Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005."— Előadás másolata:

1 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005

2 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium I. rész Kereskedelem

3 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Mi a fő kérdés? A vállalkozás tevékenységének megítélése az EU-ban A tevékenység jellemzői tendenciái az EU-ban Szabályozás-követelmények Kilátások

4 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem megítélése „ahol az utolsó bolt is bezár, megszűnik a település is!” „bolt nélkül a falunak nincs szíve!” EU Fehér Könyv

5 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Makro adatok EU-15Magyarország Kereskedelmi vállalkozások aránya az összesből 33 %28 % Kkv-k aránya a kereskedelmi vállalkozásokból 95 %99 % Kereskedelemben foglalkoztatottak aránya 16 %14 % 1000 lakosra jutó boltok száma 11,3 db16,3 db

6 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Vásárlóerő Európában

7 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Fejlődési perspektívák a vásárlóerő paritáson(egy főre jutó GDP %)

8 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kiskereskedelmi forgalom -EU (millió €)

9 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Forgalom/Mrd. FtArány % Összes kiskereskedelmi forgalom Nagy méretű vállalkozások forgalma % Kis méretű vállalkozások forgalma %

10 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Koncentráció a kereskedelemben Forgalom/Mrd. FtArány % Összes kiskereskedelmi forgalom Nagy méretű vállalkozások forgalma % Kis méretű vállalkozások forgalma %

11 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Üzlettipusok részesedése a napi fogyasztási cikk forgalomból Hiper-és szupermarketek35 % Nagy diszkontok15 % C+C 4 % Láncba szerveződött kis boltok14 % Önálló kis boltok21 % Drogéria 1 % Egyéb10 %

12 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A szabályozás fő elvei Szabályozás nemzeti hatáskör* a szabadság- elvek megtartásával  áruk, szolgáltatások, személyek, tőke szabad mozgása magas szintű fogyasztóvédelem a nemzeti és a közösségi jogszabályok betartása *készülő új irányelvek (belső piaci szolgáltatások, értékesítés ösztönzés)

13 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Tisztességtelen üzleti eljárások (2005/29/EK irányelv) Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tiltása –Készleten nem lévő termékek reklámja –Végkiárusítás hirdetése, megszűnés nélkül –Piramisjátékok, –Kéretlen reklámok, ajánlatok bármilyen módon, –Gyászoló fogyasztó megkeresése, –Gyermekeknek sugallni, hogy az általuk birtokolt dolog befolyásolja megítélésüket, –Hamis nyereményjátékokra felhívás, stb

14 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Erősségek Nagyok Nagy tőkeerő Jó hatékonyság Nagy választék Látszólag kedvező árak Előírások ismerete Képzettség Kicsik Ember-és helyközeliség Személyes kiszolgálás Szakosodás Arányos árak Kapcsolati középpont KKV támogatások

15 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hogy maradhatunk versenyben? Közvetett korlátozások, helyi adók ésszerű átcsoportosítása Társulások, hálózatok, közös marketing, közös fejlesztés Piaci erőfölény szabályozása Egyedi szolgáltatások, szakosodás

16 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Szabályozás Nemzeti hatáskörben Kereskedelem működési feltételei Nyitva tartás Adók mértéke Szakképzettség Foglalkoztatás, munkaidő Közösségi szinten Fogyasztóvédelem Adóelszámolás Vámeljárás Vállalkozás alapítás Környezetvédelem Egészségügyi szabályok

17 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium E- kereskedelem (2000/31/EK irányelv) Kéretlen ajánlatok nem küldhetők Azonos fogyasztóvédelmi előírások Minden feltételről tájékoztatni a fogyasztót Pontos információ a szolgáltatókról is

18 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Reklámszabályozás/ (84/450/EGK, 97/55/EK irányelvek) Megtévesztő reklám - tilos ! Összehasonlító reklám lehet, ha: –nem megtévesztő –nem sérti a versenytársat –tárgyilagos, valós információkat tartalmaz A megtévesztő és összehasonlító reklámmal kapcsolatban a versenyhatóság jár el !

19 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Dohány-reklám (2003/33/EK irányelv) Tilos a dohányreklám: –Sajtóban, nyomtatott kiadványokban –Rádióban, televízióban, interneten –Szponzorálás-határokon átnyúló is

20 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Üzleten kívüli kereskedés (85/577/EGK irányelv) Tiltott árukör meghatározása(pl. élelmiszerek, csak üzletben árusítható cikkek, stb.) A fogyasztó 8 napos elállási joga a szerződéstől Tiltott időzónák a fogyasztó felkeresésére (este 8-tól reggel 8-ig)

21 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Egyéb szabályozási területek Távollévők közötti szerződések- 97/7/EK ie. Tisztességes feltételekről- 93/13/EGK ie. Önálló ügynöki szerződés- 86/653/EGK ie. Öko címkék- 1980/2000/EK rendelet Energiatakarékossági címkék ( 8 irányelv) Zajszint címkék- 86/594/EGK ie. Csomagolási hulladék (75/442/EGK,94/62/EK, 91/156/EK irányelvek)

22 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium II. rész Fogyasztóvédelem

23 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az EU tíz elve Vásároljon amit akar, s ahol csak akarja Ha nem működik, visszaküldhető Magas szintű termékbiztonsági előírások Tudjuk meg mit eszünk Tisztességes fogyasztói szerződések A fogyasztó meggondolhatja magát Összehasonlítható árak Nincs félrevezetés Üdülési jogok védelme Határokon átnyúló jogérvényesítés

24 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Fogyasztóvédelem „a fogyasztóvédelem olyan terület ahol az EU hozzáadott értéket nyújthat”* az öt fogyasztóvédelmi alapjog biztosítása –az élethez, egészéghez, biztonsághoz, –a gazdasági érdekek védelméhez, –a tájékoztatáshoz, –a jogérvényesítéshez és az –önszerveződéshez való jog a fogyasztóvédelem más politikákban való érvényesítése * amszterdami szerződés

25 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Ki a fogyasztó ? „fogyasztó : aki gazdasági és szakmai tevékenységi körén kívül árut vesz, rendel, kap, illetve akinek a szolgáltatást végzik...” A fogyasztóvédelem szempontjából tehát nem minősülnek fogyasztóknak azok a vállalkozások, amelyek gazdasági, szakmai tevékenységükhöz vásárolnak árut !!- itt a polgári jog szabályai irányadók

26 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Termékbiztonság Horizontális szabályozás –termékfelelősség (1999/34/EK irányelv) –általános termékbiztonság(2001/95/EK irányelv) Termékmélységű szabályozás –régi megközelítésű irányelvek-részletes szabályozás(élelmiszerek, gyógyszerek,járművek,vegyi anyagok) –új megközelítésű irányelvek-alapvető követelmények(játékok, gépek, villamos berendezések, gázkészülékek, stb)- CE jelölés

27 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Csak biztonságos áru hozható forgalomba ! A biztonságért a gyártó felel ! Megfelelőség tanúsítása-gyártó vagy kijelölt tanúsító intézet Megfelelőség igazolása, jelölése (CE jel) Fogyasztó tájékoztatása a kockázatokról Rendszeres termékellenőrzés boltokban is Forgalmazó értesítése a veszélyekről Termék kivonása a forgalomból

28 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Mindig csak a gyártó felel ? A kereskedő felel, ha: –nem figyelt kellően az áruátvételnél –a gyártó nem azonosítható, nem található- ekkor 30 nap alatt keresheti –előre tudta, hogy a termék nem biztonságos

29 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Élelmiszerbiztonság (178/2002/EK, 258/97/EK rendeletek) Gyártmánylap Importnál nincs előzetes engedélyeztetés - kivételek ! Dokumentálni kell, hogy az élelmiszer biztonságos Nyilvántartást kell vezetni Élelmiszerbiztonsági Hivatalok

30 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Élelmiszerhigiénia (178/2002/EK rendelet) Élelmiszer forgalmazókra (mozgóboltok is!) is vonatkoznak a a higiéniai feltételek HACCP rendszer forgalmazóknak csatlakozáskor kötelező Vállalkozás vezetőjének takarítási utasítást kell készítenie, Egyes árukra külön szabályok

31 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Piacfelügyelet (2001/95/EK irányelv) Korlátlan hatáskör Dokumentáció ellenőrzés Labor vizsgálat Forgalmazás korlátozása, tiltása Kivonás, megsemmisítés Nyilvánosságra hozatal Vámkezelés megtagadás Információs rendszer-RAPEX

32 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A fogyasztók tájékoztatása (több EK irányelv) A gyártó felelőssége címkézés használati útmutató megfelelőség tanúsítása, jelölése csomagolás A kereskedő felelőssége ártájékoztatás

33 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az élelmiszerek jelölése (2000/13/EK, 94/54/EK,79/112/EGK, 1999/10/EK, 86/396/EGK ) Végső fogyasztónak (vendéglátás is!)- nem vezetheti félre a fogyasztót Fel kell tüntetni: –Megnevezést, –Összetételt-azok mennyiségét –Minőségmegőrzés, fogyaszthatóság idejét –Tárolási feltételeket –Előállító, vagy EGT forgalmazó nevét, címét –Eredet helyét –Felhasználási útmutatót

34 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az árfeltüntetés követelményei (98/6/EK irányelv) Minden termék árát fel kell tüntetni A fogyasztó által fizetendő árat kell feltüntetni Egységárat is fel kell tüntetni Nemzeti fizetőeszközben kell feltüntetni Ha az árun több ár van, a fogyasztónak e legalacsonyabbat kell fizetni Reklámban azonos szabályok

35 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A fogyasztói jogorvoslat- Békéltető Testületek (98/257/EK ajánlás) Gyors, olcsó, alternatív vitarendezés –kamarák mellett –50% civil, 50 % kamarai képviselet –cél az egyezség –a nyilvánosság ereje –EU-ban marketing eszköz is

36 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Vámáruk előzetes piacfelügyelete (339/93/EK rendelet) Vámszervek gyanút fognak Veszélyes termék, gyártó, forgalmazó, ország 3 nap az intézkedésre Piacfelügyeleti hatóság tiltása-vámkezelés megtagadása Monitoring, RAPEX * csatlakozáskor automatikusan hatályba lép

37 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Veszélyes termékek 2004

38 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Veszélyes termékek származása 2004 Műszaki cikkekKína Játékok Kína Ruházati termékekKína

39 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A szavatosság (85/577/EK, 93/13/EK, 1999/EK irányelvek) A szavatosság elévülése két év Első hat hónap-fogyasztónak nem kell bizonyítani 15 nap javításra cserére, Hat hónap után-fogyasztó bizonyít

40 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A jótállás ( 85/577/EK, 93/13/EK, 1999/44/EK irányelvek) EU-ban nincs kötelező jótállás- tagállamok másként is szabályozhatják Aki jótállást vállal, annak a szavatossági szabályokat be kell tartania Szabad választás, hány év a jótállás A fogyasztó a kereskedőnél érvényesítheti

41 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Civil szervezetek Civil fogyasztóvédelem az EU-ban Európai Fogyasztói Központok Határokon átnyúló jogérvényesítés Keresetindítási jog A fogyasztók tájékoztatása, oktatása

42 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium EU konform fogyasztóvédelem Felvilágosítás, partnerség Piacfelügyelet erősítése- RAPEX Együttműködés az EU hatóságokkal Civil mozgalom- határokon átnyúló jogérvényesítés Békéltetés-on line is

43 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kilátások Kereskedelmi vállalkozások fejlődnek A koncentrációt lehet kezelni Általában a földrajzi határokon belül maradnak A verseny EU-tól független tényező

44 Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! További kérdéseiket is feltehetik! Köncse Tamásné koncse.


Letölteni ppt "Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005."

Hasonló előadás


Google Hirdetések