Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Brandben!? Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2016. április 5. dr. Pál Roberta Titkárhelyettes, Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Szellemi Tulajdon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Brandben!? Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2016. április 5. dr. Pál Roberta Titkárhelyettes, Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Szellemi Tulajdon."— Előadás másolata:

1 Brandben!? Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2016. április 5. dr. Pál Roberta Titkárhelyettes, Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala

2 Fogalmak Árujelzők Márkák „Brand” Védjegyek

3 A szellemi tulajdonjogok gazdasági súlya

4 A szellemi tulajdon gazdasági jelentősége Szellemi tulajdon hányada a világ vezető 500 cégének piaci értékében (Forrás: Ocean Tomo, Annual Study of Intangible Asset Market Value 2011)

5 A világ 100 legértékesebb márkája Forrás: Millard Brown: Top 100 Most Valuable Global Brands 2015, http://www.portfolio.hu/vallalatok/ezek_a_vilag_legertekesebb_markai.214662.html

6 Trendek: a nyertesek Forrás: Millard Brown: Top 100 Most Valuable Global Brands 2015, http://www.portfolio.hu/vallalatok/ezek_a_vilag_legertekesebb_markai.214662.html

7 Feltörekvők 2015 Forrás: Millard Brown: Top 100 Most Valuable Global Brands 2015, http://www.portfolio.hu/vallalatok/ezek_a_vilag_legertekesebb_markai.214662.html

8 Eurobrand Institute Az öt legértékesebb magyar védjegy (2008, Mrd Ft) 8

9 Védjegy-intezív ágazatok Versenyképesség hosszú távú biztosításának feltétele, stratégiai ágazatok kijelölése és ezek fejlesztésének ösztönzése. Indikátorok a megfelelő ágazatok kiválasztásához -terület jelenlegi teljesítménye -regionális és nemzetközi trendek az érintett ágazatban -Szellemitulajdon-védelmi aktivitás felmérése ↓ GDP, foglalkoztatás, export

10 Védjegy-intenzív ágazatok gazdasági súlya US Dept. Of Com., USPTO, ESA felmérése (2012. ápr. 11) -összfoglalkoztatás 18,8 % -hozzájárulás GDP-hez 34,8% Magyarország, SZTNH, védjegy-intenzív ágazatok (2012. dec) -összfoglakoztatás 30 % -hozzájárulás GDP-hez 42 % COM, EPO, OHIM (2013. szept. 30.) -összfoglalkoztatás 25,9 % -európai gazdasági teljesítmény 38,6 %

11 11

12 Milyen mértékben járulnak hozzá a védjegyek, formatervezési minták, szabadalmak, földrajzi árujelzők és a szerzői jog a foglalkoztatás hoz, a GDP -hez, a bér ek színvonalához és a kereskedelem hez? 12

13 Foglalkoztatás – védjegy EU átlag: 20,8% Franciaország: 17,0% Magyarország: 21,9% 13

14 GDP – védjegy EU átlag: 33,9% Franciaország: 31,3% Magyarország: 38,3% 14

15 Foglalkoztatás – design EU átlag: 12,2% Franciaország: 8,9% Magyarország: 13,6% 15

16 GDP– design EU átlag: 12,8% Franciaország: 8,3% Magyarország: 17,9% 16

17 A szellemi tulajdon jogi oltalma

18 A szellemi tulajdon jogi oltalmának jelentősége Mérjük fel a szellemi vagyon elemeit és azok értékét (marketing eszközök) Védjük! (jogi eszközök, piacfigyelés) Lépjünk fel a jogsértőkkel szemben! - elkerülhetővé válik a vagyonvesztés és felhígulás - az elért gazdasági reputáció megóvható

19 Szellemi tulajdon jogi oltalmának jelentősége (II) Milyen előnyök jelent pl. a védjegyoltalom? kizárólagos jog a védjegy használatára használati engedély adásának ( licencia ) lehetősége –ez jelentős bevételforrás lehet! fellépés i lehetőség az engedély nélküli használókkal szemben (azonos és összetéveszthetőségig hasonló) - polgári jogi igény (bitorlási per) - büntetőeljárás - közigazgatási eljárás (vám, fogyasztóvédelmi)

20 Bejelentési Stratégia Meghatározó körülmények gazdasági tevékenység földrajzi kiterjedése korábbi jogok léte költségek

21 Védjegyoltalom megszerzése Védjegy lajstromozására irányuló eljárás Nemzeti (SZTNH-nál) Nemzetközi (SZTNH/WIPO:Madridi Megállapodás & Jegyzőkönyv) Közösségi (EUIPO-EU) védjegy Kép forrása: www.oami.europa.eu

22 Védjegyoltalom megszerzése Védjegyoltalom hatálya megjelölés, árujegyzék oltalmi idő 10 év, megújítható védjegy, mint a tulajdonjog tárgya (átruházható, megterhelhető) Eljárás jellemzői átlátható, felszólalás esetén összetett speciális szakismeret szükséges lehet előkészítés jelentősége átfutási idő 6 hónap – 1,5 év

23 A védjegy lajstromozására irányuló eljárás meghirdetés alaki vizsgálat érdemi vizsgálat hivatalból felszólalási időszak lajstromozás

24 Mi minden lehet védjegy? színes térbeli 146 887 (33.) Unicum szóvédjegy 119 393 (33. osztály) színes térbeli védjegy 125 524 (33. osztály- szeszes italok, pálinkák ) Zwodka szóvédjegy 132 226 (33. osztály) színes ábrás 137 695 (33. osztály) színes térbeli 175 783 (33. osztály)

25 Jogvédelem - Jogérvényesítés

26 Jogérvényesítés - polgári út Jogi oltalom (pl. védjegy) esetén a fellépés hatékonyabb, gyorsabb és szélesebb körű Polgári igények -Bitorlás megállapítása, eltiltás, elégtétel adása - Adatszolgáltatás (résztvevők, üzleti kapcsolatok- a kereskedelmi mértékben közreműködőkre is kiterjedhet) -Eszközök, anyagok, áruk, csomagolóanyag lefoglalása, átadása, visszahívása, kivonása, megsemmisítése -Bitorlással elért gazdagodás kiadása (objektív) - Kártérítés (szubjektív)

27 Jogérvényesítés – büntető út Büntetőeljárás (ill. szabálysértés 100e Ft-ig) Csak jogi oltalom esetén! (szerzői vagy iparjogvédelmi jog - védjegy, dizájn, szabadalom stb.) – vagyoni hátrány mértékétől függően akár 2-8 évig terjedő szabadságvesztés (szándékosság és vagyoni hátrány okozása) áru hamis megjelölése, szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértése, iparjogvédelmi jogok megsértése, bitorlás, eü-i termék hamisítása

28 Branding „vagy amit akartok”

29 Márkaépítés Mi is ez? - egy termék illetve vállalat hírnevének megteremtése, erősítése Mire jó? Láttuk… - értéket teremt, erős márka = erős cég = sok üzlet = magas profit - mindez hosszú távon

30 Szempontok Kapcsolatépítés a cég és az ügyfelek közti kapcsolat záloga: –minél erősebb, annál több üzletkötés –hogyan érzékelik a márkát az ügyfelek? Brand image, ideológia, üzenet Vetesd észre magad! - Get noticed! Maradj hiteles! Elemzés: fogyasztók, versenytársak, trendek Hűség: erős márka-erős hűség Hírnév, bizalom Kövesd a változást – de tartsd fenn az ideológiát!

31 A „jó” logó Milyen? –Könnyen megjegyezhető és jellegzetes, praktikus, kellően különbözik a piacon ismert többi védjegytől/márkától, ábrás, egyszerű, célzott üzenetet közvetít. Miért? –Célja a megkülönböztetés – különbséget tenni az én termékem és a piacon levő más cégek termékei közt

32 Példa portfólióra védjegyek színes ábrás védjegy 189 578 (29., 30.) színes térbeli védjegy 181 921 (29., 30.) színes térbeli védjegy 180 881 (21.) „A pöttyös az igazi!” jelmondat 160 046 (29., 30.,32., 35., 42,) „TÚRÓ BON-BON” szóvédjegy 168 691 (29., 30.) 167 593167 594167 595167 596

33 Példa portfólióra formatervezési minta 90678 csomagoló fólia és reklám gépkocsi (09-03, 20-03)

34 Sikeres logók Forrás: http://www.creativebloq.com/graphic-design/pro-guide- logo-design-21221 I Love NY, Apple, London Underground, CBS, WWF, Woolmark

35 „Beszédes” logók

36 Ráncfelvarrás

37

38 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! és külön köszönet dr. Gonda Imre (SZTNH) főosztályvezető-helyettesnek a segítségért! dr. Pál Roberta Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala roberta.pal@hipo.gov.hu www.sztnh.gov.hu


Letölteni ppt "Brandben!? Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2016. április 5. dr. Pál Roberta Titkárhelyettes, Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Szellemi Tulajdon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések