Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jövőkép és tanulás BMF-TMPK Suplicz Sándor pszichológus docens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jövőkép és tanulás BMF-TMPK Suplicz Sándor pszichológus docens."— Előadás másolata:

1 Jövőkép és tanulás BMF-TMPK Suplicz Sándor pszichológus docens

2 A továbbtanulni szándékozóknak mindössze 17 százalékát nem vették fel semelyik egyetemre vagy főiskolára. 2,00 3,00 4,00 5,00 -17% Lemorzsolódás 10 – 40 % !!!

3 Mi végre? sorsom személyiségem szokásaim szavaim gondolataim cselekedeteim A képzés esély a gondolataim tartalmának bővítésére, minőségi újraértékelésére

4 Mitől sikeres az ember? Tartós motiváció o –A főemlősök közvetett, vagy távoli célokért nem tesznek semmit. (Csányi: Az emberi természet 101.odal) A jutalom maga a tevékenység és a cél képzetéből származó pozitív érzés vagy egy negatív következmény elhárítása. A várni tudás. A késleltetett jutalom kivárása o –Óvodai kísérletben akik várni tudtak sikeresebb felnőttek lettek. Az akarat. o –A pillanatnyilag nem jutalmazott, sőt kellemetlen tevékenység továbbvitele magasabb rendű cél érdekében.

5 (Goethe) Ki nagyot akar, magát zabolázza, Korlátozásban tűnik ki a mester S csak törvény adhat szabadságot nékünk.

6 Mitől sikeres az ember? Megértésre törekvés o –Értelmes/valósághű gondolati modellek létrehozása. A figyelem tartós beszűkítésének képessége o –Kevés zajt keltő belső világ. o –Tükörsima kedély /Hamvas B./ Vállalt értékrend o Fegyelmezett, együttműködő, kreatív, tanulékony Adottságok, nevelés, jó minták követése.

7 Mitől sikeres az ember? Megértésre törekvés o –Értelmes/valósághű gondolati modellek létrehozása. A figyelem tartós beszűkítésének képessége o –Kevés zajt keltő belső világ. o –Tükörsima kedély /Hamvas B./ Vállalt értékrend o Fegyelmezett, együttműködő, kreatív, tanulékony Adottságok, nevelés, jó minták követése.

8 Tudás információrelációmanipuláció ++

9 Az érdeklődés szintjei Érdekel a tárgy és szeretném felhasználni, megélni amit nyújt, megküzdök a tudásért. Érdekel a tárgy, megtanulom. Legyen néhány kreditem, valamiből ami érdekel is. Legyen néhány kreditem, mindegy miből, minimális erőfeszítéssel, jó a kettes.

10 Érdekel? igen nem Szükségem van a kreditre? Jegyzeteltem az órákon Van 10 órám zárthelyire? nem Van 20 órám a zárthelyire? igen Felvettem a tárgyat igen Nem nyert! nem Nyert! nem igen

11 Érdekel? igen Jegyzeteltem az órákon Van 10 órám zárthelyire? igen Felvettem a tárgyat Nyert! igen

12 Típusok és tanulás instrumentális zene mellett, jegyzet, ötletrajzok egyszerű logikai szerkezetekkel, ábrákat többször lerajzolva a nem logikusaknál mozaikszó, tömbösítés, saját magyarázatokkal, ismétlésekkel vizuálisan – auditívan Extravertált csapatban megbeszélve teázóban egyedül, kisebb érdekes egységekben önellenőrzéssel Introvertált egyedül csendben utána megbeszélve kevesebb ellenőrzéssel

13 Tanulás és felejtés idő Tanulással töltött idő előadások + 10 óra új isme rete k Értelmes rendszer Értelmetlen rendszertelen Elvárt szint (2) Maradandó tudás -

14 Tanulás és felejtés idő új isme rete k Értelmes rendszer Értelmetlen, rendszertelen Elvárt szint (2) Maradandó tudás + 6 Tanulással töltött idő előadások + 10 óra - + Jeles szint (5) Értelmiségi szint

15 Agyunk működése logikus és intuitív gondolkodásunk alapja a nyelv

16 Agyunk az értelmes elemeket kedveli Bármely nyelven is kezd beszélni egy gyermek, a mondatszerkesztés általános szabályait örökli szüleitől. (Ádám Gy. – N. Chomsky) A probléma világos megfogalmazása megértése, a megoldás első lépése. Genetikai adottságunk, hogy az értelmes szerkezeteket akaratlanul is felismerjük. „rájöttem” „gestalt”

17 Olvasópróba Armieaki tosudók sznriet az ebmer úgy ovals, hogy csak az eslő és utlsoó betű fotons a száárma a szóabn lvéő tböbi betű srdrenoje tegtszleőes lehet mgéis el tdjua olsavni a szögeevt.

18 A hamis ábra

19 A tanulás az ember legnagyobb erénye fejlődéstörténete során „Gondolkodás nélkül tanulni: kárba veszett munka. De tanulás nélkül gondolkodni veszélyes” ( Konfucius )

20 Az összes hozzáférhető információt begyűjtöttem? Pihentessük a feladatot, a problémát! Az érdeklődés, az akarat, a töprengés, a gyötrődés indítják el a belső, tudattalan munkát. Agyunk önállóan is dolgozik! Ingyen még a zsenik sem kapják a tudást! Mit tegyek, ha akadályba ütközöm?

21 Tipikus hibák forrásai:  előzetes ismeretek  érzelmi azonosulás  monotonitás és kudarctűrés  motiváció  önfegyelem  időbeosztás  célok hiánya / más célok  rendezetlen vázlat

22 Mit tegyek a hatékonyság javításáért?  fizikailag elfogadható állapotba hozom magam keresek egy helyet, ahol senki sem zavar  fontosnak tartom, amit tanulok  a szükséges időt fordítom rá saját vázlatot készítek összefüggéseket keresek  este vagy másnap újra átolvasom a jegyzeteimet  kis adagokba rendezem a tanulnivalót  ellenőrzöm tudásomat  hiszek a sikerben

23 Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra. (Weöres Sándor)

24


Letölteni ppt "Jövőkép és tanulás BMF-TMPK Suplicz Sándor pszichológus docens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések