Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Müler Anetta Phd. Kopkáné Plachy Judit TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Müler Anetta Phd. Kopkáné Plachy Judit TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010."— Előadás másolata:

1 Dr. Müler Anetta Phd. Kopkáné Plachy Judit TÁMOP E-13/KONV

2 Primer prevenció Megelőzés. Célja a betegség kifejlődésének megakadályozása. A primer prevenció általában nem orvosi eszközökkel történik (az egészségre ártalmas hatások kiiktatása, az egészségtudatos életmód kialakítása stb.). A primer prevenció másik csoportja kifejezetten orvosi tevékenységre alapozott (Pl.: védőoltás). Az okok és feltételek ismeretében megakadályozni a betegség kifejlődését. Pl.: Védőoltások, D vitamin profilaxis, jódos só fogyasztása a golyva esetében. Ezt jelentheti általában a tiszta levegő, a megfelelő ivóvíz, egészséges életmód és táplálkozás biztosítása vagy leszoktatás a dohányzásról, túlzott alkoholfogyasztásról. TÁMOP E-13/KONV Prevenció az általános iskolában

3 Szekunder prevenció A rejtett betegség feltárása, mely már kialakult, de még panaszokat nem vagy alig okoz. Ekkor a gyógyítás korai elkezdése még teljes sikerrel járhat. A szűrés kiemelkedő fontosságú. Pl.: onkológiai szűrővizsgálatok _ nőgyógyászati citológia, kolposzkópia, székletvizsgálat okkult vérzésre, mammográfia stb. -, évenkénti tüdőszűrés, vérnyomásmérés minden orvosi vizsgálatkor, de legalább 2 évente, diabetes szűrése magas rizikó esetén háromévente TÁMOP E-13/KONV Prevenció az általános iskolában

4 Tercier prevenció - rehabilitáció Megelőzni a betegség késői komplikációit, vagy visszatérését. Ennek legfőbb eszköze a gondozás. Például: diabetesesek, coronaria betegek, hypertoniások, onkológiai betegek, vesebetegek, asztmások, COPD-s betegek gondozása. Sportsérülések rehabilitációja Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

5 A prevenció színterei Család Óvoda Iskola Munkahely Egyéb Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

6 Prevenció eszközei Egészséges életmód ismerete Családi és saját anamnézis ismerete Táplálkozás Testmozgás Célzott mozgásterápia Épített környezet Bútorok, berendezések Természeti környezet Ismeretek, készségek, stb. TÁMOP E-13/KONV

7 Megelőzni, de mit? Káros szenvedélyek kialakulását (cigaretta, alkohol, drog fogyasztás) Deformitások Belgyógyászati elváltozások (elhízás, asztma, aszténia, stb) Betegségek (fertőző) Stressz, Burn-out szindróma- lelki egészségvédelem Szociális problémák TÁMOP E-13/KONV

8 Prevenció az iskolában Testnevelés óra Osztályfőnöki óra Minden óra(Egészségre nevelés, biológia, ember és környezete, földrajz, kémiai, stb. óra) Szakkörök Táborok Közösségi programok (Föld napja, egészség hete, stb.) Óra közti szünetek, stb. TÁMOP E-13/KONV

9 Módszerek Ismeretek átadása, felvilágosítás Életmód elemek kialakításával Rendszeres testmozgás és rekreáció eszközrendszerével Egészséges tanuló-környezete kialakításával, stb. TÁMOP E-13/KONV

10 Addikció Központi idegrendszerre ható, hangulatot, gondolkodást, viselkedést befolyásoló anyagok: ide tartoznak a dohányzás, alkohol, gyógyszerek, illegális szerek (drogok=jogi fogalom). Függőség alakulhat ki, a gyerekek sokkal sérülékenyebbek! Az izolált megelőző programok nem hatásosak (csak dohányzás, csak drog megelőzés)! TÁMOP E-13/KONV

11 Megdöbbentő adatok Dohányzás Rágyújtás átlag életkora: 13 év, de a fiúk 17%-a 11 év alatt 11 évf. fiúk 30%-a (szakmunkástanulók 45%-a) naponta dohányzik Intenzív növekedés a 7. És 9. évfolyam között, lányok utolérték a fiúkat Alkohol éves életkorban már a gyerekek 2/3-a „kóstolgatja” 11. évf. fiúk 70%-a, lányok 50%-a >2x volt már részeg Illegális drogok 9. és 11. évf. tanulók 1/5-e kipróbálta (marihuána, gyógyszer+alkohol, disco drogok a sorrend). Kipróbálás átlag életkora: 14,9 év Mindhárom szer használatra jellemző az erős kortárs hatás (a szerhasználók barátainak többsége is szerhasználó) A könyv címe TÁMOP E-13/KONV

12 Hol jellemző a szerhasználat? Van-e olyan iskola, amely biztos lehet abban, hogy nem érintett? Nincs! De: illegális szerhasználat valószínűbb a nagyvárosokban (Budapest) és a sűrűn lakott területeken A tanulók többsége „kísérletezgető”, a valódi függők általában kimaradnak Az iskola feladata Az általános prevenció (probléma megelőzés) A nagyobb kockázatú tanulók és tanulói csoportok felé irányuló célzott figyelem/ célzott megelőzés A probléma felismerése: beilleszkedési, tanulási, hangulatzavarok Mikor kell kezdeni? Kisiskolás korban! Miért? Ebben az életkorban még negatív a szerhasználat megítélése és holisztikus az egészség értelmezése. Cél: koherens egészségmagatartás kialakítása (sport, strukturált szabadidő) TÁMOP E-13/KONV A könyv címe

13 Szerhasználat rizikó és védő tényezői - személyiség A könyv címe TÁMOP E-13/KONV Védő tényezők A kortárscsoport, ahová tartozik, vagy tartozni szeretne: Legtöbb tagja elutasítja a szerhasználatot Szabadidejük strukturált (sport, hobbi) Szabadidejüket felnőtt szervezi és /vagy kontrollálja Magas tanulási motiváció, hosszútávú tervek Prevenció az általános iskolában

14 Szerhasználat rizikó és védő tényezői - család Rizikó tényezők Alacsony társadalmi státusz és iskolázottság Felbomlott család Deviáns szülők Jó státusz, de túl elfoglalt szülők Szülői bánásmód Kevés szeretet és segítség Alacsony monitor funkció Iskolával gyenge kapcsolat Túlkontrollálás, túlvédés Védő tényezők Normális szülői kontroll (barátok ismerete, hol és mit csinál a gyermek) Rendszeres kapcsolat a pedagógusokkal Megfelelő önállóság biztosítása, bizalom a gyermekben Szabadidő megszervezése, szülői felügyelet Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

15 Szerhasználat rizikó és védő tényezői - iskola Rizikó tényezők Iskolai környezet el nem fogadása (rideg, tekintélyelvű, teljesítménycentrikus iskola) Tanárok, osztálytársak negatív megítélése Kortárs bántalmazás és bántalmazottság Sikertelenség, alacsony motiváció, lógás Hosszútávú tervek hiánya Védő tényezők Pozitív iskolai viszonyulás Vélemény: demokratikus, személyközpontú iskola Segítőkés tanárok Segítőkész, kedves osztálytársak Jó iskolai teljesítmény Továbbtanulási szándék Szabadidő irányított, az iskola által szervezett Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

16 Szerhasználat rizikó és védő tényezői - társak Rizikó tényezők A kortárscsoport, ahová tartozik, vagy tartozni szeretne (vonatkozási csoport): Legtöbb tagjának pozitív elvárásai vannak a szerhasználattal kapcsolatban Legtöbb tagja fogyaszt szert Szabadidejüket felnőtt kontrollja nélkül szervezik (utca, pláza, diszko, kocsma) Alacsony tanulási motiváció Védő tényezők A kortárscsoport, ahová tartozik, vagy tartozni szeretne: Legtöbb tagja elutasítja a szerhasználatot Szabadidejük strukturált (sport, hobbi) Szabadidejüket felnőtt szervezi és /vagy kontrollálja Magas tanulási motiváció, hosszútávú tervek Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

17 Szerhasználat rizikó és védő tényezői - társadalom Rizikó tényezők Mély egyenlőtlenségek, perifériára kerülés Szerekhez való könnyű hozzáférés (dohányzás, alkohol politika) Szerhasználattal kapcsolatos kultúra (felnőttség szimbóluma) Szerhasználattal kapcsolatos törvényi szabályozás Média által közvetített értékrend Védő tényezők Társadalomba/ környezetbe való integráció (hasznos feladatok, világos életút) Segítő szolgáltatások elérhetősége Kontrollált média Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

18 Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

19 Mozgatószervrendszeri és belgyógyászati megbetegedések BELGYÓGYÁSZATI BETEGSÉGEK VEGETATÍV HIPERTRÓFIA VEGETATÍV DISZTÓNIA ASZTMA, LÉGÚTI BETEGSÉGEK CSÖKKENTLÁTÓK OBESIRAS, ASZTÉNIA Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

20 Táplálkozás A gyermekek táplálkozásában - a felnőtt lakosság táplálkozására jellemző kockázati tényezők - magas a táplálkozással összefüggő betegségek kialakulása A gyermekek egy részének energia- és tápanyagbevitele elégtelen - mennyiségi és minőségi éhezés veszélye Problémák - táplálkozási ismeretek hiánya7-14 évesek: több mint ¼ túlsúlyos vagy elhízott Felnőttek: % túlsúlyos vagy elhízott OÉTI 2005/2006; OLEF 2003/200 Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

21 Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

22 Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

23 Gyógytestnevelés alapjai BETEGSÉGEK, ELVÁLTOZÁSOK ORTOPÉDIAI ELVÁLTOZÁSOK GERINC ELVÁLTOZÁSAI SCOLIOSIS, SAUERMANN KYPHOSIS KYPHOSIS LORDÓZIS SPONDILOLÍZIS, SPONDILOLISZTÉZIS LÁB DEFORMITÁSAI X-O LÁB BOKASÜLLYEDÉS HARÁNTBOLTOZAT SÜLLYEDÉS DONGALÁB FONTOS: PREVENCIÓ (MEGELŐZÉS) TERÁPIA: MŰTÉT GYÓGYÁSZATI SEGÉDESZKÖZÖK PHYSICOTERÁPIA (elektro-,hidro-, krioterápia, stb…) GYÓGYTORNA BELGYÓGYÁSZATI BETEGSÉGEK SZÍVBETEGSÉGEK VEGETATÍV HIPERTRÓFIA VEGETATÍV DISZTÓNIA ASZTMA, LÉGÚTI BETEGSÉGEK CSÖKKENTLÁTÓK OBESIRAS, ASZTÉNIA Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV

24 Belgyógyászati kategóriák Gyógytestnevelési kategóriák: SZÍVBETEGSÉGEK VEGETATÍV HIPERTRÓFIA VEGETATÍV DISZTÓNIA ASZTMA, LÉGÚTI BETEGSÉGEK CSÖKKENTLÁTÓK OBESIRAS, ASZTÉNIA Prevenció az általános iskolában TÁMOP E-13/KONV


Letölteni ppt "Dr. Müler Anetta Phd. Kopkáné Plachy Judit TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések