus a természeti, környezeti és kulturális látnivalók felkeresését és élvezetét, a turista környezeti nevelését jelenti – a legkevesebb kár okozásával és úgy, hogy a helyi közösségek, a gazdaság, valamint a környezet a lehető legtöbb haszonhoz jusson a látogatásból. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

14 Napjainkban az ökológiai szemléletű, élőlényközpontú elvek előtérben kerültek, mivel sürgető igényként jelentkezik a társadalomban élő ember és a természeti környezete közötti harmonikus együttélés és a fenntartható fejlődés szemléletének és tudatosságának érvényesítése. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

15 A fenntarthatóság legfőbb sajátosságai A folytonos szociális jobblét megvalósulása Az emberek alapvető szükségleteinek kielégítése Az erőforrásokból származó hasznok igazságos elosztása, az egyenlő lehetőségek biztosítása A holisztikus gondolkodásmód, a szektorok közötti integráció Az erőforrások fenntartható, eltartó képesség szerinti használata A környezetminőség biztosítása Az élet tisztelete. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

16 Az ipari (fogyasztói) és a fenntartható társadalom összehasonlítása Fejlett ipari társadalom gazdaság politikája Gazdasági növekedés = fejlődés A fejlődés mértékének mérőszáma: GNP/fő Cél: rövid távú haszonszerzés Fenntartható fejlődés gazdaságpolitikája Az emberi élet minősége a fontos Az emberi fejlődés indexe vagy az emberi jólét idexe Cél: mértéktartó fogyasztás (hulladékmentes technológiák alkalmazása Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

17 Kérdések a 21. század elején Meddig folytatódhat a népesség növekedése a Földön? Hány embert képes eltartani a gazdaság? Valóban fenntartható-e a fejlődés? Milyen hatások érhetik az élővilágot és az embert a szüntelenül növekvő termelés miatt? Valóban öngyilkos-e a civilizáció? Valóban rosszul működik-e a társadalom? És ha igen, mit változtathatunk?” Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

18 A környezetvédelem definíciója A környezetvédelem olyan tevékenységi rendszer, amelynek célja a bioszféra megőrzése oly módon,hogy környezetünket, és magát az embert is megóvjuk az emberi tevékenység pusztító hatásától. Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

19 A lakosság mindennapi életében jelenjen meg szétválogató hulladékkezelés, komposztálás, gyógynövényes kert, biogazdálkodás, a lakóhely virágosítása, környezetkímélő vegyszerek használata az energiával, vízzel, nyersanyagokkal való takarékosság, az egészséges és harmonikus emberi kapcsolatok megteremtése, egészséges élelmiszerek előállítása, az egészséges életviteli szokásokat bemutató rendezvények szervezése, mértéktartó fogyasztói szokások kialakítása, ünnepi alkalmakkor a mértéktelen étkezések helyett az egymásra való figyelésre hívjuk fel a figyelmet (a rossz hagyományokat mellőzzük!) Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

20 A tudatos vásárló 12 pontja: 1. A pénzeddel szavazol. 2. A szemét a legdrágább! 3. Cetli. 4. Helyben. 5. Mennyi műanyagot viszel haza? 6. Keresd az eredetit! 7. Olvasd el a cimkéket! 8. Erőszakmentes szépség! 9. Tartós használat. 10. Frisset. 11. Helyi termékeket vegyél. 12. Nem mindegy! Összegezve: ne a szemünkkel, hanem az eszünkkel vásároljunk! Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

21 Természeti erőforrások és típusaik Természeti erőforrások Megújuló erőforrások Nem megújítható erőforrások megújíthat ó folytonosFosszilis tüzelőanya g Fémes ásványok Nem fémes ásványok Tiszta levegő Tiszta víz Terméken y talaj Növények, állatok Napenerg ia Szél, áramló víz Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

22 Biomassza a jövő energiája? Fapellet Energiafű Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga Fűzné Dr. Kószó Mária, CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai

23 Köszönöm a figyelmet! Az előadás elkészítésében köszönettel tartozunk: Fűzné Dr. Kószó Máriának (CSEMETE Természet és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai Szakosztályvezető)


Letölteni ppt "Környezeti szemlélet alakítására irányuló tájékoztatás, oktatás Forrás: Fenntarthatóság a személyes szinttől a közösségi szintig c. előadás anyaga"

Hasonló előadás


Google Hirdetések