Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mi lenne az igazi reform? Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mi lenne az igazi reform? Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."— Előadás másolata:

1 Mi lenne az igazi reform? Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

2 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara2 Gazdaságszervezési tévút... Európai (jobbára germán) történelmi, kulturális, vallási, gazdasági gyökerek, kapcsolatok Európai (jobbára germán) történelmi, kulturális, vallási, gazdasági gyökerek, kapcsolatok Európai verseny- és beszállítói környezet Európai verseny- és beszállítói környezet Európai export Európai export Totális liberalizmus Totális liberalizmus A társadalomszervezésben A társadalomszervezésben A gazdaság működtetésében A gazdaság működtetésében Az Európai Uniós csatlakozásban Az Európai Uniós csatlakozásban A privatizációban A privatizációban Kamaraszervezésben Kamaraszervezésben

3 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3 A hamis illúzió veszélye... „Magyarország már túl volt a nehezén, amikor szerencsétlen pillanatban elérte a pénzügyi válság...” „Magyarország már túl volt a nehezén, amikor szerencsétlen pillanatban elérte a pénzügyi válság...” A válság oka kettős: A válság oka kettős: Elmaradt a „rendszerváltás befejezése”, a gazdaság körüli struktúrák átalakítása Elmaradt a „rendszerváltás befejezése”, a gazdaság körüli struktúrák átalakítása Az amerikai pénzügyi válság pénzpiaci bizalmi válságot okozott > piaci bizonytalanság > gazdasági válság (> társadalmi válság > politikai válság veszélye) Az amerikai pénzügyi válság pénzpiaci bizalmi válságot okozott > piaci bizonytalanság > gazdasági válság (> társadalmi válság > politikai válság veszélye)

4 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4

5 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara5

6 Hitelfelvétel megugrása révén a lakosság kisimítja a Gyurcsány csomag negatív jövedelmi hatását Forrás: Oriens

7 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara7 A pénzügyi - gazdasági válság szimptómái Bizalom- és likviditáshiány Bizalom- és likviditáshiány Hitelezés lassulása, leállása, drágulása Hitelezés lassulása, leállása, drágulása Vállalati és lakossági bizalom csökkenése Vállalati és lakossági bizalom csökkenése Piaci zavarok, kereslet visszaesés, kapacitás felesleg, recesszió Piaci zavarok, kereslet visszaesés, kapacitás felesleg, recesszió Ingatlanpiac Ingatlanpiac Tartós fogyasztási cikkek piaca és a teljes beszállítói lánc Tartós fogyasztási cikkek piaca és a teljes beszállítói lánc Autóipar Autóipar IT, elektronika IT, elektronika Szállítmányozás Szállítmányozás Idegenforgalom Idegenforgalom A „nem létező pénznek” el kell tűnnie a piacról (cca. 30 ezer milliárd USD > az USA GDP fele, Magyarország GDP-je 130 milliárd USD) A „nem létező pénznek” el kell tűnnie a piacról (cca. 30 ezer milliárd USD > az USA GDP fele, Magyarország GDP-je 130 milliárd USD) A kiszolgáltatott országok kockázata drámaian megnő A kiszolgáltatott országok kockázata drámaian megnő Elégtelen és gyenge nemzetközi intézményrendszer Elégtelen és gyenge nemzetközi intézményrendszer Meddig tart? Meddig tart? Ki lesz a nyertese, ki a vesztese? Ki lesz a nyertese, ki a vesztese?

8 A válság, mint esély A gazdaságtörténelemben Magyarország válságban képes volt a jobb teljesítményre, felerősödik a túlélés ösztöne A gazdaságtörténelemben Magyarország válságban képes volt a jobb teljesítményre, felerősödik a túlélés ösztöne Bipoláris értékrend Bipoláris értékrend Kreativitás, individualitás Kreativitás, individualitás Visszaszerezhetjük regionális vezető pozíciónkat Visszaszerezhetjük regionális vezető pozíciónkat NYERNI AKARUNK! NYERNI AKARUNK! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara8

9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara9 Magyarország válaszai: Minket nem ér el a válság... Minket nem ér el a válság... Költségvetési tervek módosítása Költségvetési tervek módosítása A költségvetés kiadási oldalának szigorítása, egyes költségek befagyasztása A költségvetés kiadási oldalának szigorítása, egyes költségek befagyasztása Az újraelosztás szintjének a befagyasztása Az újraelosztás szintjének a befagyasztása Hitelfelvétel Hitelfelvétel Alapkamat emelés Alapkamat emelés Európai uniós források átcsoportosításának és a hozzájutás feltételrendszere egyszerűsítésének az ígérete Európai uniós források átcsoportosításának és a hozzájutás feltételrendszere egyszerűsítésének az ígérete Munkahely-teremető és megőrző pályázatok ígérete Munkahely-teremető és megőrző pályázatok ígérete Társadalmi párbeszéd felerősítése Társadalmi párbeszéd felerősítése Kormányválság Kormányválság

10 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara10 Kritikák és aggályok a vállalkozások szemszögéből Valós és látszatintézkedések egyvelege Valós és látszatintézkedések egyvelege Az intézkedések eredményessége és bevezetésének ideje kérdéses Az intézkedések eredményessége és bevezetésének ideje kérdéses Európai Uniós források Európai Uniós források Mennyi is az 1400 milliárd? Mennyi is az 1400 milliárd? Mikor jön az építőiparba az 1800 milliárd? Mikor jön az építőiparba az 1800 milliárd? Munkahelymegőrzés Munkahelymegőrzés Magas alapkamat Magas alapkamat Drágult a költségvetés finanszírozása: 1700 – 1800 milliárd Drágult a költségvetés finanszírozása: 1700 – 1800 milliárd A nemzeti jövedelem kiáramlásának felgyorsulása A nemzeti jövedelem kiáramlásának felgyorsulása Nem csökkent az elvonások mértéke, nem változott az élőmunka terhelés szintje Nem csökkent az elvonások mértéke, nem változott az élőmunka terhelés szintje Nem javult a bürokratikus terhelés Nem javult a bürokratikus terhelés Az érdemi, szerkezeti reformok nyomokban sem láthatóak! Az érdemi, szerkezeti reformok nyomokban sem láthatóak! Szavazatvásárlás veszélye Szavazatvásárlás veszélye

11 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara11

12 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara12 A nyugdíjrendszer példája: 2009-ben 226 ezer ember lép nyugdíjba – 84 ezer munkába „ Befagyasztjuk a nyugdíjakat” „ Befagyasztjuk a nyugdíjakat” „80 ezer forintig fizetünk 13. havi nyugdíjat” „80 ezer forintig fizetünk 13. havi nyugdíjat” Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjszámítási módszer módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Nyugdíjkorhatár módosítása Előnyugdíjazás szigorítása Előnyugdíjazás szigorítása Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása Fegyveres testületek- rendészeti szervek nyugdíjazási szabályainak módosítása

13 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara13 Kihívások a kormányzat előtt A költségvetési egyensúly megteremtése, a maastrichti kritériumok teljesítése A költségvetési egyensúly megteremtése, a maastrichti kritériumok teljesítése A strukturális reformok koncepciójának a kidolgozása, a reformok végig vitele A strukturális reformok koncepciójának a kidolgozása, a reformok végig vitele Az Európai Uniós többletforrások leghatékonyabb felhasználása Az Európai Uniós többletforrások leghatékonyabb felhasználása > Reál-konvergencia

14 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara14 Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH)

15 Elpuskázott Európai Uniós csatlakozás 2004 – 2007 között a reál-konvergencia stagnálása 2004 – 2007 között a reál-konvergencia stagnálása 2008 – 2009 között divergencia 2008 – 2009 között divergencia Hibás EU-s forrás felhasználásai filozófia Hibás EU-s forrás felhasználásai filozófia Az Uniós pénzek nem tudták dinamizálni a gazdaságot Az Uniós pénzek nem tudták dinamizálni a gazdaságot NFT II: 3 % alatti kifizetés NFT II: 3 % alatti kifizetés Az EU-s források átcsoportosítása mindössze 100 – 150 Milliárd Az EU-s források átcsoportosítása mindössze 100 – 150 Milliárd Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara15

16 A tervezettnél negatívabb makro-folyamatok A GDP nagyobb mértékű visszaesése A GDP nagyobb mértékű visszaesése Az export nagyobb mértékű visszaesése Az export nagyobb mértékű visszaesése Túrizmus (belföldi túrizmus 28 – 30 %) Túrizmus (belföldi túrizmus 28 – 30 %) Gyengébb árfolyam Gyengébb árfolyam Magasabb kamatpálya Magasabb kamatpálya Magasabb infláció Magasabb infláció Terheltebb szociális háló Terheltebb szociális háló Magasabb hiány > kényszerpálya Magasabb hiány > kényszerpálya További kiadáscsökkentés További kiadáscsökkentés Hiánycél módosítása Hiánycél módosítása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara16

17 A gazdaságfilozófia-váltás kényszere A GDP növekedés 1/3-a belső fogyasztásból származik A GDP növekedés 1/3-a belső fogyasztásból származik A növekedés 2 éve leállt A növekedés 2 éve leállt 2009-ben reálértékben csökkenés várható: 4 – 6 % 2009-ben reálértékben csökkenés várható: 4 – 6 % A GDP növekedés 2/3-a export A GDP növekedés 2/3-a export Német – olasz – osztrák kitettség Német – olasz – osztrák kitettség Németországba közvetlenül 29 % Németországba közvetlenül 29 % Várható német visszaesés 6 % Várható német visszaesés 6 % A teljes exportunk 10 – 15 %-kal eshet vissza A teljes exportunk 10 – 15 %-kal eshet vissza Az erőteljes export kitettség ma hátrány, „bezárkóznak” a piacok > a folyamatokat nem tudjuk befolyásolni! Az erőteljes export kitettség ma hátrány, „bezárkóznak” a piacok > a folyamatokat nem tudjuk befolyásolni! A belső fogyasztás élénkítés veszélyes, forrásigényes, de megkerülhetetlen A belső fogyasztás élénkítés veszélyes, forrásigényes, de megkerülhetetlen Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara17

18 A belső piac bővítésének lehetséges eszközei: Energiaszektor: Energiaszektor: Megújuló energiák komplex programja Megújuló energiák komplex programja Paks bővítése Paks bővítése Infrastruktúrafejlesztés Infrastruktúrafejlesztés Rekreáció, gyógyászat Rekreáció, gyógyászat Turizmus Turizmus Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Mezőgazdaság, élelmiszergazdaság Szelektív élelmiszeripar és bio-élelmiszer Szelektív élelmiszeripar és bio-élelmiszer Modern „háztáji” Modern „háztáji” Közmunka Közmunka Szakképzés, képzés Szakképzés, képzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara18

19 Aggasztó jövedelmi folyamatok: ~ 3 – 3,5 % GDP visszaesés > 700 – 800 Milliárd forint visszaesés a versenyszférában ~ 3 – 3,5 % GDP visszaesés > 700 – 800 Milliárd forint visszaesés a versenyszférában ~ 6 % GDP visszaesés > 1000 – 1200 Milliárd visszaesés – az évi teljes jövedelem 8 – 10 %-ának elvesztése ~ 6 % GDP visszaesés > 1000 – 1200 Milliárd visszaesés – az évi teljes jövedelem 8 – 10 %-ának elvesztése további nehezítés: kamatoldalon 300 – 400 milliárd forintnyi jövedelem-kiáramlás további nehezítés: kamatoldalon 300 – 400 milliárd forintnyi jövedelem-kiáramlás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara19

20 100 forint számított adóból a ténylegesen befizetett adó mértéke Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara20

21 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara21 Termékpiaci verseny hiánya: Villamos energia nagyker. ár 30-40% a német felett Ipari gázárak 15-30%-kal a régiós felett

22 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara22 Egymillió lakosra eső bejelentett szabadalmak száma (Forrás: EUROCHAMBRES) EU 27-ek átlaga 106,1 Oberbayern1131,3 Bécs180,7 Közép-Magyarország20 Észak-Alföld9,1 Dél-Alföld4,2 Közép-Dunántúl3,6 Dél-Dunántúl2,9 Észak-Magyarország0,8

23 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara23 A kitöréshez elengedhetetlen: A nagy elosztó rendszerek reformjainak szakszerű kidolgozása és végig vitele: A nagy elosztó rendszerek reformjainak szakszerű kidolgozása és végig vitele: Oktatás Oktatás Egészségügy Egészségügy Nyugdíj- és rokkantnyugdíj rendszer Nyugdíj- és rokkantnyugdíj rendszer Munkanélküli ellátás Munkanélküli ellátás K + F K + F Államigazgatás, önkormányzatok Államigazgatás, önkormányzatok Közteherviselési reform, a gazdaság szereplői terheinek csökkentése Közteherviselési reform, a gazdaság szereplői terheinek csökkentése Érdemi párbeszéd és együttműködés a társadalomban Érdemi párbeszéd és együttműködés a társadalomban Kormányzati legitimáció Kormányzati legitimáció Szakmaiság Szakmaiság

24 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara24 Mik a kitörés erőforrásai? Érdemi kiadáscsökkentés Érdemi kiadáscsökkentés Uniós források Uniós források A feketegazdaság kifehérítéséből keletkező többletjövedelmek A feketegazdaság kifehérítéséből keletkező többletjövedelmek A korrupció visszaszorítása A korrupció visszaszorítása A szociális juttatások csökkentése, igénybevételének szigorúbb feltételekhez kötése A szociális juttatások csökkentése, igénybevételének szigorúbb feltételekhez kötése A gazdaságpolitika hitelességének erősítése A gazdaságpolitika hitelességének erősítése

25 A kormányváltás elhúzódásának veszélyei Magas és növekvő ország-kockázati felár Magas és növekvő ország-kockázati felár A kamatfelárak növekedése a vállalkozói szférában és minden jövedelemtulajdonosnál A kamatfelárak növekedése a vállalkozói szférában és minden jövedelemtulajdonosnál A termelés és a foglalkoztatás további csökkenése A termelés és a foglalkoztatás további csökkenése A forint kezelhetetlen gyengülése, tőkekimenekítés A forint kezelhetetlen gyengülése, tőkekimenekítés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara25

26 Tennivalók Válságkezelés és strukturális átalakítások párhuzamosan Válságkezelés és strukturális átalakítások párhuzamosan Államigazgatás működőképessé tétele Államigazgatás működőképessé tétele Statisztika hitelességének erősítése Statisztika hitelességének erősítése Korrupció visszaszorítása Korrupció visszaszorítása Felkészülés a rendeleti úton történő kormányzásra Felkészülés a rendeleti úton történő kormányzásra Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara26

27 Pénzügyi válságkezelés és kitörés A évi kiadások igazítása a GDP csökkenéséhez (3-4% kiadás csökkentés lehetőleg minden tételnél) A évi kiadások igazítása a GDP csökkenéséhez (3-4% kiadás csökkentés lehetőleg minden tételnél) A költségvetési tartalékok igénybevételének szigorítása A költségvetési tartalékok igénybevételének szigorítása A hitelezést javító állami garanciavállalás erőteljesebb bővítése A hitelezést javító állami garanciavállalás erőteljesebb bővítése Hitelesség helyreállítása Hitelesség helyreállítása Ország-finanszírozás fenntartása Ország-finanszírozás fenntartása Alapkamat csökkentése Alapkamat csökkentése Forint – Euro – CHF kockázat csökkentése, árfolyamkockázat kezelése Forint – Euro – CHF kockázat csökkentése, árfolyamkockázat kezelése Árfolyam erősítése Árfolyam erősítése Az eladósodottság csökkentése Az eladósodottság csökkentése Ingatlanbomba hatástalanítása Ingatlanbomba hatástalanítása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara27

28 A régió pénzügyi rendszerébe vetett bizalom megingott

29 A pénzügyi bizalom megingása drámai értékvesztést okoz az euró fix hozamú eszközök piacán

30 Forint vagy Euró? Módosulnak e a belépési szabályok? Módosulnak e a belépési szabályok? Mikorra tudjuk teljesíteni a maastrichti kritériumokat? Mikorra tudjuk teljesíteni a maastrichti kritériumokat? Mikor kívánunk / próbálunk belépni? Mikor kívánunk / próbálunk belépni? Milyen árfolyamon? Milyen árfolyamon? Mikor nyilatkozunk a belépés dátumáról? Mikor nyilatkozunk a belépés dátumáról? A kritériumok teljesítése a saját, jól felfogott érdekünk! Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara30

31 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara31 Időigény és felelősök Valós akarat esetén 2009-ben a reformok végigvihetőek Valós akarat esetén 2009-ben a reformok végigvihetőek A hatások már 2009-ben érzékelhetőek lehetnek, 2 év alatt tartós növekedési pálya érhető el A hatások már 2009-ben érzékelhetőek lehetnek, 2 év alatt tartós növekedési pálya érhető el Szlovák példa! Szlovák példa! Kormányzat – „feles” törvények Kormányzat – „feles” törvények Kormányoldal és ellenzék – „kétharmados” törvények Kormányoldal és ellenzék – „kétharmados” törvények

32 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara32 Legfontosabb hozadékok Visszaállás a tartós növekedési pályára Visszaállás a tartós növekedési pályára Hatékonyabban működő rendszerek Hatékonyabban működő rendszerek Olcsóbb finanszírozás Olcsóbb finanszírozás Magasabb életminőség Magasabb életminőség A visszaesés fékezése, a finanszírozhatóság fenntartása A visszaesés fékezése, a finanszírozhatóság fenntartása Reál-konvergencia Reál-konvergencia

33 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara33 Nyertes vagy lúzer? Ma lúzer országnak tekintik Magyarországot: Ma lúzer országnak tekintik Magyarországot: Külföldön Külföldön Belföldön Belföldön Kivel hasonlítjuk magunkat? Kivel hasonlítjuk magunkat? 5 éve Ausztria 5 éve Ausztria Ma Szlovákia Ma Szlovákia 5 év múlva? 5 év múlva? Magyarország praktikusan elveszítette szuverenitását > ki van szolgáltatva a hitelezőinek Magyarország praktikusan elveszítette szuverenitását > ki van szolgáltatva a hitelezőinek A válság esély is: Változás kell! A válság esély is: Változás kell! Mindenki saját magáért felelős! Mindenki saját magáért felelős!

34 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara34

35


Letölteni ppt "Mi lenne az igazi reform? Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara."

Hasonló előadás


Google Hirdetések